Seat Altea 2.0 TDi Sport-up (2005)

autoreview

Seat Altea 2.0 TDi Sport-up (2005)

Signalement

UitvoeringAltea 2.0 TDi Sport-up
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf8.500 km
KM-stand laatst110.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 110.500 km

Na lang op zoek te zijn geweest naar een iets grotere auto dan mijn Corsa diesel, is de keus dan gevallen op de Altea. Eigenlijk was het niet zozeer mijn keus, maar de Altea was de eerste ’grote’ auto die mijn vriendin wel mooi vond!

Na een proefrit te hebben gemaakt met de handgeschakelde 2 liter 16-klepper Sport-up, hebben we meteen een bod gedaan op deze demo. Een week later was de auto van mij. Een half jaartje later konden we de handgeschakelde auto goed inruilen op een automaat (DSG).

De DSG automaat is echt super. Je merkt (bijna) niet dat de auto schakelt. Natuurlijk kun je het wel horen (motorgeluid) en zien (toerentellernaald en versnellingsindicator), maar het schakelmoment verneem je echt niet. Alleen bij heel snel of heel langzaam optrekken voel je het schakelmoment.

Zoals al gezegd is de Altea voornamelijk op z’n looks gekocht. De sportieve lijn met leuke speelse details, maakt het een echte beauty. De schuin aflopende achterkant doet de auto veel kleiner lijken dan hij eigenlijk is. Dit gaat echter wel ten koste van de kofferruimte.

De auto rijdt erg lekker, soepel en is lekker fel. Wel is de Sport-up uitvoering met in mijn geval 18’ wielen met platte banden wat stugger dan de gewone versie. Maar dat is dus een bewuste keuze. Met dergelijk grote en brede banden zijn winterbanden (op stalen velg) overigens geen overbodige luxe.

De sportstoelen geven prima steun en de berijdersstoel is meer dan voldoende verstelbaar. Het dashboard is overzichtelijk en eigenlijk zit alles op de plek waar je het verwacht. Persoonlijk vind ik de rode verlichting leuk en speels, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar gecharmeerd van is.

De zitplaatsen achterin zijn prima: veel been en hoofdruimte. Het zijn er echter maar twee. Een derde persoon moet in het midden tussen de wangen van de sportkuipjes plaatnemen en dat is niet comfortabel.

De kofferruimte is vrij beperkt, zeker voor een dergelijk grote auto. Vanaf model 2006 kan de kofferruimte vergroot worden door de achterbank heen en weer te schuiven. In mijn auto is dat nog niet het geval. Omdat we meestal met z’n tweeen in de auto zitten is de grootte van de kofferruimte voor ons van minder belang.

Kortom: een mooie auto met hele fijne rijkwaliteiten. Voeg daar de kwaliteit/degelijkheid van de volkswagengroep aan toe en je hebt een toppertje!

Update 12-04-2007
De Altea begint langzaam wat zuiniger te worden.
Ik haal nu geregelt een gemiddelde van 1:15. Het blijft erg hinderlijk dat de boardcomputer blijft aangeven dat ik ergens rond de 1:18,5 rij, want bij iedere tankbeurt is dat toch weer een tegevaller.

PROBLEMEN

  • 110.500 km

Ik heb tot nu toe één keer een storing in de versnellingsbak gehad. Er kon wel gewoon worden gereden met de auto en na een ritje naar de dealer is dit probleem opgelost.

Verder staat het Volkswagenblok, want daar praten we dus over, erom bekend dat de turboslang nog wel eens los wil schieten. Bij mijn vorige Altea is dat dus ook gebeurd. Een grote knal en veel zwarte rook. De ANWB is er 10 minuten mee druk en vervolgens moet je even terug naar de dealer om er een roestvrijstalen schroefje in te laten zetten (waarom geen terugroep-actie??).

Update 14-6-2006:
Begin mei 2006 begon de auto wat te ’stotteren’ bij koude motor. Het is zelfs twee keer gebeurd dat de motor afsloeg voor het stoplicht (hoort toch niet bij een automaat). Bij de 30.000 km beurt, is dit probleem verholpen door de software te flashen.

Update 12-04-2007:
De auto vertoont op sommige plekken wat, vooral irritante, rammeltjes. Niets om je druk om te maken, maar je gaat je er wel een beetje aan ergeren. Bij de volgende beurt maar eens vragen of dit op te lossen is, zonder dat dit heel veel extra kosten met zich meebrengt (demonteren dashbord of iets dergelijks??)
Ook is het slot van de kofferklep bijgesteld en is de binnenspeigel vervangen, want deze trilde hinderlijk.

Update 9-9-2008
Vanaf km-stand 70.000 begint de auto koelvloeistof te gebruiken. Voor het eerst op de Duitse autobahn. Rood lampje op dashbord dat peil onder niveau zat: 800ml bijgevoegd. Later peil goed in de gaten gehouden en regelmatig een klein beetje koelvloeistof toegevoegd. Totaal nu zo'n 2 liter bij 30.000 km. Vreemd is het dat er geen slutch in de olie komt.
Via internet achterhaalt (en ook via een kennis die bij VW duitsland werkt) dat er problemen zijn met het 2.0 TDI blok: intern scheuren van de cilinderkop. Natuurlijk verbruik meteen gemeld bij dealer, maar die doet er tot nu toe erg laconiek over:
"Bij overmatig gebruik gaat we wel testen".
Volgende beurt wederom maar weer melding maken van verbruik.

Update 25-02-2009
De auto heeft tijdens de grote 105.000 beurt een nacht onder druk gestaan om het koelvloeistofpeil te testen. Resultaat: geen enkel verlies, dus geen probleem volgens de dealer.
Maar ja, ik ben inmiddels al weer 5.000km verder en heb al weer een keer 200ml bij moeten vullen.
Weet eigenlijk niet precies wat ik er verder mee aan moet. Wordt vervolgd ...

Finale update 30-01-2016
Tja, het is al weer even geleden dat ik iets over de Altea heb geschreven. Miet eerlijk bekennen dat ie twee jaar geleden alweer verkocht is.
Na 245.000 prettige kilometers heeft ie plaatsgemaakt voor een BMW 320d.
Maar goed, de koelvloeistofproblemen.
Daar ben ik net de dealer en met PON nooit uitgekomen. Het is een bekend probleem bij de BKD-motor, valt in heel Europa onder garantie en coulance, naar in Nederland heeft PON haar eigen regels.
Gelukkig is koelvloeistof niet duur. Vijf liter per jaar ging er doorheen en de Altea heeft er nog zo'n 140.000 in 4 jaar mee gereden.

Overige probleempjes:
Twee keer een homokineet (aan de bakkant) vervangen. En de EGR- klep bleef nog wel eens vastzitten.
Verder eigenlijk een vrij probleemloze auto, waar ik bijna 9 jaar erg fijn mee gereden heb.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.