Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Stylance (2007)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TSI Stylance (2007)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.8 TSI Stylance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst145.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 42.000 km

Sinds iets meer dan 5 weken in het bezit van een Seat Altea XL 1.8 TFSL Stylance. Als extra’s metallic lak (schaduwgrijs), XXL pakket, ESP, MP3/Bluetooth.
Ik vind het een mooie auto, de 17 inch velgen staan er goed onder. De dubbele uitlaat zal ik nog laten voorzien van een sierstuk.

Wat bevalt goed:
-de ruimte: mijn kids van 10 en 13 hebben alle ruimte op de achterbank. Bageageruimte in overvloed.
-de zitpositie: wat meer rechtop dan in de V50, maar dat went snel en rijdt ontspannen. Fijne stoelen.
-de wegligging: ook de stylance versie is vrij sportief geveerd,maar wellicht komt dat ook door de 17 inch velgen met Pirelli P7 banden.
-de 1.8 TFSI motor (160 pk en 250 nm): maakt van de Altea XL een vlotte wagen. Door combinatie van de motor en de vrij lichte besturing heb je niet het idee dat je met een wagen van rond de 1450 kg op stap bent. Waarschijnlijk laat ik de motor t.z.t. nog wel tunen (200 pk en 300 nm moet mogelijk zijn) via de OBD stekker.
-geluidsinstalatie is prima. Ik laat hem wel uitbreiden met een extra versterker en subwoofer van Seat.

Wat bevalt minder:
-het interieur bevat vrij veel hard plastic.
-de tankdop moet met de contactsleutel ont-/vergrendeld worden. Primitief.
-Bluetooth set: is voorzien van een instructieboekje in spaans, italiaans, frans en nederlands terwijl de spraakbesturing vanaf fabriek staat ingesteld op engels. Niet handig.
-benzineverbruik en actieradius: de tank is 55 liter. Ik kom ongeveer uit op 1 op 10,5.

UPDATE: 22.500 KM
De Altea XL is een heerlijke rijdersauto. Geen storingen. Bij 17.000 1ste beurt gehad. Verbruik: 9,9 l/100km. Bij het wegrijden in 1ste versnelling even een dipje bij 1500 toeren, waardoor de auto de neiging heeft even te bokken. De motor is verder lekker soepel en trekt heerlijk door, in 2de versnelling op de teller 110 km.
De uitlaat is voorzien van een sierstuk van Seat Sport, staat goed. Ik heb door de Seat dealer een Sony Xplod versterker + subwoofer laten plaatsen, 250 W, klinkt goed. Vorige week Xenon verlichting door xenonstore laten plaatsen, perfect helder licht.
Tja en dan de motortuning nog. Ben bij SKN-tuning en bij RICA geweest, zij kunnen via de OBD stekker niet bij het motormangement komen. Even geduld nog, moet met enkele maanden wel gaan lukken. Volgende update komt na tuning.

UPDATE: 42.000 KM + tuning
Bij 32.000 2de beurt gehad, bij 47.000 de volgende onderhoudsbeurt. Geen storingen, weinig olieverbruik. Ik rij nu wat meer snelwegkilometers en kom dan met het verbruik op 8,6 l/100km. Ik kan niet genoeg benadrukken wat een heerlijke auto dit is qua weggedrag, zitpositie en motor.
Een beetje extra power is nooit weg. Het heeft even geduurd voordat het Bosch MED17 tricore motormanagement te tunen was, maar ik heb het laten doen bij ziptuning. Na ruim anderhalf uur de nieuwe software erin. Resultaat: 210pk en 310nm. Dit is goed te merken, meer trekkracht bij lage toeren. Ik heb nog niet voluit gereden want het advies was de eerste 300 km een beetje rustig aan.

PROBLEMEN

  • 42.000 km

Kraken en piepen rechtervoorwiel: lagers? remmen? Dit is spontaan weer verdwenen.

Update 22.500 km: geen storingen.

Update 42.000 km: geen storingen.

  • 95.600 km

Na 3 jaar en 95.000 km weer eens tijd voor een update. Na 3 jaar bevalt de auto nog steeds goed. Het ontwerp van Walter d'Silva (Altea en Leon) verveelt nog steeds niet en ik vind het ook niet verouderd in vergekijking met auto's die nu op de markt komen. Positief blijven de goede wegligging, het stuurgedrag, de zitpostie, de ruimte en de motor. In oktober 2008 de motor laten tunen door Ziptuning te Utrecht, van 160 naar 210 pk en van 250 nm naar 310 nm. Het extra vermogen kan de auto goed hebben. Verbruik ongewijzigd 8,2 l/100km. Geen merkbaar olieverbruik.

Minder goed punt ik vind ik het wat saaie interieur en het gebruikte materiaal: hard plastic.

Storingen:
-mechanisme om raam te sluiten linksvoor wijgerde in maart 2010 waardoor het raam open bleef staan. Dezelfde dag onder garantie hersteld. Vanwege piepen rechter voorraam bij openen/sluiten is dat mechanisme preventief ook vervangen.
-bluetooth set stoort regelmatig, verbinding verbreekt spontaan en maakt vervolgens weer contact. Niet fijn als dat tijdens gesprekken gebeurt. Dit komt voor bij meerdere telefoons: nokia N70, Siemens SX1 en iPhone 3GS. Seat dealer heeft geen oplossing tot nu toe.
-spontaan leeg lopen rechterachterband, iedere 3-4 weken daalde de druk met 0,5 atm en was een pitstop voor lucht noodzakelijk. Garage kon geen oorzaak vinden en heeft de beide achterbanden vervangen door Pirelli P-zero rosso. Opgelost en de P-zero's geven aanzienlijk minder bandengeruis.

Al met al een tevreden seatrijder. Afhankelijk van wat de baas wil, rijd ik nog 1 of 2 jaar met de auto.

Laatste verslag

  • 145.000 km

Vorige week afscheid genomen van de Seat Altea XL 1.8 TFSI Stylance na 145.000. Sinds het laatste verslag in 2010 2 storingen gehad. De eerste storing betrok de knoppenbeturing + toeter op het stuurwiel. Dit werkte ineens niet meer. Communicatie tussen stuur en de auto werkte niet meer. Een onderdeelteje moest vervangen worden: iets meer dan 400,- euro inclusief arbeidsloon. Begin 2012 wijgeren raammechanisme linksvoor, vervangen voor iets meer dan 200,- euro.
Over het geheel genomen meer dan 5 jaar fijn gereden in de auto. Geen problemen van de tuning en geen hoger olieverbruik. Inmiddels terug naar Volvo, V40 T4.
FTH

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.