Renault Mégane dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste autoreview over de Renault Megane 1.5 dCi
- 60.000 km
Introductie:
Sinds september 2015 in bezit van deze Renault Mégane GT-Line diesel uit 2012 na eerder te hebben gereden in een Opel Vectra GTS 1.8 Business Edition benzine uit 2006. De Mégane had bij aanschaf nog net geen 35k op de teller met volledige onderhoudshistorie en kilometerstanden opvraagbaar bij de Renault dealer. Met de 30k aan kilometers per jaar woon/werk verkeer kan ik hopelijk nog even voort.
Uitvoering met o.a.:
Achteruitrijcamera
Airconditioning
Aluminium pedalen
Bluetooth carkit
Climate control
Cruise Control
Elek. bedienbare ramen
Elek. verstelbare spiegels
Getint glas
Keyless entry
Half-lederen bekleding
Led dagrijverlichting
Lichtmetalen velgen 17"
Navigatiesysteem
Parkeersensoren voor/achter
Panoramadak
Private Glass achter
Radio/AUX/USB/CD-speler
Schuif/kanteldak
Regensensor
Start/stop systeem
Uiterlijk:
Hoewel het onderdeel uiterlijk meer een kwestie van smaak is, vind ik auto er leuk uitzien, en dan vooral het zwart i.c.m. de getinte ramen, dark metal spiegels, deurgrepen & velgen. Het zwart maakt de auto voor mij ook iets sportiever. Het enige jammere hieraan vind ik het ontbreken van de xenon verlichting, dit maakt de auto na mijn inziens toch wat meer af omdat de led dagrijverlichting daar beter bij past.
Comfort:
De GT-line is voorzien van half lederen bekleding. Het dashboard is bijna volledig van plastic, inclusief de deuren. Hier zit nog een klein beetje leder bij de bedieningsknoppen en onder het raam. De deur grepen en stang zijn helaas ook van plastic en bij het opendoen van de deuren wil dit nog wel is kraken. Dit vind ik persoon een beetje goedkoop aandoen en hadden ze wat mij betreft toch wel anders mogen maken.
De stoelen zitten voor mij als 1.90m lang persoon goed al had het zitvlak wel iets langer gemogen. De rugleuning kan je, naast naar voren en achter perfect instellen bij je onderrug door een soort van drukkussen zodat je daar de juiste steun krijgt. Je blijf goed zitten als je een scherpe bocht maakt en bij ritten van 2 uur of langer stapte ik nog makkelijk uit zonder pijn in mijn rug.
Voor de gene die achterin zitten is het wel oppassen geblazen. Zodra je langer bent dan 1.85m stoot je makkelijk je hoofd en bij 1.90m of langer moet je het hoofd anders gaan houden, in ieder geval bij mijn versie met panoramadak. Zeker iets om rekening mee te houden bij aanschaf indien je vaak personen moet meenemen. De dakbekleding is in mijn geval van stof in de kleur crème-wit. Hierdoor is de achteruitkijkspiegel en een gedeelte van de middenspijlen ook in deze kleur voorzien.
De motor:
Gezien ik van een 1.8 benzine motor afkwam had ik mijn twijfels over de sterkte van de 1.5 dCi motor van de Mégane. Echter viel mij dit reuze mee. De motor is vrij stil, op de snelweg hoor je meer windgeruis dan de motor. Hij maakt alleen wat lawaai bij het optrekken. Optrekken gaat daarnaast rap en je kan heel makkelijk met het verkeer meekomen, mits je je niet gaat houden aan de schakelmomenten die verschijnen in je dashboard. Indien je dat wel doet zal je merken dat zeker in zijn 5 en 6 de auto niet vooruit te branden is. Zelf schakel ik tot de 4de versnelling om en nabij de 2200/2500 toeren en de 5de en 6de versnelling rond de 2000 toeren. Bij normaal/rustig rijgedrag heeft dit maar weinig effect op het verbruik vergeleken de aanbevolen schakelmomenten van het dashboard.
Het schakelen gaat daarnaast heerlijk soepel, met een klein zetje valt de pook meteen in de versnelling. Als een warm mes door boter! Heerlijk!
Rijgedrag:
De Renault Megane GT-line heeft een onderstel dat iets lager bij de grond ligt vergeleken de andere uitvoeringen. De auto kan je daarom vrij makkelijk een bocht ingooien zonder dat je grip verliest en deze over gaat hellen. Veel wind zorgt er niet voor dat je sterk tegen moet sturen. Hard remmen zorgt er niet voor dat je auto een kant op duikt en hoewel deze uitvoering een stuggere vering heeft kan je prima een heuveltje over zonder dat je meteen tegen het dak aan zit. Sturen zodra je stil staat gaat heel gemakkelijk (niet aan te raden natuurlijk) en zodra je op snelheid bent wordt dit vanzelf iets zwaarder zonder op te vallen en oncomfortabel te worden.
