Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe (2004)

autoreview

Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe (2004)

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Expression Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst97.800 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 80.150 km

17-07-2008
Sinds een week de trotse bezitter van een Renault Scenic van bijna 4 jaar.
Onze Peugeot waar we drie jaar met veel plezier in hebben gereden hebben we ingeruild.
De Scenic is een grotere auto en voor onze opgroeiende kinderen ’past’ hij beter.
Wat ons gelijk is opgevallen is dat je lekker hoog zit en daardoor heb je een goed zicht op de medeweggebruikers. Er zijn erg veel vakjes en bakjes waar je alle lossen spullen in kan opbergen. Ook de grote bak tussen de voorstoelen die verschuifbaar is, is erg handig. Omdat we regelmatig met drie personen achterin ’rondrijden’ kan de voetenruimte worden vergroot door de bak naar voren te schuiven.
De Expression Luxe die we hebben is vol gestopt met elektronica en het is een beetje afwacht en hoe die zich houdt. Renault is nu eenmaal niet zo’n hoogvlieger op dit gebied, we hopen dat alles het blijft doen. Waar we erg aan moesten wennen was de kaart i.p.v. de sleutel en aan de elektronische handrem. Maar als je daar aan bent gewent wil je het eigenlijk niet missen.
We hebben natuurlijk nog maar weinig ervaring, maar volgende week gaan we naar Zuid Frankrijk en daarna zal ik de review weer bijwerken.
10-08-2008
De beloofde update na onze vakantie en ruim 3500km verder.
De heen en terugreis zijn voorspoedig verlopen. Met volle auto + dakkoffer, want wat een troep neemt een mens toch altijd weer mee, was het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer op 7,7 l / 100 km ( 1: 13), omdat we niet snel hebben gereden tussen de 110 – 120km/h valt het verbruik me een beetje tegen .Mijn vorige Peugeot 307reed onder vergelijkbare omstandigheden met 350kg aan de trekhaak zuiniger! Het zal het hogere gewicht + hoogte wel zijn.
Eenmaal op onze plaats van bestemming gaf de boordcomputer een foutmelding, emissie controleren. De auto trilde en reed gelijk voor geen meter. Het bleek dat één van de bobine’s stuk was. Gelukkig heeft iedere stad een Renault dealer in Frankrijk dus was de auto weer snel gemaakt. Gelukkig hebben we nog even garantie.
Ik las al op verschillende sites dat de bobine niet het meest
betrouwbare onderdeel is van een Scenic, dus ik hoop dat het hierbij blijft.
Hierna heeft de auto zich voorbeeldig gedragen.
De stoelen zitten erg lekker en terug na 1300km in één dag kan je er nog prima op zitten.
Ik kan me geen auto meer voorstellen zonder climate- en cruise control. Want wat rijd dat lekker ontspannen. Ook de vele vakjes en laatjes hebben we flink gebruikt en de 12VÂ aansluitingen zitten er ook niet voor niks.
Ik moet zeggen dat je in Frankrijk absoluut niet opvalt met een Scenic want op iedere hoek van de straat staat er wel één.
Al met al dik tevreden, maar ik hoop wel dat het incident een incident blijft.
05-09-2008
Helaas is het incident geen incident gebleven!
De mechanisme van het raam van de linkerportier is defect. Hij wil niet meer op of neer. Nou ja neer gaat van zelf langzamerhand. Maar dat is niet de bedoeling.
Gelukkig zit er nog Bovag garantie op de auto en wordt hij onder garantie gemaakt.
Ik heb al in verschillende reviews gelezen dat dit een Renault probleem is.
Toen ik de auto kocht was het rechter achter raam defect dus dat is dan 50%!
Aangezien de reparatie ruim 300,- kost, hoop ik dat de andere ramen heel blijven.
Of binnen 4 maanden, binnen de garantie, stuk gaan.
Ik heb tijdens de reparatie gelijk de auto door de Renault garage laten nakijken. Het bleek dat de achterremmen vast zaten deze zijn gereinigd en weer losgemaakt.
Verder lijkt alles goed te zijn. Ik hoop het maar!
Ik hoop echt dat het hier bij blijft want anders weet ik nu na 2 maanden al dat mijn volgende auto geen Renault zal worden.
Wat ik wel opvallend vind is dat deze auto tot nu toe mechanische problemen geeft terwijl toch de electronica het zwakke punt zou zijn.

