Renault Twingo SCe 70 Collection (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo SCe 70 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 570 km |
Eerste indruk
- 210 km
Deze auto hebben we aangeschaft voor al de kleine ritjes in en om de stad. Het eerste wat opvalt is dat je best hoog zit dit is ook prettig bij de instap. In dit segment is er behoorlijk wat aanbod en toch neemt Renault hier een mooi plekje in. De auto is best ruim en voor 11.790,- krijg je wel een hagelnieuw apparaat met: in hoogte verstelbare stoel, verstelbaar stuur, start en stop, snelheidsbegrenzer die eigenlijk werkt als cruisecontrol met het verschil dat je je voet gewoon op het pedaal houdt en via het stuur de snelheid verhoogt of verlaagt. Verder heeft de auto led dagrijverlichting, een stereo met digitale radio (je hebt dus cd kwaliteit radio), usb, stuurkolom bediening waarbij je met een wieltje de nrs op je usb kan kiezen. Ook airco zit er in. Verder kan je nog striping en gekleurde spiegelkappen en accenten voor dit bedrag erbij kiezen (zie de configurator op renault.nl) dus al met al veel keuze en waar voor je geld. Wel heb ik de standaard fabrieksgarantie met 2 jaar verlengd, het blijft een nieuw concept met de nieuwe 3 cylinder motor achterin geplaatst, dus je weet maar nooit. Bij eventuele verkoop gaat deze garantie ook mee dus het is het overwegen waard. Ik heb de auto eerst helemaal gevuld ben 100km gaan karren, 50km, 80km wegen en een stukje snelweg en heb hem weer gevuld (BP 98), rustig opgetrokken en gereden, af en toe start en stop bij de stoplichten. De auto geeft een comfortabel rijgedrag en rust door de in deze klasse ruime wielbasis. De korte draaicirkel is echt prettig en de stuurbekrachtiging voelt licht en ok aan. Ik kwam uit op 1 op 23,4 dus dat is helemaal niet verkeerd! Verder is de belasting 18,- per maand dus autorijden wordt op deze manier weer een beetje betaalbaar. Enige puntje van kritiek is de windgevoeligheid op de snelweg, de auto is duidelijk gemaakt voor in en om de stad, snelweg gaat natuurlijk wel, je kachelt gewoon met 120 mee, maar als ik hem dagelijks zou moeten gebruiken voor het snelweggeweld en dan met regen en stormachtige weersomstandigheden dan zou ik toch dieper in de buidel tasten voor iets anders.
Part 2
- 570 km
Nou tot nu toe kan ik nog steeds positief zijn. Voor zn klasse voelt de auto solide genoeg aan. De motor heeft zo zn eigen karakter, binnen in de tankdop geeft renault 95 of 98 aan. Ik heb nu de tank half gevuld met 98 en dat maakt het blokje rustiger, het blijft natuurlijk een 3 pitter met 70 pk met een karakteristiek geluid en gedrag. In het onder moet hij gas bij hebben zodra je op snelheid bent zet je de snelheidsbegrenzer op je stuur op 52/54 en 82/84 en rij je goed comfortabel zonder dat je gefotografeerd wordt. Op de snelweg kan je met 130 mee maar het is prettiger en zuiniger om hem rond de 120 te houden. Het verbruik is natuurlijk wel gestegen maar 1 op 18 is goed haalbaar. Wat nog zeer afwijkend is van deze auto, is buiten de motor achterin, de hoge instap en de hoogte van de auto zelf. Ik kan met een lengte van 1,87 goed zitten in deze auto, in en uitstappen gaat prettig etc. Dit heeft wel tot gevolg dat de auto meer wind vangt en dat merk je soms. Renault levert hiervoor ook standaard bandendrukcontrole en een zij-wind assistent mee. Wanneer de auto door winddruk instabiel dreigt te worden grijpt deze in door te remmen volgens het abs principe, dus korte impuls remmen, net zoals iedereen wel kent met remmen op ijs met abs. Ik heb dit nu 1x gehad, een korte correctie van 2 seconden en dat voelt wel veilig aan eigenlijk. Samen met het hoger zitten/ het totale comfort, de airco ( die er geen koelkast van maakt maar het wel aangenaam genoeg houdt ), het fijne zeer lichte stuurgedrag waardoor parkeren echt een peuleschil wordt, het totaalontwerp van de auto, de verbruikskosten en de aflevering op 4 michelin banden, mag deze fransman met duitse smart samenwerking voorlopig blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.