Renault Scénic TCe 115 Zen (2018)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic

Signalement

UitvoeringScénic TCe 115 Zen
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 29.000 km

Auto vorige week opgehaald en de eerste 1000km zitten erop.
Ik vind het persoonlijk een mooie MPV die me altijd aangesproken heeft, ook aan de binnenkant. Dutch design, altijd goed...:-)
Het is een prettige comfortabele auto die voldoende presteert. 115pk op een toch wel tamelijk grote auto levert geen zwarte strepen op zeg maar, wel kun je makkelijk mee in het verkeer.
De auto is ruim genoeg maar het nadeel is wel dat je op de achterbank met de knieën wat omhoog zit. Eens kijken hoe dat uitpakt op de lange afstanden.
Uitrusting is meer dan voldoende en ook de veiligheidsvoorzieningen zijn op orde. Jammer dat er geen blind spot voorziening opzit maar goed.
Multimedia. Een veel voorkomend discussie onderwerp. Ik heb het kleine scherm en dat werkt gewoon goed. Reageert redelijke snel op de commando's en wachttijd is beperkt. Dit is bij de grote schermen een issue heb ik begrepen maar ik heb er met dit scherm geen last van.
Ik laat snel weer van mij horen.

10k verder

  • 40.000 km

De eerste 10k kilometers zitten erop en dus wordt het tijd voor een tweede review. De auto bevalt me erg goed. Ondanks dat het een MPV is, zit ik er lekker diep en comfortabel in. Het is nog steeds geen strepentrekker maar door het relatief hoge koppel trekt de auto toch lekker door.

Comfort
Het comfort is zonder meer goed hoewel de vering voor een franse auto tamelijk stevig is. Ik hou hier zelf wel van maar kan me voorstellen dat het veergedrag niet je ding is. Ik hou van een auto die enige feedback geeft en dat doet hij voldoende, ook in het stuurgevoel.
Enig afbreuk is wel het geluid van de motor bij het optrekken, enige dieselachtige klanken zijn hem dan niet vreemd.

Prestaties
Tja, 115p/220Nm. Geen strepentrekker maar zeker geen slak. Op de snelweg kan je makkelijk meekomen en ook bij hoge snelheden (>160) blijft de auto stabiel.

Betrouwbaarheid
Momenteel een kleine storing in de verlichting van de kofferbak en de voetenverlichting waar nog geen oplossing voor is. Verder geen slag verkeerd gedaan. Prima dus maar van een auto van nog geen twee jaar oud verwacht je ook niet anders.

Kosten
Ik kan nog niets zeggen over beurten etc. Wel over benzineverbruik. Dat schommelt (gemeten) op zo'n 1:13. De boordcomputer is zoals altijd wat optimistischer. Ik snap niet dat men dat niet voor elkaar krijgt maar dat is een branchebreed issue.

Multimedia
Ik heb het kleine scherm en ben daar eigenlijk wel blij mee. Veel mogelijkheden om te personaliseren en ook de reponsetijden van het systeem zijn in mijn beleving gewoon goed. Het enige scherm wat meer dan een seconde duurt om te openen is het navigatiescherm, het laden duurt soms een seconde of drie, het uitrekenen van een langere route soms nog wat langer.
Geluid, algemene instellingen en overige mogelijkheden voldoet allemaal aan mijn reactie.
Punt van aandacht wordt zolangzamerhand wel de "klokkenwinkel" van het dashboard. In al het geweld van met name peugeot (3D scherm) en in mindere mate de duitse broeders doet dit qua graphics en instelmogelijkheden wel erg verouderd aan.

Conclusie
Blij met de Scenic, praktische auto de lekker rijdt en in het geweld van alle SUV's in mijn ogen een eigen plek in de markt in neemt.

Wintersport

  • 50.000 km

Gisteren teruggekomen van wintersport en daarom even een review gebaseerd op de ervaringen die ik tijdens deze reis opgedaan heb.

Ruimte
Met zijn vieren en volledige ski uitrusting was een dak koffer hard nodig maar hiermee ging alle rotzooi er heel makkelijk in. Ik kon zelfs door het achterraam kijken en dat is lang geleden. Prima dus. Nog een opmerking over de ruimte op de achterbank. Er zijn veel mensen die hier over klagen omdat de oude veel ruimer zou zijn en dit snap ik ook wel. Echter, de zitpositie van de bestuurder is in mijn ogen heel anders. Veel lager op de laagste stand. Als je de bestuurders stoel hoger zet, zit je als in de eerste modellen en kun je je voeten op de achterbank kwijt onder de voorstoel en heb je veel meer ruimte. Ik moet ook zeggen dat ik die gekke tafeltjes niet heb. Die kosten echt wel ruimte en leveren te weinig op.

Motor
Ik heb de lichtste variant van de nieuwe 1.3 en ik moet zeggen dat het allemaal prima ging. Cruise control op 160 en gewoon lekker rijden. Acceleratie gaat boven de 140 wel wat trager en bergop moest ik af te toe wat snelheid terugnemen maar het "torretje" heeft het prima gedaan. Verbruik liep wel wat op richting de 1:9.

Comfort
De vering is best stevig te noemen. Dit heeft als voordeel dat je op de af en toe bochtige snelwegen in het oosten van Duitsland door kunt rijden maar ook dat er op wat slechtere wegen behoorlijk wat informatie van beneden doorkomt. Voor ouderwets Frans veercomfort hoef je deze auto niet te kopen. De stoelen daarentegen zijn wel erg lekker. Na acht uur sturen kwam ik gewoon fit uit de auto.

Al met al, een prima auto

Problemen

  • 45.000 km

Tijdens de wintersport ontstond er een probleem met de accu. Hij bleef maar leeglopen en vaak stond hij na een uurtje alweer plat. Een nieuwe accu mocht niet baten. Volgens mij lag de oorzaak in de elektronische handrem maar de renault dealer zocht in de multmedia. Nadat de auto weer terug gekomen was stond hij na een uur weer met een lege accu. Opvallend was dat dit probleem zich vrijwel altijd voordeed indien geparkeerd op een helling maar daar wilde men niets van weten. Gezien mijn woonsituatie staat de auto altijd op een helling.

Eind van het liedje, ik heb de auto weg gedaan. Ik moet betrouwbare auto's hebben, geen gezeur.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.