Renault Twizy Urban (2013)

autoreview

Renault Twizy Urban (2013)

Signalement

UitvoeringTwizy Urban
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na drie weken Twizy rijden

  • 953 km

We hebben de Renault Twizy aangeschaft om te gebruiken voor de korte afstanden (op en neer naar de stad, woon-werk, boodschappen doen etc.). Voor langere afstanden (en meer dan twee personen of veel bagage) rijden we gewoon in onze Diesel Skoda (1.9TDI uit 2001).

Inmiddels zit na ruim drie weken de eerste duizend kilometer (954 om precies te zijn) er bijna op, en rijden we met veel plezier in de Twizy, en meer dan wat vooraf hadden verwacht.

De Twizy deuren (die we er als optie bij hebben besteld) hebben geen ramen. Die zijn er wel bij te bestellen. Tot op heden vinden wij dat eigenlijk niet nodig. Als bestuurder heb je eigenlijk geen last van de wind, die gaat netjes langs je heen. Voor de achterpasagier is het anders. Daar klapt de rijwind vol in het gezicht. Met het koude weer van de afgelopen dagen wil je dat niemand aandoen. Gelukkig is er een creatieve duitser geweest die daarvoor een oplossing heeft bedacht in de vorm van een 'Heck-Folie': een klein raampje precies op de plaats waar de rijwind naar binnen schiet. Met deze Heck-Folie zit ook de passagier lekker uit de wind.

Met het huidige koude weer bevalt het rijden in de Twizy ons prima. Wij zijn best wel buiten-mensen (fietsen, schaatsen, skeeleren, etc.). Ik merk dat ik me bij het rijden in de Twizy ongeveer hetzelfde kleed alsof ik op de fiets zou stappen (jas, muts, handschoenen).

Op een volle accu halen we nu ongeveer 70 kilometer. Meer is altijd handig, maar in de praktijk blijkt dit voor ons prima te voldoen. Doordat de accu vrij klein is (6 a 7 kWh) laad deze ook weer vrij vlot op aan een gewoon stopcontact. Met een uur laden kom je ongeveer 20 a 25 kilometer verder. Het is dan wel handig om een adapterkabel (vergkrijgbaar bij EV-Box) te kopen van Schuko (normale stekker) naar het mennekes type voor op de laadpaal .

Toevallig hebben we op ons werk ook een Nissan Leaf in bruikleen. Hoewel die Leaf qua comfort geen vergelijk is met de spartaanse Twizy vind ik die Twizy in het gebruik veel handiger. Dat komt omdat het laden van die Leaf zo langzaam gaat dat het eigenlijk geen zin heeft om tussentijds aan een laadpaal wat bij te laden. Bij de Twizy werkt dat juist wel goed.

Tot op heden nog geen enkel probleem ondervonden. Het enige wat ons opvalt is een heel licht schurend geluid op het moment dat je s'ochtends wegrijdt. Wat dit precies is weet ik niet. Mischien maar even na laten kijken door de Renault Garage.

Na drie maanden

  • 2.831 km

Inmiddels zijn we weer wat kilometers verder gereden en de Twizy bevalt nog steeds helemaal prima.

Onze bezine skoda staat bijna permanent in de garage en komt er doorgaans maximaal één keer per week uit. Het valt me op dat die echt netjes schoon blijft omdat we die niet meer dagelijks gebruiken.

In de Twizy heb ik een OVMS (http://www.openvehicles.com) module geinstalleerd. Die module heeft een GPS, en leest de CAN-bus van de Twizy. Data wordt naar een server op Internet verstuurd. Met een app op de smartphone heb je daardoor continu inzicht in de locatie en toestand van de auto. Ons home-automation systeem maakt gebruik van deze data om het buitenstopcontact aan/uit te schakelen. Alleen aan als de Twizy in de buurt is en geladen moet worden.

Wat me steeds weer opvalt is dat de auto snel oplaadt en daardoor enorm praktisch is. Het is mischien allemaal wel spartaans, maar daar hebben wij de Twizy niet voor. Ik vergelijk het met fietsen, en ik smelt niet van een spatje water.

