Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Style (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 132.500 km |
de 1e 500 kilometer
- 500 km
Afgelopen vrijdag was het dan eindelijke zover: na ongeveer 6 maanden alsnog m'n nieuwe auto in ontvangst genomen.
Ik had een 2.0 TDI DSG style besteld, echter heeft Seat besloten deze combi (2.0 TDI/DSG) niet meer te leveren. Er waren 2 alternatieven: of een 1.8 TSI of een 1.6 TDi met chip. Nu heb ik mijn werkgever kunnen overtuigen dat het prijstechnisch gezien niet zo heel veel uitmaakt over 4 jaar berekend, echter wel in mijn bijtelling. Derhalve mocht ik bij uitzondering een benzine-versie kiezen (diesel is de policy)
De keuze is dus een 1.8 TSI DSG Style met daarbij een dynamic (incl winter-)pakket en het family pakket, als ook dakdragers, een vaste trekhaak en een verhoogde armsteun. Dat laatste is geen overbodige luxe overigens, standaard zit er een lage/onbruikbare armsteun op.
De uitrusting van de auto is meer dan volledig! Alles zit er op en er aan en het meeste is elektrisch verstelbaar of wordt automatisch geregeld (dynamic pakket) en het family pakket maakt handig gebruik van alle opbergmogelijkheden en een tft-scherm in het plafond waarop alles aan te sluiten is (normale audio ingang, usb en mini jack)
De motor i.c.m. de DSG is een gouden combinatie. Het rijdt zeer comfortabel, maar als je power nodig hebt is er meer dan voldoende voor handen.
Binnenkort volgt een uitgebreidere review qua rijden: de auto krijgt direct z'n vuurdoop met 3 weken Frankrijk, incl. vouwwagen.
7000 km en een vakantie verder!
- 7.000 km
Na 7000 km (waarvan 2200 met vouwwagen) is de auto inmiddels redelijk goed ingereden en valt er weer wat meer over te vertellen. Nog steeds (zoals verwacht) is de bak/motor combi subliem op 1 klein puntje na: in de bak zit een kleine rammel. Ik ben al terug geweest naar de dealer maar die geven aan hier niets aan kunnen te doen, is wel een bekend probleem. Je hoort het overigens enkel wanneer je met het raam openrijdt (wat deze zomer niet veel is gebeurd)
Met een beladen vouwwagen (ong 650 kg) op pad was geen enkel probleem, ook niet wanneer het steil werd. Wat een power! :) Tijdens deze vakantie is de auto goed gebruikt en blijkt echt een geweldige gezinsauto te zijn! Ruim en handig! Alleen werkte helaas het TFT-scherm uit het plafond niet optimaal. Soms geen beeld en veel vaker geen geluid over de boxen. Dus toch weer terug naar het oude systeem aan de hoofdsteun.
Een ander minpuntje vind ik het materiaalgebruik en dan vooral de bovenkant van het dashboard. Dat is een groot zwart hard plastic vak. Dat is ook nog is kras/vlek gevoelig wat je snel ziet. Dit kan m.i. wel beter en ben ook beter gewend (vorige auto A3 en Laguna)
Voor de rest is het echt een superauto! Alles klopt en alles zit er op en er aan waardoor het heerlijk comfortabel rijden is, zowel in de stad als op de snelweg. Ik krijg een hoop positieve reacties vooral vanwege de kleur. En als mensen meerijden zijn ze echt onder de indruk van de ruimte, luxe en vooral power.... zeker voor dat geld!
prima auto!
- 33.000 km
Na 9 maanden hebben rond gereden in deze auto met nu ruim 33.000 kilometer ervaring ben kan ik zeggen dat het een prima auto is. De auto heeft me nog geen een keer in de steek gelaten en alles doet het perfect! De overdaad aan power blijft verslavend en niemand verwacht het ;) Aangezien de meeste Altea's 1.2 tsi/1.6 tdi zijn verwacht niemand een gezinsbak die in ruim 8 seconden naar de 100 knalt :)
Problemen tot nu niet gehad. Alleen slechts een enkele keer een hapering in de DSG-bak, maar niet noemenswaardig (hoop ik). Wel merk ik dat de auto vrij laag ligt: schraap regelmatig met de onderkant langs de grond en de carterpan heeft al schaafwonden...
Een ander klein nadeeltje vind ik de bruikbaarheid van het TFT scherm in het dak: deze is alleen te gebruiken i.c.m. de AV-ingang aan de achterkant van de middenarmsteun. Wanneer ik een film op m'n MP-4 speler zet en deze koppel via de USB-ingang krijg ik 'm op geen mogelijkheid afgespeeld via het TFT scherm. Ik moet dus alsnog het hele draagbare DVD-systeem meenemen en op de AV-ingang aansluiten.
