Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI 140pk Bus. High (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 2.0 TDI 140pk Bus. High |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 29.000 km |
Mijn ervaringen met de Seat Atea XL 2.0 tdi dsg bu
- 29.000 km
Eindelijk is het dan zover. Het heeft lang geduurd, maar ik mag hem op 1 oktober 2010 ophalen bij de dealer: bij Autobedrijf Thur in Genderen. Hij is Adablauw. Ik had hem liever in Planetablauw gehad, maar omdat Seat in het modeljaar 2011 (in jargon MY11) de keus in het aantal kleuren heeft versomberd, kies ik voor Adablauw. Toch ook een mooie kleur, die in het zonlicht soms ook een beetje een rode gloed geeft.
Ik had een redelijk budget dus ik kon genoeg kiezen. Met de recente uitbreiding in het gezin en hond in de bench acherin, was het echter wel zaak om een ruime auto te kiezen, die in eerste plaats natuurlijk ook representatief is voor de baas en de nodige comfort levert. Liefst eentje uit het VAG concern omdat ik erg favoriet ben van de pompverstuiver-diesels en DSG-automaten.
Een Volkswagen werd al snel te duur, wanneer ik wel opties zoals navigatie en automaat wilde. Audi kwam al helemaal niet in beeld. Dus bleef Skoda of Seat over. Skoda heb ik gereden, niets mis mee maar mist een beetje emotie. Een Seat dus met 'emotion'. Met het budget kon ik de 2.0 tdi met DSG kiezen plus nog een businessline high pakket. Dit betekent piepertjes voor en achter, licht- en regensensor, full map West Europa navigatie met touchscreen, automatisch dimmende binnenspiegel, bi-xenon koplampen, privacy glass achter en 16 inch lichtmetaal en nog wat van die dingen.
Verder heb ik een verhoogde middenarmsteun (Seat Accesoire), wat een aanrader is voor een beetje extra comfort en steun. De standaard middenarmsteun zit veel te laag en als opbergvak is het ook niet echt groot te noemen. Omdat Seat verder in MY11 besloten had de opklaptafeltjes en de oprolbare zonneschermpjes in achterdeuren uit het business pakket te halen, heeft mijn dealer achteraf zonneschermpjes gemonteerd die ook de achterruit extra verduisteren, naast het al donkerdere glas. Heel netjes en goede service.
RNS315 is een fijne navigatie en media center met heel West Europa op intern geheugen. Helaas is de kaart verouderd (2008/2009?) en is nog steeds geen update verkrijgbaar. De RNS310 had een CD met de Benelux dus dat is altijd even gedoe tussen navigeren en muziek luisteren. Wat ik wel jammer vindt is dat er geen spraakbesturing meer op het mediacenter zit via het multifunctioneel stuur; het knopje voor voice control zit er nog wel! De bluetooth opties zijn ook helaas beperkter geworden; contactpersonen, agenda, etc. wordt niet meer op de boardcomputer weergegeven. Ook vind ik jammer dat via het multifunctionele stuurwiel de telefoonfunctie niet oproepbaar is. Je moet dit altijd doen door je rechterhand van het stuur te halen en het mediacenter te bedienen. Jammer Seat, dit is een gemiste kans in kader van verkeersveiligheid.
Dus zonder opklaptafeltjes valt wel te leven, al is het jammer voor de kids. Dit was ook niet als optie op de Businessline (High) na te bestellen, ging gewoon niet. Punt. Weinig flexibel bij Seat Nederland. Wat ik ook jammer vind is dat er geen kunststof voetensteun is voor de linker voet. Verkeerde bezuinigingen, want je bekleding wordt hier kaal. Thur was zo vriendelijk deze later alsnog te monteren. Top service wederom. Vroeger hing er in de Altea boven de bestuurder een bakje voor je zonnebril. Nu zit er een vrij nutteloze handgreep die je als bestuurder toch nooit vast hebt. Ook jammer.
