Renault Mégane TCe 205 GT (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane TCe 205 GT |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 332 km |
Eerste dag
- 332 km
Gister was het dan eindelijk zo ver. Na 24 weken wachten kon ik eindelijk mijn Mégane GT ophalen bij de dealer van de leasemaatschappij (in Rotterdam). Het wachten was lang en de voorloper waardeloos, dus eenmaal bij de auto was het een genot om hem te zien en erin te stappen. Eerste indrukken dus in deze ervaring. Zal later nog foto's toevoegen en wat dieper ingaan op de bestelde samenstelling.
Het is in ieder geval de Hatchback GT in benzine uitvoering en met alle mogelijke features erop die je kunt bestellen. Dus Adaptive CC, automatisch inparkeren, sleutelkaart, sportonderstel, automaat, heads up display, full LED lampen, alcantara sportstoelen en 18 inch velgen.
Allereerst is de looks echt geweldig. Ik vind het al een mooie auto, maar de GT met andere voorbumper, extra uitlaat (al is die 2e vooral visueel volgens mij) en LED verlichting maakt het een schitterende en vrij unieke verschijning. Binnenin is ie met sfeerverlichting, groot touchscherm in de middenconsole, beeldscherm als toeren-/snelheidsteller, mooie comfortabele sportstoelen en blauwe carbonstrips erg sjiek uitgerust. Je zou niet voor deze prijs een dergelijke uitstraling verwachten. Ook de gebruikte materialen voelen alles behalve goedkoop aan. Geen hard plastic, maar zachtere materialen op het dashboard, stof aan het dak en heerlijk stuur. Door de brakke auto die ik hiervoor had, voelt het allemaal misschien wat beter aan dan wat in het segment gebruikelijk is, maar vooralsnog stelt het zeker niet teleur. De stoelen zitten ook heerlijk en bieden voldoende steun. Enige jammere is dat het niet elektrisch te verstellen is en ook verkoeling (naast verwarming) had fijn geweest, maar volgens mij had ik het vooral warm vanwege het enthousiasme eindelijk in een fatsoenlijke auto te rijden haha.
Rijgedrag is als eerste indruk zeker dik in orde. Met de 205 PK trekt ie ook lekker door ongeacht snelheid en voelt het aan alsof ie sneller kan (en sneller wil) dan je op voorhand van een bocht zou verwachten. De Clio die ik voorheen had, was natuurlijk een beperkte auto qua wegligging, maar de stap naar deze Mégane is enorm. De automaat rijdt ook prima en doet het vooralsnog beter dan ik zelf had kunnen schakelen. Hoe soepel ie soms snelheid maakt, verbergt dat ie door 7 versnellingen aan het fietsen is. Erg mooi.
De sportstand heb ik nog niet veel gebruikt. Hij stond er even in toen ik wegreed bij de dealer, maar omdat ie zo laat ging schakelen en ik eigenlijk nog aan het wennen was aan de auto in een omgeving die ik niet ken, ben ik de rest van de dag maar naar de neutrale stand gegaan. Ok, wel eventjes geprobeerd, maar ervaringen daarover volgen nog. Net als de launch control wacht ik daar nog even mee tot ik wat meer heb gereden. Ook de 4 control en 4 wiel sturen zal later komen.
Media en navigatie was ook even wennen. Veel opties en veel menu's, al had ik op sommige plekken nog wel wat meer opties gewild (zie opmerkingen beneden). Hij is wel snel genoeg (al kan het altijd sneller voor mn gevoel) en ik had nog wel wat extra snelkoppelingen willen zien aan de zijkant van het scherm. Apps van R-Link nog even bekeken op PC maar dat blijft nog wel wat karig. Android Auto ook nog niet geprobeerd (of gezien) maar dat komt ook vast nog wel.
De automatische sleutel werkt ook goed. Tenminste, nadat ik merkte dat de reservesleutel niet in de auto moest blijven liggen haha. Ook het piepje vind ik wel handig. Parkeersensoren (alle kanten) werken ook prima. Inparkeren moet ik nog proberen.
Ik heb nog wel wat opmerkingen waar ik nog wat meer onderzoek naar moet doen voor meer antwoorden.
1) Allereerst weet ik niet waar ik mn sleutels moet laten. Ik moet tenslotte een huissleutel meenemen. De afstandsbediening heeft helaas geen oogje dus dat is wel jammer. Dat wordt dus een aparte sleutelring meenemen denk ik.
2) De mobiel kun je wel plaatsen, maar biedt niet genoeg ruimte om hem ook op te laden. Toch heb ik hem liever ergens hangen. Mn houder voor airvent is niet goed genoeg denk ik (laat makkelijk los) en hij wiebelt ook veel. Nog even kijken wat ik een handige houder vind. Aan het raam wil ik hem in ieder geval niet.
3) Adaptive Cruise Control is leuk, maar hij gaat erg snel (af)remmen. Bovendien duurt het ook weer lang voor hij gas gaat geven en zelfs met aanpassen van volgafstand, vind ik het wel veel inhouden. Tot het punt waarop mensen achter mij niet gaan verwachten dat ik ga afremmen denk ik. Dus voorlopig zou ik hem het liefst uitzetten (het adaptive gedeelte) maar dat lijkt niet te kunnen? Ik vond het nooit een issue om zelf de snelheid te managen. Zeker in NL heb je veel mensen die in en uitvoegen voor je maar nu gaat ie dus al inhouden en dat is wat jammer. Ook gaat ie vervolgens vaak een versnelling terug om de snelheid weer te behalen. Wat ik ook wat overdreven vind (en qua verbruik niet handig is).
4) De audio (Bose) biedt geen equalizer. Dus aanpassen is wat lastiger (en moet ik misschien in mn telefoon doen als ik naar Spotify luister). Zeker als je mensen achterin hebt, lijkt de subwoofer wat dominant te zijn en lijkt de rest van het volume achterin wat laag ivm voor. Bovendien ben ik slechthorend dus zou ik hem al iets meer middentonen willen geven om gelijk te klinken. Al merk ik van anderen dat dit er ook niet in zit, dus dat wordt wat behelpen.
Voorlopig zijn de opmerkingen niet echt zwaar en met een product als een auto heb je eigenlijk altijd wel wat op te merken. Dat doet echter niets af aan de algemene ervaring en indruk van de auto. Hij rijdt heerlijk, ziet er mooi uit en biedt veel waarde voor zijn prijs ivm de concurrentie. Toch vind ik dat ie wel wat veel kost (als algemene waarde, niets dan lof voor Renault), maar het is wel een bewuste keuze geweest om een duurder model te kiezen.
Ik heb nog voldoende ritjes gepland deze week om aan het eind van de week een tweede ervaring te plaatsen en wat meer diepte te geven aan de review. Vooralsnog erg tevreden en kan hem zeker aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 160pk Bose ACC LED HUD TREKHAAK 77847KM!
- 2019
- 77.847 km

Renault Mégane Estate TCe 130 GT-Line | trekhaak | | incl. Bovag rijklaarpakket met 12 maanden garantie |
- 2017
- 127.734 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose | Trekhaak | Keyless | Carplay/Android Auto
- 2020
- 146.276 km