Rover 3500 Van Den Plas (1982)

autoreview

Rover 3500 Van Den Plas (1982)
Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)Rover 3500 Van Den Plas (1982)

Signalement

Uitvoering3500 Van Den Plas
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf107.500 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Iron fist in a velvet glove

  • 120.000 km

MK2 Rover 3500 Vanden Plas.
Motor: Rover (Buick) V8 3,5 liter met twee Stromberg carburateurs 155 PK 269 NM.
Versnellingsbak: Borg-Warner 3 traps automaat.
Top snelheid: 200 km/u.
Acceleratie 0 tot 100 km/u: 10 seconden.

In 1976 werd de nieuwe Rover 3500 (SD1) gepresenteerd waarbij het vorige model Rover 3500 (P6) werd afgelost. De Rover SD1 kwam tot stand door ontwerper David Bache, Gordon Bashford en techneut (Sir) Spencer King en moest gaan concurreren in het E-segment. De Rover SD1 was in de eerste serie leverbaar als 2,3 liter lijn zescilinder, 2,6 liter lijn zescilinder en de 3,5 liter V8 cilinder. In 1982 werd de MK2 geïntroduceerd en werd het gamma flink uitgebreid. Het nieuwe basis model werd de Rover 2000 met een 2,0 liter viercilinder O-Serie motor. De 2,3 en 2,6 liter zescilinders bleven op en er werd wel een hele goede diesel motor aan het gamma toegevoegd. Deze diesel motor was van Italiaanse origine met de type aanduiding VM. Ook had de MK2 SD1 een V8. Later zelfs met een injectie V8 in de Vitesse en Vanden Plas EFi.

Mijn naam is Marc, ben geboren in 1990 en al sinds kleins af aan autoliefhebber.
Britse, Amerikaanse, Duitse, Italiaanse en Zweedse merken vind ik allemaal mooie auto's maken. Toen ik 16 was begon ik mij serieus te oriënteren wat ik graag wilde hebben. Al snel voelde ik het meeste bij de Britse kant en dan sprong Rover er bovenuit voor mij. Dit kwam doordat mijn broer in 2005 een SD1 Vitesse kocht (omdat vroeger onze vader een SD1 2600 heeft gehad). Uiteraard genoot ik mee met mijn broer en de liefde voor het merk groeide helemaal toen mijn vader in 2008 een diep zwarte MK2 Rover 827 Si kocht.
De 800 serie vind ik erg mooi en daarom kocht ik als eerste auto een 827 Vitesse. Maar een SD1 is ook erg mooi en ooit wilde ik er nog eentje naast de 827 hebben.

Sinds 2016 ben ik een trotse eigenaar van een SD1. Een MK2 Rover 3500 Vanden Plas uit 1982 om precies te zijn. Normaliter zoekt de eigenaar de auto maar in dit geval vond de Rover SD1 mij. Ik ben al lang Rover fan en heb sinds 2009 een Rover 827 Vitesse in mijn bezit. Mede dankzij de 827 heb ik een erg hechte (auto)vriendenkring opgebouwd in binnen en buitenland. Een erg goede vriend in Zwitserland kwam met wel iets heel leuks; een Rover Vanden Plas met maar 107.000 km op de teller die hij had staan.
Zijn verzameling van Rovers was al dermate groot dat hij de Vanden Plas geen thuis kon bieden. Omdat hij zag op internet en social media hoe gek ik ben met mijn Rover 827 Vitesse, dacht hij dat ik wél een goed thuis kon bieden aan de ‘82er Vanden Plas SD1.
Met de schitterende koets in de kleur ‘’Oporto Red’’ gecombineerd met het beige velours (in Zwitserland kon men kiezen voor leder of velours. In Nederland alleen leder) interieur maken het tot een waar lust voor het oog waar ik geen nee tegen kon zeggen.

