Renault Twingo 1.2 16V Cinetic (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Cinetic |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na mijn eerste Twingo (bouwjaar 1996), die mij uitermate beviel, heb ik deze Cinetic gekocht. Het is een speciale uitvoering met glazen schuifdak, Quickshift 5 bak en 4 speaker cd radio speler.
Het karretje heeft veel pit en kan goed mee met het verkeer, met automaat of handbediend schakelen kan je ermee sprinten en heeft het een hele goede acceleratie. Wat al door anderen is gemeld levert dat wel veel wielspin op. De voorbanden zijn dan ook aan vervanging toe.
Het schakelen gaat wat haperig in de automaat en de bak gaat snel naar een hogere versnelling, de bak lijkt zich wel aan te passen aan de rijstijl.
Zit je onder in de bocht van een klaverblad is het vaak nodig met de hand terug te schakelen om meer power en snelheid te houden.
Het ’shiften’ gaat overigens makkelijk; tikkie terug.
Als je snel rijdt is het verbruik normaal, doe je rustig aan dan is in de stad het verbruik ca. 1.16 op de grote weg 1:18. Heb je hele lange trajecten dan kan het nog zuiniger.
Persoonlijk vind ik het eigenwijze design aantrekkelijk en de praktische gebruikseigenschappen het kopen waard. Tot nu toe heb ik de Twingo al veel als werkauto gebruikt.
Zo past een 26’breedbeeld tv gemakkelijk erin, incl. onderstel, en een tafelmodel koelkast geeft ook geen probleem.
Door het schuiven met de achterbank is het mogelijk om met 4 personen en een rolstoel achterin op reis te gaan. Wel de hoedenplank thuislaten.
Aanschaf en gebruikskosten zijn heel beperkt.
Het glazen dak is een goed alternatief voor een airco, in de zomer na instappen het dak open en alle warmte is snel weg.
De cd-speler met bediening aan het stuur is naar mijn idee zeer goed. Ik denk dat het een Sony is, het geluid heeft diepe bassen en is goed regelbaar, door de grote speaker (ca. 25 cm) in de deuren heb je een vol geluid. De cdspeler blijft goed afspelen ondanks de schuine stand.
De bediening van de ramen, glazen dak, buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, gaspedaal en versnelling gaan allemaal electrisch. Tot nu toe geen storingen.
Mijn volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk ook een Renault (Modus?)
PROBLEMEN
Op dit moment heeft de Twingo startkuren. In de afgelopen winter is het begonnen bij koud weer. Bij het omdraaien van de contactsleutel werkt de benzinepomp en dan hoort de startmoter ook in gaan te komen, echter het duurt soms 10 tot 15 seconden eer de startmotor gaat draaien en de motor aanslaat.
Soms lukt dat niet en moet deze procedure 10 keer herhaald worden.
1 keer was de accu uitgeput en was er totaal geen spanning. De dealer heeft een nieuwe accu gemonteerd en het euvel was weg, maar niet voor lang, regelmatig gebeurd het nog dat de motor niet onmiddelijk aanslaat. Zoeken bij de garage heeft geen oorzaak opgeleverd en er is een advies uitgekomen om het rempedaal tijdens het starten niet ingetrapt te houden om dat het vermoeden bestaat dat de remschakelaar storing geeft. Dat is alleen niet duidelijk of dit de echte oorzaak is. Ik denk dat er iets met de elektronica mis is. Het vermoeden bestaat dat het de batterij van de sleutel niet vol genoeg is.
Iets ander is de laklaag, was mijn vorige Twingo metallic blauw en hield de lak lang zijn glans, bij de Twingo heb ik nu gekozen voor Margot rood en deze lak is niet zo sterk. Er zijn al veel krassen en vogelpoep heeft stukjes lak weggebeten. Jammer.
Verder heeft de wagen gewone slijtage van lampen en ruitewissers. Geen bijzonderheden op dit punt verder te vermelden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren