Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011) #6

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst100.200 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Megane Estate - Mijn eerste ervaringen

  • 800 km

Op 7 mei 2011 kon ik mijn Megane Estate ophalen bij Bochane in Zeist. Voordat ik daadwerkelijk begin met reviewen wil ik jullie graag meenemen door het pad van keuze en de weg naar de levering.

In februari was ik rond met een nieuwe werkgever en mocht ik als gevolg hiervan ook een nieuwe auto uitzoeken. Eisenlijstje:
- ruim (i.v.m. vakanties, hond, etc.): sw, mpv of suv dus
- diesel (gunstigere leasevoorwaarden, grotere actieradius)
- comfortabel, maar toch koersvast
- compleet uitgerust (minimaal airco, cruise control, parkeersensoren achter)
- liefst 14 of 20 procent bijtelling

Opties met 14 procent bijtelling waren er voor mij niet, dus op naar de 20 procent-categorie dan maar. Renault Megane Estate, Focus Wagon (“oud” en/of nieuw), Astra Sports Tourer, Octavia Combi, Golf Combi, Touran, Mitsubishi ASX, Sportage, Superb Combi, V50.

Bij de eerste schifting vielen de oude Focus (gedateerd model), Astra (ben nu eenmaal niet zo van de Opels), Octavia (geen “klik”) en V50 (gedateerd model) af. Bleven over: Megane, nieuwe Focus, Golf, Touran, ASX, Sportage en Superb.

De Sportage was nog niet leverbaar met dieselmotor (in 20%) en viel me qua rijden een beetje tegen. Iets teveel op comfort naar mijn smaak (lees: erg “zacht”). ASX: nog geen passende diesel beschikbaar en niet ruim genoeg. Superb: ruimte te over, maar net als bij de Octavia toch geen “klik”. Golf: prima auto, maar mij niet uitgesproken genoeg en als je een complete (1.6 TDI Highline met opties) wilt hebben dan loopt de prijs erg op. Voor de Touran geldt hetzelfde.

Focus vs. Megane: Dit ging vrij close worden, maar omdat de Focus nog niet te rijden was en ik toch niet zo gecharmeerd was van het uiterlijk, let wel: dat is persoonlijk, uiteindelijk na een bezoekje aan verschillende Renaultshowrooms besloten voor de Megane Estate te gaan.

Eerste keuze was aanvankelijk een GT-line, maar met alle opties die ik wilde hebben (Bose, panoramisch dak, Europa navigatie, hondenrek, etc.) werd die me net even te gortig qua maandlasten. De dealer maakte me toen attent op de Bose-uitvoering en na wat twijfelen over de velgen (achteraf onterecht naar mijn mening, ze staan ‘m goed!) besloten om voor de volgende configuratie te gaan:
- Megane Estate Serie Limitée Bose
- 1.5 Dci (110pk, handgeschakeld)
- Kleur: Zwart metallic
- Pack Lumière (panoramisch schuif-/kanteldak, privacy glass achter)
- Upgrade naar kaart Europa
- Hondenrek
- Volwaardig reservewiel

Na het krijgen van een uitstekende service en prima aanbod besloten de auto bij Bochane in Zeist te laten bestellen. Half april was de papierwinkel rond en was de verwachting dat de auto in juli wel geleverd kon worden. Toen begon ik echter wat verontrustende berichten te lezen op onder andere het Autoweek-forum over levertijden, productieproblemen, etcetera. In eerste instantie kon de dealer dit bevestigen noch ontkennen, maar een weekje later (3e week april) belde hij met de mededeling dat het oktober/november “of misschien nog wel later” kon worden. Ik was tijdens dat telefoongesprek al aan het overwegen om te annuleren toen hij het volgende opperde: “Ik heb misschien een alternatief: er staat een witte met dezelfde motor en opties zoals jij wilde, als je daarvoor kiest kun je begin mei rijden.”

Na overleg met de kleurcommissie thuis ;-) besloten om voor die auto te gaan. Wel wilde ik de stootstrips meegespoten hebben. Dit was geen probleem. Ook heb ik de motoraanduiding en Bose-aanduidingen laten verwijderen.

Alles bij elkaar heb ik dus nog geen maand hoeven wachten op mijn auto. Je kunt je voorstellen dat dit erg lekker was.