Start/stop systeem:
Het start/stop systeem werkt goed. Als je bij het verkeerslicht staat en haalt je voet van de koppeling zodra hij in zijn vrij staat zal de motor afslaan. Dit zal bij stadsverkeer een positief effect hebben op het verbruik. Hoewel ik hier met regelmaat gebruik van maak doe ik dit niet als ik vooraan bij het verkeerslicht sta omdat ik het gevoel heb de boel een klein beetje op te houden. De reden hiervoor is dat het toch zo'n 2 seconden duurt voordat ik weer ga rijden omdat ik mijn voet niet boven de koppeling wil houden. De koppeling zit nogal hoog en het zit niet lekker als je de voet hier lang boven moet houden. In de winter, als het onder nul is, kan het overigens voorkomen dat deze functie niet werkt, waar dit precies mee te maken heeft is mij onbekend maar schijnt bij alle Renault Mégane's zo te zijn.
Verbruik:
Als ik rustig rij en de toerenteller niet de hele tijd in het rood trek haal ik gemiddeld zo'n 1:20. Dit is bij veel snelwegkilometers waarbij de snelheid gemiddeld zo'n 110/120 km/h is. Ga ik 130 km/h rijden merk ik dat het verbruik snel minder word, gemiddeld zo'n 1:18. Rij ik daar in tegen tussen de 80/100 km/h is een verbruik van 1:23 mogelijk.
Stuur:
Het stuur van de Mégane is grotendeels van leder en voelt lekker aan. Het stuur is vergeleken mijn oude Opel Vectra iets kleiner. De ruitenwisserhendel en verlichtingsknoppen aan de zijkant van het stuur zijn makkelijk te benaderen en deze knoppen voelen allemaal soepel aan. De muziek kan je instellen met de knoppen achter het stuur en met een scrollwiel blader je door de muziek. Met de knoppen op het stuur kan je de speed-limiter en cruise control instellen en activeren. Hier is niets mis mee en werkt allemaal prima.
Automatische ruitenwissers en verlichting:
De auto is voorzien van automatische ruitenwissers en verlichting. Hoewel ik beide standaard aan heb staan zorgen ze nog wel eens voor frustratie. Om met de verlichting te beginnen, bij het in en uitrijden van tunnels werkt het systeem prima. De verlichting gaat snel aan en uit zodra ik door een tunnel rij. Echter als het begint te regenen en het donkerder wordt gaat de verlichting 9 van de 10 keer niet aan, terwijl dat op dat moment wel wenselijk is. Hierdoor moet ik deze bij regen zo goed als altijd handmatig aanzetten. Andersom gebeurt het echter ook. Als ik bijvoorbeeld in de ochtend weg rij en de zon komt op, duurt het soms heel lang voordat hij uit gaat.
De automatische ruitenwissers kunnen er ook wat van want deze gaan soms redelijk snel wissen terwijl het maar een klein beetje miezert. Ook bij zware regenbuien wilt hij het soms wel eens laten afweten. In plaats heel hard te wissen springt hij dan spontaan over in interval stand waardoor je geen hand voor ogen ziet. Vaak moet ik hem dan ook handmatig in de juiste stand zetten. Waar ik daarnaast ook van baal is dat je nooit zelf de interval stand kan bepalen. Dit gaat namelijk alleen maar automatisch! Wat verbeter puntjes voor Renault dus.
Multimedia:
Voor het afspelen van muziek heb je veel mogelijkheden. Je kan een ouderwetse Audio-CD gebruiken, een MP3-CD, USB een AUX ingang of je eigen telefoon welke is verbonden met bluetooth. Dit laatste werkt overigens vlekkeloos met mijn Iphone i.c.m. Spotify. Als ik geluisterd heb via deze app en de auto verlaat gaat deze automatisch weer verder waar hij was gebleven als je de auto start, dit zonder verder iets te doen. Ook kan je met het scrollwiel achter het stuur het volgende nummer laten afspelen. Fantastisch!
Om de telefoon handsfree te gebruiken moet je echter gebruik maken van de knoppen onder de radio. Je kan met de knoppen op het stuur of de knoppen achter het stuur NIET bladeren door je contacten! Een grote misser als je het mij vraagt want nu loop je te pielen met de kleine knopjes van de radio waardoor je gewoon even niet op weg kan letten en met een hand aan het stuur zit. Onvoorstelbaar dat ze dit zo hebben gemaakt, dit is meteen het grootste minpunt van de auto.
