Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)

autoreview

Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)
Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2013)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V ECO2 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf65.953 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gas d'r op!

  • 69.048 km

Sinds augustus 2017 de trotse eigenaar van alweer mijn tweede Twingo II. De maandelijke kosten, verbruik en gebruiksgemak van zijn voorganger zorgde ervoor dat ik niet lang aan het zoeken kwam. Na een testrit in een Up (2012), Space Star (2013) en i10 (2012) viel mijn keuze toch weer op een Twingo. Eentje van 2013 om precies te zijn, met iets meer dan 65.000 km op de teller. In vergelijking met de teller van zijn voorganger, die op het moment dat ik hem het terrein opreed van de dealer precies 170.000 (bijna) probleemloze kilometers aantikte, een hele vooruitgang.

De verschillen? Iets meer luxe, stukje lichter, ander uiterlijk, zowel de voor- als achterkant en een andere motor. Vooral dat laatste is erg fijn. Daar waar de 58 pk motor soms wat te kort kwam, gaat de 75 pk er als een haas vandoor (zover dat voor een Renault Twingo mogelijk is natuurlijk...)

De eerste kilometers zijn gemaakt en het blijft een fijne auto om dagelijks de 40 km woon-werkverkeer mee af te leggen. Door de gemakken van cruise control en een fijne radio met bluetooth worden de ritten erg aangenaam. De airco (die in deze auto gelukkig wél werkt) komt met het zomerse weer goed van pas!

Kortom; net zo tevreden met de rode wagen als met de zwarte. Probleemloze kilometers voor relatief weinig geld!

Bijna 20,000 kilometers verder...

  • 82.944 km

... en nagenoeg probleemloos! De Twingo doet wat hij moet doen. Iedere rit weer brengt de Twingo me zonder al te veel moeite naar m'n eindbestemming. Door weer en wind, want de afgelopen periode hebben er hele verschillende weertype voorgedaan, maar hij ging maar door.

Het grootste voordeel van deze Twingo ten opzichte van de voorganger (zie ook de foto's) is dat deze een stuk stiller en nog een stukje zuiniger is. Daar waar de 8v vanaf 100km per uur best wat herrie maakt, doet deze dat erg soepel en begint de auto vanaf 110/115 km per uur pas écht herrie te maken. Deze snelheid maakt de auto nagenoeg nooit, want zelfs op de autobaan houdt ik hem op 110 op de cruise control. De auto rijdt dan ook nog erg zuinig. Tussen de 4.0 en 4.5l op 100 km op een afstand van 75 km (woon-werk). Even snel een vrachtwagen inhalen doet de auto beter dan de 8v. Het enige nadeel is dan wel dat de auto meer zuipt dan ik en schiet de auto al naar 6.5l per 100 km.

Verder is de auto erg comfortabel. De afgelopen periode in verschillende auto's mogen rijden, maar toch blijft het een erg fijne auto voor zijn formaat. Daar waar mijn omgeving mij nog wel eens voor gek verklaard, is een ritje van thuis naar Alkmaar (ca 200km en 2.5 tot 3 uur vanaf huis) zonder pauze prima te doen. Daar zijn dus geen grotere stoelen zoals in een Clio of Megane voor nodig.

Prestaties en comfort genoemd.. Over de kosten kan ik kort zijn. De auto is lichter dan het eerste type van de Twingo II. Daardoor is de belasting slechts 20 euro per maand. Helemaal prima als je het vergelijkt met een auto als een C1, Aygo oid., waarin je minder comfort en prestaties ervaart. Daarnaast is een volle tank (ca 40l) goed voor 750 tot 800km bij veel lange afstanden onder 100km per uur. Erg netjes dus!

Tot slot de betrouwbaarheid.. De Twingo heeft me het afgelopen half jaar en de afgelopen 20.000 km niet in de steek gelaten. Het is starten en gaan, zonder verrassingen. Ik ben slechts 3x teruggegaan naar de garage. Eerste keer voor onbalans (eigen schuld, tijdens het wassen een loodje losgelaten van de velg, tweede keer een tweetal lampjes (stadslicht en kentekenlicht) en de derde keer een rammel vanaf de uitlaat. Deze was snel hersteld met wat vet. Geen grote problemen en de verwachting is dan ook dat de auto in deze staat nog erg veel kilometers aan gaat kunnen!

Is de Twingo een aanrader? Jep, zeker weten! Voor weinig geld heb je al een goede Twingo te pakken. Let wel op het type motor dat in je Twingo ligt. Van de 1.2 8v en van de 1.2 16v staan verschillende wagentjes te koop. Kun je kiezen tussen een 8v en 16v? Ga voor een 16v. Deze heeft meer PK's en dit is tijdens het rijden goed te merken aan het geluid en de acceleratie. Ook is deze motor zuiniger en kan dit zo'n 50 tot 75 km schelen op een tank.

Bijna het eerste klokje rond

  • 99.483 km

Op naar het eerste klokje rond. De auto is inmiddels bijna anderhalf jaar in mijn bezit en inmiddels zijn we een kleine 35000 (nagenoeg) probleemloze kilometers verder.

