Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 1.250 km |
Renault Twingo 2 Phase 2
- 1.250 km
Na 2 jaar in een Opel Corsa D rond gereden te hebben zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe kleine auto.
Hierbij waren een aantal punten van belang:
- niet al teveel bijbetalen na inruil van de Corsa
- klein en zuinig in verbruik
- leuk uiterlijk (ieder zn eigen smaak)
- voorzien van enige luxe zoals onder andere cruise control, electrische ramen, centrale vergrendeling, climate control en nog een aantal van dit soort criteria.
Na rondgekeken te hebben op internet kwamen we bij de nieuwe Twingo 2 Phase 2. Met de facelift ziet de Twingo er weer leuk en een klein beetje sportief uit. De vorige versie ziet er ook leuk uit maar met de nieuwe neus kan hij weer een tijdje mee.
De Kia Picanto was ook een optie maar we vonden de Twingo er net iets leuker uit zien.
De proefrit beviel ons goed en toen werd het tijd om de auto samen te gaan stellen. Zoals al vernoemd wilden we niet al te veel bijbetalen omdat we toch een klasse kleiner gaan en de Corsa nog in goede staat was met niet al te veel kilometers. Wel wisten we zeker dat we gaan zwarte auto meer wilden hebben. De 'kleur' opzich is geen probleem maar je ziet er echt alles op helaas. Een echte poetser ben ik niet dus dan valt zwart af..
Uiteindelijk na een hoop gepuzzel zijn we uitgekomen op de 1.2 eco2 Dynamique in de kleur Bleu Majorelle. Het aantal kleuren metallic lak viel enigszins tegen. Totaal zijn dat er maar 5 volgens mij. In eerste instantie wilden we liever een wat donkerdere kleur blauw maar deze was alleen leverbaar op de RS.
Naast de metallic lak hebben we als optie de 15 inch Air velgen en privacy glass achter genomen. Dat deze laatste een optie is waarbij je voor moet bijbetalen bij de Dynamique vind ik persoonlijk erg raar maar het is niet anders.
Standaard krijg je de eco2 spoiler bij de 15 inch velgen omdat het verbruik anders boven de 105 gram p/km komt.
Uiteindelijk werden we gebeld dat ze een voorraad auto hadden welke een stuk sneller geleverd kon worden. Dit was de auto zoals we hem besteld hadden alleen dan zonder de Air velgen en de Eco 2 spoiler. De velgen werden sowieso omgewisseld voor de Air velgen en optioneel konden we een GT spoiler erbij kopen. Omdat we de GT spoiler mooier vonden als de standaard eco 2 spoiler hebben we deze toch maar genomen en in de kleur zwart. Gelukkig was deze voor ons heel wat goedkoper als dat die in de optielijst staat.
Bij aflevering waren we aangenaam verrast. De kleur staat de Twingo naar onze mening erg goed met al de zwarte accenten welke verwerkt zijn in de bumper, spiegels, velgen, privacy glass en de spoiler. Dit geeft de auto een sportief tintje.
Ondertussen hebben we in een maand tijd ongeveer 1250 kilometer gereden. Wennen was het wel een beetje na de Corsa. Je merkt dat de Twingo het erg goed doet maar de Corsa is toch net even wat ‘meer’ auto onder je kont.
Ook aan het interieur zie je dat je wat kleiner en Frans bent gaan rijden. Alles zit erop maar het doet allemaal wat plastic aan en dat is het ook. Voor de prijs waarvoor je dit alles krijg is dit acceptabel.
De stoelen zitten goed en zijn voorzien van voldoende steun. Echter hebben we nog geen lange ritten met de auto gemaakt dus hier kunnen we nog niet echt iets zinnigs over zeggen.
