Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

autoreview

Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst133.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Je eerste eigen auto

  • 83.000 km

Je eerste eigen auto

Na bijna een jaar te hebben mogen rondrijden in een leaseauto (een Mini One uit 2015) kwam dan nu toch het moment waar iedere petrolhead naar uitkijkt: je eerste eigen auto. Ik mag de komende tijd een goede 30.000 km per jaar gaan afleggen en dit is wel het perfecte excuus om eindelijk over te gaan tot het kopen van een auto. De eisen in het kort: lage kilometerkosten, voldoende pit, airco, cruise control, karakter. Met name dit laatste is lastig te vatten maar voor petrolheads vast herkenbaar: je wilt gewoon niet in een grijze muis de weg op. An sich geen punt zij het dat ik dus lage kilometerkosten wil (en een budget heb: max €6.500,-). Een uitdaging: leuk!

De alternatieven

Het zijn gouden tijden geweest voor de kilometervreters on a budget. De Polo Bluemotion’s, Fiat Punto’s, en Seat Ibiza’s vliegen je – geholpen door jaren fiscale stimulans – om de oren op de snelweg. Het zijn stuk voor stuk vast prima auto’s maar ik heb er niet zo veel mee. De punto kan er in een goede uitvoering nog prima mee door maar ik had toch mijn twijfels over de 1.3 JTD i.c.m. hoge kilometerstanden. Je leest nog wel eens wat over gebroken distributiekettingen en dat wil je niet. Verder kijken dan: Alfa Romeo MiTo (duur of hoge kilometerstand, wel mooi), Opel Corsa (weer die JTD, geen karakter), Ford Fiesta (waar zijn de betaalbare Econetic versie’s?), en Citroën DS3 (Leuk ding, maar hoge km-standen binnen budget) werden het niet. En toen stond hij daar: een Audi A2 1.4 TDI uit 2004. Bijna had ik deze auto gekocht tot de gemeente Amsterdam alsnog roet in het eten gooide met een restrictief parkeerbeleid voor diesels van vóór 2005.

Hoe een petrolhead bij een Twingo kwam

Dit is geen epistel over mijn eindeloze zoektocht dus to the point: op zaterdag 22 juli kocht ik een Renault Twingo 1.5 Dci Dynamique. Een paar weken terug was het compleet ondenkbaar dat ik een Twingo zou bezitten dus vanwaar deze ommezwaai vraagt u zich wellicht af. Een korte opsomming van mijn beweegredenen: 1. Vanaf 2010 was de Twingo de enigste A-segmenter op diesel (uniek en dus leuk!), 2. Een Twingo kost door zijn lage gewicht weinig in de wegenbelasting, 3. Verbruik 1:22, 4. Mijn Twingo is dealer-af afgeleverd als Gordini versie (Karakter!). Ik kon er nuchter bezien weinig op tegen hebben en viel voor de bijzondere looks van mijn Twingo. Hij is lekker hate it or love it en dat vind ik fijn. Ik wil geen dertien in een dozijn auto en daarbij denk ik altijd dat zoveel aanpassingen alleen door een liefhebber gedaan kunnen worden (anders neem je de moeite niet). Wat verder helpt is dat dit de meest luxe versie is met Climate Control, Cruise Control, Bluetooth, Prima radio met 6 speakers, en een toerenteller. Ook de befaamde verschuifbare achterstoelen ontbreken niet.

Eerste indrukken:

Mijn Twingo staat op 17” Renault Wind velgen deels gespoten in Gordini blauw, dit in combinatie met de subtiele verlaging (d.m.v. onderdelen van de Twingo RS) en Michelin PilotSport 3 banden zorgt voor een bijzonder sportief weggedrag. Hij plakt aan de weg en helt zeer weinig over. Keerzijde is dat drempels behoorlijk hard doorkomen en hij ook wat gevoelig is voor spoorvorming. Ook merk je dat de stuurbekrachtiging niet berekend is op 17” velgen daar mijn Twingo behoorlijk zwaar stuurt. Dit is vooral merkbaar op lage snelheid, het gevoel dat je krijgt houdt het midden tussen wel of geen stuurbekrachtiging hebben. Verder valt op dat het motortje na een rumoerige koude start snel stil wordt en heel soepel oppakt.
Anders dan veel journalisten schrijven vind ik de Twingo niet bijzonder snel maar wel erg soepel: 50 in 4 zorgt al voor prima acceleratie en op de snelweg hoef ik eigenlijk nooit terug te schakelen. Overigens is snelheid relatief en is hij beslist sneller dan de VW Up! Waarin ik ook proefgereden heb. Dan het schakelen: ronduit hakerig, maar wel precies en de gangwissels zelf gaan bijzonder soepel. Iets dat verder wennen is, is de besturing. Je hoepelt aan een enorm stuurwiel (dat zo uit de Espace lijkt te komen) en de overbrenging is zeer indirect. Echter, door de lage bandwang is de stuurprecisie wel erg goed en hierdoor stuur ik toch lekker over dijkweggetjes heen. Lawaai is verder bijna afwezig en dus zijn bijna alle ingrediënten voor comfortabel kilometervreten aanwezig.

De bijna perfecte kilometervreter

Ik schrijf hierboven bewust bijna want de stoelen zijn op zijn best matig. Gelukkig heb ik wel een ingebouwde armsteun waardoor het leed wat verzacht wordt. Voor een betere zit en ondersteuning zou ik de zitting graag iets willen kantelen. Dit kan wel maar hiervoor zal je het stoelframe (dat vastgeschroefd zit dóór het chassis) moeten losmaken: wordt een klusje voor later. Waar ik ook naar op zoek ben: kleine kussentjes voor op de portieren. Deze zijn van binnen prima vormgegeven maar wel gemaakt van keihard plastic. Als je arm hier lang op ligt is dat niet prettig en ik denk dat een op maat gemaakt kussentje hier voor verlichting kan zorgen (voor tips houd ik me aanbevolen).

Ik heb nog niet met mensen achterin gereden maar al wel collega’s laten ervaren hoe ruim een Twingo is. Zelf ben ik 1.9m en met de achterstoelen in achterste stand kan ik makkelijk achter mijzelf zitten: briljant voor een A-segmenter! Ook voorin is de ruimte prima. Wel staat de stoel naar mijn voorkeur (zelfs in laagste stand) iets te hoog maar hier is niet zoveel aan te doen. Wat het comfort aan boord weer aanzienlijk verhoogt is de perfect werkende audio-installatie met bluetooth. De telefoon wordt meteen opgepikt en Spotify streamen onderweg is een fluitje van een cent. Ook telefoongesprekken worden goed doorgegeven en de verstaanbaarheid is prima.

To be continued

Ik heb de auto nu 2 weken in mijn bezit en daardoor is dit hopelijk slechts een voorproefje van wat nog komen gaat. Ik verwacht met veel plezier (en bekijks) mijn kilometers te mogen gaan en hoop dat het Renault blok zijn betrouwbare imago waar maakt. Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik meer ervaringen heb opgedaan.

De kilometers vliegen voorbij

  • 88.183 km

De wittebroodsweken zitten erop! Tijd om de balans op te maken na ruim 5000 km in een krappe 2 maanden tijd. Het meest positieve aan de auto is toch wel dat ik nog steeds met een grote glimlach naar de Twingo omkijk. Krijg ook van omstanders regelmatig complimenten en zelfs mijn collega's vinden het voor een Twingo een stoer ding. Waar ik zelf bang voor was aan het begin was dat ik de 17" wielen met zeer platte banden snel zou beschadigen bij parkeren. Dit valt tot nu toe reuze mee door de goede overzichtelijkheid van het koetsje. Ik heb de spiegels inmiddels zo afgesteld dat parkeren een fluitje van een cent is (dat is het natuurlijk hoe dan ook in amper 3,7m aan auto).

Qua rijden voldoet de auto wel en ook weer niet. Om met het positieve te beginnen: hij ligt als een blok op de weg! zowel stabiel op snelheid als met een fijne stuur precisie in bochten. Hij reageert vrij direct op stuurinput en hoewel het stuur zeker niet met je praat voel je wel een prettige weerstand en bovenal een vlotte reactie. Ander pluspunt is de zeer geringe windgevoeligheid. Ook met stormachtig weer rijdt de Twingo stug door; fijn! Ik merk nu ik wat langer met de auto rijd dat het schakelgedrag me totaal niet meer stoort. Hij heeft een strakke hand nodig maar hij beloont je daarna wel met precieze feedback en zowaar acceptabele schakeltijden. Verder maakt de auto mij een echte hypermiler. Regelmatig rijd ik gemiddeld 1:23,5 op een tank. Let wel: dit is op zeer brede wielen; ik weet zeker dat 1:25 op origineel rubber gemakkelijk haalbaar is.

