Saab 900 S 2.0i (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 S 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 269.000 km |
KM-stand laatst | 297.000 km |
Reden van aankoop
- 269.000 km
Sinds mei 2009 ben ik in bezit van mijn eerste SAAB 900NG 2.0i uit 1997! Na wat omzwervingen via een VW Golf II, Opel Astra F 1.6i en een Peugeot 306 XSI was ik op zoek naar een ruime auto met airco en genoeg power om mee op vakantie te gaan!
Zat eerst aan een BMW 3-serie E30 touring, Volvo V40 , FIAT Marea Weekend en zelfs een Rover Tourer te denken. Zoals u leest allemaal stationwagons, daarbij had mijn broertje net een BMW 318i uit 1997 gekocht, dus moest ik voor mijn gevoel ook een auto uitzoeken van een “ Premium-merk” maar ik vind een sedan model niet handig.
Daarbij ik had toch het idee dat een stationwagon er wel erg dik op lag, dus kwam mijn vader op het idee om naar een SAAB 900NG/9-3 te gaan kijken! Dit type auto voldoet precies aan mijn eisen:
- Degelijk
- Relatief krachtige motoren
- Goede uitrusting
- Lage aanschafprijs.
- Ruimte
Uiteindelijk is de keuze gevallen op mijn huidige auto. Een zwarte 900NG 2.0i S met wel 269.000 KM op de teller! Ik ben de derde eigenaar van deze auto. Doordat de onderhoudshistorie geheel sluitend was tot op de dag dat de wagen te koop stond heb ik hem genomen! Ik heb expres voor een “turboloze” SAAB gekozen omdat dit model voor mij precies genoeg power heeft (131PK) en een turbo is weer een kritisch onderdeel wat kan sneuvelen.
Een SAAB is een auto voor “ grote mannen” dus word er ook voor onderdelen “ grote mannen prijzen” gevraagd. De prijzen bij SAAB-dealers zijn relatief hoog, maar hiervoor bied een forum als www.saabforum.nl uitkomst! Via dit medium ben ik aan adressen gekomen waar iedereen zijn SAAB veel voordeliger kan onderhouden en met nuttige tips van de vele forumleden veel geld kan besparen.
Inmiddels staat er 277.000 KM op de teller en ben nog zeer tevreden met deze auto. De 3-ton ga ik zeker proberen te halen! Ik vind het nog steeds kicken als er mensen mij complimentjes geven over mijn auto en als er “ oudere” SAAB-rijders mij groeten!
Problemen
- 277.000 km
Tja beste lezers,
Het is natuurlijk geen nieuwe auto. Heb de volgende items laten repareren:
- 2 nieuwe voorbanden
- startmotor (tweedehandse)
- schrokdempers achter
- onderhoud aircosysteem
- uitlijnen
- koppelingskabel gebroken (vervangen door een handmatig instelbare)
Regulier onderhoud:
- Olie+filter
- verdelerkapje+rotor
Al met al nog prima te overzien!
Weer een jaartje sturen!
- 281.000 km
De auto is weer APK goedgekeurd! Hij had als enige aantekening dat de remblokken achter zsm vervangen dienen te worden!Gelijk de bougies + kabel vervangen.
De auto heeft nu 281.000 ervaring en voelt nog steeds goed aan. Dus op naar de 3 ton!
onderhoud gepleegd
- 286.000 km
We zijn weer een 3 maanden verder.
Onder tussen zijn alle vier de banden vernieuwd met nieuwe Uni-Royal Rainsports 2. Rij echt heerlijk!
Qua werkzaamheden:
- koelslangen nabij de verdeler vernieuwd
- Stuurbekrachtiging-olie (Groene)
- Benzinefilter + banjobouten (nieuwe bouten, dure grap!)
- Koelvloeistof vervangen
- Remvloeistof vervangen
- bougies NGK
- Koppelingsplaat, drukgroep, koppelingskabel en druklager
Helaas is de koppelingskabel weer gebroken, mede veroorzaakt door het feit dat de koppelingsplaten en drukgroep op de nominatielijst staan! Ze zijn helemaal versleten. Balen maar, heb er weer een fijne auto voor terug.
Wat gaat er aankomen:
- Multiriem en spanrollen
- waterpomp?( weet niet of het nodig is)
- Olie+ filter
- rotor + verdelerkapje
Heb de auto nu ongeveer een jaar, rijdt heerlijk! Motorisch perfect alleen de "randapparatuur" lijkt nu te gaan falen.
Maar ach op naar de 3 ton!!
Kleine verbeteringen
- 287.000 km
Dit weekend heb ik meegeholpen een Engelse SAAB te strippen.
De volgende onderdelen heb ik mijn auto mee verbeterd:
- Rugleuning bestuurderstoel
- setje mistlampen + aansluitmateriaal
- deurrubber bestuurderskant
- klein kunststof grut wat er bij mijn auto niet meer netjes uitzag
De auto zit nu nog lekkerder en de windruis is geheel weg!