Navigatiesysteem:
Het navigatiesysteem van de Megane is een TomTom Carminat LIVE. De navigatie is te bedienen met de knoppen die zich bevinden op de middenconsole. De toetsen werken goed en met de ronde knop in het midden kan je de "cursor" over het scherm bewegen. Het systeem is niet heel snel en het duurt af en toe even voordat hij een route heeft berekend. Ook de LIVE verbinding is niet meteen actief bij het wegrijden en het kan soms tot 2 minuten duren voordat deze een connectie heeft. Het volgen van de route gaat makkelijk en via de instellingen kan je aangeven hoe laat je van te voren een notificatie wilt horen. De standaard TomTom stemmen voor Nederland zijn redelijk maar heb zelf een Engels sprekende dame gekozen gezien ik die een stuk duidelijker vind klinken. De resolutie van de TomTom applicatie vind ik persoonlijk wel wat aan de lage kant en zodra je de 3d weergave aanzet zit er kleurverschil in het scherm. Dit is normaal en zou een soort diepte weergave moeten geven. Dit had van mij part niet gehoeven want irriteer mij daar eigenlijk alleen maar aan. Voor de rest werk de navigatie vlekkeloos en voldoet deze prima.
Speakers:
In mijn auto zitten de standaard speakers van Renault, dus (helaas) geen Bose setje. Dit is meteen te merken. Ik kwam van een Opel Vectra GTS welke ook standaard speakers had maar ik moest in het begin toch wel erg wennen aan het geluid. In de Vectra had ik een redelijk goede bass zitten, iets wat ontbreekt in de Mégane. De bass is matig en kan zeker niet te hard worden gezet, daarnaast klinkt het geluid een beetje schel. Om dit op te vangen heb ik redelijk lopen rotzooien met de treble en bass. Mijn tip is om de bass-boost uit te schakelen en de bass max op stand +1 te zetten i.c.m. de treble op -2. Dit geeft na mijn beleving het beste geluid. Mocht je houden van goed geluid is het aan te raden om te kijken naar de Mégane in Bose uitvoering of anders zelf andere speakers te kopen.
Kraak & Piepjes:
Als ik ergens allergies voor ben zijn het wel kraakjes en piepjes. Ik wist dat Renault auto's hier redelijk bekend om stonden maar heb de gok gewaagd. Tot heden valt dit mij reuze mee. In het begin hoorde ik bij het nemen van heuvels wat kraakgeluiden. Dit kwam door het sluitmeganisme van de achterklep. Hier heb ik een klein beetje zwart tape omheen gedaan wat dit probleem heeft verholpen en heb er hierna geen last meer van ondervonden. Bij het rijden op kiezels en onverharde wegen wil ik nog wel eens een kraakje horen bij het rechter portier maar dit is gelukkig bijna niet te horen als je de muziek op redelijk niveau aan hebt staan.
Onderhoud:
Bij aflevering van de auto is deze nog een keer volledig gecontroleerd zonder problemen. Tot nu toe is er op het een keer schoonmaken van de remmen na niets mee aan de hand en rijdt hij als een zonnetje. Zodra er onderhoud nodig is zal ik de review ook z.s.m. proberen bij te werken.
Volledig auto history:
- Daihatsu Charade 1.2 (1999)
- Opel Astra Sport Edition 2 (2003)
- Opel Vectra GTS Business Edition (2006)
Dit is mijn eerste autoreview als ICT-er en mijn technische kennis over auto's is redelijk maar niet super. Het kan hierdoor zijn dat ik niet helemaal op de hoogte ben van sommige juiste benamingen en kan niet altijd te diep ingaan op bepaalde zaken. Graag hoor ik op of aanmerkingen over mijn review zodat ik deze kan verbeteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.5 dCi EXPRESSION-uitv/CLIMA AIRCO/CRUISE CONTROL/NAVIGATIE/ISOFIX/TREKHAAK/nieuwe APK + ONDERHOUDSBEURT
- 2012
- 323.576 km

Renault Mégane Estate 1.4 TCe GT-Line Trekhaak! Panorama/Schuifdak! Xenon! Nette Auto! Navigatie! Airco/Clima!
- 2012
- 163.319 km

Renault Mégane Estate 1.4 TCe GT-Line ECC SPORTSTOELEN NAVIGATIE
- 2012
- 281.249 km