Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo TCe 90 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 15.100 km |
Sinds begin begin november zijn we eigenaar van een nieuwe Twingo. We hebben onze oude Twingo ingeruild, deze kwam uit het jaar 2000. We hebben er 5 jaar zonder al te veel problemen in gereden.
Toen de nieuwe Twingo uit kwam wist mij vrouw al heel snel dat deze de vervanger zou moeten worden van de huidige boodschappenauto. En dan werd er alleen nog maar naar de buitenkant gekeken.
Met deze nieuwe (boodschappen) auto is het de bedoeling dat we er wat meer gebruik van gaan maken en dat wij in het weekend wat meer de andere auto laten staan. De auto is aangeschaft om 2 volwassenen te vervoeren met de mogelijkheid om met 4 personen zo nu en dan korte stukjes af te leggen. Als je 2 opgroeiende kinderen achterin zet dan moet je voorin wat meer naar voren schuiven, een rit van 100km kan dan nog prima, maar echt veel verder moet je niet gaan. Met zijn 2-en gaat dit trouwens prima, hij geeft je dan het gevoel dat je in een grotere auto zit dan dat je zou verwachten of heeft dit te maken met dat wij dit met de oude Twingo niet zo snel deden.
We hebben gekozen voor de 90pk uitvoering, met Sport Pack en R-Link. Lekker sportief, ook al hebben wij toch met grote regelmaat de ECO-knop aan. Hij gaat steevast uit als we moeten optrekken om in te voegen op de snelweg, je krijgt dan gelijk een (veel) pittiger auto.
Het verbruik schommelt nu rond de 6,3 l / 100km, dit moet wat zuiniger kunnen.
De eerste weken hebben we wat problemen gehad met RLink, maar na een reset naar fabrieksinstellingen hebben we sinds eind november geen problemen meer gehad en doet hij prima zijn werk. Met de Rlink hebben we ook een achteruitrijcamera en dat is even wennen, maar 1 keer gewend is het eenvoudiger om achteruit in te parkeren... Zelfs bij deze kleine auto is het handig.
De rij-eigenschappen zijn prima voor deze kleine wagen, de korte draaicirkel is even wennen, vooral als je in een parkeergarage om een betonnen paal wil inparkeren is het even opletten.
De afgelopen stormachtige dagen moet je oppassen met zijwinden en windstoten. Met 2 handen aan het stuur gaat het beter, maar hij is wel zijwind gevoelig.
Later meer...
na 10.000 km nog steeds een heerlijke auto
- 10.000 km
Inmiddels hebben we de 10.000 km gepasseerd, in onze vorige oude Twingo reden we niet zoveel. Als we nu met zijn 2-en of 3-en weggaan dan is het vaak met deze auto. Dit heeft ook te maken dat we onze andere auto willen sparen in de km, in oktober verwachten we onze nieuwe Captur. Maar niet alleen daarom, de Twingo is gewoon "fun to ride". Hij is voorzien van alle luxe wat er te krijgen valt. De wegligging is goed, ook al zouden we tijdens de zomerstorm hem laten staan en met de grote vertrekken. Hij heeft wel last van zijwind, maar bij normaal weer (geen windkracht 9) heb je daar echt geen last van.
Qua ruimte doet hij het prima, ook al is het wel passen en meten als je met 2 opgroeiende (lange) kinderen achterin wil zitten, dan had je in de Twingo 1 meer ruimte achterin.
De eerste paar duizend km hebben we in ECO-modus gereden, maar daar zin we vanaf gestapt. Met de 90 pk aan boord is het veel leuker en prettiger rijden zonder de ECO-knop ingedrukt. Naar mijn gevoel is hij niet veel zuiniger in die stand. Mede omdat we in de zomer de airco wat meer nodig hebben moet je hem niet in ECO laten staan, hij koelt dan een stuk minder!
Hij gaat dinsdag a.s. terug naar de garage voor een terugroepactie. De schokdempers voor worden vervangen.. We hebben niets gemerkt van een probleem, maar de brief van Renault was duidelijk: Naar de garage voor controle.
Voor de rest hebben we geen problemen.
Op naar de volgende 10.000!
5000km verder
- 15.100 km
Eigenlijk is er niet veel nieuws te vermelden, de eerste onderhoudsbeurt is een paar maanden geleden geweest. Hier was niets bijzonders dan het reguliere onderhoud.
Hij rijdt nog steeds als nieuw, het is nog steeds een leuk autootje. We hebben de 90pk uitvoering en dat is echt lekker sportief rijden. Met Eco modus uit trekt hij heerlijk vlot op.
Sinds een augustus houden we de tankbeurten bij, gemiddeld rijden we 1l op 16,75km of 5,97 liter per 100km. Voor zo'n kleine auto misschien niet erg zuinig, maar hij wordt voornamelijk gebruikt in en rond het dorp. De meeste bestemmingen liggen binnen 30 km van ons huis.
Op de snelweg voelt deze auto zich redelijk thuis, maar als het hard waait nemen we toch liever de grote auto. Hij is dan behoorlijk zijwind gevoelig. Als je beide handen aan het stuur houdt scheelt het wel, maar harde wind is niet zijn vriend.
Op de genoemde korte afstanden kan je best redelijk met 4 volwassenen rijden, ga je langere afstanden rijden dan begint het na een uur wel te vervelen en kom je met stijven benen uit de auto. Onze vorige Twingo had maar 3 deuren, deze 5 en dat is toch een groot pluspunt!
We kregen vorige week een aanbod van de Renault dealer om deze (luxe) Twingo in te ruilen voor een nieuwe, veel minder luxe, Twingo. We hoefden maar € 2.800,= bij te betalen, we hebben het aanbod maar afgeslagen. Wij blijven nog wel even rijden in deze leuke auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.