Renault Scénic 1.5 dCi 110 Celsium (2010)

autoreview

Renault Scénic 1.5 dCi 110 Celsium (2010)

Signalement

UitvoeringScénic 1.5 dCi 110 Celsium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst87.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 42.000 km

APRIL 2010
Toch wel een beetje impulsieve aankoop gedaan, uitnodiging voor de Paasshow bij Arend in de bus gehad en op tweede Paasdag maar eens gaan kijken naar al het blinkende nieuwe blik in de showroom. Natuurlijk wetende van de mooie aanbiedingen (pakketje zus, optie zo, korting hier en daar) zodat de verleiding om een nieuw model Scenic aan te schaffen we erg groot wordt.

Na koffie, paaseitjes en nog veel te veel lekkers, in gesprek geraakt met een van de verkopers, vooral geïnteresseerd in de nieuw TCe motor dankzij het hogere koppel. Onze op dat moment huidige Scenic (bijna 4 jaar oud) was uitgerust met de 1.6 en LPG installatie en moest nogal op toeren gehouden worden om de vaart er in te houden. Snel hoeft het niet te zijn, maar beetje schakellui rijden is wel fijn.

Maar helaas de TCe kon (kan?) niet met LPG installatie geleverd worden dus was het of dezelfde motor of overstappen naar diesel (rij zo’n 40.000 km per jaar, dus wel rendabel). Over de prijs nog maar niet gesproken en toch meteen een proefrit maken en daar gaat het dan fout, koop is dan al bijna gesloten.

Lang verhaal kort; proefrit beviel goed, meerprijs werd deels verrekend met hoger inruil en hogere korting en uiteindelijk voor een leuk bedrag de aanschaf afgerond. Dus het wachten op de nieuwe was begonnen.


JUNI 2010
Op zaterdag 12 juni stond ie dan klaar in de showroom. Aflevering was zoals we gewend zijn bij Arend in Den Bosch, helemaal goed. Alleen zou de koffie wel wat smakelijker mogen :-)

Altijd leuk een nieuwe auto met een maagdelijke km-stand (7 km).
Het betreft een actiemodel Scenic Celsium 1.5 dCi in de kleur gris eclipse (zwart mocht niet van mijn dochter). Auto zit goed in zijn spullen, eigenlijk teveel om op te noemen. Opvallend (of afwijkend zo je wilt) zijn de 17 inch lichtmetalen velgen, privacy glas achter, 3D sound systeem met MP3, achter-uitrij camera en automatisch inklapbare spiegels.

In deze kleur en met deze grotere velgen is het een zeer nette verschijning. De meningen over het uiterlijk zijn verdeeld maar in deze uitvoering is het volgens mij helemaal goed. Veel fraaier dan de voorgaande modellen.

Bouwkwaliteit en de kwaliteitsbeleving is duidelijk een stap voorwaarts, mooiere materialen en alles sluit stukken beter aan. Rammeltjes zijn er totaal niet, maar dat was in mijn vorige Scenic eigenlijk ook niet aan de orde, ook niet na 120.000 km. Renault heeft goede stappen gemaakt op kwaliteitsgebied sinds 2005.

Het dashboard is voorzien van een digitale klokkenwinkel welke in 5 of 6 smaken ingesteld kan worden. Is even wennen maar ziet er zeer gelikt uit en belangrijker het werkt ook nog eens heel fijn. De belangrijkste zaken zijn zeer duidelijk uit te lezen en de positionering is ook beter dan in het vorige model. Jammer alleen dat de temperatuurmeter “verstopt” zit achter de informatie van de cruise-control. Praktisch is dat het TFT scherm gekoppeld is aan de lichtsensor zodat ’s avonds de intensiteit van het dashboard verminderd kan worden, is anders wel erg fel. Ook de ingebouwde TomTom reageert op deze sensor en gaat dan in nachtstand.

Over TomTom gesproken, die werkt prima, alleen jammer dat er geen abonnement aangeboden wordt om de kaarten te updaten zoals bij de XL Live die we ook bezitten. Bij aflevering zat alleen Benelux, beetje een dooie mus dus aangezien we regelmatig in andere landen vertoeven.
Ronduit irritant is dat het volume van TomTom gekoppeld is aan de radio, gaat nogal een mis waardoor “Eva” erg luidruchtig de aanwijzigingen geeft (volume van TomTom was hoger gezet en daarna die van de radio, gaat TomTom ook weer mee). Onafhankelijke volumes voor radio en TomTom waren prettiger geweest.

