Renault Mégane dCi 110 Eco2 Zen (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 Eco2 Zen |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 29.500 km |
KM-stand laatst | 117.500 km |
Prima comfortabele auto met 'dingetjes'
- 117.500 km
Sinds augustus 2017 bezit ik deze Megane IV. Ik kocht hem met 27500 km op de teller. Op een paar problemen na, is de auto tot nu toe (even afkloppen) betrouwbaar gebleken.
Exterieur
Ik vind de buitenkant erg geslaagd. Het ding ziet er stoer uit. Mooie koplampen en de achterzijde is ook mooi. Helemaal top is het feit dat je bij deze Renault gemakkelijk een lampje kunt verwisselen. Bij mijn Citroen C4 moest ik er mee naar de dealer nadat ik mijn vingers had opengehaald. Mooi om met Philips lampen van de Action de verlichting van deze Megane IV voor slechts 6 euro te herstellen!
Interieur
De stoelen zijn geweldig. Niet te hard en niet te zacht. Ik ben er mee naar Frankrijk en Zuid Duitsland gereden en ook aan het eind van een rijdag zit ik nog prima. Dat was in de veel te zachte Citroen C4 stoelen wel anders. Daar had ik steevast een kussentje in mijn onderrug nodig.
De stoelen bieden voldoende instelmogelijkheden. Wel irritant is dat als ik de afstand tot de pedalen naar wens heb ingesteld, ik met mijn rechter onderbeen tegen hard plastic aan ‘leun’. Dit is de plastic rand van de middenconsole. Het is wat moeilijk uit te leggen als je de auto niet kent, maar hij steekt nogal ver het interieur in. Door de stoel iets naar achteren te schuiven is dat probleem opgelost.
Het dashboard ziet er lekker modern uit en voelt degelijk aan. Helaas hoorde ik om de zoveel maanden wat gekraak uit de achterzijde van de auto komen. Na het inspuiten van de deurrubbers en wat WD40 in de deurscharnieren verdwijnt het gekraak weer. Beetje irritant, maar er valt mee te leven. Af en toe kraakt de hoedenplank wat, maar dan zet ik de radio wat harder.
Het Rlink2 systeem werkt opzich prima. Het heeft mij wel veel tijd gekost om er wegwijs in te worden, want ik vind dat systeem niet heel erg gebruikersvriendelijk. Maar dat zal vast aan mij liggen. Heel af en toe valt het systeem helemaal uit, waarna het zichzelf reset en na een paar minuten weer goed werkt. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
Comfort
Zoals vermeld zijn de stoelen geweldig. Het rijden zelf is ook comfortabel. Oneffenheden worden prima verwerkt. Het is een heerlijke auto om mee te cruisen en ook in de ECO stand kun je er nog prima mee optrekken en/ of inhalen. Bij het neerklappen van de stoelen krijg je helaas geen vlakke laadvloer, maar je kunt wel veel in de auto kwijt. Twee racefietsen achterop, drie personen in de auto en een berg kampeerspullen. Het is wat passen en meten, maar het lukt wel.
Verbruik
Ik rijd niet erg zuinig, maar haal een verbruik van gemiddeld 5.4l per 100 kilometer. In het begin deed ik mijn best om zuinig te rijden en haalde toen zo’n 5.0 op 100 kilometer.
Klachten
27900 km Kort na aankoop was de accu leeg. De dealer laadde de accu op en keek verder niet naar de oorzaak van het leeglopen. Na een uur rijden was de accu weer vol en na een paar dagen kon ik de dealer weer bellen omdat ie weer leeg was. De dealer reageerde nogal laks en ik moest echt aandringen om ze zover te krijgen dat ze gingen kijken naar de oorzaak. Met een opmerking als ‘Misschien trekt uw smartphone hem leeg’ word ik niet geholpen. Mijn telefoon had ik trouwens niet eens gekoppeld. Na enig aandringen vond de dealer de oorzaak van het probleem…de accu was toch defect. Na het vervangen van de accu was dit probleem opgelost.
Normaal heb ik mijn auto in onderhoud bij een onafhankelijke BOVAG garage. Die vragen bij een probeem altijd goed door en luisteren serieus naar de klant. Na het verlopen van de garantietermijn heb ik onderhoudsbeurten weer bij mijn vertrouwde garage laten uitvoeren. Ik hoorde daar pas dat merkgaranties ook blijven gelden als je onderhoud en reparaties laat uitvoeren bij een onafhankelijke garage, maar dat wist ik niet.
60000 km: De auto maakte af en toe ‘bonk’ geluiden als ik over oneffen wegdek reed. Renault heeft dit wel goed opgelost door onder garantie een of andere stabilisatie onderdeel van de ophanging te vervangen.
90000: Achterste schijfremmen waren aan vervanging toe. Helaas zijn die bij de Megane zo ontworpen dat je dan in één keer de schijffremmen EN lagers moet vervangen. Dat schijnt in één constructie te zitten. Dat werd een dure grap!
117500km: Ik ben erg tevreden. De auto functioneert prima.
120000 km: 120k Beurt. Accu nu alweer aan vervanging toe. Was twee jaar geleden onder fabrieksgarantie vervangen. Na contact met Renault NL gaven ze toe dat die drie accu's in drie jaar niet best is, maar dat ze geen coulance willen geven aangezien ik mijn auto bij een onafhankelijke garage in onderhoud heb (waar ik met mijn vorige auto's vaak kwam en altijd goed geholpen ben) en de laatste beurten dus niet bij de dealer zijn uitgevoerd. Voor alle duidelijkheid, die onafhankelijke garage (Carteam/Bosch) houdt zich netjes aan het fabrieks onderhoudsschema.
De auto rijdt verder comfortabel, maar na mijn eerdere ergernisjes en de eerdere contacten met de lokale dealer opgeteld met de slechte ervaringen die mijn ouders met hun Renault bij dezelfde dealer hebben gehad, maakt dat mijn ergernis naar dit merk wat toe neemt. En dat terwijl dit mijn vierde Renault is. De vraag "zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen?" heb ik daarom veranderd van JA in MISSCHIEN.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.