Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

autoreview

Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)
Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)Rover 75 2.5 V6 Sterling (1999)

Signalement

Uitvoering75 2.5 V6 Sterling
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst247.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rover 75 2,5 V6 - 1999 - Handgeschakeld

  • 247.000 km

Al vanaf jongs af aan ben ik autoliefhebber en in het bijzonder van MG-Rover. Mijn vader rijdt al sinds begin jaren 90 Rover, dus ik ben ermee opgegroeid en zo werd mijn eerste auto in 2013 een Rover 220 Coupé. Sinds vorig jaar is daar een Rover 75 bijgekomen.

Eigenlijk was ik niet op zoek, maar corona was net begonnen en alle leuke dingen werden afgezegd en toen kwam de advertentie van de 75 langs en precies de uitvoering zoals ik hem wilde, namelijk een 2.5 V6 handgeschakeld van het eerste bouwjaar. De 2.5 V6 was in Nederland standaard een automaat. Hoewel dat natuurlijk een uitstekende combinatie is vind ik een handbak veel fijner en leuker, lekker van het koppel genieten zonder kickdown. De auto was al sinds 2003 van de 2e eigenaar en mijn vader en ik kenden hem al jaren via de club in Duitsland. Een liefhebber die de auto altijd goed heeft bijgehouden en alles gedocumenteerd. Zeer belangrijk, want er staat helaas veel troep te koop (lage dagwaarde tegenover aanzienlijke onderhoudskosten, standaard verhaal eigenlijk).

Naast de motor-bak combinatie zit de 75 ook zeer goed in z'n opties: leer, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, stoelverwarming, cruise control, schuifdak, origineel Harman/Kardon audiosysteem. Geen klagen dus!

En dat alles voor een prijs waar je nog geen elektrische fiets voor hebt, kon hem dus niet laten staan. Mei 2020 reden m'n vader en ik met één 75 naar Duitsland en met twee weer terug.

Aankomst Nederland:
Ondanks de goede historie koop je toch een auto van 21 jaar oud, dus altijd werk en dat begon gelijk op de terugreis. Stuurhuis begaf het gevolgd door de pomp, het moest zo zijn. Bij mijn specialist Rovee in Assendelft is er een nieuwe stuurhuis + pomp ingezet en tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om Powerflex ophangrubbers te monteren, aircoservice, motor preventief flushen, en nog allerlei kleine dingen.

Vervolgens moest ik helaas nog ruim 5 weken wachten eer ik een afspraak bij RDW had, maar sinds 1 september 2020 staat ie dan op Nederlands kenteken en kon het genieten beginnen!

Mijn vader rijdt al sinds 2004 Rover 75 en ik heb ook in diverse exemplaren al gereden, maar zelf bezitten is natuurlijk toch anders. Het rijden is een genot, je zit in een prachtig sfeervol interieur vol met leer en (echt) hout en zeer warme verlichting in de avond/nacht. De V6 motor klinkt schitterend, een 'romig' geluid, en maakt de beleving in deze limo echt helemaal compleet. Echt een reiswagen. De vorige eigenaar heeft de bak ooit laten wisselen door eentje van een MG ZT en deze maakt de auto wat hoogtoeriger en daarmee dus ook gretiger. In elke versnelling is er voldoende trekkracht, onderin zou je de auto een beetje 'lui' kunnen beschrijven, zeker met al die bizarre turbo blokken van tegenwoordig, maar zodra je rond de 3500 toeren komt, sleurt ie je echt met enorme stappen vooruit en dat stopt pas rond de 7000 toeren. Echt een gave beleving. Ook tussensprints gaan het met grootste gemak, bij 100 in z'n 5 gas en voor je het weet zit je op hoogst illegale snelheden (gaat door tot zo'n 230). Tegelijkertijd kan je ook zonder horten of stoten in z'n 4 door een rotonde. Veel moderne auto's in dit segment zullen veel sneller zijn, maar de beleving is naar mijn mening een ander verhaal! Het is echt een auto die ik voor de looks en het rijden heb, "praktisch" is van ondergeschikt belang, maar je kan er aardig wat in kwijt en passagiers hebben voldoende ruimte. Alleen is de achterbank niet neerklapbaar, dat was in de eerste jaren nog een optie, die mijne dus niet heeft.

Ik gebruik hem vooral voor lange stukken, korte stukjes wil ik de auto niet aandoen en neem ik liever de fiets. Hierdoor is het verbruik ook meer dan acceptabel. Meestal tussen de 1 op 11 en 12.