De Arkamys 3D radio/cd/mp3/bluetooth carkit geeft een prima ruimtelijk geluid, voor een inbouwsysteem zeker niet slecht. En in combinatie met een HTC Touch Pro 2 functioneert de carkit ook goed. De manier waarop deze geintegreerd is verdient een compliment, overzichtelijk en intuitief.


SEPTEMBER 2010
Na een probleemloze vakantie in Frankrijk staat er inmiddels zo’n 8.000 KM op de teller, motor is nu goed los en bevalt prima. De eerste kilometers rustig aan gedaan, dit advies geldt nog steeds bij Renault (andere merken hoor je daar vaak niet meer over), waarschijnlijk toch voor het behoud van de motor. Het hogere koppel (vergeleken met de 1,6 benzine versie) is wel relaxed, wel erg wennen aan het snel opschakelen en dat het koppel bij weinig toeren al beschikbaar is.

En vooral erg wennen aan de hyperactieve schakelindicator, werkt in het begin er op de zenuwen en als je deze volgt schakel je jezelf suf, een automaat was misschien een betere keuze geweest om zuinig te rijden.
Brandstofverbruik ligt zo’n beetje op 6,3 liter per 100 KM. Rij voornamelijk snelwegen (mix tussen 100 en 120 KM per uur) en daar merk je dan niet zoveel meer van de downsizing van de motor, welke dan relatief veel toeren draait (2500 bij 120 KM/uur, voor een diesel best veel), maar dat zie je vaker bij Franse auto’s (waarom eigenlijk??).

Schakelen gaat soepel en precies, alleen inleggen van de 6e versnelling vergt gewenning en dat zie je terug bij chauffeurs die niet vaak in deze auto rijden (erg onwennig).

En dan sinds eind augustus valt op de ESP erg vaak aangaat, met name in linkerbochten binnen de bebouwde kom (dus bij lage snelheden). Ik ben geen super sportieve rijder dus des te opvallender om het oranje “lampje” te zien branden.
Bleek de rechter voorband lek te zijn en de overactieve reactie te veroorzaken, band gerepareerd en probleem was opgelost. Was overigens ruim 12 jaar geleden dat ik te maken had met een lekke band, klein spijkertje was de boosdoener.

En dan de banden. Wel mooi 17 inch eronder, maar de merk-keuze is beperkt en de Conti’s die er onderliggen zijn hard en luidruchtig. Geloof best dat de tractie en grip erg goed is, maar in het dagelijkse verkeer is het comfort wel ver te zoeken. Misschien toch maar Michelins eronder laten leggen.

APRIL 2011
De Scenic doet wat ie moet doen, comfortabel rijden. De eerst beurt is inmiddels geweest en daarbij is wel wat teleurstelling opgetreden.

Eerder was al opgevallen dat de cruise-control niet altijd goed oppakt. In enkele gevallen verhoog je de snelheid, display geeft dan keurig aan welke snelheid gereden zou moeten worden, maar de snelheid verlaagd ipv. verhoogd. Gebeurde niet al te vaak, maar goed soms verrast het je.
Bij de 30.000 KM beurt aangegeven aan de chef werkplaats (bestaan die echt nog??) en aangezien deze klacht nog niet eerder gehoord was, is na overleg met Renault Nederland besloten om nieuwe software te installeren. Afwachten of het helpt.

De linker-spiegel is vervangen (tuurlijk onder garantie), had met windgeruis te maken (aldus de monteur). Jammer dat de bekleding van de deur niet helemaal goed vast gezet was, moest later terug omdat er iets rammelde op de maat van de muziek. Was overigens snel verholpen, had mijn koffie nog niet op (had ik al gezegd dat deze niet echt lekker is bij Arend in Den Bosch?).

Maar de echte teleurstelling zat in twee andere feiten; een rammel in het dashboard en een knik in de koppeling.

