Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010) #11

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf43.650 km
KM-stand laatst254.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 45.500 km

Mijn trouwe Peugeot 206SW dieseltje werd toch echt te klein dus op zoek naar vervanging.

Tijdens het orienteren op een leaseauto kwam ik al snel op de Renault Megane aangezien dit de enige 14% auto (diesel) is met een trekhaak, hetgeen een vereiste is voor ons (aanhanger, caravan, fietsendrager). Leasen bleek uiteindelijk voor mij niet interessant vanwege hoge eigen bijdrage en een huidige km-vergoeding die zeer goed te noemen is (32ct / km). Alles afwegende besloten om dus een "nieuwe" 2e hands te kopen.

Andere opties:
- Ford Focus, eigenlijk het nieuwe model van 2011 maar deze vond ik nog erg duur (boven budget) en als ik de aankleding vergeleek, minder als de Renault
- Peugeot 308SW

Renault kwam uiteindelijk als beste uit de bus omdat deze toch "het meeste auto voor het minste geld" biedt. Qua prestaties / bagageruimte ontloopt het elkaar allemaal niet veel maar bij renault zijn er toch veel extra's "standaard". Was ook erg gecharmeerd van de TomTom navigatie. Mijn vader heeft een Peugeot 207 met ingebouwde navigatie en dit vind ik echt stukken minder als de TomTom. Verder begreep ik dat renault serieuze stappen heeft gemaakt met de betrouwbaarheid dus de keuze lag vast

Uiteindelijk een heel complete, luxe Dynamique uitvoering gevonden waar alles opzat wat ik wilde: parkeersensoren voor en achter, trekhaak, keyless entry, bluetooth usb. Ik vond de kleur (gris cassopee) van de auto ook erg mooi zeker in combinatie met het privacyglas achter de B-stijl. Veder zit er ook nog Xenon verlichting op, dit was voor mij geen must maar geeft de auto wel een wat luxere uitstraling als ik eerlijk ben. Verder had de auto pas 43.000 km op te teller. Ik wil er in de komende 6 jaar zo'n 200.000km mee gaan rijden.

Heb nu een aantal weken gereden in de auto en na 2000km kan ik al wat ervaringen uitwisselen:

De auto rijdt echt heerlijk, wat een rust in de auto. Mijn peugeot was een stuk luider. Ik schakel al reeds onder lage toeren op en zo rijd ik meestal al in z'n 6 bij 80km/u. Als het vervolgens nodig is heeft de wagen voldoende pit voor een snelle inhaalactie oid. Voorlopig haal ik een verbruik van ongeveer 1:20 volgens de boordcomputer en eerste tankbeurten dit vind ik niet slecht voor een relatief grote auto.

Ik was vooraf wat skeptisch over de keyless entry maar dit werkt geweldig! Sleutel nooit meer uit de zak halen, en bij het weglopen gaat de auto automatisch op slot: super!

TomTom navigatie werkt goed alleen jammer dat in deze versie nog geen HD traffic zat.

Xenon verlichting geeft goed licht en draait mee in de bochten: erg fijn.

Heb ik dan helemaal niks te klagen: jawel want de auto heeft een vervelende trilling vanaf 100 km/u. Ik merkte dit al na het ophalen van de auto (proefrit niet op de snelweg gereden). Het lijkt alsof er onbalans in de achterwielen zit (trilling is voelbaar in de stoel). Na een week dus teruggegaan en de wielen zijn opnieuw gebalanceerd. Dit heeft wel voor enige verlichting gezorgd maar het is nog steeds aanwezig.

Volgende week gaat de auto een paar dagen terug naar de dealer zodat ze de evt. oorzaak kunnen achterhalen....

Update onbalans

  • 47.700 km

De auto heeft vorige week een paar dagen bij de dealer gestaan en ze hebben de oorzaak van de onbalans uitvoerig onderzocht en uiteindelijk is er 1 nieuwe velg en twee nieuwe banden achter onder gekomen.

Trilling is voor mijn gevoel nog heel lichtjes aanwezig maar dit ligt ook aan hoe de auto uberhaupt geveerd is.

Zeer tevreden over de afhandeling door ArendAuto Eindhoven. Ze hebben mijn auto op mijn werk opgehaald en hebben hem daar ook weer afgeleverd een paar dagen later, omdat ik wel erg ver weg woonde. Dat is nog eens service!

Een jaar en 30.000km verder..

  • 73.500 km

Een korte update na een jaar in deze auto: Nog steeds erg tevreden over het comfort en elke dag stap ik met veel plezier in deze wagen. Dit jaar heb ik precies 30.000 km gereden en dit is zonder enig probleem verlopen. Afgelopen week zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en afgezien van het reguliere onderhoud geen bijzonderheden. Ik rijd vrij rustig maar inclusief ritjes met aanhanger, caravan in Nederland en 3 weken met de dakkoffer in Frankrijk resteert een verbruik van 4,9 l/100km. Erg netjes dacht ik zo. We rijden lekker verder want ik ben van plan om voorlopig nog in deze auto te blijven rijden. Hopelijk is mijn Megane dat ook van plan!

Geen problemen..

  • 104.000 km

Na een jaar weer de 30.000km onderhoudsbeurt en geen bijzonderheden.

