Renault Zoe (2021)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2021 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 14.200 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Koudwatervrees
- 22.000 km
We wilden samen( mijn vrouw en ik) een compactere en makkelijke auto. Weer naar een Suzuki gekeken maar dan een Swift automaat. Vraagprijs 30 k! Dat vonden we te gortig voor wat er geboden word aan auto. Plus ik vond dat mijn dealer, waar ik al jaren auto’s koop, niet erg meewerkte, het was alsof hij mijn Vitara niet wilde. Verder rondgekeken en nagedacht. We zijn gestopt met werken dus we hebben meer tijd. Op een gegeven moment zag ik iemand die net een zo goed als nieuwe Zoe gekocht heeft. Even een praatje gemaakt, mijn vrouw vond hem prachtig, de techniek besproken en de man bleek iemand te zijn die op de TUe in een denktank zit over de transitie van ons Nederlands autopark. Ja, het is niet anders maar over 15 jaar rijden we bijna allemaal electrisch. Dus kunnen we ons er beter maar in verdiepen en de mogelijkheden bekijken. Nou is de Zoë een product dat door Renault als een van de eerste in de markt gezet is. Dus ook technisch uitontwikkeld. Er zijn vele versies en uitvoeringen waarvan de laatste versies dus het meest optimaal zijn. Op zoek gegaan naar een exemplaar met 135 pk, 52 kWh accu en een CCS aansluiting.(snellaadaansluiting) Na een rit op en neer naar Parijs blijkt dit een echte voorwaarde te zijn. Binnen een uur zit de accu weer vol. We hebben de tijd en na een paar uur rijden wil een kop koffie er wel in. Die auto gevonden bij Koese in Etten Leur.
De proefrit was een openbaring! De rust en comfort zijn geweldig. De auto is wel stug geveerd maar ligt vaster op de weg dan de Vitara. Reed in eerste instantie in de eco stand en vond dit wat sponzig aanvoelen op het “gaspedaal”. Bij de 100 km lijkt hij in te houden. Had natuurlijk nog geen ervaring met EV rijden. Een monteur wilde wel met me meerijden om me wat meer te leren over EV rijden. Nou, eco knop uit! Hou je vast, de sprint is giga, naar de 140 km binnen de kortste keren. Je wordt echt in de stoel gedrukt. De wegligging is prima. Voorstoelen niet in hoogte verstelbaar maar geven ons goed comfort. Er is wat discussie over de sterren bij de botsproeven. Ik ervaar de auto echt niet als onveilig. Hij heeft een heel goed zicht rondom en remt echt beter dan de Suzuki.
HET OPLADEN.
Hier komt de koudwatervrees voor menig van ons om de hoek. Ik heb bij aankoop een mobiele lader bijgekocht.
In huis bleek mijn aansluiting in de meterkast te ligt. Had 1 x 25 amp. Het kan maar houd niet over. Laden duurt erg lang en het systeem in huis kan overbelast raken met laden. Dus meterkast aan laten passen naar 3x 25 amp.
De mobiele lader kan nu 3,5 kWh per uur laden.
52 kWh heeft de accu dus als de accu ver leeg is na 15 uur laden gaat hij van 0 naar 100%. Als er dan een moment is dat er veel gereden is kan het voorkomen dat het laden niet snel genoeg gaat. Dan gaan we naar de laadpaal die 100 meter verder staat. Meestal na 30 min al weer voldoende om een ritje te kunnen maken. In januari, onder de 10 graden buiten, moesten we een dag op en neer naar Schiphol, 290km, haald hij nog net. Had 3 % over. Zou ik nu niet meer doen. Ergens tussen Utrecht en Den Bosch een kop koffie van 20 min bij de snellader en er is geen probleem. Dus in de kou is het bereik duidelijk minder dan nu met temperaturen van rond de 15 tot 20 graden. 350 tot 375 km is geen probleem.
We zijn vorige maand naar Parijs gereden. Toch wel spannend, hoe is het laden in Frankrijk geregeld? Valt achteraf mee, maar op de heenweg me verreden door de onduidelijke aanduiding op de Peage hoe je bij de laadstations kunt komen. Soms staan ze ook een beetje achteraf. De navigatie berekend waar je kunt tanken. Geeft direct na het adressen ingeven aan dat hij het niet haalt en berekend dan de tussenstops. MAW de auto wijst je de weg en leid je naar een laadstation waar nodig.