Buiten bovenstaande is het een prima gezinsauto waarvan ik iedere dag veel plezier heb!
Een ton verder....
- 130.000 km
Helaas is het de afgelopen jaar/jaren niet echt van gekomen om te reviewen, maar zal kort nog beschrijven wat mij is opgevallen.
Het is nog steeds een superauto mijns inziens... ruimte, power en opties voor relatief weinig geld. Wel zijn er een aantal minpuntjes te noemen:
7-traps DSG:
Deze bak is qua schakeling echt superieur: als boter gaat ie door de versnellingen, maar kwalitatief/duurzaamheid laat deze te wensen over. Bij 87.000 km is de bak al volledig vervangen, weliswaar vanwege een recall van de importeur, maar het was wel nodig. Bij schakelen naar een versnelling hoger leek het als of de koppeling "doorslipte" waardoor een getril in de bak (irritant) voelbaar was.
33.000 kilometer verder vertoont de nieuwe DSG bak het zelfde euvel, en gisteren is bij 130.000 km de bakolie ververst en nieuwe software geladen, echter zonder succes. De bak schakelt na 43.000 km omhoog nog steeds met het gevoel van doorslippen. Gemaakt zal dit niet (mogen) worden want over 2 maanden moet ik de auto van de leasemaatschappij inleveren. Persoonlijk denk ik dat de 6-traps DSG van betere kwaliteit is dan de 7-traps, wat ook beaamd wordt door mijn huidige deaeler.
Bobine's
Afgelopen half jaar hebben 3 bobines het afzonderlijk van elkaar begeven, van resp. cilinder 2, 3 en 4. De auto schiet hierdoor in een "beveiligde" modus waardoor deze bij optrekken heel erg trilt en weinig power levert. Je moet volgens het instructieboekje/waarschuwingslampje direct naar de dealer rijden... je wilt ook niets anders :)
De kosten van een nieuwe bobine vallen nog mee maar het kost elke keer veel tijd en levert een hoop ongemak op.
Het eerder genoemde materiaalgebruik begint mij te irriteren: hard plastic met meerdere krassen, anno 2014 niet meer echt van deze tijd, maar dat is te verwachten van een auto die al zolang mee gaat.
Zoals eerder geschreven blijft het een topauto, maar stel dat ik als particulier deze auto had gekocht zou ik vooral balen van de DSG... daar had ik meer van verwacht, zeker qua duurzaamheid.
Dit zal waarschijnlijk mijn laatste review zijn voor deze auto, tenzij er nog wat noemenswaardig gebeurt.
De volgende is inmiddels besteld: de verwachting is dat ik half/eind oktober 2014 de Peugeot 3008 Hybrid krijg geleverd!
Helaas nog behoorlijk wat te melden....
- 132.500 km
Na mijn laatste review en nog een maand of 2 te gaan dacht ik dat er niets meer te melden zou zijn... helaas:
Een week na de vervanging van bobine van cilinder 4 was het ook tijd om de distributieketting te vervangen, dus weer naar de garage...
En nog een week later wel het meest bizarre: bij het sluiten van het achterportier aan de passagierskant zijn de zij/plafond-airbags afgegaan... terwijl kinderen nog in de auto zaten. Gelukkig niets aan over gehouden, maar giga geschrokken! De auto staat inmiddels al 2 weken stil en wordt nog steeds onderzocht wat de oorzaak zou kunnen zijn. Wordt vervolgd!
Tot nooit meer ziens...
- 132.500 km
Anderhalve maand verder en dezelfde kilometerstand, zolang heeft de auto stil gestaan. Tot aan de fabriek in Spanje toe is gekeken naar het spontaan ontploffen van de airbags.
De importeur geeft als uiteindelijke verklaring dat er gesleuteld is aan het portier waarna het paneel niet goed is teruggezet en het portier niet goed is afgedicht. Daardoor kon de airbagsensor in deze deur druk opbouwen wat uiteindelijk tot de ontploffing heeft geleid...
Dit sleutelen aan het portier is echter vlak na aflevering van de auto in 2011 gebeurd omdat het raam toen niet goed sloot en in de kinderbeveiling (anti-beknelling) schoot en weer openging. Het verklaard niet waarom pas 3 jaar later dit kan gebeuren. Logisch voor de importeur dat ze een verklaring willen vinden (en geen terugroepactie) maar voor mijn gevoel niet bevredigend.
Dit onbevredigend gevoel is bij de importeur en leasemaatschappij bekend en reden waarom de leasemaatschappij heeft besloten dat ik de auto niet meer hoef te berijden (temeer omdat mijn nieuwe Peugeot al besteld was en eind oktober geleverd kon worden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.