De eerste indruk (na zo’n 800km, dus erg pril) is prima.

Uiterlijk: de wagen ziet er echt goed uit in het wit met de zwarte/donkere accenten (spiegels, velgen, dak, privacy glass). De meegespoten stootstrips op de flanken zijn echt een aanrader voor die 250 euro. Dit zouden ze af-fabriek moeten doen.

Prestaties/Rijgedrag: aangezien de wagen nog maar weinig heeft gereden doe ik het rustig aan. De motor is echter nu al behoorlijk soepel en lekker stil. Ondanks dat ik nog niet verder ben gegaan dan 2500 á 3000 toeren kon ik prima meekomen met het overige verkeer. Bochten gaan prima en kunnen, indien gewenst, lekker sportief worden genomen. Drempels worden ook goed verwerkt. Ik lees overigens in andere reviews opmerkingen over een hakerig schakelgedrag die ik niet kan onderschrijven. Het schakelen gaat extreem soepel en met korte slagen. Het sturen gaat voldoende direct en met genoeg weerstand. Het gevoel in de pedalen is ook goed, je voelt wat er gebeurd en dat vind ik persoonlijk prettig.

Uitrusting: buiten xenon en volledig leer zit eigenlijk wel zo’n beetje alles erop. De Bose-installatie klinkt lekker vol en het lijkt wel alsof het geluid vanuit het midden van de auto komt en niet vanuit de deuren/hoedenplank of iets dergelijks. Het glazen dak zorgt voor een erg ruimtelijk effect en de stoelen zitten prima en geven veel steun. Het glanzend zwarte materiaal in het interieur (“pianozwart”) ziet er mooi uit, maar is wel een echte vlekvanger. Ik gebruik er zo’n doekje voor die je ook voor de omlijsting van een flatscreen kunt gebruiken. De navigatie werkt prima en intuïtief (beide kenmerken van de “normale”TomTom en hier dus ook aanwezig). Het bedienen vanaf de middenconsole kost even wat gewenning, maar na een paar keer gaat het al “blind”. Toegegeven, het ziet er grafisch niet zo gelikt uit als een RNS (VW) of systeem van bijvoorbeeld BMW, maar het kost ook beduidend minder (alleen €120,00 voor de Europa-upgrade).

Comfort: de uitrusting, lekkere stoelen en rust in het interieur werden na de aflevering meteen getest door een ritje van Zeist naar huis (ongeveer 200 km). Ook de klimaatcontrole deed het prima ondanks de hitte. De automatische parkeerrem is even wennen, maar daarna wil je niet meer anders. Wat me ook opvalt is de stilte in het interieur. Wel moet ik hierbij aantekenen dat het openen van het dak buiten de bebouwde kom voor meer geluid binnenin zorgt. Op de snelweg is dicht of stand 1 (van 4) het prettigst. Wel goed dat er een opstaand randje van gaas omhoog komt als je het dak open zet, dat houdt de insecten buiten.

Ruimte: Voorin heb ik ruimte genoeg en is het fijn dat beide stoelen ook in hoogte te verstellen zijn. De lendensteun en goed verstelbare hoofdsteunen zijn hierbij ook prettig. Achterin is er ruimte genoeg voor passagiers. Onze hond heeft het inmiddels ook goed naar zijn zin in de bagageruimte. Ik heb daarvoor een hondenrek aan laten brengen, het afdekzeil is opgeborgen (achter de bank is daar een ruimte voor) en er ligt een vuilafstotende mat (via AnimalKing aangeschaft, tip!) in. Vorige week i.v.m. een verbouwing “wat” spullen gehaald. Er lag uiteindelijk 425kg aan zakken cement, tegellijm, etc. achterin en het afdekzeil kon nog prima dicht. Ook hier geen reden tot klagen dus.

Conclusie: tot op heden absoluut geen spijt van de “aanschaf”. Volgende maand staat er een retourtje Parijs op het programma en in de zomer gaat het richting Toscane. Kijken hoe de auto zich hier gaat weren.

Qua waarderingen voor betrouwbaarheid en kosten heb ik deze op "3" gezet. Dat is namelijk nog niet echt te beoordelen met deze km-stand.