Gedurende de winter heb ik er niet al te veel aan gedaan, behalve zo goed mogelijk bijhouden en zien of het allemaal bevalt en of zich nog meer dingen aandienen.

Meer investeringen:
Afgelopen voorjaar heb ik de bodem zoveel mogelijk ontroest en behandeld. Slecht was het zeker niet voor een bijna 22 jaar oude auto, maar het kon beter.
Recent wederom weer flink wat werk laten doen om de auto beter te maken: namelijk de achterste draagarmen laten vervangen vanwege roest en rondom nieuwe veren en voor ook toplagers en wiellagers. De veren had ik eerder dit jaar al in Engeland besteld en zijn verlagingsveren van Eibach. Er zat al een Eibach set op en dat maakt de auto zo'n 30 mm lager. Maakt hem vrij stug, maar op de snelweg rijdt het fijn en het ziet er optisch naar mijn mening zeer fraai uit. Omdat de veren echter ook al 18 jaar oud waren en zeker achter vrij roestig vond ik het zonde ze in frisse draagarmen te zetten, gelukkig dus een mooi alternatief gevonden in Engeland dat precies dezelfde hoogte geeft. Daarbij zijn ook de achterste schokbrekers van een ZT erop gezet, omdat de originele (75) dempers behoorlijk op waren.

Verder weer wat andere dingetjes en daarna een probleemloze APK. In het afgelopen jaar heb ik zo'n 7500 km met de auto gereden en ondanks de tegenslag in het begin totaal geen spijt van deze (impuls)aankoop. Elke rit is een genot en je hebt echt het gevoel onderweg te zijn met iets bijzonders. Het blijft een tijdloos mooie auto en overal waar ik hem parkeer kijk ik hem na, dan heb je volgens mij de goede auto :)

Toekomstplannen:
- Op termijn moeten beide dorpels hersteld worden, helaas een bekende kwaal nu de auto's op leeftijd zijn. Het is nog niet dramatisch, maar roest stopt natuurlijk niet vanzelf.
- Polijsten i.v.m. kattenharen
- Misschien xenon lampen van een latere 75/ZT
- Misschien een andere uitlaat. De Remus zat er al op bij aankoop en hij ziet er lomper uit dan ie is. Geeft precies het beetje extra wanneer je het wil, maar dreunt absoluut niet en doet geen afbreuk aan het comfort. Geen haast dus!

Update mei 2024:

Inmiddels staat de 75 op 247.000 km en geniet ik er nog altijd met volle teugen van. De meeste van bovengenoemde wensen zijn verwezenlijkt. In maart 2022 zijn de dorpels aan beide kanten hersteld (nieuwe stukken ingelast). Kostte vrijwel net zoveel als wat ik voor de auto heb betaald, maar het moest gebeuren. Tevens zijn de bumperranden voor en achter ook weer zwart gespoten; de vroege "Cowley" 75's hadden zwarte dorpels + bumperranden. Laatstgenoemde waren door de vorige eigenaar in carrosseriekleur gespoten, valt op een donkere auto niet echt op, maar nu is alles rondom weer strak en zoals het hoort op een exemplaar uit 1999.

Ook in zomer 2022 heb ik samen met vriend en mede Roverliefhebber de 75 gepolijst, daar is de auto echt enorm van opgeknapt!

In dezelfde zomer ook xenon lampen geplaatst. Staat erg fraai en geeft beter licht.

Technisch is in de tussentijd de airco gerepareerd, condensor bleek kapot. Was al sinds aankoop, maar in de zomer is het toch wel fijn als het wel werkt. Verder afgelopen winter een nieuwe remklauw rechtsachter en verder regulier onderhoud (olie en filters).

Vorig jaar ook met de 75 naar Oostenrijk geweest (Hallstatt en Wenen), een heerlijke trip van zo'n 2600 km waarbij de auto groot onderdeel van het genot is! Hij kan ondanks z'n leeftijd bovengemiddeld goed meekomen op de Duitse Autobahnen, maar tegelijkertijd is het ook echt een auto waarin je ontspant. Verbruik op zulke ritten is ook meer dan prima voor een V6, variërend tussen de 1 op 11 en 13.

In het wensenlijstje schreef ik ook nog wat over de uitlaat, maar dit is nog minder prioriteit geworden dan het al was. Ben er inmiddels aan gewend en het geluid is echt perfect en klein fout detail is stiekem ook leuk ;)

PS: omdat de 2.5 handbak in Nederland niet leverbaar was moest ik hem als automaat toevoegen op de website van Autoweek.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.