Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 131.750 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Een nieuwe oude bekende
- 131.000 km
Sinds november rijd ik rond in een Renault Mégane Estate 1.5 dci Dynamique van april 2010. De auto heeft de kleur Gris Cassiopee. Een mooiere kleur dan ik had gedacht. Het is gelukkig anders dan het zilvergrijs dat ik dacht dat het zou zijn.
Mijn vrouw heeft als leaseauto precies hetzelfde model gehad, maar dan uit 2011. Ik kende de auto dus al goed. Ik kocht deze auto met 131.000 kilometer op de klok en inmiddels staat de teller al bijna op 160.000. De distributieriem is onlangs vervangen en er zitten nieuwe zomerbanden onder. Een stevige aderlating, maar ik kan er voorlopig weer even tegen. Verder ben ik nog geen problemen tegengekomen.
Ik heb er dus alweer bijna 30.000 kilometer mee gereden en ik zal op korte termijn een wat uitgebreider review plaatsen.
Een paar zaken wil ik u alvast niet onthouden. Ik vind het mooie en erg complete auto. Het is alleen zo jammer dat het bestverkochte auto van 2012 (of 2013?) was vanwege de 14% bijtelling die toen gold. Je ziet het ding (in licht gefacelifte vorm weliswaar) bijna letterlijk op iedere straathoek, maar goed.
Deze auto is nieuw gekocht door een particulier en er is altijd goed voor gezorgd. Wel had de auto wat schade aan de onderzijde, maar die is gerepareerd toen ik hem kocht. De vorige eigenaar was er kennelijk blij mee, want hij heeft hem ingeruild tegen een nieuwe Mégane Estate.
Het betreft hier overigens de 110 pk versie met 6-bak. Zijn er kritiekpuntjes? Jazeker. Hoewel de materialen steeds mooier worden (zeker in vergelijking met het vorige model Mégane, waarvan ik er ook één heb gehad) is ook dit exemplaar niet vrij van rammeltjes en kraakjes. Kraakjes die ook niet thuis te brengen zijn. Ze komen met name vanuit de achterkant en de voorportieren, maar ook het dashboard, t.h.v. het navigatiesysteem kraakt soms vrolijk mee. Laten we het er maar op houden dat het voor wat gezelligheid zorgt.
Daarnaast pakt de motor vanuit stilstand, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, soms erg slecht (lees niet) op, waardoor hij bijna afslaat, ondanks dat het gaspedaal stevig ingetrapt wordt. Opvallend is dat dat niet altijd gebeurt. Verder is de motor pittig genoeg om prima mee te komen met het verkeer. Het lukt me om er behoorlijk zuinig mee te rijden, maar het moet gezegd dat mijn woon-werk kilometers (210 per dag) zich daar ook goed voor lenen. Ik houd ook de verbruiksmonitor bij voor degenen die nieuwsgierig zijn geworden.
Een erg sterk punt van deze auto is de wegligging. De auto is erg comfortabel, maar ook koersvast en het wat snellere bochtenwerk zorgt niet erg snel voor problemen. Het is overigens niet iets dat ik dagelijks in praktijk breng, maar het geeft wel een veilig gevoel. Op korte hobbels en richels is de auto wel wat gevoelig, dan reageert hij wat nerveus en zet af en toe een stapje opzij.
Het keyless entry and go systeem werkt in 99% van de gevallen prima. Ik zou niet anders meer willen. Dat geldt overigens ook voor het feit dat ik allen de tankklep open en kan tanken. Geen gedoe dus met draaidoppen.
Ik kan er met mijn 2.00 meter prima in zitten en het stuur kan lekker ver naar me toe. Wel had de zitting iets langer gemogen. De koppeling werkt wat vaag, maar ik heb dat kritiekpunt bij alle Renaults die ik heb gehad, dus dat zal wel aan de bak liggen.
Er valt vast nog meer over deze auto te zeggen, maar dat komt wellicht later. Algemene indruk is in ieder geval prima. Een heerlijke reisauto en ruim genoeg voor een gezin met twee kleine kinderen. Ik hoop dat ik er nog vele probleemloze kilometers mee zal rijden.
Reparaties
- 180.000 km
Helaas de afgelopen periode toch een aantal prijzige reparaties gehad en ik heb het gevoel dat het hier niet bij gaat blijven:
Nieuw bedieningspaneel voor de navigatie: €200,-
Vervangen lekke koppelingscyclinder: €240,-
Daarnaast gingen zo ongeveer alle lampjes stuk in korte tijd, waarvan er één koplamp het na een week alweer begaf.
De koppeling zit er ook aan te komen ben ik bang.
Al met al nemen de kosten wel wat toe. Maar goed, de kilometerslang gaat ook rap richting de 2 ton...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.