Seat Altea 2.0 TDi Sport-up (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea 2.0 TDi Sport-up |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds eind maart 2005 rij ik met deze inktzwarte Seat en moet zeggen dat het erg goed rijdt. Ik heb gekozen voor de Sport-up versie daar deze naar mijn idee met mooiste interieur heeft.
Daar ik rij ongeveer 65-70000 per jaar rij is de bestuurdersstoel vervangen door een ASS autostoel.Het zitvlak van de originele stoel te kort is voor mij.
Op lange afstanden is het heerlijk rijden, al is de vering wat aan de stugge kant, zeker in vergelijking met mijn vorige auto.
PROBLEMEN
Geen echte problemen.
- Windgeruis, wordt hopelijk binnenkort opgelost
- Slot achterklep defect, onder garantie vervangen.
- Krakende ruitenwissers, onder garantie verholpen
- Radio met wat storingen. Volume wordt niet altijd aan snelehid aangepast. Dit is een kwaal van de radio. Op een duitsforum heeft men een hele discussie over deze(CD-2) radio
Wat me verder tegenvalt is het verbruik, dit ligt zo rond de 1: 14,5 maar dat zal voor de deel ten gevolge van pittige rijstijl zijn.
Binnenkort naar garage voor beurt en nieuwe voorbanden.
Update 27-01-2006
Imiddels bijna 60000 km erop. Bij laatste beurt voorbanden vervangen en voorruit.
Momenteel blijft achterklep opener wat hangen, zal waarschijnlijk vanwege verregaande vervuiling zijn(zout/zand).
Windgeruis is grotendeels verdwenen na modificatie.
Update 25-03-2006
Ondertussen de 70000 km gepasseerd, heeft wat langer geduurd ivm vakantie.
Auto heeft een grote beurt gehad en afgezien van normale onderhoud niets aan de hand, wel binnenkort terug vanwege terugroep actie van Seat aangaande een modificatie aan het vliegwiel waardoor er brand zou kunnen ontstaan. Op 10 April wordt de auto gemodificeerd. Tevens wordt dan de achterklep opener vervangen.
Update 21-04-2006
Net voorbij de 75000 km. Modificatie aan vliegwiel is uitgevoerd. Achterklep kan tevens weer open gemaakt worden. Helaas is er momenteel een nieuw probleem. Sinds 1 dag doet de automatische airco helemaal niets meer. Mogelijk compressor defect of ?? op 27-04 naar garage toe voor diagnose en reparatie. Verder mogelijk de achterbanden latenvervangen daar deze wat aan het zingen gaan(cubbing??) achterbanden zijn tot op heden nog niet vervangen, profiel is echter nog steeds iets van 4 mm(Michelin Energy)
De voorbanden beginnen nu wat minder te worden, ca 3 mm.
Update 08-10-2006
De 100000 km zijn nu ruim gepasseerd en tot op heden nog steeds geen reden tot klagen. De kilometers komen er gestaag bij. Binnenkort weer een beurt, maar waarschijnlijk niets behalve regulier onderhoud. We heb ik het idee dat de auto iets meer is gaan roken daar het kenteken wat zwarter is aan de kant van de uitlaat.
Update 20-11-2006
De 110000 km zitten er bijna op. Vandaag naar de garage geweest voor een beurt. Achterremblokken en schijven versleten en verder is de electronische regelunit van de climate control defect. De temperatuur wisselde de laatste tijd wat teveel. Warm als ik verkoeling wou en andersom. Men neemt contact op met de importeur. Met dank aan Seat-online.nl alwaar ik de oplossing gevonden heb voor het probleem..
Banden zijn rondom 5 mm. We knorren rustig door.
Update 30-12-2006
Inmiddels 118000 km. Helaas staat het paneel van de climate control nog steeds in back-order bij de importeur, er schijnen meer mensen last van te hebben.
De afgelopen 8000 km waren zeker niet de meest makkelijke voor de auto. Tijdens een trip naar Leipzig en Berlijn even wat stof eruit gereden met als gevolg een verbuik van 1:11. Op de Gps loopt de auto 209 en op de teller goed 220 km/u.
Helaas ga ik per eind januari 2007 afscheid nemen van de Altea vanwege een andere baan. Ik heb de keus gemaakt om geen lease auto meer te gaan rijden. Prive was ik reeds in het bezit van een Volvo 850R, deze is inmiddels ingeruild voor een Volvo S60 D5 automaat.
Hopelijk heeft de volgende berijder er net zoveel plezier aan als dat ik er de afgelopen 20 maanden aan gehad heb. Waarschijnlijk krijgt een collega de auto om deze uit het lease contract te rijden.
Update 30-01-2007
We zitten op bijna 125000 km, helaas is er aan het Seat Altea tijdperk voor mij een einde gekomen. Per 1 feb een andere werkgever. Vandaag de Seat over gedragen aan een collega die er de komende tijd mee mag rijden.
De afgelopen 1 jaar en 9 maanden hebben mij erg goed bevallen. 1 feb krijgt de auto een grote beurt waarbij eindelijk het paneel van de climate control vervangen gaat worden. Tevens distributieriem etc.
Beste Altea, het ga je goed!
Aanvulling 10-03-2008
Inmiddels is de Altea per 25/02-2008 uit de lease gegaan met ruim 173000 km. Van oud collega begrepen dat er geen noemenswaardige problemen geweest zijn het afgelopen jaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.