Dat gaat dus echt goed. In Frankrijk worden laadstations voor wel 30 EV’s tegelijk gebouwd. Echt hele straten. Dus wachten om te laden is er niet bij. De Zoë krijgt de stekker direct in zijn neus en laden maar. Vermogen station 130 kWh maar de Zoë kan Max 50 kWh. Verschil met snelladen en normaal laden schijnt omvormer in de auto te zijn. Met de CCS stekker laat de station rechtstreeks op de accu zonder de omvormer in de auto te gebruiken. Daarom gaat het dan zo vlot. Een paar keer gehad dat de Renault app aangaf dat we verder kunnen maar dat wij nog niet zover waren.
( lunch)
Die app is ook een welkome hulp die je allerhande info geeft over de auto. Denk aan accupercentage, garantietermijn enz. Vind hem niet altijd even gebruiksvriendelijk. Dat is de app van de ANWB laadpas wel. Ook heb ik een laadpas van Mobilize genomen(van Renault). Hiermee heb ik in Frankrijk probleemloos kunnen laden. Overigens zijn de Fransen echt nog niet zover. Wij Nederlanders zijn veel verder met EV’s. De Fransen dieselen er nog lustig op los. Dikke zwarte rookpluimen gaan in het rond. Maar ook zij zullen om moeten. Laden langs de snelweg is dus geen probleem. In de steden in Frankrijk zijn er al redelijk wat maar er zijn er niet zoveel als bij ons. Al met al bevalt het rijden met de Zoë uitstekend en is de koudwatervrees voor het laden verdwenen. Electrisch rijden is comfortabel maar wennen.
KOSTEN
Er worden allerhande cijfers opgegeven over kosten en kWh.
Laat ik zo zeggen dat ik nu per week voor ongeveer €8,00 aan kWh’s verrijd. De rit naar Parijs op en neer en enkele dagen daar rondrijden kostte €100,00 voor 1100 km. Snelladen is duurder dan thuis, maar comfortabel, dat is logisch. Totaal in 7 maanden 8000km verreden. Normaal thuis verrijden we dus €35,00 aan brandstof voor 1000 km per maand. Nog geen wegenbelasting en een normale beurt zonder reparatie’s schijnt rond de €100,00 te kosten per jaar. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten.
Het laden stinkt niet, geen vieze handen die ruiken naar benzine, ruimte meer dan genoeg en na wat zoekwerk op de diverse sites staan er genoeg gebruikte te koop voor rond de 25 k. Nu nog €2000,00 subsidie eraf en je kunt jaren vooruit want je voldoet aan de gewenste eisen voor het milieu en mag daardoor overal komen. Daarbij schijnt het dat een EV veel langer meegaat dan een brandstofauto, maar dat moeten we nog ervaren.
Wat we niet kennen eten we niet ondanks dat het eten lekker is.
Komen er nog belangrijke aanvullingen zal ik die nog toevoegen.
Pfffft, wat een gedoe
- 25.000 km
Nogmaals, een leuke fijne auto, maar…….
Reizen door en in Duitsland is een crime! Laadstations staan op lastig bereikbare plaatsen, hebben te weinig plaatsen en zijn dikwijls stuk. Zelfs onenigheid met een Duitser die dacht dat we een gewone auto waren en een laadplaats in beslag namen. Mijn vrouw werd bedreigd! Elke keer denken dat je kunt laden en dan een lader aantreffen die stuk is of verstopt of gewoon niet werkt( ondanks ANWB Laadpas gaf ons heel veel stress. Dit willen we dus niet. Dit ongemak heeft onze vakantie flink negatief beïnvloed. We gaan eens nadenken wat we hiermee gaan doen!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R110 Life 52 kWh | Trekhaak | Navigatiesysteem | Climate Control |
- 2020
- 42.513 km

Renault Zoe R90 Life 41 kWh / Accu SoH 94,4%
- 2019
- 18.029 km

Renault Zoe R90 Life 41 kWh / Accu SoH 94,4% / Apple Carplay/Android Auto / Cruise Control / Navigatie / DAB-Radio /
- 2019
- 18.029 km