Wat wel een groot pluspunt is van de Dynamique uitvoering is dat de standaard bank welke achterin zit vervangen is door 2 aparte stoelen. Deze stoelen kun je makkelijk naar voren en naar achteren schuiven. Tevens kan je ze apart van elkaar op en naar voren klappen. Hierdoor krijg je ondanks dat je in een kleine auto zit aardig wat laadruimte voor bijvoorbeeld boodschappen tassen. Dit werkt natuurlijk niet als je passagiers achterin hebt zitten maar als je met z’n 2en bent is dit erg makkelijk.
Deze optie is standaard op een Dynamique maar ik denk dat het zeker zijn geld waard is als optie als je een andere versie neemt. Het gemak hiervan is groot!
In vergelijking met de Corsa is de Twingo wel iets luidruchtiger. Je hoort de motor en het bandengeruis wat meer en zeker op de snelweg. Daarbij had de Corsa op de snelweg heel wat meer pit over als de Twingo. Dit heeft misschien meer te maken met de verhoudingen van de versnellingsbak want de Twingo is ruim 200 kg lichter en heeft ongeveer 25 pk minder als de Corsa.
Met accelereren is de Twingo redelijk rap en klimt goed in de toeren in de 1e, 2e en 3e versnelling. Echter in de 4e en 5e versnelling is het voorbij met de pret en merk je goed dat je met een auto te maken welke gebouwd is om zuinig te rijden.
Een klein voorbeeld hiervan is dat de Corsa in zijn 5 ongeveer 3000 rpm draait bij 100 km/h. De Twingo draait er maar 2500. Oftewel zuiniger in verbruik maar het betekend wel terugschakelen als je iets rapper wilt inhalen of wilt versnellen. De motor opzich draait soepel en hierover hebben we geen klachten.
De wegligging Twingo is goed in orde. Je kan redelijk strak de bocht door en hierbij helt de auto ook niet ver over. Dit geeft vertrouwen tijdens het bochtenwerk. Ook schakelt de Twingo soepel. Een stuk soepeler als de Corsa!! Misschien dat we hier pech mee gehad hebben want zo soepel als de Twingo schakelt heeft de Corsa nooit gedaan. Wederom een pluspunt voor de Twingo.
Ondanks dat we een klasse kleiner zijn gaan rijden hebben we hier geen spijt van. De Twingo is een erg leuke auto welke goed smoelt en de prestaties zijn opzich voldoende als moet je wat meer schakelen om op gang te komen. De uitrusting van de Dynamique uitvoering is redelijk luxe. Cruise control, climate control, electrische spiegels welke ook verwarmd zijn, centrale vergrendeling, 2 aparte stoelen achterin en nog wat zaken maken dat de auto goed mee kan met de huidige concurrenten.
De auto is nog erg nieuw natuurlijk en we zijn nog bezig met het inrijden maar tot nu toe hebben we nog geen irritante piepjes of kraakjes kunnen ontdekken. Hopelijk komen deze ook niet al te snel.
Over het verbruik kunnen we ook nog weinig zeggen. Volgens de boordcomputer rijden we gemiddeld 5,6 liter benzine weg per 100 km wat een verbruik is van een kleine 1:18.
We rijden vooral woon- werk verkeer en hierbij zit wat stadsverkeer maar het zijn vooral snelweg kilometers welke er gereden worden.
Op de lange termijn hopen we zeker richting de 1:19 a 1:20 te gaan. Dit is natuurlijk één van de redenen dat we een kleine zuinige auto gekocht hebben maar wat het daadwerkelijke verbruik is zien we denk ik pas als de auto goed ingereden is en wat meer kilometers gemaakt heeft.
Voordelen t.o.v. onze vorige auto:
- zuiniger
- kleiner dus makkelijker met inparkeren
- schakelt soepeler
- een fijne radio met usb functie
- cruise control op het stuur ipv een hendel achter het stuur
- grotere bagage ruimte door de stoelen achterin welke naar voren geschoven kunnen worden
Nadelen t.o.v. onze vorige auto:
- motor moet goed op toeren gehouden worden als je wilt inhalen of versnellen op hogere snelheid
- meer motor en bandengeruis
- voelt iets minder ‘robuust’ aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.