Renault Scénic 1.6 16V Tech Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.6 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 137.000 km |
ERVARINGEN
- 137.000 km
Onlangs mocht mijn vriendin een nieuwe lease auto uitzoeken. Omdat het bedrijf met voorkeurmerken werkt en we toch graag Frans rijden hebben we een Renault gekozen. (De leaseprijzen voor Citroën zijn helaas stukken hoger.) We hebben een proefrit in de Megane en de Scenic gemaakt. Vanwege de hoge zit en de opbergmogelijkheden hebben we voor de Scenic gekozen. In verband met de bijtelling gekozen voor LPG. Dit is ook milieuvriendelijk en goed voor vele Freebees.
Op het moment van bestellen was er een actiemodel, de Tech Line. Vanwege de luxe hebben we deze uitvoering gekozen. We hadden een 2.0 Tech Road kunnen kiezen maar de motor is minder belangrijk. We hebben liever een 1.6 met meer luxe. Cruise control, climate control, lichtsensoren, parkeersensoren, regensensoren, panoramisch schuifdak, geïntegreerde radio/cd speler licht metalen velgen en een handsfree card. Een lekker complete luxe auto. Verder werd de LPG installatie met korting geleverd. Dit is goed voor het milieu en de Freebees.
De auto rijdt comfortabel. Je kunt lekker lange afstanden rijden zonder dat het vermoeid. Het is geen auto om snelle bochten mee te nemen. De cruise control werkt perfect. De standaard radio/cd speler heeft een goed geluid. De 1.6 is niet de vlotste. Maar hierdoor rijden we rustiger. Als voorloopauto hebben we een VW Golf 1.9 TDI gehad. In deze auto rij je ongemerkt toch te snel.
De stoelen zijn wat aan de korte kant. De bestuurderstoel is in hoogte verstelbaar. Waar ik mij over verbaas is dat de pasagierstoel voor niet in hoogte verstelbaar is. Deze staat te hoog en zit daardoor minder dan de bestuurdersstoel. Een Autoweek journalist zou zeggen dat je op de bok zit. Alle luxe zit erop, en toch vergeten de fabrikanten de in hoogte verstelbare passagiersstoel!!!
De kofferruimte is groot. Door de hoogte hiervan is het ideaal om veel bagage met gemak kwijt te kunnen.
Tot nu toe zijn we tevreden over de auto. De automatische parkeerrem is ideaal. Bij het wegrijden gaat deze er automatisch weer af. Deze wil ik echt niet meer missen.
De gebruikte materialen voelen niet top aan. De bekleding van de stoel is glad, de armleuningen zijn dun. Het plastic op het dashboard voelt goedkoop aan.
Nu hebben we inmiddels 37.000 kilometer gereden. Wat me opvalt is dat de lichtopbrengst niet geweldig is. De lichten schijnen niet ver genoeg vooruit. Dit terwijl deze in de hoogste stand staan.
Het verbruik op LPG ligt zo rond de 1 op 10,5. Dit bij een rustige rijstijl en veel snelwegkilometers. Normaalgesproken rijden we dan zo rond de 125 km. per uur. Ga je harder rijden dan schiet het brandstofverbruik omhoog.
Verder is er nog geen rammeltje op kraakje aan de auto.
****************************************************************
Update 7 april 2007
Inmiddels hebben we 59.000 km. met de auto gereden. Na de grote beurt is de auto probleemloos. Onlangs zijn we nog naar Karlsruhe geweest. Grote stukken 150 km per uur gereden. Dat wil prima. Ook nog even de 170 aangetikt.
Het verbruik ligt zo rond de 1 op 10. Binnenkort gaat de auto weer voor een grote beurt. Dan maar zien wat er aan het licht komt. De auto is trouwens nog steeds kraak en rammelvrij.
****************************************************************
Update 10 april 2007
De auto is vandaag voor een beurt geweest. Geen bijzonderheden. De 1e set banden zit er ook nog steeds onder. Bij 75.000 km. moeten we terugkomen.
****************************************************************
Update 27 mei 2007
We zijn met de auto naar Italië geweest. Ten opzichte van vorig jaar loopt de auto nu mooier en zuiniger. Vanaf Zuid Duitsland continue zo rond de 135 km doorgetuft waarbij de auto dan zo 1 op 9 loopt. Was vorig jaar bij deze snelheden 1 op 8. Nadeel met LPG is dat we in Italië nogal een moesten zoeken naar een LPG station.
In Italie had de auto het zwaar. Slechte wegen, steile bergen. Het enige dat rammelt is de carkit. Deze is door de Nederlandse inbouwspecialist er met de Franse slag in gezet. Of de bouwkwaliteit is verbeterd of wij hebben een lot uit de loterij.
Weer is gebleken dat de Renault een ideale reiswagen is. Na een rit van 1400 km stap je niet gebroken uit de auto. De bagage kon met gemak in de kofferbak.
****************************************************************
Update 17 december 2007
100.000 kilometer Scenic. Op de kleine strubbelingetjes van het begin na hebben we geen problemen gehad. De auto rammelt ook niet. Eigenlijk had er een 1.8 aanwezig moeten zijn zodat de auto wat stiller is. De lampen zijn inmiddels hoger afgesteld en de lichtopbrengst is nu goed.We moeten toch ergens over zeuren.
