Saab 9000 CD 2.3i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 CD 2.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze 9000 Royal Viking is een stijlvolle wagen, voorzien van alle comfort, zoals cruise control (onmisbaar voor zuinig rijden), lederen bekleding, ACC, hout etc etc.
Buiten alle verwachting is deze auto heel zuinig (mede dankzij de cruise control). In de stad is hij dorstig. 1:9 is normaal. Maar bij autosnelwegritten is 1:12-13 goed haalbaar. Er zijn kleinere auto’s die dit niet nadoen.
Sinds ik niet meer bij de officiële SAAB-garage het onderhoud laat doen, zijn de onderhoudskosten met 50% gedaald. Ook zijn sindsdien alle elektrische problemen opgelost. Hoe is het mogelijk dat de Saab-dealer het niet kan oplossen, terwijl de all-round Autofit-garage het wel kan oplossen.
Hij heeft niet het imago en degelijkheid van de klassieke 900, maar het is een fantastische reiswagen en zal hem voorlopig niet wegdoen. De restwaarde is bedroevend laag (als men hem al wil inruilen), maar het rijgenot is waanzinnig groot! Dus doorrijden met die kar! Elk jaar is meegenomen en flink doorsparen!
Update 20 januari 2006:
Inmiddels heeft de Saab bij 251.000 een grote beurt gehad. Geheel volgens verwachting was niets stuk. Gewoon doorkarren maar! Centrale portiervergrendeling blijft een eigen leven leiden. De radio begint ook al een eigen leven te leiden: tijd voor een nieuwe radio!
Update 15 maart 2006:
Het is nog steeds een pracht-kar. Inmiddels nieuwe radio ingebouwd!
Update 13 november 2006:
De Saab rijdt nog steeds perfect! Als een wonder zijn de problemen met de centrale deurvergrendeling verdwenen. Vraag me niet hoe het kan.......
Update 21 juni 2007:
Het begint werkelijk saai te worden. Een kilometerstand van bijna 265.000 en nog steeds perfect! Alleen ging laatst de tankklep niet meer open. De centrale vergrendeling haperde weer eens een keertje. Vanuit de kofferruimte heb ik het grendeltje naar achteren geschoven.
Update 19 juni 2008:
Vorige week parkeerde een jochie van 21 zijn Peugeotje in mijn Saab. De verzekering was minder blij en verklaarde mijn Saab total-loss.
Mijn trouwe Saab zal in onderdelen voortleven in andere Saab’s. Het doet pijn om zo aan het einde te komen.
Inmiddels een Saab 9-3 bestelt! Op 14 juli wordt hij geleverd.
Update 14 juli 2008:
Het doek is gevallen. Het is over en uit. Vandaag heb ik mijn beauty met veel pijn in het hart bij Kompier Maastricht ingeleverd. Ik kijk terug op 8 jaar ultiem rijcomfort, betrouwbaarheid en genot. Wat was de 9000 een prachtige auto!
14 oktober 2011
Met weemoed denk ik terug aan deze SAAB. Wat was het een prachtbak. Inmiddels heb ik gezien dat hij recentelijk van eigenaar is gewisseld. Ik wens de SAAB alsmede de nieuwe eigenaar enorm veel fijne kilometers toe.
PROBLEMEN
Bij 171000 ging de koppakking kapot. Viel onder de garantie.
Aan alles is te merken dat dit produkt samen ontwikkeld is met de Alfa 164, Fiat Croma en Lancia Thema. Zeker op het gebied van electronica.
Diverse electrische problemen, zoals het afslaan van de motor als het knipperlicht of remlicht gehanteerd werd. Of simpelweg door de radio aan te zetten. Bleek een accuklem te zijn die geen goed contact maakte.
De centrale deurvergrendeling heeft een eigen karakter. Het is altijd weer: doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet. Als hij het niet doet, is tevens ook het tankklepje vergrendeld. Altijd handig als de benzine bijna op is en het klepje gaat niet open. De bestuurdersdeur kan altijd per sleutel geopend worden. Maar dan gaat het alarm af. Derhalve heb ik het alarm laten verwijderen. Een hele opluchting want het alarm voerde eveneens een eigen leven.
Voor het overige: alleen regulier onderhoud. Sinds de bij Autofit Ger van Mil in Kerkrade in onderhoud is, heb ik geen problemen meer gehad.
Update 1 september 2005.
Enige maanden geleden is de airco kapot gegaan. Er werd alleen nog maar bloed- en bloedhete lucht naar binnen geblazen. Aangezien airco’s een vak apart is, ben ik naar Saabspecialist Ben Goossens in Landgraaf gegaan. Hij zag het meteen: de airco moest bijgevuld worden. Kort daarna heb ik de auto ’s morgens gebracht. ’s Middags zou hij klaar zijn. Helaas.... de airco bleek niet leeg, maar er was een klep afgebroken. Die had hij niet op voorraad en moest besteld worden. Die klep zou rond de 150 euro gaan kosten. Hij weigerde de airco zo in te stellen dat het in ieder geval uit te houden was in de auto. Na lang aandringen heeft hij de airco zo ingesteld dat het te harden was in de auto. Na 4 weken had ik nog steeds niets gehoord over de klep. Een hulpje wist me te vertellen dat hij ook niets besteld had. Toen heb ik Kompier in Maastricht benaderd. Binnen enkele dagen had ik het onderdeel in huis (5 euro en 9 centen). Een uurtje heb ik er aan gesleuteld en de airco doet het weer als nooit tevoren. Saabspecialist Ben Goossens: nooit naar toe gaan!
Update 13 november 2006: geloof het of niet: de problemen met de centrale portiervergrendeling zijn verdwenen. Deze auto heeft een eigen karakter!
Update 22 juli 2007: benzineslang vervangen, lekkage bij benzinetank. Voor de rest regulier onderhoud bij de APK, zoals vier nieuwe banden.
Voor de rest supertevreden over de auto en autobedrijf Ger van Mil te Kerkrade!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.