Renault Twingo SCe 70 Collection (2015) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo SCe 70 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Na regelmatig hoge onderhoudskosten aan mijn vorige auto (Renault Clio uit 2003) besloten om voor een nieuwe auto te gaan. Naast de Twingo heb ik ook een proefrit gemaakt in een Peugeot 108. Deze vond ik kleiner aan doen, niet zo mooi afgewerkt en ik vond het moeilijk om een fijne zit te vinden. Daarnaast zie je een Aygo / C1 / 108 op elke straathoek wat ik geen pluspunt vind. Voordeel van de 108: voelde aanmerkelijk vlotter dan de Twingo.
Dus, de Twingo besteld! En absoluut geen spijt van gehad. Na ruim 2 jaar en 26.000 kilometer heb ik hem recent ingeleverd. Ik reed de Twingo via private lease, ook dat is me goed bevallen. Zo goed, dat mijn nieuwe auto ook een private lease auto is.
Terug naar de Twingo. Laten we beginnen met de positieve kanten.
Een van de pluspunten vind ik 'de looks'. Ik vind het een leuke auto om te zien. Net een beetje anders met de rode accenten en met de streep over de zijkant. Niet zo saai als veel andere auto's. Zeker in het a-segment mag het wel een beetje 'gek'. Van binnen vind ik de auto ook superleuk, het interieur is gedeeltelijk rood en wit. Maakt het fris en wat speels.
De zit positie vind ik ook een pluspunt, maar dat is natuurlijk ook heel persoonlijk. Je zit iets hoger dan in bijvoorbeeld de 108. De stoel zelf is niet zo goed als in mijn Clio, daaraan merk je wel dat het een auto uit een lager segment is.
De kofferbak is praktisch. Bruikbaarder dan die van 'de drieling'. Die is vooral heel diep waardoor er wel een boodschappentas in gaat maar geen kratje bier. De kofferbak van de Twingo is niet zo diep maar wel vierkanter.
Hij is wel hoog, omdat de motor eronder zit. Dat de motor ver weg zit van de bestuurder maakt het ook stil aan boord. De bodem van de bagageruimte wordt wel een beetje warm maar het is echt heel minimaal, ik vind het geen nadeel.
De ingebouwde houder voor je smartphone vind ik ook handig. Aan de achterkant van de houder zit een usb poort waarmee de telefoon snel oplaadt. Met een kort kabeltje zit je telefoon mooi in beeld (voor navigatie) en heb je geen snoeren door je auto.
Bediening van de radio aan het stuur werkt ook goed, was ik al gewend uit de Clio. In mijn uitvoering zit een snelheidsbegrenzer, niet te verwarren met cruise control. Ik had hier nog nooit mee gereden maar het beviel me heel goed. Zeker in het drukke verkeer rijdt het eigenlijk veel fijner dan CC. Alleen op lange afstanden is CC wel prettiger, je moet bij de begrenzer blijven planken.
De mindere punten.
Het verbruik is mij ietsje tegengevallen. Ik zat rond de 1:15 - 1:16. Ik had ietsje beter gehoopt, dit deed ik met mijn Clio ook. Ik heb een vrij rustige rijstijl en reed met de Twingo zelden boven de 110 km/u op de snelweg.
Daarmee komen we bij nadeel nummer 2: het is geen kilomtervreter (mag je ook niet verwachten van een a-segmenter, maar toch). Tot aan 110 km/u vond ik hem nog fijn rijden, daarboven niet meer. Geluidsniveau neemt dan behoorlijk toe en hij wordt, door de plek van de motor, erg zoekerig. Hoe harder je gaat, hoe onrustiger het rijdt. Bij 110 km/u vond ik het nog goed te doen.
In dezelfde categorie: rechtuit stabiliteit bij wind. Twee handen aan het stuur zijn dan echt noodzakelijk. Door de combinatie van weinig gewicht aan de voorkant en redelijk smal en hoog is hij enorm windgevoelig.
Ik had vaak onenigheid met de bluetooth verbinding. Ongeveer eens in de 2 maanden was de verbinding met mijn telefoon verloren. Dan moest ik de telefoon 'wissen' en opnieuw verbinden. Opvallend dat dit dan vaak 2 of 3 keer moest gebeuren voordat de verbinding weer voor een paar maanden goed bleef.
De app van Renault vond ik trouwens waardeloos. Enige grappige is dat je dan een toerenteller hebt maar verder voegt het niets toe. Navigatie was niet handig. Snel overgestapt op Waze, ideaal.
Misschien een zeurderig minpunt maar ik heb graag rust aan boord. De aanjager maakt best wat herrie, ook op stand 1. Er had van mij nog een standje onder mogen zitten. Grappig trouwens dat de airco uit gaat bij accelereren en wanneer de auto uitgaat door het stop start systeem. In de file heeft de airco het hierdoor wel moeilijk om het koel te houden aan boord.
Het grootste nadeel van de Twingo voor mij was het gebrek aan vermogen. Zeker met meerdere personen aan boord is invoegen op een drukke snelweg een uitdaging. Ik ben geen sportieve rijder maar 0-100 in 14,5 seconden is voor mij te traag. Vooral het gebrek aan koppel is soms vervelend.
Via Renault is er 2 keer een terugroepactie geweest. Hoort erbij denk ik bij een nieuw model. Ene keer moest de motorkap vastgezet worden (kon ik op wachten), de andere keer moest de spoiler vastgezet worden. Toen kreeg ik een mooie leenauto mee. Verder geen gekke dingen.
Al met al is de Twingo me heel goed bevallen. Maar voor het comfort ben ik nu overgestapt naar een maatje groter. Ik rijd nu een Peugeot 208 en dat is toch wel een behoorlijke upgrade.
Dit is mijn eerste review, vragen of opmerkingen zijn welkom!
Vergeten!
- 22.000 km
Ik ben nog het grootste voordeel van deze auto vergeten te benoemen! De draaicirkel! Echt fantastisch, straatje keren zonder te steken, fileparkeren in plekjes die je voor onmogelijk houdt. Zo zit er toch nog een groot voordeel aan de ongebruikelijke configuratie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.