Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 ECO2 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 279.000 km |
5 jaar Megane
- 279.000 km
Morgen heb ik deze Renault Megane 5 jaar in bezit. Een mooie aanleiding om een review te schrijven.
INTRODUCTIE
5 jaar geleden heb ik deze auto gekocht met destijds 90.000 km op de teller omdat ik op zoek was naar een comfortabele en ook relatief betaalbare auto (het kan altijd nog betaalbaarder/goedkoper natuurlijk). Destijds werkte ik vanuit Twente in andere uithoeken van het land als Zeeland en Limburg, waardoor ik regelmatig afstanden van 200 km of meer enkele reis maakte.
Voor de Megane reed ik korte tijd een Audi A4 cabriolet. Die had ik geleend van een familielid. Een hele prettige, maar ook heel andere auto. Eigenlijk niet zo geschikt voor mijn gebruik (3.0 v6, dus verbruik van 1:10 en niet praktisch voor het meenemen van werkspullen en -kleding die ik nodig had). Daarvoor reed ik ongeveer een jaar een Fiat Punto van mijn werkgever, een Twinair Turbo, ofwel een tweecilinder met turbo en 100 pk. Geinig ding om mee door te stad te crossen, maar op lange afstanden niet zo comfortabel o.a. door het kabaal van de tweecilinder en het ontbreken van cruisecontrol. In de wetenschap dat er een prima kilometerregeling van kracht was bij mijn werkgever ben ik aan het rekenen geslagen; als ik de eigen bijdrage en bijtelling voor de lease-auto in ogenschouw nam, kon ik met de kilometervergoeding een klasse hoger rijden tegen hooguit dezelfde privé-kosten. Natuurlijk kon ik dan geen nieuwe auto kopen/rijden, maar een C-segmenter zat in het vat. Daarom de lease-Punto ingeleverd, even met de A4 gereden en toen de Megane aangeschaft.
RIJDEN
Ik heb de Megane de afgelopen jaren als comfortabel ervaren. In vergelijking met wat ik gewend was (bijvoorbeeld de Punto, maar ik heb ook een tijd Seat Ibiza en Ford Fiesta gereden) is het absoluut comfortabeler. Een deel van dat comfort komt door de soepele dieselmotor. Zeker vergeleken met een tweecilinder Punto, driecilinder Ibiza en 82 pk sterke Fiesta die ik voorheen gereden heb, voel je dat er meer koppel aanwezig is bij lage toerentallen. Op (Nederlands) snelwegtempo is er voldoende kracht om een inhaalactie te doen en is het toerental op kruissnelheid (vaak rond de 110 km/h op de teller) prettig laag. De Megane stuurt in mijn beleving goed, ik heb voldoende gevoel in het stuur (ik rijd wel eens met een frisse Opel Corsa van 2017, maar daar zou ik echt niet mee willen ruilen). Het is geen echte bochtenridder, maar hij rondt de bochten een stuk beter dan de A4 waarmee ik een poosje reed (met V6 in de neus zwaar onderstuurd).
Alles is relatief en ik rijd ook wel eens een A6 3.0 TDI, dat rijdt mede door het meer dan dubbele vermogen veel prettiger.. maar alle waar is naar zijn geld.
COMFORT
Toch nog even een verdiepingsslag op het rij-comfort, want dat is echt een van de "USP-s" van deze auto. Ik heb er regelmatig 2 a 2,5 uur mee aan 1 stuk gereden en stap nooit gebroken uit. De stoelen vind ik dan ook goed, maar ook de rijbeleving geeft mij comfort. Deze auto is gemaakt voor de snelweg, waarbij het met de cruise control op 100 - 130 kmh prettig kilometers vreten is, de motor draait dan rond de 2.000 tpm. Iets harder in Duitsland gaat ook nog wel, maar je moet je best doen om boven de 160 kmh te komen. De auto loopt ongeveer 190 kmh op de teller en van de bult af met de wind mee nog een tikje harder, maar dan is allang niet comfortabel meer en moet je vooral hard werken (in de 5e van de 6 versnellingen) om dit tempo vol te houden.
