Seat Arosa 1.7 SDi Select (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.7 SDi Select |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 79.941 km |
KM-stand laatst | 169.687 km |
100k reisplezier
- 169.687 km
Mijn eerste beetje volwassen auto gaat naar 5 jaar dan toch echt ingeruild worden voor een familie auto.
Ik heb er 5 jaar lang prima in gereden zonder dat de auto auto mij in de steek heeft gelaten. Heeft altijd gestart in weer en wind.
Wat kan ik zeggen over deze auto na 5 jaar gebruik. Verbuik prima, gemiddeld 1:22. Bij meer dan 120km.u loopt dit wel terug tot 1:20. Heerlijke snelweg auto met voldoende koppel om redelijk te kunnen inhalen op de snelweg zonder terug te hoeven schakelen. Veder geen strepentrekker door het ontbreken van een turbo maar ruim voldoende om prima met het verkeer mee te komen, ook op lagere toeren.
Comfort is prima op korte tot mid lange afstanden is. (tot ongeveer 500km) Rijd je langer door dan merk je dat je toch andere zit posities gaat zoeken omdat de stoel toch niet kan tippen aan echte GT stoelen. Echter rijdt ik zelden meer dan deze afstand op een dag dus verder geen probleem. Vering is erg comformtabel op de snelweg maar eingelijk iets te zacht voor flinke drempels of sportief rijden.
Bij een drempel merk je zeker aan de achterkant dat je snel het stootblok aantikt en dat de achterkant gaat stuiteren. Sportief is de auto zeker niet. Hij gaat snel een beetje hangen en is vrij snel ondersturend bij stevig insturen. Gedurende de tijd vering en banden door slijtage vervangen maar dit deed het karakter niet veranderen.
Dagelijks gebruik is prima en de kofferbak is net wat groter dan de heden de nieuwe A-segment auto waardoor er mooi 2 boodschappen tassen of kratjes bier in de kofferbak passen zonder dat je de stoelen hoeft niet te klappen.
Achterin 2 volwassen zitplekken waar het redelijk zitten is tot 1.80m.
Tot slot onderhoud.
Het normale onderhoud zoals banden, vering, onderhoudsbeurten verder prima en zelden iets raars gehad.
Enige wat ooit echt zonder reden kapot is gegaan is het binnensluit werk van de achterklep. Hier zit een zeer dun composiet stangetje van het seat logo naar het slot die gebroken was. Dit is niet te lassen en hele binnenwerk moest vervangen worden want dit stangetje is niet te vervangen. Kosten EUR 400, niet echt om over naar huis te schrijven.
Verder een soort gelijk iets gehad bij de verbindingstang tussen de ruitenwissers (onder de motorkap) na een aanvaring met een meeuw. Oplossing SEAT dealer was het onderdeel te vervangen want dit was niet te maken a EUR 350. Eigen garage heeft dit kunnen popnagelen en werkt nog steeds na 3 jaar.
Kortom erg veel goede KM in deze auto gehad en ik zal de opvolger (Seat Ibiza 1.2 tdi) ook weer gaan bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren