Renault Zoe R135 Intens (2020) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe R135 Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 95.479 km |
Renault Zoe R135 Intens (2020)
- 95.479 km
Ik heb de Zoe sinds mei 2022 en inmiddels heb ik er ruim 26.000 km mee gereden. De kilometerstand bij aankoop was 68.843 km en inmiddels staat hij op kilometerstand 95.479 km.
Voorgaande auto's:
- Fiat Panda (2007)
- Peugeot 306 break, 1.6 (2001)
- Toyota Prius II (2008)
Voor mijn werk heb ik (gelukkig) geen auto nodig, alleen voor privé doeleinden is het soms handig. In 2022 besloot ik het elektrische avontuur aan te gaan en dat is tot nu toe goed bevallen. Het rijden is ontspannen, moeiteloos en heel comfortabel. De souplesse en stilte blijven me elke rit weer verbazen.
Opladen
Ik woon in een appartement. Voor het laden ben ik dus aangewezen op openbare laadpalen. Dat levert in mijn woonplaats (Amsterdam) geen enkel probleem op. Er zijn er heel veel bij mij in de omgeving en er zijn er altijd wel een paar beschikbaar. Ik merk wel sinds 2022 dat het aantal elektrische auto's in mijn buurt toeneemt, het komt dus wel eens voor dat de 2 laadpalen die het dichtste bij zijn allebei bezet zijn en ik de volgende moet gebruiken, geen probleem natuurlijk, 5 minuten lopen en de volgende is beschikbaar. In de Chargemap app kan ik zien welke laadpalen vrij zijn of bezet. Ik vraag me wel eens af of we dat gaan doen als (laten we zeggen) 80% elektrisch gaat rijden, dan zal het aantal laadpalen nog wel een beetje moeten groeien denk ik.
Snelladen gebruik ik eigenlijk alleen maar op vakantie en slechts een enkele keer in NL. Dat was dus een voorwaarde bij mijn zoektocht naar de auto maar, in de praktijk gebruik ik het dus nauwelijks. Voor de vakanties is het dus wel handig maar, voor 99% van de ritten heb ik eigenlijk voldoende aan de actieradius van de auto. Ook als ik eens wat verder rij (150-200 km), dan vind je ter plekke altijd wel een openbare laadpaal waar de auto in de tussentijd kan laden. Ik heb dan ook nog nooit laadstress ervaren. Als ik dan eens niet kan laden (buiten de randstad zijn er minder laadpalen), dan is er altijd nog wel een Fastned ergens langs de snelweg, of een Tesla Supercharger!
De Zoe heeft (voor zover ik weet) geen verwarming of koeling van de batterij. In de zomer zie ik soms 350 km (zelfs een keer 370 km) bij 100% batterij staan. In de winter (vrieskou, temperatuur onder 0 dus) en na een rit met een zware rechtervoet, kan dit teruglopen tot 220 km bij 100%. De batterij houd ik altijd tussen de 10% en de 80%. Alleen kort voor een langere rit laad ik wel eens op tot 100%. Als je dan vervolgens met volle batterij rustig gaat rijden (in eco-stand), dan haal je in de praktijk weer meer dan die 220 km die bij het begin wordt aangegeven. De kilometers lopen dan minder hard terug. De Zoe staat dan ook bekend om zijn efficiënte aandrijflijn en dat maakt hij in de praktijk waar is mijn ervaring. Behalve de temperatuur is de wind ook een factor om rekening mee te houden. Flinke wind tegen op bijvoorbeeld de afsluitdijk doet de actieradius ook slinken. En ook op een rit naar Spanje merkte ik vanaf Lyon dat de 'mistral' tegen flink van invloed was. Omgekeerd geldt dat ook. Een flinke wind in de rug zorgde voor beduidend meer range. Heuvels en bergen hebben weer niet zoveel invloed, wat je naar boven 'kwijtraakt', win je naar beneden weer bij. Per saldo maakt dat niet zo gek veel uit is mijn ervaring.
In het begin was ik nog erg bezig met plannen en het bekijken van allerlei apps (waar kan ik laden op de locatie waar ik heen ga?) maar, na een jaar merk ik dat ik er steeds gemakkelijker mee om ga. Er is immers altijd wel ergens een plek waar je kan laden, zeker in Nederland.
De (stroom)kosten
Ik houd eerlijk gezegd de stroomkosten niet zo (mauwkeurig) bij. Bij de laadpalen die ik standaard gebruik zie ik een tarief van rond de €0,28/Kwh. Snelladen kost vaak het dubbele. Ik ben in november 2023 naar Spanje (Costa Brava) gereden met de Zoe. Voor de aardigheid heb ik even de laadkosten van de heenweg op een rij gezet. Ik heb de afstand in 2 dagen gereden (750 km per dag). In 2 dagen heb ik 205 Kwh geladen en dat kostte € 170,- Ik heb niet echt op de 'goedkoopste' laadpaal gelet, maar telkens gewoon de volgende snellaad optie gezocht. De duurste kostte €1,05 per Kwh (volgens mij Total Energies ergens in Zuid-Frankrijk) en de goedkoopste was €0,56 per Kwh. Tesla werkte helaas niet in Frankrijk, terwijl dat in NL wel altijd lukt. Ik weet nog steeds niet waarom dat toen niet lukte, want volgens mij zou het gewoon moeten kunnen. Ik ben in 2022 in Zweden geweest en daar heb ik toen nog wel eens gratis bij de Lidl kunnen laden. Inmiddels moet je daar ook gewoon betalen. Het kan vast goedkoper, maar ik heb er dus niet op gelet. Het was wel een oefening in geduld, de Zoe laadt met maximaal 50 KW en omdat het november was en niet heel warm, reed ik zo'n 200 á 250 kilometer en zocht ik dan weer een laadpaal. Al die lange pauzes tussendoor, maakt wel dat je niet erg moe wordt van het rijden.
In Frankrijk was ik overigens positief verrast door Ionity, met € 0,59 per Kwh niet duur en, vooral in het zuiden van Frankrijk vind je ze op heel veel plekken langs de route du soleil. Fastned heb ik vooral in NL, België (midden in de Ardennen) en Noord-Frankrijk gebruikt.
Bij Fastned heb ik direct-charging geactiveerd. Je moet het eenmalig activeren in de app (auto en creditcard moeten bekend zijn), vervolgens kom je aanrijden, steekt de stekker erin en hij begint gelijk. te laden Geen geklooi meer met de app of een pasje. Goed systeem!
Accuhuur
Ik huur de batterij van Renault en dat is natuurlijk wel een kostenpost. Ik betaal €103,- per maand aan Renault voor de huur van de accu. Het kan goedkoper maar, dan kun je minder rijden. Voor die €103,- kun je 12.500 km per jaar rijden (voor €124,- per maand kun je een onbeperkt aantal kilometers rijden). Ik rijd op dit moment ongeveer 10.000 km per jaar. Ik zou dus het maandbedrag kunnen aanpassen, maar de financiële administratie werkt nogal traag. Ik kocht de auto in mei 2022. De garage waar ik hem kocht stuurt dan een formulier naar Renault. Pas in december 2022 ontving ik bericht van Renault en de eerste facturen. Ik moest dus de facturen van mei t/m december in 1x betalen. Gelukkig wist ik dit en had ik er rekening mee gehouden, maar in deze tijd zou dat toch niet zo moeten werken.
Als ik bijvoorbeeld een keer bij Tesla laad, dan wordt het bedrag binnen 2 dagen van je rekening afgeschreven. Bij Fastned krijg je 1x per maand een factuur. Lijkt me geen goed business model van Fastned, zij schieten het bedrag in feite voor en innen het pas laat bij de gebruiker. Bij de supermarkt moet ik ook direct afrekenen, dus waarom zou je slechts 1x per maand factureren? Haal het gelijk van iemand zijn rekening, binnen is binnen.
Onderhoud van de auto
De Zoe heeft een app. Daarmee kan ik zien waar de auto staat, hoeveel stroom er nog in de accu zit, alle laadbeurten uit het verleden en, als hij aan het laden is, wat de stand van zaken is. handig dus. Ik kan zelfs de airco of verwarming op afstand aanzetten voor een rit (heel fijn!).
Dat abonnement voor de app was voor 36 maanden. Ik kocht de auto toen hij twee jaar oud was en kon daar dus nog een jaar gebruik van maken. In april 2023 liep het af. Dat abonnement kan je niet via de app zelf verlengen, maar daarvoor moet je naar de dealer. (onhandig) Dat kostte me toen €200,- Dat was voor de app (€35,-) en de navi-updates van de auto (€130,-), beide weer voor 36 maanden. Ik heb het wel gedaan, maar was achteraf misschien toch zonde. Ik gebruik eigenlijk alleen Android auto en navigeer met Google, als je veel alleen rijdt, is de spraakbediening van de navi van Google vooral erg handig. Het typen op zo'n klein touchscreen vind ik erg omslachtig en tijdrovend.
Ik heb inmiddels een aantal servicebeurten gehad. In de app worden de servicebeurten aangegeven en ook op het dashboard van de auto komt een melding over het aanstaande onderhoud. ("nog 30 dagen tot onderhoud"). Heb je na die 30 dagen pas een afspraak, dan blijft er voortdurend een afbeelding van een moersleutel in je dashboard staan om je te herinneren dat je naar de garage moet.