Update: Nog steeds tevreden

  • 2.220 km

Na inmiddels ruim 2000 kilometer ben ik nog steeds goed te spreken over mijn Franse metgezel. Wat me wel is opgevallen is dat het aangegeven verbruik van de boordcomputer hoger is dan in werkelijkheid. Andersom heb ik dit al vaker meegemaakt, maar zo nog nooit. Ter illustratie: bij mijn laatste tankbeurt van 49,5 liter gaf mijn tripmetertje 820 kilometer aan (1:16,56 ofwel 6,04/100). De boordcomputer gaf 6,4/100 aan. Dit verbruik overigens bij veelal korte ritten (15km enkel woon-werk) met ongeveer 70% snelweg en af en toe stevig doortrappen. Ben benieuwd wat het verbruik gaat zijn bij het weekendje Parijs dat met Pinksteren op de planning staat. Handig is overigens dat je de bank gewoon kunt neerklappen ondanks de aanwezigheid van een hondenrek. Grotere/langere spullen kun je zo toch nog makkelijk meenemen. Een nieuwe update zal snel volgen.

Retourtje Parijs - geen probleem!

  • 3.400 km

Afgelopen weekend stond een retourtje Parijs op het programma. Zaterdagochtend (eigenlijk vrijdagnacht) de 60-liter tank tot het randje gevuld en rijden maar. Een ritje naar Parijs zou in ieder geval genoeg moeten zijn om te kijken of de Megane ook bij de middellange ritten voldoet. Ik kan hier alleen maar volmondig "ja" op zeggen. De auto is een rustige, comfortabele reisgezel gebleken en je komt dan ook ontspannen op de plaats van bestemming aan. De lekkere sound uit de muziekinstallatie en gebruiksvriendelijke TomTom dragen hieraan bij. Bovendien heb ik het idee dat de motor steeds meer aan het loskomen is. De prestaties verbeteren voelbaar en het verbruik daalt zienderogen. Maandagavond bij thuiskomst stonder er 930km op de dagteller en had ik nog 7 liter over. Een verbruik van 1/17,6 dus bij normaal doorrijden (6 km boven max. snelheid op de teller met cruisecontrol aan). Ik verwacht hier nog wel verbetering in trouwens.

Tot de volgende update!

Een nieuwe update, nog steeds blij.

  • 5.100 km

Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto. Hij blijkt zijn beloftes op praktisch gebied uitstekend waar te maken. Onlangs de auto gebruikt om naar het milieupark te rijden. Tot de nok toe gevuld met troep wel te verstaan. Het gemak waarmee je hem vervolgens weer schoon krijgt is perfect. De bekleding (ook het stoffen gedeelte – want halfleer) laat zich goed afnemen met een vochtige doek. Het comfort is nog steeds perfect in orde. Ik was al nooit vies van een wat langere rit, maar door de rust aan boord en het mooi verwerken van oneffenheden in de weg kan ik lekker ontspannen kilometers “vreten”. Twee puntjes waar ik nog aan moet wennen c.q. nog wel wat beter kunnen zijn de climate control en het verbruik. De eerstgenoemde blaast echt behoorlijk hard en de lucht is ijskoud in de automatische stand. Op “soft” zetten helpt wel wat, maar meestal stel ik het in op stand 1. Beetje het doel voorbij van een automatische airco als je het mij vraagt. Binnenkort maar eens kijken of ik wat meer kan instellen (Tips zijn welkom!). Heb me er nog niet echt in verdiept. Tweede punt is het verbruik. Op langere ritten (veel snelweg) is het verbruik conform mijn verwachtingen, maar een gemiddeld verbruik van 6,5l/100km op woon-werkverkeer (15 km enkel, met 90% snelweg, cruise op 120) moet toch echt nog wel een stukje beter kunnen. Laat ik de wagen nog even de tijd geven tot de motor bij km-stand 10000 “los” is. Dan kan ik er wellicht meer over zeggen. Positief verrast ben ik over het gemak waarmee je kunt “hoeken” met deze auto. Als je hem hard de bocht ingooit blijft de koets neutraal, vlak en blijft onderstuur heel lang uit. Over een paar maandjes een nieuwe update met ervaringen op de Autobahn, Alpenwegen, Italiaanse snelweg en Toscaanse glooiende wegen. Benieuwd hoe de Megane zich daar zal houden.

Terug van vakantie – nog blijer met de Mégane.

