Renault Twingo SCe 70 Collection (2016) #2

autoreview

Renault Twingo
Renault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault Twingo

Signalement

UitvoeringTwingo SCe 70 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

het begin

Na bijna 6 jaar met een Suzuki Alto gereden te hebben, wilde ik toch eens een andere auto hebben. En dat is een Renault Twingo SCe 70 collection geworden. Ik was al eerder bij de Renault dealer geweest en vond het toen al een leuk modelletje. Ik heb voor de Collection gekozen omdat ik een airco wilde hebben. Deze auto wordt vooral gebruikt voor woon/werk verkeer (elke dag 20 heen en 20 terug) dus meer luxe is meegenomen maar niet echt nodig. De motor van 70PK is bijna gelijk aan het vermogen van de Alto dus dat zal voldoende zijn. En dat is het ook. Ondanks dat er in diverse tests staat dat de 70pk leuk is voor de stad vind ik deze 70PK meer als voldoende voor de snelweg. Trekt best wel goed op en dus kun je goed met het verkeer meekomen. OK toegegeven, Tegenover een BMW heb je geen kans maar daarvoor koop je ook geen Twingo. In de al bestaande reviews is veelvuldig gewaarschuwd voor de windgevoeligheid. Tijdens de proefrit waaide het best wel maar we hadden er geen last van. Nu is de Alto ook geen zware wagen dus het kan zijn dat ik wat gewend ben. In volgende reviews kom ik hier uiteraard op terug. Het confort is best goed. Stoelen zitten comfortabel en hoger dan de meeste auto's. Het hele koetswerk staat wat hoger op zijn wielen. Voor een man en vrouw op leeftijd is dat toch wel wat makkelijker. De kofferbak is best wel groot. Zeker als je die vergelijkt met de Alto. De vloer van de kofferbak ligt wat hoger. Best wel tillen met die boodschappen. Nog geen problemen tegen gekomen. Hopenlijk kan ik dat heel lang zeggen. Dit model werkt met de renault app R&GO. Wat me al opgevallen is is dat de wegenkaart niet echt secure is. Bij wegen met een ventweg dacht deze app dat ik op de ventweg was maar dat klopte toch niet. De betrouwbaarheid en Gebruikskosten op voldoende gezt omdat ik het in moet vullen
Volgende keer meer.

De eerste 1000 km

  • 1.004 km

Na de 1000 km bereikt te hebben deze aanvulling op de vorige review.
De Twingo bevalt prima. Voelt toch beter en steviger aan als mijn vorige auto. Wat vooral goed is bevallen is de begrenzer. Op trajecten met snelheidscontrole een prima middel o niet te hard te rijden. Nu ben ik niet een echte hardrijder maar voor het geval de gaspedaal toch iets te ver wordt ingedrukt.... Windgevoeligheid: Ja dat is deze twingo. Meer in ieder geval dan mijn vorige auto. Door de ESC is het niet hinderlijk. Je merkt meteen dat er ingegrepen wordt. R&GO. Leuk maar na enkele ritten ga ik mijn smartphone niet elke keer meer ophangen. Als er gebeld wordt doet bluetooth toch wel zijn werk en ik heb geen behoefte om de toerenteller te zien. De radio is dus uitgerust met bleutooth. De smartphone houder zit voor bedienings toetsen en dat is in het begin wel even hinderlijk.Je kunt deze houder er ook afhalen.
Door de ECO mode wordt aangegeven wanneer je naar de volgende versnelling moet schakelen. Ik vind dat er wel erg vlug wordt aangegeven dat je moet schakelen. Ben gewend om met gevoel te rijden en ik denk dat dat ook nog steeds de beste manier van rijden is. Het verbruik is ongeveer 1 op 16. Als ik dit vergelijk met andere review dan lijkt me dit niet slecht. De stoelen zitten lekker en zitten stevig. Ik vraag me ook af of de Twingo nu een smart met een renault saus is. Ben in een franse wagen zon stevige stoelen niet gewend. De luxe van deze collection is best wel groot. Boordcomputer, de multimedia mogelijkheden en de controle lampjes voor de riemen vind ik een pluspunt. Ook de wegligging (zonder windgevoeligheid) is best goed. Stukken beter dan de ALTO. Minder hobbelen en goed geveerd. en dat rijdt toch een stuk rustiger. En dan de draaicirkel. Dit is de eerste auto waarmee ik in een keer kan omdraaien. Ik moet wel even over de stoep (gelukkig een oprit) maar vind het toch een prima draaicirkel. Ideaal bij stadritten en op een parkeerplaats. Op mijn leeftijd is de iets hogere instap toch ook een pluspunt. Verder nog geen data over betrouwbaarheid en gebruikskosten. Deze dus op voldoende gezet.

