Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling (2003)

autoreview

Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling (2003)

Signalement

Uitvoering75 Tourer 2.0 CDT Sterling
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst278.000 km
Lezerswaardering: 96%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 173.000 km

Onlangs deze auto gekocht, mijn tweede 75.... Na twee rondzwervingen naar een Vectra en een A6 toch weer terug bij mijn liefde, een 75.

En wat geeft ook deze 75 weer een geweldig gevoel. Ook de Tourer heeft een heel mooi design, weliswaar blijven de lijnen van de sedan mooier. Maar het is niet slecht gedaan, het ontwerp behoudt de chiqueheid. Alles is mooi afgewerkt, ook de kofferbak met een topafwerking; oa een bodemplaat incl gasveer zodat je die niet "per ongeluk" op de bol krijgt. En het raampje kan afzonderlijk open van de klep, een handigheidje zodat je kleine dingen er nog even snel in kan doen.

RIJEIGENSCHAPPEN

De rijeigenschappen van de diesel zijn erg goed, je merkt niet dat je met een diesel rijdt, dit ook dankzij de BMW motor. Je komt goed mee in het verkeer, en de automaat rijdt goed. Het kan iets geraffineerder, maar het gaat zeker soepel. Het toert in ieder geval heerlijk!

Iets meer PK’s is geen overbodige luxe, dit kun je altijd nog achteraf doen bij bijvoorbeeld een tune-bedrijf. Je krijgt dan vaak 150 pk, ipv de 116 standaard.

Alleen buiten de auto hoor je bij stationair duidelijk dat het een diesel is, alhoewel je merkt dat op isolatie wel wat bespaart is tov de eerdere modellen. Het blijft niet hinderlijk, de gemiddelde VAG-diesel maakt veel meer herrie.

AFWERKING

Overigens is het goed vol te houden in de auto. Mooie klokken, chromen details en degelijke afwerking. Niets rammelt, alles zit goed in elkaar en qua electronica is alles op-zijn-BMW's gemaakt. Degelijke stekkers die je met een draaibeweging makkelijk los en vast kan maken.

Verder kun je echt eindes rijden met deze auto, je wordt niet moe. De in mijn geval lederen stoelen zitten erg goed. En als je het koud hebt gaat de stoelverwarming aan, heerlijke optie! De beenruimte achter is prima, beter dan de sedan. Lange mensen hebben achterin de sedan wel eens probleem met de hoofdruimte. In de tourer is dit verleden tijd, ik kan zelfs goed achter mezelf zitten.

PRAKTISCH

De ruimte in de kofferbak is ruim voldoende. Onder het afdekzeil heb je de gelijke ruimte als dat van de sedan, haal je deze weg, dan heb je veel ruimte, laat staan met de banken neergeklapt, dan jaag je er gewoon 1500 liter in.

BEKENDE PUNTEN VOOR DE 75

Natuurlijk zijn er bekende punten waar iedere 75 (diesel) last van krijgt. Hieronder een overzicht:

- Koelventilator gaat stuk: Alle 75's hebben hier last van. Vroeg of laat stopt deze er mee. Het gaat om niets meer of minder dan de spoeltjes, je kunt ze los vervangen of de hele fan.

- Brandstofpomp: Stopt ermee, waardoor de diesel niet meer naar voor wordt gepompt.

- EGR klep: Deze raakt vervuild en moet af en toe schoongemaakt worden. Er zijn ook omleidingssets te koop die je in plaats van de klep monteert. Je merkt dat deze vervuild is doordat de trekkacht onder de 2000 toeren minimaal is.

- Achterveren (bij de Tourer): Je hoort vaak dat deze breken.

- Koppeling (alleen bij schakel): De zgn slave-cilinder gaat een keer stuk. Aangezien alles dan toch open ligt worden vaak ook de koppelingsplaten etc vervangen. Gezien mijn uitvoering een automaat is zal dit me bespaard blijven.

- Airbag lampje: Deze wil nog al eens blijven branden. Kwestie van de stekkers vervangen door een nieuwer type, of een klembandje heel hard aantrekken op de stekker. De stekkers zitten onder de voorstoelen en zijn redelijk gemakkelijk bereikbaar.

- Luchtmassameter: In principe gewone slijtage, en na een 150.000 km dien je er rekening mee te houden dat deze een keer vervangen moet worden. Je kunt gemakkelijk testen of deze stuk is; door de stekker los te halen en er dan een stukje mee te rijden. Zit er dan veel meer trekkacht in de auto, dan is de lmm defect.

ÉÉN JAAR VERDER

  • 198.000 km

Een dik jaar verder ondertussen, en dik 20.000 km erbij gereden. Naast de beurt zijn er twee zaken vervangen:

- De thermostaat, de motor werd niet warm genoeg, dus de verwarming beleef ook akelig koud. Het verbruik is natuurlijk behoorlijk gedaald na vervanging. Ik zit nu gemiddeld op 1:14,5 volgens de boordcomputer.

- Een poulie, deze begon enorm te "rinkelen".

Verder probleemloos gereden, zoals ik eigenlijk al verwachtte. Nu heeft de auto me wel genoeg geld gekost, maar dat zit meer in de modificaties die ik gedaan heb. Een kleine opsomming:

- Klokken uit de MK2-uitvoering
- Gereedschapskit in de kofferbak
- Bekerhouder linksvoor
- Hout/leder automaatpook
- Radiomodule uit een BMW (voor beter geluid)
- Echt houten dashboard uit de eerste R75's ipv plastic
- TV module uit een BMW
- ZT hitteschild bij de uitlaat
- chromen bagageogen in plaats van zwarte
- De originele aansteker uit de eerste reek R75's

Tja, de auto is echt mijn hobby, vind het ontzettend leuk om er mee bezig te zijn.