Betrouwbaarheid: De auto heeft me in de periode dat ik hem heb nog nooit in de steek gelaten. Enige mankementje was een pakking van de uitlaat waar wat speling op zat. Dit rammelde bij de 80 km per uur. Duurde even voordat de garage het gevonden had, maar het is nu opgelost. Verder heeft de auto netjes zn onderhoud gehad, waardoor ik hopelijk nog flink wat kilometers hoop te maken.

Comfort: Daar waar ik tot voor kort slechts 15 minuten reistijd had naar mijn werk, is dit door een nieuwe baan opgelopen tot een kleine 45 minuten met bebouwde kom, autowegen en autobanen. De auto geeft geen kick en met gemak gaat de auto van A naar B. Voor een 1.2 is hij behoorlijk vlot, zeker als de auto al op een hogere snelheid zit. Voor mijn idee zit ik niet in een kleine auto als ik met 140 over de autobaan heen blaas. Hij reageert goed bij het remmen en sturen en veert comfortabel over de weg. Het enige puntje zou zijn dat hij boven de 110 ineens wat meer lawaai begint te maken. Oorzaak zijn voor 70% de vreselijke all-seasonbanden (niet mijn voorkeur, maar deze zaten er al onder) en de andere 30% is het geluid van een goedlopend naaimachientje.

Prestaties: Nja, ik zei het eigenlijk al. Het is en blijft een 1.2, maar hij doet het nog aardig vlot en met een laag verbruik. Het is geen racewagen, maar doorrijden doet hij met gemak en op een comfortabele manier. In het begin duurt het iets langer, maar eenmaal een warme motor en al een beetje gang sprint hij nog aardig langs de auto's op de rechterbaan.

Gebruikerskosten: Ivm de vele woon-werk kilometers die ik maak en de overige kilometers naast mn werk, heb ik getwijfeld over de overstap naar een diesel (Clio, 208, Polo). Dit omdat deze van een Euro6 motor voorzien zijn en ze nog een tijdje langer door mogen rijden in de steden t.o.v. Euro5 dieselmotoren. Na flink wat rekenen, heb ik voor nu toch besloten om de Twingo nog even te behouden. Qua verzekering, belasting en brandstofkosten wint de Twingo het met gemak van de bovengenoemde dieselvarianten. Meegenomen dat de auto's wel een stukje groter zijn, komt de Twingo er met zijn huidige staat van onderhoud en brandstofkosten gewoon beter uit. Op een volle tank van 55 euro haal ik met gemak 750 kilometer door de lange afstanden. Bij de Polo, Clio of de 208 zal ik meer kilometers rijden op zo'n tank, maar is het bedrag van de verzekering en belasting aanzienlijk hoger wat mij deze beslissing heeft doen maken.

Kortom, grappig wagentje om te zien. Fijn om in te rijden en een kilometervreter waar op dit moment nog geen einde aan lijkt te komen. Comfortabel, zowel kleinere wegen als op de autobaan en dat voor relatief weinig geld. Een aanrader als je het mij vraagt! Op naar het tweede klokje rond...

Bezoek aan de garage

  • 99.891 km

Vanmorgen even langs de garage gegaan, omdat een kentekenlampje stuk was. Onderweg naar de garage zag ik op de boordcomputer staan dat de auto 10.000 km geleden voor het laatst onderhoud heeft gehad. Mijn garage biedt de service om het gehele jaar door (gratis) de auto te controleren en kosteloos de banden en vloeistoffen bij te vullen.

De garage stond er versteld van dat ik in nog geen drie maanden al meer dan 10.000 km onderweg was. Bij de controle werden geen punten van aandacht gevonden. Olie en koelvloeistof verbruikt hij totaal niet. Het enige wat bijgevuld is, is wat ruitenvloeistof (flink gebruikt tijdens het opspattende water met strooizout. Weer een positief puntje voor de motor van de Twingo! ☺

Even bijkomend aan het onderhoud van de auto. Daar waar ik bij mn rode auto nog wel eens iets uitstelde qua onderhoud (studententijd en geen geldboom in de tuin), krijgt deze al het nodige onderhoud volgens fabrieksopgave. Kleine drie maand geleden heeft de auto een grote beurt gehad waarbij ook distributieriem, multiriem etc zijn vervangen. Alles bij elkaar voor nog geen 700 euro bij elkaar. Naar eerdere ervaringen van grote onderhoudsbeurten bij de auto's van mn ouders ben ik zeker niet ontevreden. In het totaalplaatje blijven de kosten dus erg laag als je rekent dat zo'n distributieriem en multiriem heel wat jaartjes meegaan.

Nieuwe wielen en de kleine beurt

  • 105.864 km

In de afgelopen maanden heeft de auto zeker niet stilgestaan. De vorige review was alweer even geleden.

