Renault Mégane dCi 110 Limited (2018)

autoreview

Renault Mégane
Renault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault MéganeRenault MeganeRenault MeganeRenault MeganeRenault MeganeRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GTRenault Mégane GT

Signalement

UitvoeringMégane dCi 110 Limited
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst38.500 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

7 weken vervangauto

  • 38.500 km

Aangezien ik zag, dat er maar 1 vrij beknopte revieuw van de huidige serie Megane 1.5 dci met 6 versnellingen handbak op AW staat, en ik er als vervangwagen in 7 weken een kleine 15000km mee gereden heb, denk ik dat mijn ervaringen met deze auto de geinteresseerden een stukje beeld geven van deze auto.
Kleine samenvatting waarom ik zo lang met deze auto heb gereden als vervangauto; mijn huidige auto, een Ford mondeo 2.0 tdci automaat bj 2018 met 108000km op de teller, stond zo lang met panne in de garage omdat een nieuwe roetfilter niet leverbaar was...

Goed de Megane. Ik heb van de vorige generatie 2 Meganes met de zelfde 1.5 dci motor 'versleten', weliswaar in stationwagon uitvoering, maar ik denk dat ik een redelijke vergelijking kan/mag maken. Zo kunnen de eventuele kandidaten die nu nog een vorige generatie Megane rijden, en de nieuwe in overweging nemen, hopelijk een beetje inzicht krijgen over deze wagen dankzij mijn bevindingen.

De verschillen

Los van het model, is natuurlijk het dashboard en de bediening via het grote scherm in de console de grootste verandering. Gezegd moet worden, dat in mijn gereden uitvoering niet het hele grote scherm zat, maar het gewone. Wel had de auto achteruitrijcamera, blindspot detectie, parkeersensoren en navi natuurlijk.
Ik ben geen fan van touchscreen, en hoe meer functies er via het scherm bediend moeten worden, hoe groter mijn weerzin van touchscreen wordt.....Zo bedien je bij de vorige generatie Megane de tomtom navi met een knop bij de versnellingspook; hoe handig, relaxt en trefzeker kan je het hebben! Zo niet de nieuwe generatie, kleine lettertjes op het scherm, waar je bij het minste hobbeltje in de weg naasttypt, en je dus constant NIET met je ogen op de weg zit om een adres er in te krijgen. Kun je redeneren, ja, dan stop je toch even? Ja theorie is leuk, maar praktijk?
Zo kun je ook bij de nieuwe lichting je rijmodus aanpassen op economisch, normaal of sportief. OK, het blijft natuurlijk smaak, maar in de ecomodus is de auto niet vooruit te fikken, zeker niet als je op een B weg iemand wil inhalen. De auto reageert dan heel traag op je gaspedaal, ik vind het zelfs aan de linke kant! Het lijkt net of je een zware aanhanger meesleept, zo moet je het een beetje voorstellen. Ik de normale modus is dat al een stuk beter, maar in de sportieve modus rijdt hij echt het prettigste. Dan reageert de auto perfect op je gaspedaal, net zoals hij dat ook bij de vorige generatie deed.
De nieuwe Megane maakt ook in de 6e versnelling aanmerkelijk meer toeren. Waar de oude bij 120 km/h rond de 2000t/min zat, zit deze gewoon 300 toeren hoger. Ik moet wel zeggen dat de extra geluidsproductie niet echt een probleem is, en het gekke is dat hij bovendien heel zuinig loopt. In NL, als je rond de 120 of minder rijdt, kom je gewoon boven de 1 op 20 zonder gek te doen. Maar zodra je harder gaat rijden, valt in de verhouding het verbruik navenant een stuk hoger uit. Daar was de oude serie weer zuiniger.
Qua meubilair zijn het andere stoelen en bekleding, maar ik kan niet zeggen dat er hier op het gebied van comfort grote verschillen zijn. Ook verwarming/airco werken perfect en snel. De binnenruimte is voorin prima, maar achterin is het krap...ik ben 190cm en ik heb de stoel echt niet op de achterste stand staan, maar ik zou niet achter mezelf kunnen zitten als volwassene wat de beenruimte betreft. De kofferbak is prima bruikbaar, al is de tildrempel aan de hoge kant. Verder is ook de digitale klokkenwinkel naar smaak instelbaar: op kleur en wat je wilt zien. Grappig is, dat als je in de sportmodus rijdt, de dashboardverlichting met rood gecombineerd wordt. Het is allemaal prima afleesbaar, maar ook hier zie ik het liefste gewoon de oldschool klokkenwinkel.
Wat ook grappig is dat je de auto perfect 'vol' kan tanken. Als je boordcom vertelt, dat je 1 op 20 hebt verbruikt, krijg je ook precies 25 liter in de tank na 500km, en het pistool klikt af bij 24 liter, dus de laatste liter moet je er wat rustiger in laten lopen. Maar meer als 25 liter krijg je er no way in.