Een vriendenprijs maakte het rond en ik ben de wagen gaan halen en heb hem samen met die Zwitserse vriend naar Nederland gehaald. Ondanks de lage km stand had de Rover wel wat liefde nodig, zowel cosmetisch als technisch maar ach, met 1982 als bouwjaar dan mag het ook wel. Ik heb het trouwens niet over roest want dat was/is gelukkig vrijwel niet aanwezig maar een detail hier en daar bijwerken wordt een hobbyist blij van.
JL-748-T is alweer sinds 2016 in Nederland en de teller staat inmiddels op ruim 110.000 km en ik heb van elke meter genoten (benzine is duur dus van elke slok genieten!).
Wat is het iedere keer een feest om met deze Britse mastodont op pad te gaan. Moderne auto’s zijn, zoals we weten, veel verfijnder en efficiënter. Maar tijdens het rijden in de SD1 snap je direct waarom vroeger dit soort wagens heer en meester waren over de weg. De V8 carburateur is soepel en strooit met het allergrootste gemak met zijn vermogen. Daarnaast is de Rover V8 net zo betrouwbaar als het hart van een zeeschildpad.

Gekoppeld met de Borg-Warner automaat (later werd bij de MK2 de GM-180 automaat toegepast) is het nog steeds een erg indrukwekkende aandrijflijn. Invoegen op de snelweg doet de Vanden Plas met een bijna stationair toerental en bij stadsverkeer komt er een heerlijke burble uit de uitlaat. Ook al blijft het een potente wagen en is het niveau van comfort erg groot blijft het een ouwe lobbes. Vooral de versies met de Rover V8. Deelnemen aan het moderne verkeer voelt net alsof je met een Stegosaurus deelneemt aan een hondenshow. Denk nu niet dat een SD1 V8 een astmatische, luie klassieker is die zichzelf in de weg zit. Desgewenst spuit de Vanden Plas ervandoor en zal hij naar alle waarschijnlijkheid menig moderne middenklasser achter zich laten. Echter blijft het een wagen die van de bestuurder vraagt om beheerst gedrag. De auto’s uit het huidige E-segment zijn veel en veel sneller. Ook de sportieve modellen uit een lager segment zijn veel sneller. Maar je bent met deze Rover echt niet op de fiets.
Vandaag de dag lijkt de SD1 nog steeds (onbewust) respect af te dwingen. De eerste reactie van andere weggebruikers is stoppen of aan de kant gaan, ook al hebben ze voorrang. Ik hou me uiteraard aan de regels. ;-) Maar het valt wel op.

Ik heb deze auto niet als dagelijkse auto. Voor mijn werk heb ik hem niet nodig. Ik gebruik hem om vrienden te bezoeken, om te toeren en tijdens vakanties.

Verbruik:
Op de snelweg is de Vanden Plas in zijn element. Uren lang mee zoeven met het overige verkeer is geen probleem. Op de snelweg is het verbruik 1:9 en in de stad zal het sterk stijgen uiteraard maar dat is bij elke auto zo. Zeker bij een V8 automaat van bijna 40 jaar oud.

Stuurgedrag:
Dit is echt geen auto voor mensen die graag hoeken en gooien. Iedere keer als ik met de Vanden Plas heb gereden en dan in een andere auto stap denk ik dat bij de andere auto de stuurbekrachtiging defect is. Weinig stuur gevoel en dus veel ondersteuning van de bekrachtiger.

De 8-cilinders vragen weinig onderhoud en geven Amerikaanse betrouwbaarheid. Bij de V8 hoeven, bijvoorbeeld, de kleppen niet meer gesteld te worden daar deze motor hydraulische klepstoters heeft en alles robuust uitgevoerd is. Ook heeft de V8 een distributieketting ipv een riem.
De V8 is qua onderdelen voorziening het makkelijkst dankzij het feit dat de Rover V8 veelvuldig werd gebruikt. Rover, MG, TVR, Land-Rover, Morgan en menig andere klassieker hebben een Rover V8 in het vooronder. De V8 varianten met injectie zijn lastiger te onderhouden dan de carburateur 8-cilinders. Bij de injectie motoren verschillen het koelsysteem, luchtfilters, de draaiende delen van de motor zelf en natuurlijk de injectie. Sommige delen zoals bijvoorbeeld de koel-fan zijn voor de EFI V8 amper nieuw te vinden.

