Seat Altea XL Stationwagon 1.6 Stylance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.6 Stylance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UPDATE 27-09-2007:
Afgelopen zaterdag (22/09) mijn auto weer opgehaald bij de dealer.
Er zijn een aantal elektrische modules vervangen waaran men twijfelde. Daarna heeft de auto nog een dag of 4 stil gestaan en hij deed het daana nog. De dealer verwacht mij pas terug voor een beurt en niet eerder, laten we het hopen!
UPDATE 11-09-2007:
Afgelopen zondag wéér een lege accu, nog geen anderhalve week nadat de auto dus ’gegarandeerd goed’ was verklaard. Vanmorgen een gesprek gehad met de Algemeen Directeur van de dealer. Deze heeft de auto nu ingenomen en gaat ’m persoonlijk retour afzender brengen (terug naar de importeur dus). Dat wordt dus de komende weken reclame rijden in, wederom, een vervang-ALtea (helaas niet XL). Ik krijg voorzichtig nu wel de indruk gekregen dat ik (eindelijk) een serieus luisternd oor bij de Seatdealer heb gevonden.
UPDATE 31-08-2007:
Vanmiddag de auto weer opgehaald nadat ik vorige week donderdag (23/08) weer een lege accu had. De lekstroom is volgens de garage gevonden: zat in de bekabeling van de trekhaak. Deze hebben ze vernieuwd plus een kastje vervangen (???) en de computer opnieuw ingeregeld. Volgens de dealer is ’ie nu gegarandeerd goed. Ik ben benieuwd én sceptisch. Ik heb wel gezegd dat als ’ie nu nog 1 keer kapot gaat, ik het gehad heb met de auto.
Wát een ellende bak! Zo dat is er uit…
Afgelopen 7 juni mijn nieuwe Altea XL bij de dealer afgehaald en de volgende dag er meteen mee op vakantie gegaan naar Zuid-Frankrijk. Rijdt heerlijk en zelfs met z’n 1.6 liter en iets meer dan 100 pk komen we op de snelweg, bepakt en bezakt, aardig goed mee. Een heerlijke reisauto dus, en dat komt voor mijn werk ook goed uit. Een geslaagde combinatie van schoonheid en functionaliteit wat mij betreft.
De ellende begint op onze vakantiebestemming. Na ongeveer een week wil mijn Altea XL niet meer open met de afstandsbediening en de accu blijkt leeg. Seat Assistance gebeld en via de ANWB alarmcentrale komt er een grote depannage wagen bij onze stacaravan. Met zijn startkabels uiteindelijk de auto aan de praat gekregen en achter de servicedienst aan naar de dealer in Montpellier gereden. Daar werd een losse elektriciteitskabel gevonden (een dikke rode, die van de accu naar de zekeringsdoos gaat). Dit was volgens de betreffende monteurs de oorzaak van de storing en na het vastzetten moest ik maar de nodige kilometers gaan toeren om de accu weer te laden. Zo gezegd, zo gedaan.
Vijf dagen later was het weer raak, uiteindelijk weer bij de dealer in Montpellier aangekomen werd daar geconstateerd dat de accu kapot was. Nieuwe accu erin.
Bij terugkomst in Nederland is de auto naar de dealer geweest en daar hebben ze ‘m “helemaal doorgemeten en aan de computer gehangen”. Hieruit bleek dat de auto elektronisch helemaal in orde was, maar dat alleen de accu niet goed was en ze hebben er een nieuwe ingezet.
Inmiddels zijn we een twee-en-een-halve maand verder en de auto staat nu weer bij de dealer met opnieuw dezelfde klachten. Laatste nieuws is dat er een behoorlijke lekstroom in de auto zit en dat ze het niet kunnen vinden. Jammer ook is dat er van de dealer uit niet een actief beleid wordt gevoerd aangaande informatie voorzien mijn kant uit. Ik ben ondertussen zover dat ze de auto kunnen houden en ik mijn geld best terug wil om een betrouwbare automobiel te kopen. Ben benieuwd…
PROBLEMEN
Problemen op het gebied van elektra.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.