Het vervolg 2

  • 7.000 km

Na enkele maanden in deze Twingo gereden te hebben, vind ik het tijd worden om mijn ervaringen te delen.
Ik vind het nog steeds een leuke auto. Klein en voor mij krachtig genoeg. Ik kan me wel indenken dat er bestuurders zijn die wat meer vermogen willen hebben. Jaren geleden zou ik er ook niet blij mee zijn maar nu ben ik daar wel tevreden mee.
Over de windgevoeligheid kunnen we ook duidelijk zijn. Dat is deze Twingo. Ik heb in een andere review gelezen dat al deze kleine auto's windgevoelig zijn maar deze is dat toch iets erger dan zijn concurrenten. Als je eraan gewend bent dan maakt het niet meer uit en ook de electronica zorgt ervoor dat je op je weghelft blijft.
Als je deze Twingo nieuw krijgt en er mee gaat rijden is het wel wennen. Het is moeilijk uit te leggen waardoor dit komt maar het rijdt gewoon anders dan andere vergelijkbare auto's. Vooral het sturen gaat zo licht en die draaicirkel is zo klein.
Omdat dit toch een kleine auto is met achterwiel aandrijving, heb ik er toch winterbanden er onder gelegd.
Voor een kleine auto zit er veel luxe in. Zelfs voor de voor passagier is er alarm als de riem niet wordt gebruikt. De verwarming is wel wat minder dan je zou verwachten. Het duurt best lang voordat het wat warmer wordt.Ook de airco is wat aan de kleine kant voor deze auto. Het duurt best lang voordat je het merkt. DAB+ radio, Bluetooth met een prima weggewerkte microfoon. Radio te bedienen door schakelaars bij het stuur. Er zit ook een begrenzer voor de snelheid in. Prima wapen tegen de snelheidsovertredingen en makkelijk te bedienen via de schakelaars op het stuur.. Ik heb ergens gelezen dat als je de schakelaar voor de begrenzer vervangt door de juiste schakelaar dat je dan ook de cruisecontrol kunt gebruiken.
ECO. In deze Twingo een Kwalitatief teleurstellend systeem. Als je het op moet volgen dan is het absoluut niet prettig rijden. Rij je met een veel te lagen toerental Ik negeer het en ik raad iedereen aan om dat ook te doen. Het start-stop systeem is goed te gebruiken bij stoplichten waar je lang voor moet wachten. Bij andere stoplichten gewoon de koppeling blijven induwen.
Helaas geen reserveband. Zelfs geen gereedschap om een band te vervangen. Er is wel een pomp set maar ik hoop niet dat ik die ooit moet gebruiken.

het vervolg 3

  • 32.000 km

Na bijna 3 jaar ben ik nog steeds tevreden over mijn twingo. Ik kan kort zijn over de "problemen". De airco (en ook de verwarming) duurt best wel lang voordat het wat kouder c.q. warmer wordt. Bij andere modellen kun je de eco stand uit zetten en dan heb je heel wat vlugger resultaat. Helaas is dat bij de twingo niet mogelijk. Verder blijft de windgevoeligheid mij verbazen. Je went er wel aan maar je moet bij wind je stuur toch stevig vasthouden. En als je dan een bus of vrachtwagen inhaalt dan hoef je niet te kijken of je er voorbij bent. Je voelt het wel aan je stuur. Voor de rest is het een prima auto. Zit wat hoger (en stapt makkelijker in en uit) dan andere kleine auto's. Redelijk goede stoelen en goed zicht op de weg. Het verbruik is uiteraard hoger dan wat Renault opgeeft maar 5,6 liter voor 100 km is in mijn ogen een goed verbruik. Vooral omdat ik niet zuinig rij. De meeste km zit ik alleen in de auto dus of de achterbanken genoeg ruimte bieden kan ik niet bevestigen of ontkennen maar ik denk dat 2 volwassenen achter in geen goed idee is. De Twingo wordt daarvoor ook niet verkocht. Nog 1 opmerking. In vele tests met deze twingo wordt er over gesproken dat het optrekken te traag is. Als je de auto goed inrijd dan valt dat best wel mee. Het zal nooit een formule 1 auto worden en blijkbaar is Renault daar ook niet goed in maar in deze tijd dat je toch ook naar het milieu moet kijken, vind ik deze kleine auto best wel mee kunnen gaan met het verkeer. Toegegeven: als een Tesla 3 optrekt heb je met deze Twingo geen kans

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.