Op afwerking en gebruikte materialen is de Rover SD1 een slechte auto. Vrijwel alles wat je aanraakt in het interieur voelt goedkoop aan. Prima voor een gemiddelde auto van toentertijd maar wel erg matig voor een auto in dat segment van toen. Het plaatwerk is slecht behandeld tegen roest. Al zijn de auto’s met metallic lak een stuk robuuster vanwege de blanke lak.
De afwerking is voor de liefhebbers van de SD1 niet echt een issue omdat ze weten waar ze aan beginnen. Je hoeft de liefhebbers niets meer uit te leggen en als je deze Rovers liefhebt kijk je over de minpunten heen. Echter heb ik alle begrip voor mensen die meerijden en zeggen ‘’goh, dat zit niet zo strak in elkaar als, bijvoorbeeld, een Mercedes-Benz of BMW’’. Als gebruiksauto is de SD1 prima in orde. Goede prestaties, grote kofferbak, ruim interieur (met veel luxe), veilig rijgedrag en ook hier de looks(!). Technisch gezien zijn de Rover SD1’s niet allemaal slecht. Zeker de 8-cilinders en 4 cilinders zijn betrouwbaar. De zescilinders (2300 en 2600) zijn veeleisend.

Wat ging er stuk/is opgefrist/vervangen:
Toen ik de SD1 in 2016 ophaalde uit Zwitserland had die dus 107500 km gelopen en dat is aan een kant leuk maar aan de andere kant weet je dat er zeer zeker werk voor de boeg ligt. Zo ook in dit geval. Voordat de Vanden Plas naar Nederland kwam zijn uiteraard de banden vervangen en is een grote beurt gegeven. Maar dat heeft elke auto nodig op zijn tijd.
Eind 2017 heb ik alles grondig aan laten pakken.

Technische defecten:
1: De radiateur lekte (is gereviseerd).
2: De uitlaat lekte bij de laatste dempers (allebei vervangen door RVS).
3: Alle pakkingen van de motor, kleppendeksel, inlaatspruitstuk, carterpakking begonnen te zweten
In Zwitserland was de Rover nog kurkdroog maar ja, pakkingen die jaren lang geen temperatuur zien en olie werden ineens weer gebruikt. Dat vroeg aandacht uiteraard (alles is vervangen).
4: De versnellingsbak. Vanwege de veel te korte ritten van de vorige eigenaar was er condens gekomen in de bak waardoor frictie materiaal los begon te komen. De auto reed nog prima maar ik had toch twijfels en heb besloten de bak te laten reviseren waar dit alles aan het licht kwam. Net op tijd dus.
5: Schokdempers achter. De Vanden Plas en Vitesse uitvoeringen van de SD1 hadden een zogenaamd Nivomat systeem met gas dempers. Het werkte nieuw voortreffelijk maar zodra de auto te lang stil staat gaan deze dempers stuk. Tijdens het rijden zetten ze uit en verliest de wagen zijn comfort (beide achter dempers zijn vervangen voor olie houdende dempers die beter te gebruiken zijn voor een hobby auto die meer stilstaat dan rijdt).
6: Rubbers in de ophanging. Door de stilstand waren deze ongelijk matig versleten (alles is vervangen voor nieuwe rubbers).
7: Brandstof vul-pijp. Deze lekte tijdens het aftoppen van de tank. Ik heb een nieuwe tank gecoat met zink en toen met rubbercoating en ook een nieuwe vul-pijp met zink en rubbercoating behandeld.
8: Armaturen. De klokjes midden op het dashboard zijn er voor de gezelligheid en geven meestal wel iets aan maar je kunt het net zo goed vragen aan bakker wat er bijvoorbeeld in je benzine tank zit. Ik vind het wel grappig maar snap best als sommige mensen zich ergeren aan dit soort euvels (ik moet de klokjes nog aanpakken). De belangrijkste klokken werken overigens wel!
9: Nieuwe sensor op de automaat die communiceert met je startmotor en achteruitrijlampen.
10: Nieuwe Motorsteun rubbers.
11: Nieuwe versnellingsbak steun rubbers.
12: Nieuwe krukas kering voor en achterkant.
13: Nieuwe veren achter.
14: Nieuwe luchtslangen onder de kap.
15: Nieuwe achterlichten.
Update 2018:
16: Nieuwe veren voor.
17: Nieuwe schokdempers voor.
18: Nieuwe dynamo.
19: Brandstofpomp.
20: Contactslot.
Update 2020:
21: Performance Edelbrock carburateur laten instaleren. Originele Stromberg set-up bleek de auto-choke problematisch. Nu rijdt hij weer top en betrouwbaar.
22: Nieuwe radiator slangen omdat originele poreus waren geworden en begonnen te zweten.
23: Nieuwe kachel slangen omdat originele poreus waren geworden en begonnen te zweten.
Update 2021:
24: Raam rechts achter was defect. Bleek in het verleden een en andere niet goed aangepakt te zijn. Nieuwe kabelboom, raam motor, bedrading goed aangesloten en raam werkte weer.

