Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique (2012)

autoreview

Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique (2012)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V ECO2 Dynamique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst68.715 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 370 km

Als opvolging van onze Renault Clio uit 2008 een nieuwe Twingo gekocht. Een keer wat anders. Iets goedkoper in gebruik door wegvallen wegenbelasting, minder verzekering en minder brandstof. En weer twee jaar garantie. Wel wat hogere afschrijving t.o.v. doorrijden met de Clio. Gekozen voor de Dynamique uitvoering in de kleur Blanc Vanille en voorzien van zwarte wieldoppen. Al met al kregen we een scherp aanbod bij inruil. Zeker als je in overweging neemt dat de Clio aan een beurt zat, nieuwe banden en APK en we nu voorlopig even geen MRB betalen wat bij de Clio EUR 43 per maand was. T.o.v. de Collection-uitvoering heeft de Dynamique een in hoogte verstelbare bestuurderstoel, twee flexibele stoelen achter, leren stuur, climatronic, radio met USB en bluetooth handsfree, accenten rond de middenconsole en sportieve bekleding. De donkere achterramen vervallen bij de Dynamique.

Gezien de kilometerstand en het nog geen week in bezit hebben, is dit niet meer dan een eerste indruk. De eerste indruk is wel erg goed. Het is een fijn rijdende auto. Door andere versnellingsbakverhoudingen is de auto niet alleen zuiniger, maar ook een stuk stiller t.o.v. dezelfde motor in de Clio. De versnelling heeft wel een stevige hand nodig. Koppeling grijpt redelijk direct aan en de pedalen zitten dicht bij elkaar. Eerste verbruikscijfers zijn goed, gemiddeld nu 1 op 17. Op de lange termijn zal dat cijfer denk ik wel beter worden omdat we relatief veel korte stukken hebben gereden de eerste dagen. Zit positie is redelijk. Met mijn 1.93 moet ik de rugleuning wel redelijk naar achteren zetten. Wat dat betreft is het jammer dat het stuur niet in diepte te verstellen is.

Radio met USB is echt makkelijk. Een Lacie MosKeyTo van 8gb gekocht. Dan kan het klepje gewoon dicht en zie je niets. Er staat nu 4 gb op in verschillende mappen/directories (kan meerdere niveau´s) en de USB wordt redelijk snel gelezen. Telefoonverbinding werkt ook goed. Geluid is niet super goed. Ontvangen in de auto wel ok, maar degene die je belt buiten de auto hoort relatief veel ruis ook al rijdt de auto dan maar 80 km/uur. Zal misschien te maken hebben met de plaatsing van de microfoon tussen de dakbekleding en het dak

Tweede indruk

  • 4.000 km

De auto nu bijna 3 maanden in bezit. Auto bevalt nog goed. Ik rij er zelf nu minder in, want door de zitpositie (anders dan de Clio uit 2008) krijg ik toch last van mijn rug. Komt ook omdat ik 1.93 lang ben en er wel sneller last van heb. Wel jammer, want het is een fijne en comfortabele auto. Alleen bij regen viel hij me een beetje tegen als je veel snelweg rijdt. Toch veel geluid vanuit de kofferbak.

Auto koelt goed nu we ook wat hogere temperaturen hebben gehad. Radio met USB vind ik nog steeds super. Scrollen door radiozenders vereist wat oefening omdat er verschillende mogelijkheden zijn.

Verbruik tot nu toe is 1 op 18,5.

Derde indruk

  • 20.172 km

Inmiddels ruim 20.000 km gereden. Verbruik is sterk afhankelijk van het gebruik. Voor de rest geen problemen gehad. Ik vind alleen dat de auto niet super start en een beetje brommerig loopt. Verder valt op dat de performance wat betreft acceleratie toch erg matig is. Maar zal ook door mijn eigen auto komen waar ik het meeste in rij.
Afgelopen zomer behoorlijk wat kilometers zelf gereden. Het is een comfortabele auto. Alleen de stoelen of de zitpositie vind ik voor als je wat langer bent niet goed. Ik krijg dan toch last van mijn rug.

Verder had ik gedacht naar de garage te moeten, maar blijkbaar is de interval 2 jaar en 30.000 ipv 1 jaar en 30.000 km.

Eerste beurt

  • 28.172 km

Net voor afloop van de garantie een budgetbeurt laten doen bij de Renaultdealer. Totale kosten EUR 169,00. Verder geen problemen gehad. Auto loopt nog steeds prima. Verschuifbare stoelen zijn nog steeds ideaal. Alleen de bekleding is niet altijd schoon te houden.

Nog steeds tevreden

  • 39.885 km

Afgelopen jaar zo'n 11.000 km gereden. Auto blijft het goed doen. Nog wel gekeken naar het nieuwe model, maar die vinden we niet zo mooi. Ook is het model met verschuifbare stoelen achter onverslaanbaar wat betreft praktische binnenruimte. De voorbanden beginnen wel een stuk minder te worden, daar moeten hoogstwaarschijnlijk na de zomer 2015 wel nieuwe op. Dan op naar de 4 jaar in maart 2016! Gemiddeld verbruik ligt op 1 op 17.0. Laatste tijd gaat het wel iets beter. Waarschijnlijk minder korte afstanden door het mooie(re) weer.

APK, versnellingsbak en airco

  • 54.000 km

De auto heeft een nieuwe APK met een beurt gekregen. Tevens twee nieuwe voorbanden, Continental Premium Contact 5. Totale kosten zo'n EUR 225.

In april de auto naar de dealer gebracht vanwege problemen met de versnelling. De versnelling was vaak niet of nauwelijks van 1 naar 2 of van 2 naar 3 te krijgen zonder eerst te ontkoppelen en veel kracht te gebruiken. De versnellingsbak heeft nieuwe olie gekregen en de versnellingen zijn gangbaar gemaakt. Totale kosten rond de EUR 165.

Verder heb ik de airco laten controleren. De consensor was lek op maarliefst 9 punten. Waarschijnlijk door steenslag. Maar wel een bekend probleem. Vervangen bij de dealer EUR 670. Ergens anders moet het voor EUR 400 lukken. De komende tijd maar eens even rond gaan bellen.

Verkocht

  • 68.715 km

In augustus 2017 de auto ingeruild op een nieuwe Twingo Limited. De twee stoeltjes achterin die verschuifbaar zijn zullen we zeker gaan missen.

Voor de rest hebben we er een goede auto aan gehad. Niet helemaal foutloos helaas, maar op zich hebben we goedkoop gereden. EUR 100 per maand afgeschreven, EUR 11,50 per maand aan onderhoud/reparaties, EUR 20 MRB en EUR 18 aan verzekering. Dat is totaal EUR 150 per maand met zo'n 12.500 km per jaar. In ieder geval minder dan private lease.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.