Rover 623 Si (1994) #2

autoreview

Rover 600-serie

Signalement

Uitvoering623 Si
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In 2005 was ik op zoek naar een andere auto, liefst wat groter, luxer, comfortabeler en toch lekker betaalbaar. Aangezien ik rover toch diep in me hart heb gesloten, toch maar eens gekeken naar de zakenauto van toen. Ik liep op internet een Rover 623GSi tegen het lijf. Grappige is dat deze versie nooit in nederland met deze benaming is geleverd. In Nederland is het namelijk een 623Si.

Hier komt gelijk de aap uit de mouw, want deze auto is geimporteerd uit Schotland, door de 1e eigenaar. Hij had deze auto nieuw gekocht en 3 jaar later in Nederland op kenteken gezet.

Op een zondag bij deze beste meneer wezen kijken, auto stond er goed bij, voor een 94er nog redelijk in de lak en interieur was ook goed. Waren een paar kleine dingetjes die niet helemaal goed waren:
- Centrale vergrendeling ratelde, palletje van het motortje bleek afgebroken te zijn
- De remmen trilde bij bepaalde snelheden

Uiteindelijk de auto toch maar gekocht, want voor het geld kon ik het niet laten.

Uitendelijk rij ik nu al sinds augustus 2005 in deze auto rond, wel wat dingen aan veranderd, maar blijft me nog steeds verbazen, zeker ook het vermogen.

De Honda H23A3, 4 cilinder 2,3 liter motor, met een vermogen van 158 PK en rond de 220 NM is een geweldige benzine motor. Lekkere lange slag, waardoor het koppel goed wordt benut. Rij de motor altijd goed op temperatuur, maar daarna krijgt ie het af en toe zwaar... Auto loopt met gemak naar de 230 en iets verder... Mijn teller gaat maar tot de 140 Miles per uur, maar daar loopt ie net voorbij....

Zelf met een aanhanger erachter geeft deze auto geen krimp.

Al met al een hele fijne auto, welke standaard goed is uitgevoerd met de leuke opties:
- Centrale vergrendeling
- Elektrische ramen voor/achter
- Airconditioning
- Cruise Control
- Volledig lederen bekleding
- Lichtmetalen velgen

Op deze manier blijft de Rover 600-serie nog steeds een hele leuke auto om mee te rijden en zeker een aanrader voor mensen die een opzoek zijn naar een ruime, goedkopere, comfortabele auto. Mijn advies zou wel zijn dat men minimaal de 620Si, met 2.0 liter motor moet kiezen. Want de 618 komt in mijn ogen net iets te kort voor zo’n grote jongen. 1283 KG schoon aan de haak...

Update:
Afgelopen weekend druk bezig geweest, eigenlijk maar met 1 dingetje.
De kleppen van de auto moesten na 230000 KM weleens gesteld worden, begon meer en meer te ratelen..
Na wat onderzoek en de Haynes Manual erbij is het gelukt.. De auto loopt weer als een zwitsers uurwerk... bij wijze van spreken dan.... maar scheelt een hoop.
Merk ook dat de auto zijn vermogen weer wat terug heeft gevonden...

PROBLEMEN

Aangezien deze auto uit 1994 is en toch de nodige KM’s heeft gemaakt, zijn er een aantal dingen die ik zelf al heb vervangen of heb laten vervangen:

- Radiateur : deze was lekgeslagen, kan gebeuren, was de 1e nog.
Kosten: 150 Euro (100 Euro radiateur 50 Euro koelvloeistof) zelf vervangen
- Uitlaat: Achterdemper was doorgerot, volledig RVS laten plaatsen
Kosten: 500 Euro Laten doen
- Elektrische ramen: Raammechanisme heeft het 2x begeven
Kosten: 75 en 50 euro voor het raamframe Zelf vervangen
- Hulpkoppelingscilinder: Had geen druk meer
Kosten: 125 Euro (100 cilinder 25 euro koppelingsvloeistof) Zelf gedaan
- Remmen: Trilde bij aanremmen, uiteindelijk alleen blokken vervangen, waren ook nodig: 150 Euro blokken voor en achter zelf vervangen
- Hoofdrelais van de brandstof pomp: Solderingen waren versleten
Zelf gesoldeerd. Nu geen problemen meer.
- Koppeling: Na 230000 KM de eerste set versleten, valt me niet tegen..
Via Ebay een koppelingsset, drukgroep / frictieplaat / druklager besteld. scheelde de helft met de dealer, op deze manier is het goed te doen om deze auto rijdend te houden..

Al met al heb ik een hoop geld bespaard op het zelf doen van vervangen van onderdelen. Dit scheelt veel. Ook is er via Ebay veel te krijgen in Engeland, tegen leuke prijzen, af en toe vele malen goedkoper dan in NL.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.