Cosmetisch:
1: De auto zat onder de hars vlekken. Die heb ik weg gepolijst en daarna de lak meerdere keren onder handen genomen.
2: Alle zwarte lijsten en trim aan de buitenkant was grijs uitgeslagen en dat heb ik overgespoten.
3: Het interieur was op een hoop punten niet mooi meer en dat is grotendeels bijgewerkt.
4: Er zat een roestplekje onder de voorruit (oppervlakkig gelukkig) en dat is weggehaald en behandeld.
5: Ook op de koets bij het linker achterwiel zal een oppervlakkige roestplek en die was ook makkelijk weg te krijgen en mooi(er) te maken.
Update 2019:
6: Hout in het interieur opnieuw gelakt.
Update 2020:
7: Dashboard vervangen.
8: Hemelbekleding opnieuw bekleed.
9: Hout interieur professioneel gelakt.
10: Interieur delen vervangen voor mooiere.
11: Mistlampen geïnstalleerd.
12: Luchtfilterhuis gespoten.
13: Roest vloerpanelen, kofferbak en wielkasten ontroest/nieuw plaatwerk in gelast. Hierna alles goed behandelt/beschermt tegen roest en afgewerkt.
Update 2021:
14: Roest in vloer deel linksachter ontroest/nieuw plaatwerk ingelast. Hierna alles goed behandelt/beschermt tegen roest en afgewerkt.
15: Kofferbak vliegroest weggehaald en alles goed behandelt/beschermt tegen roest en afgewerkt.
16: Paravan ontroest, geprimerd, gespoten en in de 2K blanke lak gezet.
17: Naafkappen ingekleurd en met 2K blanke lak afgewerkt.
18: Ruitenwisser armen gespoten.
19: Hele auto gepolijst.
Update

Onderhoud:
1: Nieuwe Koelfan.
2: Nieuwe viscokoppeling.
3: Nieuwe waterpomp.
4: Nieuwe riemen.
5: Nieuwe koelvloeistof.
6: Nieuwe motorolie. Carter is er onder vandaan geweest om te controleren en schoon te maken. Na dit alles is hij terug gezet met een nieuwe pakking uiteraard.
7: Differentieel is open gemaakt en schoongemaakt ter controle. Zag er prima uit. Nieuwe pakking en nieuwe olie.
8: Nieuwe brandstof filters.
9: Nieuwe filters voor carter ventilatie.
10: Nieuwe stroomverdeler.
11: Nieuwe rotor.
12: Nieuwe bougies.
13: Nieuwe bougie kabels.
Update 2020:
14: Nieuwe bougies (Champion) omdat oude vervuild waren door brandstof problemen voorheen.
Update 2021:
15: Motor gespoeld. Preventief de motor gespoeld. Liep altijd al mooi maar nu nog mooier.
16: Remolie vervangen.
Update 2024:
De hele Rover is overgespoten.

Yolo:
2023
1: Achterspoiler gekocht en gemonteerd.

Een hele lijst idd maar ja, vrijwel alles was nog origineel en dus toch 35+ jaar oud. Ik wist toen ik de auto nam dat dit erbij zou komen. Het geld wat ik er aan uitgegeven heb krijg ik niet terug in geld maar wel in plezier. En dat is de beste investering! Daarnaast leef ik niet in de waan ooit rijk te worden.

Ook al zal het merendeel van de mensen je aankoop niet begrijpen zullen de échte auto liefhebbers de charme van een Rover SD1 zeer zeker waarderen.

Het is gewoon een ontzettend mooie en charmante auto!

Wat ik mee maak met deze Rover beschrijf ik regelmatig in mijn Autoweek topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5473797

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.