Achterveren vervangen
- 287.500 km
Afgelopen week de achterveren vervangen. Prima klusje om zelf te doen. Wereld van verschil!
- Multiriem en spanrollen laten nakijken, niks aan het handje!
Verder lag het asje van de luchtverdeler los (waarschijnlijk los geschoten bij het monteren van mijn iPhone houder.) Was even pielen maar het functioneert weer.
Nog een klein lijstje van de `upgrades` in het interieur:
- Dension Icelink Plus incl.Actieve houder (I-Pod FM modulator)
- Parrot Ck 3000 (heeft ook in mijn vorige auto's gezeten)
- Armsteun op het middenconsole
- Nieuw set SAAB-matten
- Bekerhouders (Origineel SAAB)
- Dashboardspeakers
- Recent dan de voorstoel
De auto is alive and kicking!!
Onderhoud plegen begint weer
- 290.000 km
In december is weer de apk, voor mij een rede om nu weer rustig met de onderhoudswerkzaamheden te beginnen. Op deze manier hou ik de kosten voor mij laag.
In de tussentijd zijn de volgende onderdelen vervangen:
- Waterpomp (Lager lag eruit, wat is de motor opeens stil!!)
- Bougiekabels
- rotor + verdelerkapje
- luchtfilter
- interieurfilter ( oude was pikzwart en nu blijft de auto weer droog van binnen tijdens een regenbui)
- hitteschild nabij de uitlaat op een andere manier vast gemaakt, deze was op een bevestigingspunt doorgerot
Staan wel weer enkele klusjes te wachten:
- remschijven + blokken voor
- olie + filter
Nog steeds dik tevreden met deze auto! Zeker na het vervangen van de waterpomp gaat alles net even wat soepeler. De auto is uitermate geschikt voor verhuizingen en tripjes naar de lokale bouwmarkten.
Nog 10k en dan staat er 3 ton op de teller!!
Waar blijft de uitnodiging van "Klokje rond" ?
Kleine 'upgrades'
- 292.500 km
Dit weekend is er een leder stuurwiel in de auto gegaan.
Helaas "schreeuwt" het interieur nu ook om een ledere pook+hoes!
De auto is weer netjes gepoetst en staat er weer als nieuw bij. Daarnaast heb ik ook nog een originele achterspoiler gescoord (zie foto) Hij zit nog niet vast maar geeft al wel een impressie hoe het gaat worden.
De rechter koplamp wisser was al een tijdje stuk deze heb ik ook vervangen.
Olie ververst
- 293.000 km
Deze vorige week de olie laten verversen bij een garage. Helaas had de monteur de olieplug te strak aangedraaid waardoor er een scheurtje/lekkage ontstond! Flink balen!!
Na wat rond gebeld binnen 3 uur een carterpan geregeld en weer bij de garage afgeleverd. Helaas duurde de reparatie een paar dagen maar ben weer blij dat ik hem heb!
Wat draait de motor zijdezacht!!
To do tot aan de APK:
- Remblokken/schijven voor
- er zit een piepklein gaatje in de einddemper
Oja.. er is een nieuwe ruitenwisser achter opgekomen!
Rondje Noord Frankrijk.
- 295.700 km
Dit weekend naar Frankrijk geweest.
De auto kwam weer volledig tot zijn recht als "autobahn kreuzer" wat is het toch een heerlijke reisauto, cruise control aan en gaan!
Wat mij opviel is dat deze auto moeiteloos over de vele heuvels op de A2/A26 richting Parijs heen knalt. Ik had de cruise control ingeschakeld en ik zag dat andere auto's er moeite mee hadden!
Qua onderhoud is er deze keer het volgende gebeurt:
- Thermostaat vervangen;
- Bovenste spanrol + multi-riem (spanroller was gebroken).
Wat er nog steeds aan zit te komen zijn:
- Remschijven + blokken voor;
- (Turbo) Einddemper;
- de twee andere spanrollers van de motor (uit voorzorg);
- winterbanden weer monteren.
Kleine dingen.
- 296.658 km
vandaag de winterbanden gemonteerd.
Daarnaast de elektriche antenne ontleed en schoongemaakt. De antenne schuift nu helemaal open.
Sportwielen zijn verkocht, ik laat de auto op 15 inch rijden. Dit rijdt net even wat comfortabeler.
Aan alles komt een einde!
- 297.000 km
Helaas heb ik de SAAB ingeruild voor een Audi A3 Ambiente TDI66kw. Als de 900NG nu 1 op 19 reed dan was hij nog gebleven ;).
Ik rij tegenwoordig 120km per dag waardoor het niet meer loonde om de SAAB aan te houden.
Mijn plan om minimaal 3 ton op de teller te zetten is niet gelukt!
Ik zal hem wel missen, de auto wacht nu bij een occassiondealer in Molenschot op een nieuw baasje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.