Minder fijn dan: je merkt dat het knalharde cup chassis i.c.m. de zware dieselmotor niet bij elkaar passen. Je voelt het in snel genomen doordraaiers dat er een dieselblok in ligt dat zo 100kg (incl. versnellingsbak etc.) meer weegt dan de benzine versie. Al dit gewicht zet zich nadrukkelijk op de voorwielen. Die laten dit laat maar hevig merken in doordrukken. Mijn vorige Mini had dit totaal niet en het sluit mijns inziens ook slecht aan bij het sportieve rijgevoel en uiterlijk. Ik kan het de auto niet aanrekenen maar als ik hem zelf zo had laten samenstellen had ik een andere (zachtere) set-up gekozen die het gewicht beter kon verbloemen. Een ander nadeel is het heftige bonken op drempels, je zult me er niet over horen want het was absoluut te verwachten. Voor eenieder die een dergelijke setup overweegt: vermijdt de drempels of kies een andere auto. Iets dat me ook tegenvalt is het geluidsniveau in de auto. Met name windgeruis en bandengeruis is luidruchtig aanwezig. Zeker boven de 120 wordt de auto ronduit lawaaiig hierdoor. Ook met bellen heb je hier last van. Hier kan de verder prima carkit niets tegen beginnen doordat de microfoon dicht bij dak zit. Helaas zit er ook een klein rammeltje achterin die ik hopelijk verholpen heb met het opnieuw vastzetten van het hoedenplankje.

Voor mij moet een auto me iedere dag uitnodigen weer in te stappen voor een lekkere rit. Dit doet de Twingo nog steeds met verve, ik raak maar niet uitgekeken op het uiterlijk en ben blij dat ik iets unieks rijd. Verder geniet ik van de fijne extreem soepele aandrijflijn en het praktische gebruiksgemak. Op naar de 100.000 km!

De eerste 10K zitten erop

  • 94.000 km

Samen met de winterbanden zitten de eerste 10.000 km erop. Ik ben terug gegaan van 17" sportrubber naar 15" continental wintercontact banden. Hoewel de 17 duimers er duidelijk beter uitzien rijden de 15" wielen stiekem fijner in stadsverkeer. De Twingo stuurt lichter en is veel vergevensgezinder op richels en drempels. Nog steeds is het een stevig gedempt karretje door het sportonderstel maar het verschil is groot. Daarentegen vond ik de 17" wielen absoluut prettiger buiten de stad. Hij ligt wat koersvaster - komt ook door het zwaardere sturen - en spoort beter.

Qua verbruik merk ik nauwelijks een verbetering. Ik ben terug gegaan van 205 breed naar 185 breed maar het verbruik blijft zo rond de 1:22,5. Nu we het toch over verbruik hebben: het remvloeistof niveau stond te laag. Komt waarschijnlijk door slijtage van de remblokken gezien het een gesloten systeem is. Een te laag remvloeistof niveau is gevaarlijk en bovendien ergerlijk: de Twingo geeft in scherpe bochten een luide waarschuwingsmelding en stopteken. Dit blijkt dus te komen door het te lage vloeistofpeil wat met name in bochten (en soms ook bij hard remmen) de sensor triggert. Gelukkig geen loos alarm en de Franse sensor heeft zijn werk gedaan.

Remblokken zijn overigens niet vervangen, Renault garage Stam te Amersfoort gaf aan dat ze nog wel even meekunnen en heeft voor mij gratis het remvloeistof niveau iets bijgevuld. Piep weg en met vertrouwen weer de weg op. Top opgelost door de dealer!

Een vol jaar Twingo Dci

  • 118.000 km

Inmiddels is de Twingo een goed jaar in bezit en is het een mooi moment om de balans op te maken van de 'sportschoen' zoals hij door sommigen wordt genoemd. We zijn inmiddels 36.000 km verder en hij heeft eigenlijk geen slag verkeerd geslagen sinds ik hem heb. Natuurlijk heeft hij regulier onderhoud gehad en heb ik zelfs her en der preventief iets vervangen omdat ik dat belangrijk vind maar hij is voorlopig voordelig, betrouwbaar en karaktervol.