Update 21-01-2009
De auto is inmiddels uit de Bovaggarantie van 6 maanden en helaas hebben we daar toch nog een keer gebruik van moeten maken.
De boordcomputer gaf weer dezelfde foutmelding als in Frankrijk, namelijk emmissiecontroleren. De auto bleef nu echter "normaal" doorrijden. Het bleek dat de nokkenas sensor kapot was, kosten €90,-.Al met al toch weer een storing de zoveelste in een half jaar.
Gezien het feit dat we nu geen garantie meer hebben houd ik mijn hart toch een beetje vast! Hopelijk valt het allemaal mee.
Het is jammer dat de auto zo storingsgevoelig is want het is verder een erg prettige auto, die lekker rijd en ook goed bevalt.
Ik houd U op de hoogte!

06-07-2009
Er is ondertussen alweer een half jaar voorbij en de auto heeft gelukkig weinig problemen gekend. Ik heb alleen een ventiel afgebroken. Dit schijnt wel vaker te gebeuren omdat ze erg teer zijn. Het ventiel vervangen is niet zo duur maar als deze is geplaatst moeten alle ventielen opnieuw worden ingelezen in de computer, daardoor lopen de kosten naar €100,- Leuk al die elektronica maar dit had er van mij niet op moeten zitten. Zo nauwkeurig zijn ze toch niet! De normale spanning is 2.4bar en pas bij 1.5bar geeft hij de melding controleer bandenspanning.
Elke keer als ik nu de spanning controleer sta ik zelf onder spanning of alles wel heel blijft. Ook moest de auto een beurt en APK, in eerste instantie zou de distributieriem moeten worden vervangen. Kassa, €750,-, maar gelukkig was die al vervangen maar door een nieuwe achterdemper (uitlaat) en nieuwe remblokken achter liep de rekening toch nog behoorlijk op.
We staan op het punt om weer naar het zuiden van Frankrijk af te zakken en ik hoop dat de auto deze vakantie wel heel blijft.
Ik zal na de vakantie melden hoe één en ander ons is vergaan.
Wordt vervolgt.

15-10-2009
Hierbij de beloofde update.
De vakantie is probleemloos voorbij gegaan. De auto heeft zich goed gedragen zonder storingen of defecten, hij kan het dus wel!
Wat opviel tijdens de terugreis, door Frankrijk langs Clemont Ferrand, is dat de motor erg veel moeite heeft met de best steile hellingen. Uiteraard zaten we flink vol met dakkoffer en vakantierommel maar terug schakelen naar z’n drie viel me toch wel een beetje tegen.
En natuurlijk komt dit het verbruik ook niet ten goede.
Dat verbruik blijft de laatste tijd, volgens de boordcomputer, 7,6l / 100km.
De kilometerteller geeft ondertussen ruim 93000km aan en ik hoop dat na de magere jaren nu de vette jaren aanbreken.
Of te wel probleemloze kilometers.
U hoort van me…..

18-01-2010
Het is weer tijd voor een update.
De Scenic blijft een lekker rijdende auto die qua comfort prima voldoet. Het is alleen jammer dat het een Renault is!!!!
Ja het hoge woord is er uit ik ben een beetje klaar met Renault.
Het blijft een erg storingsgevoelige auto.
Nu kraakte de voortrein en bleken de schotels van de voorschokdempers de oorzaak? Ik wist niet eens dat die er opzaten?
Die zijn vervangen €264,- en hij kraakt nog steeds, dus van de week terug naar de dealer en die mogen (gratis) hun huiswerk opnieuw doen.
Tijdens dit bezoekje hoorde de monteur een rateltje bij het starten en dit zou de nokkenasversteller wel eens kunnen zijn.
Gelijk even gecontroleerd tijdens het anti kraak bezoek en ja hoor de nokkenasversteller is stuk! Oké en nu.
Ja dan moet dus de distributieriem en de nokkenasversteller en de waterpomp en de koelvloestof en nog wat klein grut worden vervangen. Maar dan heb je daarna weer een prima rijden auto hoor!
Kost dat? €1138,- !!!!!!
Slik!!!!!!

