Seat Alhambra 1.4 TSI Businessline (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alhambra 1.4 TSI Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Eerste kennismaking
- 1.000 km
Ik reed hiervoor een Toyota Prius Wagon +. Dat voelde een beetje als een compromis auto. Mijn vrouw en ik hebben namelijk 4 kinderen. En in de Toyo paste dat maar net.
Nu ik een nieuwe job heb, kon ik een andere auto kiezen en - ondanks de forsere bijtelling - was het motto: groot, groter, grootst. Vandaar de keuze voor de Alhambra. En waarom dan geen Volkswagen Sharan? Simpel: het zijn dezelfde auto's, maar de Seat is goedkoper én kent een veel betere (business line) uitrusting. Denk aan betere radio, lm wielen, 7-zits versie, mistlampen, parkeersensors voor en achter, chromen interieurlijsten en nog wat zaken. Ik heb voor de nieuwe kleur bruin gekozen. Foto die ik bijvoegde geeft de kleur goed weer.
Hoe het rijdt? Goed. Zeg maar rustig uitstekend! De lange wielbasis en grote spoorbreedte zorgt voor een heel rustig en stabiel rijkarakter. Heel wat anders dan in de Prius die behoorlijk van links naar rechts waggelde, mede door een vage middenstand bij de besturing. Iets wat deze Seat vreemd is. Koersvast & stabiel, zijn woorden die het weggedrag goed omschrijven.
De ruimte is ook fantastisch. Dit is een heuse 7-zitter. Of je zet er 6 mensen in en dan heb je nog veel bagageruimte over.
De zit is goed. Stoelen zijn lekker lang en ondersteunen de benen goed. Ook zit je hoog, wat een "king of the road" gevoel én een goed overzicht geeft. De auto is redelijk goed te plaatsen, hoewel de neus niet zichtbaar is. Met dank aan de parkeersensoren.
De motor valt me 100% mee. Je zou verwachten dat de motor (1.4 tfsi met 150 pk) net aan is, maar hij gaat lekker van zijn plek en trekt op snelheid vlot door. Aangenaam: het geluidsniveau in de auto is zeer laag. Lekker rustgevend.
Verbruik, met wat kilometers op de snelweg en binnendoor, zit rond de 1:12. Met meer snelwegkilometers bij iets hogere snelheden (125 kmh) verwacht ik op 1:10 te gaan scoren.
Vooralsnog: heel fijne auto waar ik de afgelopen dagen veel plezier aan beleefde. Veel fijner dan de Prius. Veel groter ook. O ja, het weer zelf schakelen was eventjes wennen, maar geeft wel een leuk cachet aan het rijden. Iets meer betrokkenheid. En niet dat geloei en gegier van de CVT van mijn vorige auto.
Zo, dat was de eerste review. Meer een introductie eigenlijk. Ik ga over een paar duizend kilometer weer de balans opmaken en jullie verder informeren! Of misschien al eerder, want rond het Paasweekeinde gaan we een wat langere trip doen. Naar Luxemburg en terug.
Korte update
- 2.000 km
Paar kleine dingen. Eerste 2000 kilometer zit er op. Gemiddeld verbruik is 1:12 en dat valt erg mee. Nou moet ik zeggen dat ik veel over 80 km wegen rij, dus dat flatteert het cijfer. In de stad en op de snelweg gaat het verbruik omhoog.
Stoelsysteem werkt heel gemakkelijk. Stoelen wegklappen of opklappen is een fluitje van een cent.
Electronische handrem is wennen. Niet zo handig eigenlijk. Vooral niet, omdat je geen "hellingproef" kan doen, zoals met een normale handrem. Lastig, omdat ik in een parkeergarage parkeer en dan altijd voor de slagboom moet wachten op een stuk dat omhoog loopt. Autohold zou eigenlijk standaard moeten zijn!
Verder blijft de auto verrassen als heel fijne reisauto. Hij nodigt uit tot rustig, bijna sereen rijden. Je schakelt bijna automatisch snel op. Vaak van 2 naar 4 naar 6. De motor heeft namelijk trekkracht genoeg. Vooral onderin. Optrekken vanaf 1300 rpm is prima te doen. Boven de 4000 rpm wordt het blok wat minder geciviliseerd en iets rauwer. Karakter van een dieselmotor.
Tempomaat/cruise control is even wennen. Naar boven is + en naar beneden is -, maar waarom niet in stapjes van bijv. 2 km? Waarom per 10 km? Okay, je kan het weer bijregelen, maar die stappen zijn voor het Nederlandse verkeer te groot.
