Seat Arosa 1.4 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 141.000 km |
KM-stand laatst | 148.100 km |
- 148.000 km
Sinds een paar maanden in het bezit van deze kleine Arosa. De auto heb ik overgenomen van een familielid. Hij is altijd dealer onderhouden geweest en zelfs alle stempels staan in het boekje.
* comfort:
Het comfort op slecht wegdek is erg goed, hij werkt alles mooi weg voor een 11 jaar oude auto. De Arosa heeft alleen de akelige eigenschap om enorm te hellen in de bochten waardoor alles in het interieur verschuift. Geen scheurijzer onderstel dus! Rammels en gekraak is aanwezig maar niet op grote schaal. Op de snelweg is het veercomfort prima en rijdt de auto heerlijk volwassen. De stabiliteit is zeer goed en hij voelt betrouwbaar aan. De zitposities is niet om over naar huis te schrijven maar ik heb dan ook een uitvoering zonder in hoogte verstelbare stoel. Als je wat groter bent: zoek een auto mét want Seat heeft de stoel af-fabriek in de hoogste stand gemonteerd. De stoelen zelf zijn stevig en groot wat wel weer een plus is.
*prestaties:
De 1.4 motor met 60 pk doet het goed, al zou ik niet minder willen hebben. Hij reageert enorm fel op het gas waardoor je het gevoel krijgt erg snel te gaan (een golfje diesel rijdt je daarna alsnog voorbij maar dat is logisch). Ook de tussenacceleraties gaan vlot. De motor draait op de snelweg alleen wel erg veel toeren. 2500rpm bij 90km! Dit gaat gepaard met het nodige lawaai.
*betrouwbaarheid
Uit de boekjes blijkt dat het een degelijk wagentje is. Veel is er niet aan vervangen waarbij alleen de stuurbekrachtigingspomp opvalt. 2 keer maarliefst. Daarnaast zijn kostbare reparaties geweest: portiersloten en achterremmen (schoonmaken, vervangen enz.) Ook de spiegelafstelling van binnenuit is bij deze auto's altijd kapot. Het gevoel van betrouwbaarheid bij het remmen is minder; je moet erg hard trappen maar de auto vertraagt uiteindelijk stabiel.
*kosten
Door de felheid van de motor en het hoge toerental op de snelweg is het niet echt een zuinigheidswonder. 1 op 15 haal ik met normale tot sportieve rijstijl. De banden slijten ook wat sneller dan gebruikelijk als je veel in de stad rijdt. De onderhoudskosten van de Arosa zijn gemiddeld voor deze klasse auto's
*Conclusie
Naar mijn idee één van de beste auto's die je voor dit geld en in deze klasse kan kopen. Met name de veiligheid is bijzonder: 12 punten in de frontale crashtest van euroncap in 1998! Ter vergelijking: een 207 of nieuwe Corsa zitten rond de 15, een nieuwe Colt rond de 11!
Wat bevalt is dus de degelijkheid en de prestaties plus het gevoel dat je in een nieuwere auto zit dan één van 11 jaar. Ook past hij in elk parkeerplekje terwijl je op de snelweg ook uitstekend meekomt (180kmpu is haalbaar!)
Wat minder bevalt is het hoge toerental op de snelweg, het over hellen in bochten, de standaard zitpositie en de remmen die van mij net zo fel hadden mogen zijn als de motor.
Dealer
- 148.100 km
Mijn eerste bezoek aan de dealer meteen alle achterstallige puntjes laten uitvoeren:
- Grote onderhoudsbeurt
- 4 nieuwe banden
- nieuwe thermostaat
- claxon gerepareerd
- Portierraam heeft teveel speling waardoor het niet goed sluit. Ik word binnenkort geinformeerd over de kosten want er moet een nieuw mechaniek voor komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.