Renault Mégane TCe 130 Bose (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane TCe 130 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Premium-gevoel voor een niet premium prijs
- 4.000 km
Dit is mijn eerste review van een auto hier op Autoweek dus ik ga mijn best doen om een goed beeld te geven van mijn in mei 2016 geleverde Renault M�gane IV hatchback 130 TCe Bose.
In verband met een veranderde gezinssamenstelling was ik begin dit jaar op zoek naar een vervanger van mijn Renault Clio uit 2014. De Clio heeft mij heel veel fijne kilometers bezorgd maar met 2 volwassenen en 3 opgroeiende kinderen was het, vooral tijdens vakantieritten, toch een beetje een geprop. Daarom was ik gaan kijken naar een 'slagje groter'. Omdat ik al heel wat jaartjes Renault rijdt, zonder enige noemenswaardige problemen/mankementen (even afkloppen) kwam ik toch snel weer bij Renault uit.
In eerste instantie was mijn oog gevallen op de M�gane III Estate maar op omdat het mij vooral om meer ruimte achterin ging, en niet zozeer de bagageruimte, zei mijn dealer; waarom neem je de nieuwe M�gane hatchback niet ook in overweging?
Na lang wikken en wegen (en natuurlijk ook iets dieper in de buidel tasten) is het uiteindelijk deze M�gane IV hatchback TCe 130 Bose geworden.
En daar heb ik tot op heden nog geen seconde spijt van gehad!
Uiteraard had een Megane III Estate ook wel aan mijn wensen voldaan maar je hebt dan toch een uitlopend model met dito waardevermindering. En je moet toch ook altijd vooruit denken als je een auto aanschaft. Hoe lager de inruilwaarde als je hem weer gaat verkopen, hoe groter het gat wordt om bij te betalen voor de volgende!
Maar terug bij de nieuwe M�gane;
Laat ik beginnen bij de looks, het design. Ook bij dit model moet ik zeggen dat Laurens van den Acker weer een knap staaltje designwerk heeft afgeleverd.
De nieuwe M�gane is wat minder 'wulps' vormgegeven als de Clio en de Kadjar maar dat bevalt mij juist wel. Het ziet er allemaal wat strakker, stoerder uit.
Wat natuurlijk het meest in het oog springt zijn de lichtunits.
Zowel voor- en achter zijn de led-dagrijverlichting en de led-acherlichten d� signatuur van de auto.
Iedereen zal over een tijdje bij het zien van de C-vormige dagrijlichten en de doorlopende achterlichten meteen de M�gane herkennen.
Ik heb daarnaast ook gekozen voor het pack met Led Pure Vision. Hierdoor zijn het dim- en grootlicht ook LED.
Naast het feit dat de lichtunits van de Led Pure Vision het smoelwerk van de auto nog een stuk stoerder doet ogen, is het natuurlijk ook zeer prettig en veilig om 's nachts met LED te rijden.
Ik heb gekozen voor de kleur Noir Etoile (zwart metallic). Ik vind de donkere kleur in combinatie met het rood van de led-achterlichten en het wit/blauw van de Led Pure Vision en led-dagrijlichten echt fantastisch ogen!
De auto ziet er van binnen ook zeer mooi uit. De voorstoelen en achterbank zien er door de combinatie van stof en TEP (kunstleer) zeer chique uit. Het dashboard heeft door de gebruikte zachte materialen ook een luxe uitstraling. Het ziet er allemaal gewoon erg degelijk en strak uit.
De auto is helemaal volgepropt met veiligheidssystemen als lane departure warning, dode hoek assistent, automatische verkeersbord herkenning, grootlicht assistent en ga zo maar door.
Ik moet zeggen dat alle systemen een aanvulling zijn en ik maak er ook zeker gebruik van.
Een leuke 'gimmick' is het multi-sense systeem. Hiermee kan je de auto aanpassen een je 'gevoel' op dat moment. Je kan kiezen uit de standen Sport, Comfort, Eco, Neutraal en Persoonlijk.
Met de verschillende standen worden een aantal dingen zoals gasrespons, motorgeluid en de mate van stuurbekrachtiging aangepast. Bij elke stand hoort ook een kleur die je ziet op het touchscreen en de tft-tellers achter het stuur. Maar ook in de deuren en de middenconsole zie je de kleur met led-verlichting terugkomen.
Ik gebruik zelf de stand Comfort (blauw) het meest en af en toe de stand Sport (rood).
Echt nodig heb je het natuurlijk allemaal niet maar het ziet er wel gaaf uit en eerlijk is eerlijk, tussen de stand Comfort en Sport merk je wel degelijk verschil in de rijeigenschappen. Door de gasrespons voelt de auto in de Sport-stand echt sportiever aan. Al blijft het vermogen natuurlijk gelijk.
Wat mij in positieve zin nog wel het meest is opgevallen aan de nieuwe M�gane is toch wel het rijcomfort.
De auto rijdt echt alsof je in een premium auto rijdt. Het motorgeluid is rustig en nauwelijks hoorbaar. Tevens hoor ik zeer weinig windgeruis. Het schakelen gaat zeer soepel en van de zogenaamde 'lange slag' die ik in bij andere reviews las, heb ik absoluut geen last. Ik vind het juist zeer prettig en direct schakelen.
Zijn er dan ook minpunten te noemen? Er is eigenlijk maar ��n ding dat me tegenvalt, tot nu toe. Dat is het R-link 2 systeem.
Ik had hiervoor in mijn Clio het R-link (1) systeem en dat was zeer gebruiksvriendelijk en de spraaksynthese van de navigatie had een zeer heldere, rustige stem.
Dat in tegenstelling tot het R-link 2 systeem. Je hoort nu een krakerige robot-stem die niet eens hele Nederlandse zinnen kan uitspreken.
Zo moet je bijvoorbeeld 'rechtdon bij de rotonde' en moet je de 'rotoneel oprijden'.
Daarbij kloppen ook de waarschuwingen voor controles negen van de tien keer niet. Er wordt bijvoorbeeld voor een mobiele controle gewaarschuwd die in geen velde of wegen te bekennen is en de waarschuwing blijft vervolgens tientallen kilometers staan. Daarbij blijft er gewaarschuwd worden de snelheid te verminderen....zelf als je stilstaat!
Heel irritant allemaal. Het is toch op zijn minst bijzonder te noemen dat een ge-evolueerd systeem (ik ga er tenminste vanuit dat een opvolger van een systeem verbeteringen moet hebben tov zijn voorganger) eigenlijk slechter en gebruiksonvriendelijker is!
Als Renault het R-link 2 systeem nou ook nog een stuk zou verbeteren dan kan ik met recht zeggen dat je in de nieuwe M�gane een premium-gevoel hebt voor een niet-premium prijs!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.