Ik heb tot nu toe geen (grote) bijzonderheden gehad. In september 2022 was een van de Michelin Crossclimate 4-seizoenen banden zo ver afgesleten dat een nieuwe monteren verstandig was. Gek dat 1 van de 4 banden rond de 2mm was en de rest zo rond de 5 á 6 mm. Die heb ik dus maar laten vervangen. Sindsdien verloopt de slijtage gelijkmatig. Het zal vast aan de vorige gebruiker hebben gelegen. Verder betreft het een interieurfilter, aircoverdamper reiniging, remvloeistof en na 4 jaar schrijft Renault voor dat de 12V accu vervangen moet worden. Die gaat dan niet heel lang mee. Het is bovendien een duur ding (€ 248,- incl. BTW). Is dat nou echt nodig Renault? Na vier jaar?
Jammer was dat de eerste APK (in april 2024) niet samenviel met het onderhoud, die moest ik dus gewoon afrekenen (de meeste garages geven korting of het is gratis i.c.m. een beurt). Kort daarvoor werkte de snelheidsbord-herkenning niet meer had ik gemerkt. Bij het afgeven van de auto heb ik dat gemeld en dat bleek een kwestie van een software update en het opnieuw programmeren van de camera. Al met al (diagnose en herprogrammering) kost dat een uur arbeid en bij de dealer ben je dan weer €95,- verder.
De dealer doet het overigens netjes, ze maken vooraf duidelijke afspraken en bellen voor toestemming bij meerwerk, zo hoort het.
Conclusie
Mijn (veel oudere) benzineauto's waren waarschijnlijk goedkoper maar, kunnen ook weer niet in de schaduw staan van de Zoe. Die € 170,- voor de stroom voor de rit naar Spanje (1500 km) was ik waarschijnlijk ook aan benzine kwijt geweest in de Prius. Bij 5 liter per 100km gebruik je dan 75 liter (á € 2,- per liter). Maar dan had ik ook 75 liter peut verbrand. De Zoe is zeker niet perfect maar, wel van deze tijd. Ik mis een beetje ruimte, en ik mis een beetje het 'grote auto' gevoel. Op de achterbank is het krap (hoor ik van mensen die meerijden) en ook de bagageruimte houdt niet over, maar, het voldoet. In de stad en op lokale wegen is hij stil, op de snelweg zou het stiller mogen (windgeruis). Verder mis ik wel de integratie van navigatie en accu zoals bij Tesla. Het zou elektrisch rijden nog zorgelozer maken, al schijn je via Abetterrouteplanner met een abo een vergelijkbaar resultaat te moeten kunnen bereiken. Ik vind die app trouwens niet zo gebruiksvriendelijk (intuïtief). Daarom zoek ik bij een lange reis zoals naar Spanje tijdens het laden vaak het volgende laadpunt (plan A en plan B) en navigeer daar dan vervolgens naartoe. Ondanks dat ik in NL niet meer aan het plannen ben zoals in het begin, zou die integratie á la Tesla toch een fijne optie zijn. En Tesla bewijst dat het gewoon kan.
De kosten van zo'n abonnement op de Renault app en de wijze van verlengen zijn natuurlijk nou ook weer niet zo belangrijk, maar Tesla bewijst wel dat het anders kan.
Toch heb ik inmiddels een zwak voor de Zoe ontwikkeld. De Zoe is beslist een volwassen en volwaardige auto (i.t.t. bijvoorbeeld een Spring van Dacia). Alleen voor langere (vakantie) ritten is hij minder geschikt (al kan het dus wel!).
In september 2024 heb ik een proefritje gemaakt in een gebruikte Tesla model 3 en dat is wel andere koek. Nu ik er in gereden heb, brengt mij dit wel een beetje aan het twijfelen. Vooral langere afstanden (vakantietrips) worden dan wel een stuk eenvoudiger. Voorlopig blijf ik overigens gewoon doorrijden. Een voorwaarde van de SEPP subsidie was dat de auto tenminste 3 jaar op naam blijft staan. Tot mei 2025 rijd ik dus door in de Zoe en het zou ook nog zomaar kunnen dat ik de accu alsnog overkoop van Renault en er nog een paar jaar Zoe aan vastplak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R135 Edition One 52 kWh - RIJKLAARPRIJS - Achteruitrijcamera - Stoel- en Stuurverwarming - Dealeronderhouden
- 2020
- 64.464 km

Renault Zoe R110 Life 50 (Accu Koop) | Apple Carplay & Android Auto | Cruise Control | Airco | LED Verlichting | Koopaccu |
- 2020
- 46.647 km

Renault Zoe R90 Life 41 kWh 100% Elektrisch | Lichtmetalen Velgen | Airconditioning | Navigatiesysteem | Achteruitrijcamera | Elektrisch bedienbare ramen voor- en achter | 13 maanden Abigail Garantie
- 2019
- 14.329 km