Bak en koppeling werken heel fijn samen. Zelden een auto gezien die zo gemakkelijk te schakelen en koppelen was.
Ook de remmen werken goed, maar je merkt wel - als je echt hard moet stoppen - dat je met 1700 kilo op stap bent. In noodsituaties had ik liever iets meer remvermogen gehad. Eerste respons op het rempedaal is goed, maar echt hard doorbijten doet-ie niet.
Gek: bij mij gaat de radio niet uit als ik het contact uitzet. Die moet apart worden uitgezet!
Verder: het blijft gewoon een heel fijn rijdende auto! Behoorlijk prijzig, maar wat een comfort en ruimte!
Update 4000 km
- 4.000 km
Ik rij inmiddels wat langer in de auto. Vooral de reis naar Luxemburg en terug was ideaal om hem beter te leren kennen.
Allereerst de ruimte. Met vrouw en 3 van de 4 kinderen is er natuurlijk gigaveel bagageruimte over. Zo'n 800 liter. Fenomenaal. Wel altijd weer bijzonder hoe moeder de vrouw dat dan ook altijd weer redelijk vol weet te stouwen ...
De heenreis naar Luxemburg, zo'n 340 kilometer, duurde 6 uur. Paasfiles tot en met. De terugreis deden we in 3 uur. Geen drukte onderweg en ik kon flink doorstampen.
Ondanks de file, ondanks de paar honderd kilometer over bergachtige en heuvelachtige wegen, bleef het verbruik beperkt. 1:11,5. Dat valt me nog steeds mee! Het lijkt ook of de auto zuiniger aan het worden is. Waar ik voorheen boven de 120 al op de 1:10 reed, heb ik met name in België hele stukken 130 a 140 gereden en bleef het verbruik daar rond de 1:11 steken. Dat geeft moet voor de zomervakantie en de rit door Duitsland die daarbij hoort.
Cruisen is wat deze auto van nature makkelijk af gaat. Weinig lawaai, laag in de toeren. Bij 140 draait de motor in 6 nog geen 3000 toeren. De kinderen vragen continu of ik niet wat harder kan rijden, omdat we wel stil lijken te staan. 100 voelt als 80, 140 als 120.
Ik heb de auto ook even wat verder doorgetrokken en een stukje 160 gereden. Je moet iets allerter zijn, maar de rust blijft en de motor hoeft niet te hard te werken.
Op bergachtige snelwegen met een stijgingspercentage van 7% houdt de auto de met cruise control ingestelde 140 km/u niet vast. Hij zakt dan terug naar zo'n 130.
Op bergachtige provinciale wegen, kan je beter even terugschakelen. Zoals ik in Nederland rij, met vroeg opschakelen, zo rond de 2200 rpm, dat werkt niet. Als je echter bij 3500 rpm opschakelt, kom je altijd in een toerengebied uit dat ook dan voldoende trekkracht biedt.
Gisteren kreeg ik een melding dat de bandenspanning te laag zou zijn. Vanochtend even gecheckt, maar die bleek met 2.3 atmosfeer toch gewoon goed te zijn. Voor de zekerheid de luchtdruk verhoogd naar 2.5, maar de melding bleef staan. Uiteindelijk wees de garage me op een knop waarmee ik de melding kon resetten. Rijden met iets hogere luchtdruk in de banden maakt de auto wel iets minder comfortabel. Gek wat 0,2 atmosfeer kan doen!
Ik heb de wat uitgereidere radio/cd combinatie en die geeft een mooi geluid. Ook de navigatie werkt goed en intuitief. Het enige nadeel is dat-ie bij actieve routeplanning rekening houdt met files ... maar dat het systeem geen files doorkrijgt van B-wegen. Het stuurt je dan over B-wegen die minstens net zo vol staan als de snelweg al deed.
Verder merkte ik tijdens de reis dat de armrust wel heel fijn werkt. Goed hoog in te stellen, zodat je kan sturen met de rechterarm op de steun.
Parkeersensoren werken perfect. Ook wel nodig bij een auto van dit formaat. Ze zorgen ervoor dat je ook in kleinere plekken kan inparkeren. Wel lastig dat bij vooruit inparkeren de sensoren voor niet automatisch aangaan. Daarvoor moet je eerst op een aparte knop drukken. Had wat mij betreft automatisch gemogen, bijvoorbeeld bij snelheden lager dan 5 km/u.