Bij regen en natte wegen krijg je snel een sproeipatroon over de deuren heen waardoor de auto er snel vies uitziet. Het schoonmaken van de Twizy is wel wat apart. Door de wasstraat rijden kan uiteraard niet, dus spuit ik hem soms af in zo'n zelfwas cabine. Dat gaat eigenlijk prima. Ik spuit de buitenkant en de binnenkant (wel voorzichtig) af zodat ie van binnen en buiten weer helemaal schoon is. Dan is het wel handig om een droogdoek bij je te hebben anders zit je even met een natte kont.

Voor wat betreft reikwijdte hebben we eigenlijk geen problemen. We rijden veel vaste ritjes die nooit een probleem geven. Bij verre ritjes naar nog onbekend terrein kijken we wel altijd even naar de laadmogelijkheden (of even bellen of er een buitenstopcontact is). Nu de temperatuur wat hoger is geworden heb ik sterk de indruk dat de reikwijdte iets is toegenomen.

Het enige echte probleem wat ik tot nu toe heb gehad is de handrem die niet ontgrendeld kon worden. Dit is tot nu toe twee keer gebeurd. Steeds lukt het om weer te ontgrendelen door de auto aan te zetten en een een beetje stroom (gas) te geven vooruit danwel achteruit.

Het schurende geluid is vrijwel zeker afkomstig van de remschijven, en is naar ik vermoed vastzittende vervuiling.

Een ander klein irritant ding is de ventilator van de lader in de Twizy. Na het volledig opladen blijft deze ventilator uren lang nadraaien. Met de eerder genoemde home-automation heb ik deze nadraaitijd ingekort tot een half uur nadat de auto volledig is opgeladen.

Na 7 maanden

  • 7.298 km

De Twizy bevalt nog steeds goed. Geen noemenswaardige bijzonderheden. Bij deze nog een aantal willekeurige zaken die m.i. noemenswaardig zijn:

Tijdens onze vakantie heeft de Twizy in de garage gestaan met de stekker via een schakelklok in het stopcontact. Bij terugkomst was waarschijnlijk de extra 12v accu (dit is niet de grote accu) leeggetrokken door een kleine verbruiker, waardoor de Twizy in eerste instantie vreemd reageerde. Na een stukje rijden leek er weer genoeg prik in de extra accu te zitten, en werkt alles weer naar behoren.

Met de hogere temperaturen van de zomer lijkt de range weer wat toegenomen. De temperatuursafhankelijkheid schat ik als volgt in: boven de 20 graden, 80km. Rond de 15 graden is het nog 70km, en en onder de 5 graden wordt het zo'n 60km.

Inmiddels heb ik ook ontdekt wat het euvel met de handrem was. De handrem kan alleen ontgrendeld worden als de Twizy op contact staat. Zonder dat de Twizy op contact staat is het alleen mogelijk om de handrem aan te trekken.

We rijden nog steeds rond zonder ramen, en hebben deze ook nog niet besteld.

Na anderhalf jaar

  • 20.000 km

En we rijden nog steeds tevreden in de Twizy rond. Van de achteruitgang van de batterij is nog weinig te merken.

Banden moeten binnenkort verwisseld worden. Nu gaan er winterbanden op, en in het voorjaar komen er nieuwe banden op de wielen. Ik hoop erg dat we deze winter wat sneeuw krijgen, want dat schijnt fantastisch te zijn om dan met de Twizy rond te rijden.

Wat de verloopkabel naar Mennekes betreft. Dat is een duur ding, maar wel essentieel. Ik heb zo'n kabel gekocht bij ev-box (fabrikant ratio electronics, typenr 31200, http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/accessories/adapter-cables/adapter-cable/adapter-cables/31200/g+c+s+i+a+nr).

Deze kabel heeft geen knop in de kabel zitten, dat is in de nederlandse situatie niet nodig.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.