VERBRUIK EN MAANDLASTEN
Bij mijn (ons, mijn vriendin gebruikt de auto ook) gebruik de afgelopen jaren ligt het verbruik rond de 1:18. Wanneer je veel snelwegkilometers maakt en de teller niet boven de 110 kmh uit laat komen, gaat het verbruik naar 1:20. Met wat stadsverkeer en af en toe 's avonds 130-140 kmh op de teller, gaat het verbruik dus naar 1:18.
Ik vind dat redelijk voor een auto van dit formaat en met dit comfort. Zelf heb ik de afgelopen jaren zo'n 40.000 km gereden met de auto, maar als ik een vlot rekensommetje maak dan snap ik de benzine-liefde niet zo goed. Ook voor mensen die 20dkm per jaar maken, is zo'n diesel volgens mij niet duurder dan een vergelijkbare benzine-variant. Al die V40's D2, D4, Octavia's 1.6 TDI en 308-en HDI die in de afgelopen jaren uit de lease zijn gekomen zijn volgens mij prima alternatieven voor vergelijkbare benzine-varianten. De 50 euro extra belasting die ik in de maand betaal ten opzichte van een benzine-auto, verdien ik in mijn beleving nog steeds terug door lager verbruik en goedkopere brandstof.
ONDERHOUD
Louter regulier onderhoud... op ééń keer na. In het begin kreeg de auto elke 30.000 km een beurt (dat geeft de auto zelf ook aan). Op advies van mijn (universele) garage krijgt de auto sinds een jaar of 3 elke 20.000 km een beurt; de olie wordt dus elke 20.000 km vervangen en dan wordt ook het andere onderhoud, volgens het boekje, uitgevoerd.
Die ene keer: ik was onderweg van werk naar huis, over de snelweg, al ruim 150km achter de kiezen, met een gangetje van zo'n 125 kmh (in de tijd dat dat nog mocht overdag). Uit het niets voel ik dat ik snelheid en vermogen verlies. Extra 'gas' geven helpt niet, gelukkig was ik vlakbij een tankstation en daar heb ik de auto gestopt. Nadat ik vastgesteld had dat er niks in de fik stond, heb ik de auto opnieuw gestart in de hoop dat het een elektronische storing/beveiliging zou zijn die met een herstart verholpen zou worden. Helaas; ik had nog steeds weinig vermogen en kon mijn weg met maximaal 90 kmh vervolgen. Gelukkig was ik niet ver van huis en kon ik de volgende dag de auto naar de garage brengen.
Daar werd al gauw geconstateerd dat de turbo kapot was. Een tegenvaller natuurlijk. Ik had de auto toen zo'n 1,5 jaar, kilometerstand was rond de 150.000 en ik was zeker nog niet van plan om de auto in te ruilen. Er is toen een gereviseerde turbo gemonteerd; dat kostte me zo'n 1.000 euro. Best een bedrag als je de aanschafwaarde (ik kocht de auto voor 10.000 euro) en de dagwaarde in ogenschouw neemt. Het is me niet bekend waardoor de turbo kapot is gegaan, maar sindsdien schakel ik wel steevast het start-stopsysteem uit omdat ik niet geloof dat dat stoppen en starten goed kan zijn voor de techniek.
RUIMTE
Voorin vind ik de auto voldoende ruim en achterin is er ook voldoende beenruimte om eens een niet al te lange volwassene of kinderen mee te nemen. Ik en mijn vriendin rijden er vaak alleen in, of met zijn tweeën en dan is de auto meer dan ruim genoeg, zeker ook voor de wekelijkse boodschappen of op een weekend weg. Ook de bouwmarkt en IKEA zijn bezocht en met wat moeite past er zelfs een boekenkast in met delen van 2 meter lang. Een stationwagon zou dan wel handiger zijn en die staat dan ook wel op het wensenlijstje, maar aan de andere kant, voor die paar keer per jaar..
