Rover 75 Tourer 1.8 Turbo Classic (2004)

autoreview

Rover 75 Tourer 1.8 Turbo Classic (2004)

Signalement

Uitvoering75 Tourer 1.8 Turbo Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rover 75 Turbo Tourer

  • 135.000 km

Vroeger ( tienerjaren ) had ik een droomwagen: BMW. Door de jaren heen is dat gaan slijten. Na 3.5 jaar met plezier in een Ford Focus te hebben gereden wilde ik nu echt iets anders ( een auto met stijl ). Gelukkig ging mijn vrouw daarin mee, ik ben tenslotte niet voor niets autoliefhebber. Dit model Rover 75 vind ik al sinds zijn introductie de mooiste wagen uit zijn klasse en dat is eigenlijk nog steeds zo. Zowel het exterieur als het interieur zijn superieur. Slechts op motorgebied loopt het nu niet voorop.

Deze auto kwam op het internet te staan: op zaterdag even gaan kijken maar de verkoper ( eigenlijk een opkoper ) in Heeswijk Dinther had geen kennis van zaken. Dat liep op een teleurstelling uit.
Mijn zoektocht ging verder naar een Saab 9-3 of de station van Jaguar maar nee het moest de Rover worden. Dit was de auto die ik al 10 jaar mooi vond en deze kwam op mijn pad. De auto was voorzien van een 1.8 turbo ( de motorisering die ik wilde hebben ). De basis 1.8 is te tam.
Aldoende kwamen we toch tot zaken en ziedaar was ik de trotse eigenaar van deze pracht bolide. Ook na een kleine twee maanden vind ik hem nog steeds super! Rest nog te vermelden van de aankoop dat de verkoper een slinkse truc had uitgehaald. Express de achterbanden weghalen die nog redelijk goed waren en mindere banden erom doen. Het is dat die zaak redelijk ver bij mij vandaan was maar het is een oplichter waar ik ook nooit meer heen gaat.
Na een aantal weken heb ik de Rover laten chippen en zodoende heb ik op papier 174 pk.

Motor en trekkracht:
Bij het wegtrekken is het niet de snelste auto ook niet na het chippen. Nu komt de echte snelheid ongeveer vanaf 60 km/h. Op de rijksweg is het wel genieten hoor dan wil die echt versnellen: geweldig!
Een minder bij dit alles is het motorgeluid dat vanaf 120 km/h naar voren komt en steeds erger wordt. Nu rij ik elke dag een file route dus op die snelheid kom ik niet eens maar toch had ik het liever anders gezien. Onder deze kruissnelheid is die wel stil.
Een aantal tankbeurten heb ik erop zitten maar slechter dan 1 op 12 heb ik nog niet gereden.

Rover 75 Turbo Tourer

  • 135.000 km

Ruimte en Comfort:
Zou met hoofdletters worden geschreven als mijn stoel beter zou zijn. Ik ben een rugpatiënt vanwege hernia aan rug een aantal jaren geleden. De veer in de stoel is niet meer je van het. De stoel is dus te zacht, echter de bijrijderstoel is wel goed maar ja daar heb je niet veel aan als je achter het stuur zit. Door mijn rugprobleem zit ik ook eigenlijk te laag als in een soort zitkuil. Het geluid is tot 120 km/h erg netjes.
Voor mijn aankoop heb ik ook in een sedan gezeten maar met een gezin met twee jonge kinderen is een tourer toch de betere koop. Achterin heb je veel meer hoofdruimte en de bagageruimte is ook een stuk beter. In onze vorige auto ( de Focus wagon ) kon je toch een stuk meer zaken en bagage vervoeren. Het is ook echte lifestyle auto: de prijs die je betaald.
Deze auto vraagt niet om hoge snelheden en hard optrekken maar om een relaxte manier van rijden, dan pas ik me helemaal bij aan.

Interieur en exterieur
Kwa uiterlijk top zoals ik al eerder meldde. Ik ben er ontzettend trots op deze auto te rijden.
Ik merk aan de reactie van mensen dat de middelbare leeftijd en ouder deze auto mooier vind dan de jeugd. De wijsheid komt met de jaren zullen we maar denken.
Soms kijk ik op Autoweek en bekijk de specificaties van de Rover 75 en zie de foto’s van het dashboard en denk dan deze auto heb ik gewoon! De Tourer heb ik na mijn koop slechts 1 keer zien rijden, de rest zijn het allemaal sedans. Over exclusief rijden gesproken. Bij de volgende set banden zal ik een iets breder exemplaar kiezen met daarbij de speciale en prachtige velgen van de Turbo.
Op het interieur ben ik erg zuinig, de kruimeltjes kan je bijna op één hand tellen. Bijkomend voordeel is dat de bekleding zo goed als nieuw is.

Kosten
Deze auto had ik gekocht zonder garantie en wist dat er een probleem met de remmen was. De remblokken achter waren bijna versleten: twee banden moest ik ook vervangen door dat leuke geintje van de verkoper. Helaas brak binnen enkele weken een slangetje die vanuit de koeling naar de motor loopt. Het slangetje is niet duur maar helaas moest die van ver komen zodat de reparatie toch niet meer goedkoop was. Een nadeel voor zo’n auto. Nu is er een deurklink die los zit en het portierknopje vibreert op oneffen wegen. Verder denk ik dat het met de koeling nog niet 100% is want het niveau van de koelvloeistof daalt iets. Gelukkig is het bijna winter want dan heb je minder snel een kokende motor. Ik verwacht dat de auto geen olie zal verbruiken. Zoals eerder vermeld ben ik erg te spreken over het verbruik dat tussen de één op twaalf en veertien zit. Na de chiptuning is de auto toch minimaal 5% zuiniger geworden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.