Het rammeltje verwijderen in het dashboard heeft mij de mogelijkheid gegeven enkele dagen in een Renault Megane Coupe te mogen rijden. Duurde dus 2 dagen om het dashboard uit en weer in te bouwen (!!!), blijkbaar een rotklus en een zeldzaamheid. Aldus de monteur was er een strip niet goed geweest en veroorzaakte de rammel. Heb deze niet meer gehoord, gelukkig.

En dan de knik in de koppeling, blijkbaar een hydraulisch ding en naar ik begrijp komt het vaker voor. In eerste instantie is een cilindertje vervangen en leek het probleem opgelost, maar na een weekje was het er weer. Niet echt een probleem, koppeling bleef goed werken alleen bij een auto van ruim 30 KEuro is het wel storend om bij het intrappen van de koppeling een knikje te ondervinden. Bij een tweede bezoek is het probleem definitief verholpen, bleek een dempertje te zijn ergens in een leiding die het probleem veroorzaakte. Leiding, cilinder en nog wat dingen zijn nu vervangen.

Ochja, tijdens het “beurtje” is een zwanenhals microfoon geplaatst, dit omdat de (overigens prettig geïntegreerde) car-kit nogal veel ruis oppikt. Dit dus op mijn verzoek, moest mijn stem nogal verheffen om een gesprek te voeren. Kan in combinatie zijn met mijn huidige HTC Desize Z zijn, met een Nokia van de monteur leek het beter. Maar moet zeggen het verschil is enorm, gesprekspartners geven nu aan dat het nauwelijks opvalt dat ik in de auto zit.

Afgezien van het ongemak en wat schade aan de kwaliteitsbeleving heeft Arend het zoals gewend weer prima afgehandeld, kosten voor de onderhoudsbeurt en slechts de kosten voor de microfoon werden in rekening gebracht.

Overigens viel de scherp sturende Megane Coupe een beetje tegen, zat slechts de 1.6 benzine motor in en nu weet ik zeker dat de 110 DCi een veel fijnere krachtbron is.

AUGUSTUS 2011
Inmiddels ruim 42.000 KM op de teller staan en weer op vakantie in Frankrijk (vandaar de tijd om eindelijk eens de review te plaatsen). Geen bijzonderheden meer gehad. Brandstofverbruik blijft rond 6,3 liter per 100 KM hangen, had beter verwacht, maar zal denk ik mijn rijstijl moeten aanpassen ;-)
Weer gemerkt dat het een fijne reiswagen is, ruimte genoeg

Cruise-control is nu goed gebleven, heeft geen enkele keer meer gefaald, wat een stukje software al niet kan doen.

En TomTom heeft inmiddels wel een update service, iets van 35 Euro per jaar voor 4 kaart-updates. Niet echt duur en werkt prima. Enige minpuntje (ligt niet aan Renault maar aan TomTom): bij elke update zijn de favorieten gewist. Dus eerst opslaan als POI en dan bewaren op de computer, update installeren, POI terug zetten en later in de auto weer aan de favorieten toevoegen. Lastig, maar werkt en ach, de TomTom doet wel erg goed zijn werk verder (dus vergeven).

Bandenwissel

  • 51.500 km

Geen grote update dit keer. Auto rijdt prima, geen vreemde of vervelende zaken meegemaakt, verbruik is zelfs wat gedaald (weliswaar door iets rustigere rijstijl met dank aan CJIB) is nu 6 liter per 100 KM.

Tijd voor nieuwe voorbanden, de Continentals zijn zo'n beetje helemaal op. Niet heel slecht maar hoop dat de Michelin Pilot Sport 2 het wat langer uit gaan houden (rij veel snelweg kilometers vandaar). Wel geschrokken van de enorme prijs van die banden, blijkbaar een zeer dure maat (17 inch 205/55). Beetje zoeken op Internet levert nauwelijks besparing op helaas, dus maar naar de vaste "bandenboer".

Gaan overigens gewoon weer zomerbanden op. De keren dat winterbanden echt in het voordeel zijn (let wel; da's dus eigenlijk alleen op sneeuw en bevroren wegen. Geloof die marketingpraatjes absoluut niet) kan ik de auto laten staan (thuis werken).
Enne Duitsland/Oostenrijk zijn niet de bestemmingen die ik kies in de winter.

Nog 10.000 KM en dan weer een nieuwe beurt, zal wel in februari worden. Dan weer nieuwe update.