Ik heb vervolgens links en rechts geinformeerd bij niet Renault garages en daar kost dit grapje ongeveer €400,- minder!
Maar zij één van de garages kom even langs want dan kunnen we alles even doormeten aan de vermogensbank. Dus zo gezegt zo gedaan.
De auto doorgemeten en meneer we kunnen niets vinden alles werkt naar behoren en volgens ons is uw nokkenasversteller niet stuk hoor! ????????????
Advies gewoon doorrijden en is er iets wat u niet vertrouwd even langs komen. De auto rijdt ook gewoon prima zonder problemen dus..
Ik hoorde ook van deze garage wat aardige dingen qua kosten van mijn Scenic. Ik vertelde van alle onkosten die ik tot nu toe heb gehad. 2x bobine, in ned. vervangen €134,- kosten bij deze garage €39,- !!!! U betaald alleen de bobine u hoeft verder niets te betalen! Ja maar hij moet toch aan de computer en ingeregeld worden? Wel nee is helemaal niet nodig! En ik had een sensor van het ventiel afgebroken, €15,- + aan de computer totaal €100,-!
Oh dat rekenen we niet u betaald alleen de ventiel €15,- de rest hoort er bij en hoeft u niet te betalen.
Tevens blijkt dat de achterbanden schuin afslijten???
Na ruim 28000km is het profiel aan de binnenkant op het randje van de APK norm 1.8mm. Het is voor het eerst dat de achterbanden van een voorwielaangedreven auto eerder zijn versleten dan de voorbanden! Want daar zit nog 4mm op! Volgend de dealer is dit op te lossen door Michelins te plaatsen??? Ik geloof er niets van want de auto staat zichtbaar schuin op zijn banden terwijl de uitlijning fabrieks conform is. Dus echt een Scenic kwaaltje lijkt me.
Ik ben dus ondertussen klaar met zowel de Renault Scenic als met de dealer.
Het zou zo maar kunnen dat de Scenic eerdaags ingeruilt wordt!!!

PROBLEMEN

  • 85.600 km

17-07-2008
Na aflevering blijkt de linkerachterband schuin af te slijten, morgen wordt de band vervangen en het wiel uitgelijnd. (Garantie).
De band is vervangen en de auto is uitgelijnd.
Ik hoorde van de mannen van Euromaster dat het een Scenic probleem is het schuin afslijten van de achterbanden. Ik ga het de komende tijd in de gaten houden.
10-08-2008
Tijdens de vakantie is één van de bobines vervangen i.v.m een defect.
05-09-Het raammechanisme van het linker voor portier is defect. Gaat niet meer op of neer. Het mechanisme is gerepareerd.
De achterremmen zaten vast en zijn gereinigd en losgemaakt.
21-01-2009
Kapotte nokkenas sensor, vervangen.
06-07-2009
Ventiel afgebroken en vervangen
-Achterste demper (uitlaat) + remblokken achter.-
18-01-2010
schottels van de bovenkant van de schokbrekers (voor) vervangen
De nokkenasversteller zou stuk zijn, maar ik geloof het voorlopig wel. We rijden gewoon door (zie ervaringen).

Wie het weet mag het zeggen!

  • 97.500 km

De auto is afgelopen week twee dagen uit logeren geweest bij de Renault dealer. De week ervoor was er een reparatie uitgevoerd ivm een krakende voortrein. De bedoeling was dat alles flink in het vet zou worden gezet en dan was het probleem opgelost. Echter bleek dat de bovenschotels van de schokbrekers moesten worden vervangen. Dit had echter niet het kraken verholpen.
Ze zijn twee dagen op zoek geweest en na meerdere pogingen is nu dan eindelijk het probleem opgelost. De stabilisatierubbers zijn vervangen, wat een lastig klusje blijkt te zijn omdat ze er slecht bij konden en de schroeven waar één en ander mee was bevestigd moeilijk los waren te krijgen. Twee dagen werk maar zoals afgesproken de rekening: €0,-
Dat is dan wel weer goed van de Renault dealer dat mag ook wel een keer gezegd.
Er is meteen ook nog even, op mijn verzoek, naar het gevalletje nokkenasversteller gekeken. En wat blijkt de computer geeft geen fout meer aan! Dus??? Gewoon doorrijden en over een twee/drie maanden nog maar eens langs komen om de computer uit te lezen!
Dus als je alles slikt wat je voorgeschoteld krijgt dan had ik nu een rekening betaald van €1138,- voor een reparatie die niet uitgevoerd had hoeven worden!
Dat is dan weer zeer slecht van de Renault dealer dat mag ook wel een keer gezegd.
Wordt vervolgt, maar we zijn druk op zoek naar iets anders want deze Renault vertrouw ik voor geen meter, en zijn dealer ook niet!

Mijn laatste verslag!

  • 97.800 km

Update 29-01-2010

Dit wordt mijn laatste update van de Scenic.
We hebben gisteren namelijk een andere auto gekocht!
Jammer maar helaas. Ik heb geen vertrouwen meer in deze auto.
Het is gewoon wachten tot de volgende storing met bijbehorende rekening zich voor gaat doen. Hij is 1,5 jaar in ons bezit geweest en daarin heb ik denk ik 6 a 7 keer de garage moeten bezoeken i.v.m. een storing. Deze Renault is mijn 9de auto en met stip qua betrouwbaarheid de slechtste.
We gaan weer terug naar waar we in reden voordat de Scenic kwam, een Peugeot 307. Volgens de verhalen misschien ook niet de meest betrouwbare maar wij hebben er alle vertrouwen in.
Ik wens de volgende eigenaar veel sterkte toe met deze auto.
Als ik een advies mag geven, niet kopen!

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.