  • 12.500 km

De afgelopen weken hebben we een mooie vakantie kunnen vieren in de Toscane. De heen- en terugweg afgelegd met een minimum aan stops (2 “chauffeurs”) en toch nog vrij uitgerust aangekomen.

De auto heeft zowel zijn praktische nut, rijplezier als comfort nogmaals vet onderstreept tijdens zowel de heen- als terugreis (1170km enkel) en de ruim 1600 kilometer die we ter plekke hebben gereden. Bijna 4000 km in 2 weekjes dus, waarbij er rustig als stevig (heerlijk die Passo della Futa, o.a.) is gereden en er zowel korte als langere ritten zijn gemaakt. Het gemiddelde verbruik komt uit op een, naar mijn mening nette, 5,7 à 5,8 liter op 100 km. Zeker als je het vele heuvel-, bergopwaarts rijden, stevig doorrijden op de snelweg en het continu gebruiken van de airco (buitentemp. 27 tot 33 graden) in ogenschouw neemt. Over die airco was ik in eerdere bijdragen wat sceptisch, maar ik ben er ofwel aan gewend of het is beter gaan werken. Geen klachten meer in ieder geval. De motor is overigens helemaal “los” nu en loopt erg soepel en is zelfs redelijk rap (bezien in het juiste perspectief) te noemen.

Nog een aanrader voor de mede-autofiel: breng een bezoekje aan het Lamborghini museum en de fabriek in de buurt van Bologna als je de kans krijgt. Het museum is erg mooi, maar de fabrieksrondleiding is nog een stuk specialer.

Er staan de komende tijd geen lange ritten meer op het programma, hij mag zich weer verder bewijzen in regulier woon-werkverkeer en tijdens het privégebruik. Ik zal weer updaten bij bijzonderheden of bij 20.000km.

Inmiddels 60.000 km achter de rug

  • 60.040 km

Inmiddels zijn er sinds mijn laatste update weer zo'n 47000 kilometer onder de wielen door gegaan. 2 beurten (30 en 60k) verder en geen gebreken. Enige dat er bij de laatste beurt te melden viel was dat de kentekenverlichting (achter) geoxideerd is (?) en daarom vervangen moest worden.

Het verbruik lijkt sinds een kilometerstand van ongeveer 45000 kilometer nog wat verbeterd te zijn. Op de veelal kortere ritten woon-werk haal ik een gemiddelde van 5,8 a 5,9 liter/100km en op wat langere ritten met redelijk gemak (cruise control op max. toegestane snelheid +4 en anticiperen) 4,9 a 5 liter/100km.

Sinds vorige week zitten de zomerbanden er weer onder en merk ik iets minder afrolgeluid. Niet dat ik ontevreden ben over de Michelin Alpin A4 winterbanden, maar de zomerconti's zijn net wat stiller.

Is er dan niks te "zeuren" na bijna 3 jaar? Geen grote dingen in ieder geval. Wel trilt het (optionele) hondenrek af en toe licht. Dit levert dan een bijbehorend irritant geluid op. Ook het panoramadak heeft sporadisch last van een kraakje. Een duwtje van binnenuit of even open en weer dicht doen helpt dan prima.

Over het rijgedrag van de auto ben ik nog steeds lovend. Voor mij in ieder geval een goede mix van comfort en voldoende scherpte. De motor is voldoende adequaat om in het Nederlandse verkeer mee te komen. Alleen onderin mis ik power. In 3 (of zoms zelfs 2) over een drempel kruipen en dan met minder dan 1500 toeren lekker wegrollen is er niet bij. Dan moet je echt een tandje terug om er de gang in de krijgen. Toch echt wel een verschil met de smeuiige, veelal wat dikkere, diesels van voor het downsizingtijdperk.

Nog 2 jaar (leasetermijn is voor mij en alle collega's met een jaartje verlengd omwille van kostenbesparing) mag ik mij voortbewegen in de Megane Estate. Wat het daarna gaat worden? Ik laat me verrassen door wat de autowereld te bieden heeft en wat Den Haag aan regelgeving zal veranderen. Vervolgens gaan we weer zoeken naar een juiste balans tussen kosten, plezier, smaak en praktisch nut waarbij de kosten belangrijk zijn, maar ik vertik om 5 jaar in een auto te gaan rijden die alleen goedkope maandlasten als voordeel heeft.