Na flink wat woon-werkkilometers en wekelijkse bezoeken aan Utrecht (vanuit mijn woonplaats 110 km enkele reis) heeft de auto heel wat klinkers en asfalt gevoeld.
Dit ten nadelen van de all-seasonbanden die al onder de auto zaten toen ik deze kocht, met het nodige bandengeluid als gevolg in de kilometers daarna. De bestelling op een bandenwebsite stond al in de winkelwagen om over te stappen naar een fijne zomerband. Ik had enkel op de knop hoeven drukken en de bestelling was geplaatst. Tot ik op Marktplaats een nieuwe set lichtmetaal tegen kwam. Gekocht en binnen een uurtje lagen ze eronder. Twee van de vier banden waren al wat ouder. Deze zijn een korte tijd later vervangen. De auto rijdt nu een heel stuk stiller en zuiniger.

Na een kleine 15.000 km na de laatste onderhoudsbeurt heb ik zelf een klein onderhoudsbeurtje uitgevoerd. De olie was nog goed. Er zat voldoende in en de olie zag er nog prima uit. De afgelopen kilometers geen enkel verbruik van olie geconstateerd! Daarnaast heb ik het interieurfilter en het luchtfilter vervangen. Bij de garage staat het standaardtarief van €120 euro op de prijslijst. Bij de onderdelenshop was ik voor iets meer dan €40 euro klaar. Scheelt alweer een tank benzine en twee weken rijden. :P

Door de updates en onderhoud van de afgelopen periode is de auto merkbaar beter gaan rijden. Motorisch was en is de auto in prima staat. Vlot (wat je van een Twingo met 1.2 motor mag verwachten) en erg zuinig. Na de updates zelfs belachelijk zuinig. Met 86 km op de Cruise Control is 1:25 / 1:24,8 met gemak te halen op de gemiddelde N-weg. Op de 100-weg doet de auto het zeker niet slecht met een nette 1:20. Op een 60-weg haalt hij nu zelfs 1:33. Gemiddeld is een tank van 40 liter benzine goed voor 800/850 kilometer..

Wat zijn de plannen voor de volgende kilometers? Nog meer van de fijne rijeigenschappen van de auto genieten. Niet alleen op de vaste ritten, maar met mooi weer ook erop uit in de omgeving. Het is geen speciaal model, een sportuitvoering of een cabrio.. Het is een prima auto om afstanden mee te maken.

Het einde in zicht

  • 131.000 km

Het einde is in zicht.. Met deze titel schrijf ik het laatste bericht over de Twingo. Inmiddels is de Twingo na 2,5 jaar en 70.000 kilometer trouwe dienst ingeruild voor een ander, een Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost.

Maar wat is er in deze 2,5 jaar en tijdens deze 70.000 kilometer eigenlijk gebeurd? Nou, vooral weinig spektakel. Daar waar een Renault niet direct bekend staat om super betrouwbaar, heeft deze Twingo mij zeker overtuigd. In de afgelopen jaren hebben er eigenlijk geen reparaties plaatsgevonden. Buiten het reguliere onderhoud bij de dealer, zijn de kleppen een keer gesteld na een keer slecht starten, de uitlaat vastgezet om een rammeltje weg te halen en er zijn een aantal lampjes vervangen. Al met al geen dure garagerekeningen.

En verder? Verder is er vooral met veel plezier gereden in de auto. Van korte ritten tot lange afstanden in Nederland en erbuiten en altijd probleemloos. Op de 80 en 100 wegen met een prima verbruik zo rond de 1:20 / 1:22, op de autobaan komt al snel een 1:17 / 1:18 aan de orde. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik de cruise control op 140 km per uur stond en de linkerbaan het heerlijkst rijdt om langs al het andere verkeer te rijden. Over die 140 km per uur gesproken, dat doen de 75 paarden onder de motorkap best prima. De motor kan het prima aan. Je merkt wel dat het een A-segmenter is. Het wiebelt en stuitert net iets meer over een hobbel in de weg dan een B-segmenter of groter.

Al met al de volgende plus- en minpunten op een rij:
+ Fijne auto met prima opties voor een A-segment.
+ Voldoende ruimte voorin en in de kofferbak.
+ Bij een normale tot rustige rijstijl is de auto erg zuinig en comfortabel, ook op langere afstanden
+ Goed zicht rondom de auto. Prettig in het verkeer en met parkeren.
+ Weinig kosten aan onderhoud en reparaties! Altijd bij de dealer in onderhoud gehad en nooit geen verrassingen achteraf.

- Ruime kofferbak (in vergelijking met een UP!, 107, Aygo, Picanto of i10) zorgt voor minder ruimte op de achterbank.
- Niet in driedeurs te krijgen.
- Weinig informatie op een boordcomputer.
- Hoge zitpositie kan niet iedereen waarderen.
- Stuur alleen in hoogte te verstellen.

Tot slot: De Twingo is en blijft een aanrader voor mensen die goedkoop van A naar B willen gaan. Je hebt veel verschillen in aanbod op het gebied van opties, bouwjaren en kilometerstanden. De keuze is reuze! Aan te raden is een Twingo met 16V (16-klepper) en een Collection of luxer. Vanaf dit type heb je meer opties die het rijden in deze auto aangenamer maken.

Met precies 131.000 km op de teller heb ik de auto bij Wensink in Lichtenvoorde neergezet. Korte tijd later dook de auto op in de omgeving van Assen. Hier is hij kort geleden naar een volgende particuliere eigenaar gegaan!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.