Ik heb ook voor standaard lichtmetaal (16 inch) gekozen omdat 17 inch de band gelijk zo plat maakt. Staat wel mooi, eventueel met een verlagingssetje wordt het helemaal compleet. Maar omdat ik vaak bij onze zuiderburen op de (snel-)wegen rijd, is een beetje veerlucht in de banden wel nuttig voor het comfort. De wegen zijn daar gewoon niet zo comfortabel als bij ons: beton op snelwegen, ribbels en gaten, kasseien in dorpjes en noem maar op. Plus die 17 inch is meer spoorgevoelig en maakt meer herrie. Een stoeprandje is ook niet meteen dramatisch zodat je velg niet gelijk beschadigt. Het interieur is overigens ook niet echt stil (Seat heeft deze auto niet zo goed geïsoleerd als bijvoorbeeld de Exeo, die eigenlijk ook een Audi is). Dus alles wat je kunt doen aan het geluid is mooi meegenomen.
Seat heeft begin 2011 als laatste in het VAG concern afscheid genomen van de 2.0 TDI pompverstuiver (ook wel PD = Pump Düse), welke nu is vervangen door de 2.0 TDI Common Rail. Ik ben niet rouwig nog de PD te hebben. Hij is wat rauwer, iets rumoeriger bij gas geven, maar hangt heerlijk aan het gas en is altijd alert. Het geluid went snel. De common rail is, zegt men, wat smeuïger en zuiniger.
Update 29 duizend kilometer:
Intussen al een onderhoudsbeurt verder. Geen noemenswaardige problemen gehad; eigenlijk helemaal niets dus een probleemloze auto. Wel wat kleine dingetjes:
1. Linker portierraam wordt vies / vochtig aan de binnenkant wanneer ik het omlaag doe
2. Rammeltje in de binnenspiegel
3. Soms hakerig of traag schakelgedrag. Soms geruis uit de bak, verder geen probleem
4. Turboslang bevestiging beetje los door defect ringetje waardoor beetje turbodruk lekte. Opgelost.
5. Heel af en toe haperen van de motor bij tanken van budget diesel. Geen budget diesel meer.
Plus:
• Geweldige motor, veel trekkracht, snel.
• Fijne automaat.
• Ruim, verschuifbare achterbank, kofferruimte.
• Weggedrag.
• Vlotte uitstraling.
• Fijne navigatie en media center met touch screen en goede DAB tuner.
• Bi-Xenon licht.
• Multifunctioneel stuurwiel.
Min:
• Verbruik valt iets tegen (1 op 15 gem.)
• Interieur geluid (banden, rijwind).
• Geen voice control functie en minder uitgebreide bluetooth functionaliteit.
• Verouderde kaart navigatie.
• Toerental bij 120 km/h (= 2450 tpm) kon best lager t.b.v. verbruik en rust op cruise snelheid.
• Stuurverstelling axiaal: kan niet ver genoeg naar bestuurder toe, dus stoel moet m.i. te recht op.
• Soms verkeerde bezuinigingen bij Seat (geen voetsteun, minder kleurenopties, geen klaptafeltjes en oprolbare zonneschermpjes in achterdeur in model MY11)
• Telefoonfunctie niet via multifunctioneel stuurwiel oproepbaar is jammer omdat de knopjes er wel zitten. Dat oogt een beetje fake.
• Dashboardkastje is niet gekoeld.
• Middenarmsteun voor is te laag en niet verstelbaar, opbergruimte vrijwel nul.
• Geen bagage- hondenrack en geen bevestigingshaken voor een net waarmee de lading en hond niet schuift.
Update 28-09-11:
Intussen bijna 45 duizend km gereden. Verbruik is nu ca. 1 op 16 bij 'normale' rijstijl. De auto nodigt wel uit op een beetje doorrijden. Ik ben nog steeds erg tevreden.
Verder was ik nog vergeten te zeggen dat ik achteraf een kunststof steuntje voor de linker voet heb laten monteren (was door Seat wegbezuinigd!?) zodat de bekleding daar niet goor wordt en een bakje voor de zonnebril in plaats van die onnodige handgreep boven de bestuurder. Bij aflevering heb ik al een verhoogde middenarmsteun laten monteren.
Nog steeds vind ik het een erg fijne auto maar:
• de DSG kon m.i. iets eerder opschakelen om wat zuiniger te worden. trekkracht genoeg!
• de 6e versnelling mocht ook iets langer om het toerental op cruise snelheid terug te dringen (zuiniger en stiller).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.