Wat zijn de kwaliteiten kort samengevat:

Nog altijd comfortabele reiswagen
Zuinig
Rijdt lekker vlot mits je in de sportmodus zit
Ziet er mooi uit
Geluid van radio/mp3 is prima (maar geen bose...)

Wat beviel minder?

Ik stoorde me heel erg aan het feit dat je na elke rit, kort of lang, je de rijmodus opnieuw moet instellen...Dus elke keer door X menu's heen om de auto weer te hebben zoals je het wilt. Je hoeft toch ook niet elke rit je stoel in de goede positie te zetten??
Verder heb je 2 USB ports. Stel je gebruikt de ene om je Iphone te laden, en de tweede om je muziek te luisteren, dat werkt dus niet! Als je phone bijna leeg is heb je pech qua muziek, moet je maar hopen dat er iets leuks op de radio is.....
De navi werkt op zich goed, maar op een gegeven moment in Frankrijk was hij op de route nationale van A naar B helemaal de weg kwijt door een afgesloten weg. Hij stuurde me als alternatief letterlijk het bos in, en op een gegeven moment reed ik tussen de mountainbikers op een karrespoor....en de navi liet me vrolijk steeds verder het woud in hobbelen tot ik vast kwam te staan bij een slagboom dat het bos alleen toegankelijk was voor de mensen van staatsbosbeheer....grrr...Dat geintje heeft me toen een uur gekost, en de auto helemaal onder de drek. Ook op langere afstanden in Duitsland, met dikke filemeldingen op de autobaan, stuurt hij je vrolijk die kant op om op het laatste moment met een alternatief te komen. Uit ervaring weet ik dan, dat ik een heel andere route moet pakken, en halverwege 'snapt' de navi het ook een keer, Dan ben ik de navi ineens een half uur of meer te slim af, dankzij mijn kennis van de routes zal ik maar zeggen. Dan denk ik met de huidige technieken....zou hij toch zelf moeten kunnen verzinnen, en mensen die de kennis niet hebben en blind op de navi gaan, verliezen een giga klap tijd...
Tenslotte blijf ik al de menu structuren een ramp vinden, en gewoon super slecht voor de verkeersveiligheid!! Je moet voor alle mogelijke onzinnige dingen door een hoop menu s en sub menu s heen graven, met een beetje mazzel tik je net even door een hobbel in de weg het foute menu aan, en kun je weer van voor af aan beginnen. Je bent seconden lang afgeleidt van de weg, ik heb er geen goed woord voor over. Ik vind het echt helemaal knudde, maar naar mijn idee ben ik de enige, want steeds meer auto s worden met die ellende uitgerust...ik denk dat ik weet waarom (kostenplaatje!!)

Ik kan niet zeggen dat ik gigantische veranderingen, danwel verbeteringen heb gemerkt/gevoelt tussen de vorige serie Megane en het huidige model. Of hij mooier is van buiten/binnen is smaak, maar ik vind het wat dat betreft zeker een geslaagde auto. Het algemeen comfort , stilte tijdens het rijden, vind ik 100% gelijkwaardig, en hier kan ik geen echt verschil ontdekken. Ook kwalitatief wat rammels en piepjes doet hij het net zo goed als de vorige generatie. Hij is tot 120 Km/h wat zuiniger, maar bij hogere snelheden lust de nieuwe serie weer wat meer diesel. De topsnelheid ligt ook iets lager. Ik heb hem net boven de 190Km/h gekregen, waar de oude net de 200 aantikte haha. Voor wat het waard is. De algemene betrouwbaarheid kan ik niet beoordelen, maar laat ik zeggen dat het geheel me een kwalitatief goede indruk heeft gegeven. Ik heb geen reden te denken, dat er ineens van alles kapot zou gaan ofzo. Alleen heeft ook deze serie na de 15000km een mooi kuiltje van mijn elleboog in de bovenkant van de deurbekleding, net zoals de oude dat hadden.

Ik hoop dat ik met deze revieuw een beetje een licht heb kunnen schijnen over de huidige Megane met de 1,5 dci 110pk diesel met handbak. De revieuw mag dan officieel niet helemaal aan de spelregels van AWbvoldoen, omdat ik er maar zo kort in gereden heb als je naar de tijd kijkt, maar de kilometers in aanmerking genomen, geven toch wel het beeld van iemand die de auto een klein jaartje in bezit heeft gehad zal ik maar zeggen.

Inmiddels heb ik mijn Ford Mondeo weer terug, en dan merk je toch echt wel dat je van van een C segment weer in een D segmenter (met automaat) terecht bent gekomen met bijbehorend rijcomfort!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.