Laatste ervaringen

  • 87.000 km

Bijna 90.000 KM op de teller, geen noemenswaardige problemen voorgedaan. De laatste beurt (63.000 KM, februari 2012) was er eentje uit het boekje, geen bijzonderheden en geen aantekeningen, alleen onderhoud, top.
Enige problem wat daarna voordeed was een nieuwe rammel, deze leek onder de motorkap vandaan te komen. Bij een bezoekje aan de garage eind mei (net voor afloop van garantie) bleek de CPU unit niet goed vast te zitten wat snel verholpen kon worden. Waarschijnlijk is deze bij de onderhoudsbeurt los gemaakt en niet goed vast gezet. Achja, het is de garage vergeven.

Maanden gaan voorbij en zo ook de kilometers, blijft prettig om deze auto te besturen en met de vele opbergvakjes en ruimte blijft het een fijne gezinsauto.
Zomervakantie ook weer prima doorstaan zelfs bij temperaturen van 40+ graden, bleek de airco capaciteit genoeg te hebben om een aangenaam klimaat in de auto te creeren.

Na een update van mijn Samsung Galaxy S3 (naar Android 4.1) gaat het mis met de carkit. Verbinding wordt gemaakt, verbreekt, wordt gemaakt, verbreekt etc. Radio valt telkens weg. Niet handig. Op Autoweek forum gezien dat het adresboek synchroniseren niet goed ging, dit uitgeschakeld en bellen lukt weer. Maar mis wel het adresboek. Misschien een update van de carkit soelaas kan bieden.

Na 87.000 lijkt er groot onderhoud aan te komen. De Michelin Pilot Sport 2 (voor)banden blijken sneller te slijten dan de Continentals, maar ook die raken aan hun eind. Wordt dus binnenkort 4 nieuwe banden. Alleen de rechtervoorband heeft nog voldoende profiel, maar je die is vanwege een schroef in de zijwang tussentijds vervangen. Achterbanden zijn de eerste nog, schat dat ze nog wel 10.000 KM mee kunnen, dus zo'n 100.000 KM, niet slecht. Betreffende de voorbanden is het wel jammer, tweede setje er al af binnen 90.000 KM, misschien toch vanwege hoge gewicht en koppel van de motor??
Remschijven en -blokken voor en de remblokken achter komen ook in aanmerking voor vervangingen. En met de kou in december en januari lijkt de accu ook wel zijn beste tijd gehad te hebben (steeds vaker een waarschuwing in beeld).
Achja, regulier onderhoud zullen we maar denken en tsja, rijstijl is ook bepalend, misschien beetje te enthousiast zo nu en dan.

Prestaties zijn wel okay, 1,5 liter motor is afdoende, nog steeds prima mee te komen in het verkeer en op snelheid voldoende reserves om goed in te kunnen halen. Koppel van 240 NM is best okay.
Verbruik valt met mijn rijstijl niet echt tegen, 6,3 liter per 100 KM. Beetje opletten en het kan beter. Maar ook makkelijk veel slechter (zomervakantie, veel Franse tolwegen met 140 KM per uur, gaat het richting 7 liter per 100 KM).

Al met al zijn de kosten niet al te hoog, alleen de periodieke onderhoudskosten en slijtage-onderdelen. Brandstofgebruik is voor een auto met de aerodynamica van een zee-container ook niet slecht. Wel tevreden.

En toch is ie niet meer in ons bezit. Inmiddels staat er een nieuwe Grand Scenic op de oprit, een Bose uitvoering met de 1,6 liter motor (130 PK/320 NM). Reden is dat we door omstandigheden meer bagageruimte nodig hebben en dus zijn we enkele maanden geleden maar eens bij onze vaste adviseur/dealer gaan kijken en die maakte een mooie aanbieding voor ons, deal was snel beklonken. Inruilprijs was overigens een verrassing, hoger dan verwacht, had wel met allerlei acties van doen, maar goed we klagen daar zeker niet over.

Dus de laatste review voor onze "grijze" Scenic. Die krijgt nog een mooi tweede leven, kan vast nog lang mee.
En dan over een tijdje maar weer eens een nieuwe review schrijven over de nieuwe zwarte GS.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.