Nog iets meer over verbruik. Als ik op en neer forens, dan rij ik twee keer 45 kilometer. 5 kilometer door de stad, 20 kilometer op 80 km wegen en 20 km over de snelweg (waar je 100 mag). Als ik de snelheden in de stad op 60 hou, en op de provinciale weg op 86 en op de snelweg op 106, dan kom ik over die stukjes, startend met een koude motor, uit op een verbruik tussen 1:13,5 en 1:14.
Conclusie tot nu toe? Heel fijne auto!
Voorloopauto eruit, nieuwe erin
- 1.000 km
Anderhalve week geleden verruilde ik de voorloopauto door de auto die voor me besteld werd. Levertijd van een paar maanden. Nieuwe kleur bruin, die in de schaduw bijna zwart lijkt en in de zon een tintje groen lijkt te bevatten. Verder lichtgrijze stoelen.
Wat verder anders is? Nou, een paar dingen. Ten opzichte van de voorloopauto zit er nu een Pioneer (i.p.v. VAG) radio systeem in en heeft deze auto iets als "hold assist".
De Pioneer installatie heeft telefoon (hands-free) en navigatie ingebouwd. "Beter geluid, minder fijne ergonomie". Dat kan de conclusie zijn. Het geluid is echt heel goed. De eerste auto waarin ik, al rijdend, Radio 4 kan luisteren en van het hele muziekstuk kan genieten. Wat ergonomisch stoort zijn de kleine knopjes waarmee alles werkt en de samenwerking met de parkeersensoren. Ze worden op het grote touch screen scherm weergegeven, maar met vertraging. Sterker nog: het overzicht van de parkeersensors komt pas in beeld als er wat te "piepen" valt. Dat maakt parkeren lastiger, omdat je niet precies weet/vertrouwt of het syseem nu wel of niet werkt.
Autohold is precies wat nodig is. Streep deze optie altijd aan! In mijn eerdere verslagen bekritiseerde ik de electronische handrem en hoe lastig een hellingproef daarmee kan zijn (zeker samen met de armsteun, die dan in de weg zit). Autohold neemt dat probleem weg. Als je stilstaat, gaat nu automatisch de handrem er op. En hij gaat er automatisch weer af, als je wegrijd. Ideaal.
Wat minder is, is het weggedrag. Het is alsof de duivel ermee spreekt. Previarijder (zie hieronder) heeft het over dat sommigen ervaren dat je veel moet corrigeren. Op basis van mijn voorloopauto zou ik gezegd hebben: "wat een onzin!". Het was de meest stabiele auto waarin ik ooit reed (mijn referenties: o.a. Audi A4 en Volvo S60).
Maar bij de nieuwe is het anders! Hij ligt minder als een blok op de weg en vraagt om correcties. Wat is er aan de hand? Het verschil is, ten opzichte van de voorloopauto, redelijk dramatisch te noemen, dus belangrijk om uit te zoeken.
Eerste dat opviel (naast het andere weggedrag), is dat het stuurwiel bij rechtuitrijden een graad of 15 uit het lood staat. Naar links, wel te verstaan. Het tweede dat opviel, is dat de auto bij rechtuit rijden continu wat rechts af gaat. Ook op wegen die echt recht of zelfs off-camber naar links hebben.
Ik heb de garage gebeld en er is voor aanstaande woensdag een afspraak ingepland. Voorlopige conclusie van de dealer: de auto moet uitgelijnd worden. Ik hoop dat ze gelijk hebben en dat ik binnenkort weer even rustig onderweg ben als in de voorloper die ik tot nu toe beoordeelde. Verwacht een update over het weggedrag over een week of twee. Tussentijds ga ik namelijk eerst nog even naar Amerika. Met het vliegtuig uiteraard, niet met de Seat.
Update
- 2.500 km
Nou, de garage is bezocht en de problemen met de wegligging zijn weggenomen. Wat bleek? De auto was niet goed uitgelijnd. En één van de banden was niet goed. Dat is inmiddels verholpen en ook de nieuwe auto rijdt nu als een zonnejte. Nog iets minder zuinig dan de voorloop auto, maar voor de rest redelijk identiek. Gemiddeld verbruik op mijn woon-werkverkeer ritjes zit tegen de 1:13. Gebruik met wat meer snelweg en snelheden van 125 kmh geven een verbruik over de eerste 2500 km van 1:11,8. Over 3 weken door Duitsland heen en dan ga ik eens kijken wat-ie dan verbruikt. En hoe de auto zich houdt bij hoge snelheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.