De auto bevalt super, iedere kilometer geniet ik van het rijden, en het uitzicht vanuit het hout en leder blijft geweldig! Je ziet er ook weinig rijden (vooral Tourers), wat het bijzondere gevoel ook versterkt.

We zijn ondertussen bijna bij de 200.000 km, naar verwachting zal ik volgend jaar aan de beurt zijn voor een brandstofpomp, we zullen het zien.

2e BEURT, EN 2e KEURING VERDER. NOG STEEDS ZO GOED

  • 209.000 km

We zijn weer een jaar verder, en zonder noemenswaardige zaken! Deze week weer een beurt gehad, goed gekeurd en rijden maar!

De dynamo moest ook vervangen worden, deze was 3 dagen voor de beurt stukgegaan. Tevens een nieuw setje banden eronder gelegd, Goodyear.

De vorige waren namelijk helemaal op. Allemaal gewone slijtage, dus wat mij betreft een probleemloos jaar gehad!

De auto rijdt nog steeds heerlijk, geen vreemde geluiden / kraakjes op wat dan ook! Ik krijg nog steeds veel positieve opmerkingen wanneer ik ergens tank of parkeer, blijft erg leuk natuurlijk!
Dus het antwoord op de vraag of de auto nog steeds zo goed is? Volmondig ja!

Verder heb ik zelf nog wel wat zaken aangepast, gewoon omdat ik het mooi vind;
- MK2 Airbag
- MK2 klok-verlichting om gesoldeerd.
- Volledige chromen grille
- Alle logo's vernieuwd naar MK2

Op naar het derde jaar, dit jaar had ik eigenlijk de brandstofpomp verwacht. Deze staat dus op de lijst zogezegd, we zullen het zien.

3e BEURT EN APK.

  • 224.000 km

Weer een jaar verder, de auto bevalt nog steeds geweldig. Geen opzienbare kosten, de auto heeft me ook nog geen enkele keer in de steek gelaten.

De aircopomp was dit jaar stukgegaan/ vastgelopen. Daardoor was er ook een pouly stuk gegaan. Deze dus vervangen, kosten: een dikke 400 euro.

Verder enkel weer een grote beurt, en een APK waar die moeiteloos doorheen ging. Betrouwbaarheid op en top dus, ik heb echt geen enkele andere auto gehad die zo weinig bij de garage staat (op de 1e 75 na dan).

Verder wel wat modificaties gedaan:
- een BMW MK4 navigatiemodule en een 16:9 scherm.
- Set 17 inch velgen (type Serpent) met nieuwe banden. De 15 inch set is nu de winterset.

Er zijn ook wat modificaties in de planning, deze zijn voor het volgende reviewmoment.

De auto verveelt nog steeds niet, rijdt geweldig en soepel. Geen rammeltje in het interieur, alles zit gewoon degelijk in elkaar. Wat mij betreft zijn deze auto's echt een aanrader, zwaar ondergewaardeerd, maar absoluut van topkwaliteit. Op naar het volgende jaar!

4e BEURT EN APK

  • 243.000 km

Vandaag een APk en grote beurt gehad. Ook deze keer weer met vlag en wimpel doorgekomen. Er was geen enkel punt te vinden.

Dat was ook de ervaring het afgelopen jaar, werkelijk geen enkel keer extra bij de garage gestaan voor een defect. De auto rijdt ook nog steeds geweldig, ik kijk nog steeds niet uit naar een andere. Ik geniet nog van iedere kilometer.

De laatste weken doet wel de airco vreemd, slaat niet altijd lekker aan. Vandaag bij de beurt niets aan kunnen vinden, voor de zekerheid het relais van de koelvin vervangen. En het werd ook weer koel.

Dit jaar ook naar British Auto Jumble Waalwijk geweest, geweldige dag. Aanrader voor iedere (Engelse) autoliefhebber.

Ik kan me ook nog niet voorstellen dat ik een andere auto aanschaf op korte termijn. Ik heb de auto nu al 4 jaar in mijn bezit, maar hij verveeld nog lang niet. Dan ook nog eigenlijk zonder enige problemen, deze auto's zijn echt één bonk kwaliteit.

Modificaties waren er dit jaar ook weer:
- EGR klep vervangen door een "blind" exemplaar, zodat de motor schoner blijft.
- Een nieuwe voorbumper van een Roewe 750 en koplampen van de MK2 versie
- Xenon (HID-set) ingebouwd

AFSCHEID

  • 278.000 km

Na 6 jaar in deze Tourer gereden te hebben is het tijd geworden afscheid te nemen.

Niet omdat er kosten kwamen aan deze auto, want hij heeft me nog nooit laten staan in de 6 jaar. Echter de kosten voor wegenbelasting worden steeds hoger, en daardoor heb ik moeten besluiten om voor een benzine auto te gaan kijken.

Mijn eindoordeel over deze auto is in één woord geweldig. Ik heb enkel jaarlijks de beurten gedaan. Het enige wat tussendoor eens is stuk gegaan zijn de aircopomp. Deze was vastgelopen en daardoor ook een poelie kapot getrokken.

Tevens heb ik in het laatste jaar de achterveren moeten vervangen omdat deze gebroken waren. Totale onderhoudskosten in deze 6 jaar waren (inclusief twee sets banden) 4850 euro. Dat is bijna 0,05 cent per km. (ik heb er 100.000 km mee gereden vanaf 2010)

Al met al een aanrader dus, en weer eens bewezen dat dit oerdegelijke auto's zijn welke zwaar ondergewaardeerd zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.