Rover 827 Si (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 827 Si |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
grote Brit met Honda techniek
- 173.000 km
Ik had al langer interesse in de Rover 800: een wat gedateerde grote auto, onbekend en onbemind. De 820 met Rover motor heeft een niet zo'n goede reputatie, en dus ging mijn voorkeur uit naar een 6 cilinder: de 827. Medio 2006 zag ik de 827 die ik wilde hebben bij Damen in Boxtel. Eentje met een vijfbak (kom je maar zelden tegen) en verder alle opties die je maar kan bedenken (schuifdak, leer en airco o.a.).
De auto was behoorlijk bijgehouden en grote schades had ie niet gehad. De koop was snel beslist: dit reed als een Honda Prelude (oud model voor 1992) maar dan met de V6. En uiteraard het comfort sprak voor de 827.
Ik heb in anderhalf jaar er 15.000 km mee gereden en zonder problemen. Gebruikelijk onderhoud: grote beurt en APK, nieuwe uitlaat. In totaal wel kostbaar: ca. 1.700 euro in die anderhalf jaar. En dan te bedenken dat ik de distributie niet heb vervangen! (kostbaar klusje)
Tsja, het rij- en zitcomfort is natuurlijk fantastisch, eigenlijk kan hier alleen de XM v6 aan voorbij komen. Het verbruik valt best mee, vaak reed ik 1 op 11. Olie en waterverbruik nihil.
En: wanneer je m op toeren reed, verschrikkelijk snel! Zo heb ik de 827 toen ik hem reed naar de garage waar ik m inruilde, op 225 kmh gezet (achter een Maserati 3200 GT overigens)....:) Ja, de Honda V6 wil best wel!
Het ruimte aanbod in de 827 is wat bijzonder: voorin krijg je ruzie met het dasboard en het stuur. Ik tenminste wel, want die lange bovenbenen moeten toch ergens naar toe. Achterin zit je wel ruim! De koffer is ook prima, en ook nog eens variabel te gebruiken dankzij de achterbank die je in delen kan neerklappen.
Verder is de hoogte van het interieur te gering. Door het schuifdak verlies je centimeters en zit je met je haar tegen het dak.
Een wat gekke gewaarwording was het gesuis rondom de voordeuren, daar waar zij aansluiten op de voorruit. Met hard wind onder een bepaalde hoek kon de linkervoordeur gesuis laten horen. Jammer, kwestie van afstelling denk ik. Maar nooit naar laten kijken.
Na de 827 heb ik een BMW E39 gekocht. Het is vanwege de wat onpraktische interieuraspecten dat er niet weer een Rover 800 kwam. Maar goed, ze zijn al lang uit productie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren