Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI Sport-up (2007)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI Sport-up (2007)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.8 TFSI Sport-up
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update 5-5-2008
Net de 15.000 km beurt laten doen. Geen problemen. Nog steeds zeer tevreden over de auto. Wat is er nog te melden:
-gemiddeld verbruik naar 8,6 liter per 100 km. Ik tank normaal gesproken euro 95, af te toe een tank BP Ultimate;
-de rammels in het dashbord zijn verdwenen;
-de verlichtingsunit (zie update 8-8-2007)is onder garantie vervangen;
-In bochten is het goed oppassen geblazen, vanwege de dikke A-stijl. Een aantal keren had ik die fietser graag net iets eerder willen zien (gelukkig geen incidenten. Dit is echt een minpuntje;
-Nog geen chip beschikbaar voor zover ik weet.

Update 8-8-2007
Vakantie naar zuid Frankrijk achter de rug. Bagageruimte was voldoende (zie hieronder). Verbruik ligt nu stabiel op 8,9 liter per 100 km gemiddeld. Helaas is het rechterknopje van de interieurverlichtingsunit gesneuveld. De hele unit moet vervangen worden (onder garantie). Daarnaast een extra rammel in de linkerportier. Dit is irritant in de lange nachtelijke rit. Ook dit wordt nagekeken.
Wat valt nog meer op? Er zit geen verlichting in het dashbordkastje. Dit was ik wel gewend bij Volkswagen. Ook het openen en sluiten van de tankdop met de sleutel is een minpuntje.
Uitgesproken positief is het zitcomfort. De stoelen zijn perfect. Geen enkele last van de rug.

eerste review
Na een aantal 2e hands Volkswagens Passat, die overigens uitstekend bevielen, nu uitgekeken naar een nieuwe auto die looks, sportiviteit, praktisch gebruik en betaalbaarheid combineert. We zijn hiervoor uitgekomen bij de Seat Altea XL 1.8tfsi. Vanwege het interieur, ESP, sportonderstel en velgen hebben gekozen voor de Sport-up uitvoering. Verder hebben we de monochrome navigatie af fabriek (zeg maar de RNS 300 van Volkswagen) met USB aansluiting. De auto ziet er sportief uit (ook met achteraf verduisterde ramen). De achterkant is qua uiterlijk het minst geslaagde deel van de auto. Het meubilair in de auto is werkelijk fantastisch: sportstoelen die je als het ware omarmen, zelfs de achterpassagiers hebben kleine kuipjes. Het dashbord is van hard materiaal en heeft een minder luxe uitstraling dan bij pak ’m beet een Passat. Wel is de opzet handig, alle knoppen op de middenconsole zitten onder handbereik. Ik heb het interieur ook nog wat opgeleukt met een sportpook van Seat Sport en alu sierringen om de tellers om het af te maken. Erg mooi is de dashbordverlichting in rood. Ook de sportpook wordt vanuit de auto-dimmende binnenspiegel in een rode gloed gezet. De bagageruimte is groot, ook dit was even kijken of we de Passat zouden missen. Tot nu toe dus niet. De achterbank kan ook nog een kleine 2 decimeter naar voren geschoven worden voor extra capaciteit. De voetenruimte voor de achterpassagiers wordt dan wel erg klein. Binnenkort een leuke test: twee weken Frankrijk, twee volwassenen en twee kinderen en ik neem geen dakkoffer of aanhangwagen mee. Alles moet in de auto. Gaat lukken.

Dan het rijden. Ik ben zeer tevreden over de prestaties van de motor (160 pk). Je hebt niet het gevoel met een relatief zware auto (1450 kg) op pad te zijn. Ook de bochtensnelheid is indrukwekkend: op- en afritten en rotondes zijn een genot. De auto geeft geen krimp, met dank aan het sportonderstel. Het onderstel weet goed raad met drempels, maar korte dwarsrichels op de weg worden keihard doorgegeven aan de inzittenden. Te hard naar mijn smaak. Ook de versnelling vanuit het 2e verzet naar 3 en 4 is formidabel. Ja, en dan heb je nog twee versnellingen over (5 en 6), die gebruiken we dan ook nog op de snelweg. Overigens valt het verschil in benzinegebruik tussen 5e en 6e versnelling me nogal tegen. Ik rijd tot nu toe gemiddeld 8.9 liter op 100 km (met dank aan flink wat snelwegritten). De navigatie bevalt prima, hoewel het natuurlijk belangrijk is dat je recente software hebt. De bediening van de RNS 300 is wel wat ingewikkelder dan de blaupunkt E1 die we hiervoor hadden. De USB aansluiting is een verademing, geen gedoe meer met cd’s, maar gewoon uren muziek. Helaas geeft de display alleen maar de map weer en het tracknummer en geen titel en artiest. Af en toe leest het systeem de stick (in de middenarmsteun) niet goed. Dan is het even wachten of de stick eruit halen en opnieuw plaatsen.

Bij het rijden vallen nog een aantal zaken op: het zicht naar links- en rechtsvoor is op zijn zachts gezegd aardig beperkt door de brede A-stijl (hierin liggen, heel stijlvol de ruitenwissers in ruststand opgeborgen). Dit is echt wennen en regelmatig even om de stijlen heenkijken. Ook is het dashbord niet helemaal rammeltjesvrij, iets wat je bij een nieuwe auto niet verwacht. Tot slot is een minpuntje dat de dop van de benzinetank apart met de sleutel geopend moet worden. Dat waren we helemaal ontwend bij de laatste Passats.

Resumerend, een mooie auto met geweldige rij-eigenschappen, maar met een paar minpunten.

PROBLEMEN

-rammels in het dashbord
-knopje interieurverlichtingsunit

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.