Rover 827 Si (1994) #2

autoreview

Rover 827 Si (1994)

Signalement

Uitvoering827 Si
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst173.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

grote Brit met Honda techniek

  • 173.000 km

Ik had al langer interesse in de Rover 800: een wat gedateerde grote auto, onbekend en onbemind. De 820 met Rover motor heeft een niet zo'n goede reputatie, en dus ging mijn voorkeur uit naar een 6 cilinder: de 827. Medio 2006 zag ik de 827 die ik wilde hebben bij Damen in Boxtel. Eentje met een vijfbak (kom je maar zelden tegen) en verder alle opties die je maar kan bedenken (schuifdak, leer en airco o.a.).

De auto was behoorlijk bijgehouden en grote schades had ie niet gehad. De koop was snel beslist: dit reed als een Honda Prelude (oud model voor 1992) maar dan met de V6. En uiteraard het comfort sprak voor de 827.

Ik heb in anderhalf jaar er 15.000 km mee gereden en zonder problemen. Gebruikelijk onderhoud: grote beurt en APK, nieuwe uitlaat. In totaal wel kostbaar: ca. 1.700 euro in die anderhalf jaar. En dan te bedenken dat ik de distributie niet heb vervangen! (kostbaar klusje)

Tsja, het rij- en zitcomfort is natuurlijk fantastisch, eigenlijk kan hier alleen de XM v6 aan voorbij komen. Het verbruik valt best mee, vaak reed ik 1 op 11. Olie en waterverbruik nihil.
En: wanneer je m op toeren reed, verschrikkelijk snel! Zo heb ik de 827 toen ik hem reed naar de garage waar ik m inruilde, op 225 kmh gezet (achter een Maserati 3200 GT overigens)....:) Ja, de Honda V6 wil best wel!

Het ruimte aanbod in de 827 is wat bijzonder: voorin krijg je ruzie met het dasboard en het stuur. Ik tenminste wel, want die lange bovenbenen moeten toch ergens naar toe. Achterin zit je wel ruim! De koffer is ook prima, en ook nog eens variabel te gebruiken dankzij de achterbank die je in delen kan neerklappen.
Verder is de hoogte van het interieur te gering. Door het schuifdak verlies je centimeters en zit je met je haar tegen het dak.

Een wat gekke gewaarwording was het gesuis rondom de voordeuren, daar waar zij aansluiten op de voorruit. Met hard wind onder een bepaalde hoek kon de linkervoordeur gesuis laten horen. Jammer, kwestie van afstelling denk ik. Maar nooit naar laten kijken.

Na de 827 heb ik een BMW E39 gekocht. Het is vanwege de wat onpraktische interieuraspecten dat er niet weer een Rover 800 kwam. Maar goed, ze zijn al lang uit productie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.