Auto rijdt heerlijk en verbruik blijft laag, gemiddeld over dit jaar 4.9 l/100km.

Verstuiver kapot..

  • 128.000 km

Helaas de eerste serieuze panne met de Renault. Van ene op andere moment alarmlampjes in de auto, direct stoppen anders motorschade.. De motor liep op drie cilinders een van de verstuivers was kapot. Nadat de ANWB tot de conclusie kwam dat ie hem niet kon maken is de auto met de vrachtwagen opgehaald en naar mijn dealer / garage gesleept waar er voor 700 euro nieuwe verstuiver in werd gezet. Helaas pindakaas maar allang blij dat het niet midden in mn vakantie oid is gebeurd :-)

Weer 35.000 km verder

  • 162.000 km

Inmiddels weer 35.000km verder en geen schokkende zaken.
Afscheid genomen van de Renault dealer en garage gevonden in Rijsenhout, de distributiewissel incl. waterpomp kon daar voor 365 euro ipv de 750 euro bij de Renault dealer.

Bij de APK + beurt in februari geen problemen, alleen 4 nieuwe bandjes eronder gegaan (Michelin Energy Saver). Verbruik blijft zeer laag met gemiddeld 4,9l / 100km. Zelfs nog iets naar beneden gegaan omdat ik voor woon-werk nu vnl. snelwegkilometers rijd ipv provinciale wegen.

Wat dingetjes...

  • 182.300 km

Afgelopen maanden wel het e.e.a. stuk gegaan helaas. Dat mag ook wel, want inmiddels al ruim 180.000 km op de teller. In juni is de multiriem gedeeltelijk afgebroken, zonder veel erg gelukkig. Nieuwe riem erop en gelukkig tijdens de vakantie in Frankrijk geen last. Alleen werkte de airco niet meer goed, na terugkomst in Nederland na laten kijken en wat bleek... condensor kapot/lek. Voor 450 euro weer gemaakt dus blij :-).

Paar weken later weer problemen: allemaal alarmlampjes, "kans op motorschade". ANWB nagekeken, snel naar een garage in Den Haag gegaan. Na een misverstand bij een universele merkgarage (die geen tijd had maar dacht dat ik een vaste klant was ), terecht gekomen bij Autohaag Zeeuw en deze hebben de oorzaak precies kunnen achterhalen. Steker van drukrail is vervangen en alles was weer koek en ei. Na nog wat ander regulier onderhoud was de auto na een paar honderd euro te hebben afgetikt weer van mij. Ik rijd nog steeds met veel plezier in de Megane, maar hoop dat we nu wel weer even wat (tien)duizenden km's kunnen rijden zonder problemen..

Geen problemen

  • 195.000 km

Weer APK plus grote beurt gedaan bij mijn lokale garage.

Keyless entry toont soms wat haperingen, waardoor ik paar keer op de afstandsbediening moet drukken voor de bestuurderskant ontgrendelt. Toch maar eens naar laten kijken.

Verder geen problemen, we gaan gaan rustig verder. Inmiddels naderen we de 200.000...

Jaartje verder

  • 223.000 km

Weer een jaar en 30.000km verder.

Paar dingetjes dit jaar:
-Slot aan de bestuurderszijde moeten vervangen
- foutmelding op dashboard bij terugkeer vanuit Frankrijk in de zomervakantie. Bleek een gloeibougie te zijn die oneindige weerstand gaf.
Na vervangen geen problemen meer
- Laatste beurt remblokken achter vervangen

Verder weinig bijzonderheden, auto rijdt nog lekker. Heb hem nu precies 6 jaar en 180.000km. We rijden vrolijk verder richting 300k !

Een slecht jaar,,.

  • 240.000 km

Helaas is het vanaf juni niet zo goed gegaan met de Megane. Motor liep niet lekker stationair. Na onderzoek bij de garage bleek iig 1 verstuiver kapot. Na doormeten bleken ook twee andere verstuivers niet goed meer te werken. Besloten dus om 3 verstuivers te vervangen.

Hiermee dachten we dat we er waren, echter vlak voor de vakantie twee
keer meldingen op het dashboard en de roetfilter bleek vol te zitten. Besloten ook om deze te laten vervangen, en dan zouden we met gerust hart op vakantie kunnen.

Maar je raadt het al: na 100km een slecht lopende motor en alarmlampjes op het dashboard. Met samengeknepen billen terug naar huis en alle bagage overgeheveld in de auto van mn vader (bedankt pa !).

Er bleek uiteindelijk een sensor van de roetfilter ook defect.
Sindsdien geen problemen meer, maar vertrouwen in de auto is wel geschaad..

Maar ja nu 2500 euro geinvesteerd in de auto dus wil er nog wel een tijdje in blijven rijden. Hopen dat hij het komende jaar weer wat vertrouwen kan winnen anders wordt het toch exit Megane.

Wordt vervolgd.. :-)

Weer probleemloos

  • 254.000 km

In Februari weer onderhoudsbeurt en APK. Geen bijzonderheden en alleen twee nieuwe remblokken. Verder geen problemen in afgelopen maanden, auto rijdt nog steeds prima.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.