Qua onderhoud ben ik voor het laatst bij de Renault Dealer geweest. Een kleine beurt voor krap 200 euro is nog wel te doen (hoewel dit in feite alleen een inspectie is + vervanging van interieur- en luchtfilter) maar 235,- voor een linkerstuurkogel is wel erg gortig. Dit was dan ook meteen het enige APK puntje. Heb deze met hulp van een bevriende monteur in een krap uur en 7,50 aan onderdeelkosten vervangen. Natuurlijk bleek ook rechts aan vervanging toe (maar deze was niet afgekeurd, vreemd!). Toen we toch bezig waren bij de wielen en ophanging ook maar meteen de remmen preventief vervangen. Het leuke van dit soort auto's is dat een setje schijven en blokken van Bosch je 60 euro kosten. Montage is een leuk klusje als je weet wat je doet en zo kan ik er weer 100.000 km tegenaan. Verder werd het na 6 jaar ook tijd om de distributie en waterpomp te vervangen. Bij Pugfix te Barneveld (aanrader!) laten vervangen samen met de Multiriem voor nog 450,- inclusief arbeidsloon. Ook ligt er inmiddels een nieuwe setje achterbanden op en zijn de oude achterbanden naar voren verhuisd. Deze draaien nu al 35.000 km mee en kunnen nog wel eventjes mee.

Ik twijfel nog steeds over chiptuning. De 1.5 Dci kan naar ongeveer 115 pk worden getuned. Monteur gaf aan dat het blok het prima kan hebben maar ik twijfel zelf nog over de versnellingsbak, het zal allemaal wel heel blijven maar wat als hij toch stuk gaat?... Mooie proef op de som was mijn trip naar Essen in Duitsland. Op de autobahn liep hij 180 na aandringen. Dit viel een klein beetje tegen. Ik wijt het net niet halen van de fabrieksopgaaf (186 km/h) aan de veel bredere banden. Ook merk je dat de stroomlijn van de Twingo niet super is, hij remt snel af bij gas los en het verbruik is boven de 120 vrij hoog (richting 1:18, bij 140 al 1:16), dat doet een leasediesel beter. Wel ligt de auto als een blok op de weg en kun je er in bochten ongelofelijk hard mee. Niet met hetzelfde vertrouwen als mijn eerdere Mini maar qua snelheid ontloopt het elkaar niet. Bij het vervangen van de remmen kwam ik er achter dat de veren en dempers van Eibach komen, wellicht dat dat verklaart waarom hij zo snaarstrak in de bochten ligt. Ik weet niet of een Twingo RS dit ook heeft maar ik ben er blij mee, kwalitatief sterk spul waar je een hoop lol van hebt.

Toen ik de auto kocht was ik van plan er minimaal een jaar mee te rijden. Dat is inmiddels gelukt, en hoewel mijn autohart altijd verder kijkt verveelt de sportschoen nog geen moment. Het zou zomaar kunnen dat ik de auto volgend jaar nog heb. Wordt vervolgd.

Te koop,,,of toch niet?

  • 133.000 km

Wat doe je als liefhebber na anderhalf jaar naar volle tevredenheid rondgereden te hebben in je auto en het begint te kriebelen? Dat antwoord is nog niet zo eenvoudig. De Twingo rijdt nog steeds probleemloos rond na inmiddels ruim 51.000 km in mijn handen. Bij 130.000 km heb ik een grote beurt laten uitvoeren en inmiddels staat hij ook weer op winterbanden. Waar velen een hoger verbruik noteren op winterbanden noteer ik op 15" Continental Wintercontacts (185 breed, dat helpt wel) nu een bijzonder spaarzame 1:24 gemiddeld. Op de ring A10 staat er geregeld 3l/100km of nog minder op de BC! De grote beurt was nog geen 250 euro en je zult begrijpen dat ik feitelijk geen goedkoper vervoer kan krijgen. Na de beurt lijkt het ook alsof hij met wat meer levensvreugd op de snelweg loopt. Hoewel ik voor de beurt besloten had de auto te verkopen twijfel ik nu toch weer, hij rijdt top, is extreem zuinig op mijn traject (55km A10 en A1), en is super praktisch (kerstboom? geen probleem, 4 stoelen? easy!).

Zijn er dan helemaal geen issues? Jawel, voor mij persoonlijk zou ik inmiddels iets meer power willen hebben en zou een lagere zit welkom zijn. Dát, in combinatie met het lage verbruik zoek ik in een opvolger. Mission impossible wellicht, maar is 'the chase' niet beter dan 'the catch'?

Voor de geïnteresseerden, hij is via deze site onder occasions te vinden ( https://www.autoweek.nl/occasions/renault/twingo/364317516/15-dci-dynamique/ ). Als hij niet verkocht wordt rijdt ik hem gewoon op tot het niet meer kan. Op deze manier kan dat zo nog 10 jaar duren!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.