Misschien heeft Renault tegen die tijd wel een mooie nieuwe Megane Estate klaar met hun nieuwe 1.6 biturbo diesel (160pk en 380Nm). In dat geval kon ik weleens heel snel klaar zijn met mijn zoektocht.

Nog steeds prima.....maar de opvolger lonkt

  • 90.000 km

De Mégane voldoet nog steeds prima. Wat ik wel merk is dat het uiterlijk, met name het front, wat minder actueel aandoet. Enerzijds zal dat door het lijnenspel komen, maar ook door de facelift die Renault een tijd geleden al op de Mégane doorvoerde.

Qua rij-ervaringen eigenlijk weinig nieuws te melden. De auto is nog steeds prima voor ons gezin en de ruimte van een stationwagon blijft erg fijn. Waar ik me in het begin een beetje zorgen maakte over het 1.5-blok is dit in de praktijk een erg fijne en vooral soepele metgezel gebleken.

Wel zijn er 4 dingen geweest die aandacht van de dealer vroegen:
- de wang van de bestuurdersstoel (kunstleer) vertoonde scheuren. Onder garantie is de hele bekleding van de stoel vervangen.
- bij het wisselen van een lampje is een knullig en kwalitatief ondermaats 'houdertje' verbogen. Dit is een los onderdeeltje, maar niet los te bestellen (?!!). De hele koplamp is derhalve vervangen - m.i. totaal belachelijk.
- tijdens de 90k-beurt is geconstateerd dat er een pakking lekte bij de turbo. Niet merkbaar tijdens het rijden. Is onder garantie verholpen.
- de airco werkte, op de warmste dagen van het jaar, niet. Begon met een irritante fluittoon en daarna kwam er geen koele lucht meer uit. Systeem is bijgevuld en twee weken later nogmaals gecontroleerd op lekkage, geen defecten gevonden.

Al met al is alles netjes verholpen en zijn het geen grote problemen/showstoppers. De airco had men bij de dealer bij de eerdere beurt(en) beter moeten controleren.

Inmiddels is het einde overigens in zicht. Mijn Mégane gaat per mei 2016 vervangen worden. Ik heb er dan 5 jaar met veel plezier in gereden. Inmiddels is de zoektocht naar een waardige opvolger begonnen.

De nieuwe Mégane Estate of toch een slagje groter (Talisman) of gaan we naar een ander merk overstappen? De tijd zal het leren.

De laatste dag - Merci!

  • 100.200 km

Na 5 jaar, 1 maand en 7 dagen zal de Mégane vandaag teruggaan naar de leasemaatschappij. Het contract van 5 jaar is dan afgelopen (mocht iets langer doorrijden i.v.m. levertijd van de nieuwe auto).

Ik zou nu een sentimenteel verhaal op kunnen hangen over het feit dat de auto mij nooit in de steek heeft gelaten, onze kinderen hun eerste autoritjes in deze wagen hebben gemaakt en dat we een groot deel van Europa met deze auto hebben gezien, maar laten we dat niet doen :-)

Nuchter bezien heeft de Mégane de afgelopen 5 jaar prima voldaan aan mijn verwachtingen. Er is nooit iets schokkends kapot gegaan, maar de climate control lijkt na vorig jaar niet meer de oude te zijn geworden. de uitstroomopeningen aan mijn kant blazen warmere lucht dan die aan de passagierszijde. Zelfs met alles op standje 'vrieskist'. Dat dient de leasemaatschappij/handelaar (weet niet wie hem gaat verkopen) wel even goed na te lopen en op te lossen. Voor de rest is de auto nog prima en een goed alternatief voor wie een diesel wil met niet al te veel kilometers op de klok.

Natuurlijk zijn er kleine puntjes. Het plastic aan de onderkant van het dashboard/handschoenenkastje krast heel makkelijk, de bekleding van de bagageruimte is een ramp om te reinigen en het afklappen van de achterbank/opklappen van de zittingen is een 'origami-oefening' voor zowel bank als gebruiker.

Echter heeft de auto me overtuigd om voor de eerste keer in mijn auto-leven bij een merk te blijven. Dat zegt voldoende lijkt me.

Van de nieuwe 'voiture' volgen foto's en ervaringen zodra ik deze heb/heb opgedaan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.