Rover 75 1.8 Turbo Club (2003)

autoreview

Rover 75 1.8 Turbo Club (2003)

Signalement

Uitvoering75 1.8 Turbo Club
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf136.450 km
KM-stand laatst153.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De prestigieuze Rover 75

  • 136.450 km

Hallo allemaal, ik ben Aron, 20 jaar en een Rover/MG liefhebber.
Al een tijdje zocht ik een vervanger voor mijn Fiesta ST150, leuke auto maar sprak me toch niet helemaal aan. Dus na meerdere proefritten. Met MG's dacht ik, waarom niet een Rover 75? Ze zijn sjiek, prachtig chroom en lekker fout. Precies waar ik van houd ook al is het niet bepaald leeftijdsgerelateerd. Maar ze zijn goedkoop, genoeg onderdelen te krijgen en kwalitatief stuk beter dan hoe ze bekend staan onder velen.

Ik zocht een Rover 75 1.8 turbo omdat die in verhouding wat zuiniger is maar toch snel in vergelijking met de andere modellen, ook ben ik gek op beige interieur. Dat had ik ook in mijn eerste auto, een Rover 25 die helaas vroegtijdig de geest gaf.

Na een tijdje zoeken koxht ik op 22 de Rover 75 1.8 turbo met pas 136.450km op de teller. Ik vind de donkerblauwe kleur erg mooi bij de auto passen en met het beige interieur, een prachtige combinatie. Prijs was laag maar had ook zo zijn redenen.
Het koelsysteem zat vol met smurrie maar dat zag ik als een (leuke) uitdaging. Na 2 dagen werk en 350 euro aan onderdelen was de auto klaar om te kunnen rijden! Ik moet alleen nog een keer de kachel radiateur vervangen. Ook de binnenverlichting is niet helemaal juist.

Na de reparaties en onderhoud ging
ik rijden en merkte ik pas echt wat voor een heerlijke auto het is, het soepele rijgedrag en fijne vermogen passen heerlijk op de auto, met het prachtig verfijnen dashboard is het een genot om in te rijden.

Toch wil ik de auto nog aanpassen, ik ga hem verlagen want hij is me toch te soepel geveerd, 18 inch mg hairpin velgen onder leggen en wil hem chippen van 150pk naar 200pk met behulp van een Kmaps remap. Ook nog een mooi scherm erin ipv de cassette speler en verouderde radio. Scherm is makkelijk aan te komen omdat het hetzelfde systeem is als bij een BMW E46. Verder valt er optisch nog genoeg aan te verbeteren, veel krassen paar kleine dutjes maar dat is allemaal in verloop van tijd.

Verder zal ik komende tijd zo af en toe een update plaatsen!

Bijna een jaar verder

  • 153.500 km

Zo daar ben ik weer, nu ik bijna een jaar met de rover heb gereden dacht ik, laat ik eens verder met mijn review.

Afgelopen jaar heb ik enorm veel gedaan aan de auto, uaan aanpassen maar ook aan repareren.
Hier een samenvattend lijstje aan wat ik heb aangepast:
- JBL basshub pro subwoofer in reservewiel
- MG ZT 18" hairpin velgen
- eibach verlagingsveren
- Kmaps chip met 200pk
- RVS sporteinddemper
- K&N paneel luchtfilter
- Stuurwiel met houten delen gemonteerd
- remklauwen donkerblauw geverfd
- Chrome spiegels

Al met al mocht wat kosten maar helaas heb ik ook de volgende dingen moeten repareren:
- Nieuwe turbo, sniff
- Wiellager, rotklus
- abs sensoren
- uitlaatsteun bij de motor
- afdekplaat kofferbak
- nog wat plekken gelast
- gaskabel was geknapt

Ik zal wel wat vergeten zijn maar het ergste moet nog komen, ik wilde naar de autobahn om de topsnelheid te testen. 220km/u op 6000 toeren houd ie op, was tevreden maar op de terugweg na half uur begon de auto te stotteren en werd later erger. In de weken erna heb ik bougies, bobines, benzinefilter (hebben vaker problemen en zit in de tank in een plastic koker maar dat gekit en was erg gaan lekken) na het vervangen was de rover goed rijdbaar en had nog kleine hikjes op hoge toeren, maar voordat ie helemaal goed was heb ik nog de benzinepomp en nokkenassensor vervangen maar is eindelijk goed!

Hij heeft me 3 keer laten staan en paar keer overwogen de auto te verkopen maar toch telkens gerepareerd en als ik er dan weer mee rijd raak ik weer helemaal opnieuw verliefd. Nu positief!

Met het K&N filter en de sportdemper klinkt de auto perfect, niet luid maar wanneer je gas geeft gromt ie heerlijk, turbo geluid klinkt ook goed en de bescheiden Pops and bangs klinken geweldig!

Qua rijgedrag is de auto echt vooruitgegaan, het verlagen en de 18" velgen veranderde de auto van een schommelende sedan in een sportieve comfortabele sedan. Ook bij 160 is ie nog comfortabel. Ik vind dat de auto nu super rijd alleen écht hard in de bochten is wat minder.

De looks van de Rover blijven me blij maken elke keer dat ik hem zie, het enige is dat de lak verschillende slechte plekken heeft maar daarom was ie ook goedkoper in aanschaf.

Al met al ben ik er enorm blij mee ondanks wat financiële tegenslagen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.