AVONTUREN
Om door te gaan op het ruimtegebruik: de Megane heeft ons ook vervoerd op menig kampeervakantie en met de achterbank plat komen we ook dan geen ruimte tekort. Met een daktent op de dakdragers zijn we er afgelopen zomer mee naar Roemenië geweest, 5.000 km in 3 weken tijd.. geen enkel probleem. Foto 1 is van die vakantie, we kampeerden daar langs de Transfagarasan (voor de kenners). Twee jaar geleden zijn we met de auto (en ook met daktent) naar Sint-Petersburg geweest, op de heenweg door Duitsland-Polen-Litouwen-Letland en vanaf Sint-Petersburg verder omhoog door Finland tot de poolcirkel en via Zweden weer naar beneden. 7.000 km in 4 weken en ook toen gaf de auto geen krimp. De beschrijving van deze plezierritjes voegt misschien niet meteen wat toe aan deze review, maar als auto's ook emotie mogen zijn, dan heeft deze Megane absoluut zijn bijdrage geleverd aan het maken van herinneringen.
CONCLUSIE
Een prettige en betaalbare kilometervreter die daarmee precies doet waarvoor hij aangeschaft is. Betrouwbaarheid kan beter, de turbo kan ik hem niet vergeven, maar behalve dat geen enkel probleem en heb ik het idee in duurzame techniek onderweg te zijn.
Inmiddels koop je deze auto's (met lagere kilometerstand dan de mijne) voor een paar duizend euro en als je in dit segment op zoek bent, kan ik hem absoluut aanbevelen.
TOEKOMST
In den beginne had ik de doelstelling om in ieder geval de teller over de 2 ton te draaien, waarna die doelstelling snel werd bijgesteld naar 2,5 ton. Ook die mijlpaal is inmiddels gehaald en nu zijn we op weg naar de 3 ton. Die komt in zicht en dat vind ik wel een serieuze mijlpaal. Als ik het wagenpark in Roemenië zag afgelopen zomer, dan kan de auto nog heel wat jaren mee. Het risico op serieus onderhoud c.q. reparaties neemt wel toe naar mijn idee. Bij 320dkm is de distributieriem weer aan de beurt (1e keer was bij 160dkm), de koppeling is nog nooit vervangen en zo zijn er nog wel wat dingen waardoor ik denk dat de onderhoudskosten over niet al te lange termijn een piekje zullen vertonen. Ook kriebelt het auto-liefhebbers-bloed regelmatig en speur ik op internet wat er te koop is. Wat zou een leuke, maar toch ook betaalbare opvolger zijn? Ik blijf het lastig vinden. De eerder aangehaalde Octavia of 308 liggen voor de hand. Iets moderner en luxer maar de maandlasten blijven vergelijkbaar. Weer een diesel? Voor nu prima, maar als ik er 5 jaar mee wil rijden, hoe is het diesel-klimaat dan in 2025? Een elektrische auto ligt wat dat betreft voor de hand. Een actieradius van 200 echte kilometers lijkt me echter wel fijn. Een Renault Zoë is relatief goedkoop aan te schaffen, maar actieradius gaat net over de 100 km en dan komen er de vaste lasten van de accuhuur nog bij. Iemand een tip? Welke betaalbare elektrische auto's (tot max 20k aanschaf) komen er de komende 2 jaar op de markt?
Ook een grotere auto lijkt me wel prettig; de Skoda Superb station vind ik mooi. Mooier en meer rijplezier zou ook leuk zijn en zo kijk ik wel eens naar een 320d of i.
De keuze is reuze, maar voorlopig hoef ik nog niet te kiezen want de pijlen staan nog gericht op 300.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.