Renault Scénic TCe 130 Intens (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic TCe 130 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Scenic als werkpaard
- 35.000 km
Renault Scenic Intens 1.2 130pk
Toen mijn vrouw als zelfstandig verpleegkundige begon te werken, was het idee om nog een tijdje met de Clio verder te rijden.
Maar na enkele maanden wees de boekhouder op het feit dat er te weinig kosten voor haar zaak werden gemaakt; de Clio kostte enkel wat brandstof en nauwelijks verzekering.
Meest logische was dat er een nieuwe auto op de zaak kwam. Het ging initieel tussen een Golf en Megane, waarbij het handenvrije systeem van de Renault toch wel punten scoorde, want door de vele huisbezoeken (20-40 per dag!) is het toch makkelijk dat je de sleutel gewoon in je jaszak, tas,... kan laten. Toevallig liepen we in Leuven een Reault pop-up store binnen. Een vlamrode Megane (rouge flamme) stond daar; die zou het worden.
Toen we enkele dagen later in de garage de bestelling wilden gaan in orde maken, stond er een Scenic jaune miel te schitteren. De plannen werden aangepast.
Een Scenic is ook wat makkelijker voor het vele in- en uitstappen. Ook is de koffer makkelijker toegankelijk, want er moet ook wat materiaal mee.
Het is de 1.2/130pk geworden. Het had een iets grotere motor mogen zijn, maar die was op dat moment nog niet leverbaar.
De bedoeling is om 4 jaar met de auto te rijden.
Uitrusting
Het is de Intens uitvoering geworden. Die is voldoende uitgebreid: GPS, DAB+, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning, reservewiel, parkeersensoren, elektrische en inklappende spiegels,... Enfin, de lijst is op het internet te raadplegen.
De huidige Scenic is duidelijk wat minder ruim geworden tov zijn voorganger, maar voldoende voor drie kinderen. :-)
Problemen/betrouwbaarheid
Zoals ik al schreef: héél veel korte ritjes. Een werkdag bestaat meestal uit 15-30 km die in 20-40 ritjes worden afgelegd.
Na 2.5 jaar doet de Scenic die taak met verve. Dat zware werk heeft tot nu toe geen onverwachte zaken opgeleverd. Dat doet toch het beste vermoeden over de techniek. Het enige wat de strijd niet lang uithoudt, is de accu: die heeft het na 2 jaar opgegeven. Bij het tweede onderhoud (gebeurt jaarlijks), werd die (overigens kosteloos!) vervangen.
R-link werkt probleemloos; alleen moet je voor sommige zaken al eens op zoek gaan (bv reset van de bandenspanning).
Comfort
Een luxueuze monovolume; dat is de Scenic. Zelfs ook met de 20"-wielen. Je hoort de 1.2 ook nauwelijks draaien.
Ook voldoende ruim: vooraan, achteraan en koffer.
Design
Auto's moeten bij vrouwen vooral mooi zijn (is mijn ervaring). Ikzelf hecht eerder belang aan functionaliteit, betrouwbaarheid
De Scenic is al een aparte verschijning; zeker met de grote wielen. Maar door de kleur: geel met een zwart dak, wordt het een een eye-catcher. Ik was er initieel niet echt voor te vinden. maar zelfs nu, na al die tijd, komen er nog regelmatig positieve opmerkingen van patiënten.
De meeste collega's rijden VW, Audi, Mercedes of BMW, dus bij een team-vergadering valt de Gele Scenic tussen die auto's écht wel op.
Verbruik
Tja, een turbobenzine die veel korte ritjes rijdt; zuinig kan het dan niet worden.
In de praktijk zit het verbruik dus rond de 8 liter/100km.
De enkele keren dat er eens een langere rit wordt gemaakt, dondert het verbruik naar beneden; maar echt representatief wordt het nooit op die manier....
Motor/rijgedrag
Een zeer stille motor; niet super krachtig, maar ruim voldoende. Best wat op toeren houden.
Sportief rijden is er nooit bij, maar de auto is in de eerste plaats een werkpaard.
Over de banden nog even: Door het vele parkeren waren de voorbanden na 25k aan vervanging toe. Die zijn wat duurden dan een klassieke 195/65/R15; denk dat het een 20 euro per band was. Niet onoverkomelijk; het geeft de Scenic toch een heel aparte look.
Still going strong
- 70.000 km
De scenic gaat stilaan naar de vier jaar. Ondanks het dagelijkse, zware leven zijn er geen problemen of storingen opgetreden. De eerste batterij heeft het begeven na 2jr; de huidige begint ook zwak te worden. De vele korte trajecten eisen hun tol.
Maar motorisch en elektronisch een zeer betrouwbare auto.
De bedoeling was om er vier jaar mee te rijden, maar aangezien alles goed gaat, gaan we checken met de boekhouder of het interessant is om er nog een extra jaartje bij te doen. Mijn vrouw heeft absoluut niet met auto's, als het maar mooi is, dus ze wil de honinggele Scenic nog niet kwijt...
Renault heeft dus goed werk afgeleverd.
Switch EV
- 90.000 km
De Scenic gaat naar de 5 jaar. We hebben voor een vervanger vooral naar een elektrische auto gekeken. Gezien het profiel (veel korte ritjes per dag), fiscale redenen (aftrekbaarheid van brandstofwagens gaat enorm stijgen in Belgie), milieu aspect en het gebruiksgemak (thuis laden, automaat (of beter: geen versnellingen) ligt die keuze voor de hand. We hebben enkele modellen vergeleken (o.a. Zoe), maar de keuze is gevallen op de e-2008. Als alles goed gaat zou hij in week 9 geleverd worden; toch maar afwachten met de huidige crisis...
De Scenic blijft het anders uitstekend doen: (veel) starten en rijden. Al is door de vele korte ritjes de tweede batterij ook aan het verzwakken. Benieuwd of deze nog tot het einde zal meegaan. Onlangs nog een nieuwe droogkast gekocht. In de E ging deze net niet in: in de Scenic was er nog ruimte over :-)
Einde verhaal
- 100.000 km
Eindelijk. Na 10 maanden wachten is de e-2008 gisteren geleverd. Maar, maar de Scenic gaat niet helemaal weg. Mijn zus koopt de auto over. Haar 12 jaar oude Ford Focus mag de LEZ niet meer binnen waardoor ze genoodzaakt is deze weg te doen. De Scenic kwam dus voor haar mooi op tijd.
Hopelijk gaat ze nog veel plezier hebben aan de Renault. Bij ons heeft hij in ieder geval een uitstekende dienst bewezen. De Toyota-verkoper hier actief op de site heeft ongelijk gekregen: die voorspelde dat we na 2jaar (net buiten de garantie) veel kosten zouden krijgen aan de auto. Mis. Buiten de onderhoudsbeurtjes en eens een nieuwe batterij heeft de auto geen onverwachte zaken of kosten met zich meegebracht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.