Er valt momenteel weinig toe te voegen op de review. Op naar de volende beurt.
*********************************************************************************
Update 4 mei 2008
We zijn net terug uit Italie. Met 4 volwassenen en volle bepakking. Voor de Gotthardtunnel moesten we op de heenweg 2 uur wachten. Met het continue filerijden was het geen pretje. Bij het elke keer optekken begon de auto wat moeite te krijgen. Hij begon wat te trillen. Het leek er op dat hij dreigde af te slaan. Op het moment dat we de tunnel in reden bleef de snelheid steken op 50 km. per uur. Hij wou niet harder. Even terugschakelen naar 2 en daarna pakte de auto weer op. Koppeling mischien niet meer zo goed? Een spannend moment zo aan het begin van de tunnel.
De prestaties met vallen mij mee. Voor de 1e keer met een volle auto op pad geweest. Flink doorgereden me snelheden van 140 a 150 km. per uur. Drinken kan hij dan als de beste op LPG bij deze snelheden. Hij verbruikt dan 1 op 7,5. Deze auto is niet echt geschikt voor deze snelheden. Ontspannen rijden is er dan niet mee bij.
***********************************************************************************
Update 26 juni 2008
De auto gaat richting het einde van het contract. Inmiddels is een nieuwe Scenic besteld omdat we super tevreden zijn over de auto. In verband met de kilometers moet er nu een diesel komen wat weer een extra bijtelling met zich meebrengt.
Er beginnen nu wel rammeltjes en kraakjes zich te openbaren. Als de ruit een eindje open staat begint er iets in het portier te kraken. Ook beginnen de veren kraken. Nog even volhouden.
************************************************************************************
Update 15 september 2008
Morgen is het de laatste rit met de auto. In de tussentijd hebben zich geen problemen voorgedaan. Nu het wat vochtiger weer is , is het kraken weer opgehouden.
Vol vertrouwen zien we uit naar de nieuwe Scenic. Ook hierover geven we weer en review.
PROBLEMEN
- 137.000 km
Tot nu toe hebben wij geen problemen gehad. De auto is goed afgeleverd. Maar na 1.800 km. kun je er nog weinig over zeggen.
****************************************************************
Update 5 juni 2006
In ruim 6 weken 8.000 kilometer gereden. Er zijn tot nu toe geen problemen geweest.
****************************************************************
Update 19 juli 2006
De auto heeft net een controlebeurt gehad. Er is inmiddels 17.000 kilometer mee gereden. Er zijn een paar kleine probleempjes geweest.
2 x werd de kaart niet herkend. De auto wilde 1 x niet starten. 1x bleef de auto lopen terwijl ik hem uit wilde zetten. Key Card is gereset.
Deuren wilden een keer niet op slot. Toen deze eindelijk op slot waren wilden ze niet meer open. 10 minuten later hadden ze er weer zin in.
1 ruitenwisser was slecht. Deze is vervangen.
Benzinemeter geeft regelmatig aan dat er haast geen brandstof inzit. Dit terwijl we op LPG rijden en er meer dan genoeg brandstof in zit.
Achterportieren staan op kinderslot. Wil er niet af. Zou met controlebeurt naar zijn gekeken. Volgens mij alleen gekeken, want probleem is niet opgelost. Moeten we weer naar de garage. Maar ja, vandaag was een zeer warme dag.
Maar overall toch alweer een tevreden Renault rijder.
****************************************************************
Update 10 oktober 2006
De auto is gisteren voor een grote beurt naar de garage geweest. Het volgende mankeert eraan:
Het kinderslot is kapot. Hierdoor klappen de spiegels niet meer in, zijn er problemen met het openen en op slot doen van de deuren. De garage heeft nieuwe onderdelen besteld en donderdag wordt dit in orde gemaakt.
We zijn nog steeds tevreden over de auto. De auto rijdt fantastisch.
****************************************************************
Update 27 mei
Bij het op LPG rijden loopt brandstofmeter ook terug. Onlangs is er een nieuwe vlotter in gezet. Hier is het niet beter van geworden. Meter loopt nu nog harder terug.
********************************************************************************
Update 30 oktober 2007
Gisteren is de auto voor een grote beurt geweest. Er zijn nieuwe remblokken opgekomen. De voorbanden zijn na 90.000 kilometer vervangen. De achterbanden zijn nog niet af. Verder geen bijzonderheden. Mischien wel bijzonder dat het een aardig probleemloze Renault is.
**********************************************************************************
Update 3 maart 2008
Er is een slang die los zat en wat zweet. Hierdoor moest er 1 liter koelvloeistof worden bijgevuld. De 1e set achterbanden zijn nu af. Links zet er nog 3 mm op, recht was dit 2,2 mm. Woensdag worden deze vervangen.
***********************************************************************************
Update 4 mei 2008
1 dag voor onze vakantie begaf de airco het. Een sensor was kapot gegaan. Gelukkig op tijd herteld. Garage heeft tegelijkertijd een grote beurt gegeven. Hierbij is de distributieriem vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.