Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 ECO2 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 72.292 km |
Heerlijk reisauto
- 10.500 km
In het kader van bezuiniging hebben we besloten om een Renault Megane 1.5 DCI Expression aan te schaffen in een hatchback uitvoering. Puur omdat er zoveel estate's rondrijden en een coupé niet practisch voor ons gezin is. Daarom dus een hatchback.
Eerste indruk van de auto is goed maar kwalitatief kan deze niet tippen aan de kwaliteit van een Seat. Dat zit allemaal wat degelijker in elkaar als een Renault.
Bijvoorbeeld de achterklep die scheef in de auto zat (wel netjes opgelost door de dealer, maar toch het vermelden waard).
Ook de handbak schakelt wat hakkeriger dan de Seat, maar al met al ben ik zeer tevreden.
Er zijn nog wel een paar dingen wat ik in de loop der tijd wil aanpassen:
Spiegelkappen in hoogglans zwart (done)
Achterbumper geheel in kleur (done)
Korte antenne (done)
18" zwarte hoogglans velgen
5 cm verlagen
Spoorverbreders
Actieve subwoofer
5.000 km
============================================
Inmiddels zijn we 1 maand verder en hebben er alweer ruim 5000 kilometers mee afgelegd naar volle tevredenheid. Het voornaamste voor mij, als particulier, is, dat de auto belastingvrij is en dat de Megane zuinig omgaat met de brandstof.
Op dit moment rijden we 1:19.7 met alle snelheden, zowel op de Nederlandse wegen als op de Duitse Autobahn. Vandaag weer een rit van 200 km gehad en rustig gereden met 110 km p/u op de cc, en dan geeft de bc een verbruik aan van 1:22,2
Dat vind ik heel netjes en stemt mij vrolijk.
Aankomende week gaan we naar Italie en gaan we volbepakt de auto testen.
10.000 km
============================================
Zo, de eerste 10.000 km zitten erop met een gemiddeld verbruik van 1:20 bij wisselende snelheden tussen 100-140 km/pu.
We hadden in Milaan getankt en op één tank naar huis gereden (1188 km). Dat is pas leuk rijden.
De Megane rijdt verder gewoon perfect. Alleen moet ik nog steeds wennen aan het grote turbogat tussen de 1ste en 2de versnelling. Onder de 1750 toeren doet de motor niet veel. Dus ik moet de motor echt op toeren houden.
Verder prikt er een veer door de zitting van de bestuurdersstoel heen (dacht ik) en ben na mijn rit door Italië even bij mijn dealer gaan melden. Blijkbaar ligt er een matje op de zitting van de stoel, onder het stof, dat de bc van de auto weet dat er een persoon in de auto zit. Deze is waarschijnlijk niet goed gemonteerd en/of verschoven. De dealer wil dit graag oplossen en ik zelf heb aangegeven dat ze dat maar met de eerste onderhoudsbeurt (30.000 km) moeten doen. Zij gaan dit verder regelen.
Ook heb ik de achterbumper geheel in kleur laten spuiten. Na mijn idee is dit een een van de beste update's die je een Megane kunt geven. Wat komt de achterpartij dan mooi uit zeg (zie foto).
Op naar de 20.000 km.
Als ik verder iets te melden heb, laat ik het weten.
Gaat gewoon door
- 21.440 km
Inmiddels hebben we de 20.000 km bereikt en dat naar volle tevredenheid. Er zijn een paar kleine puntjes die opgelost moeten worden door de dealer zoals heel af en toe uitvallen van de radio/ navigatie (nieuwe update) en een stootstrip die los zit. Dit heb ik reeds bij de dealer VKV gemeld en zij lossen alles netjes op. Verder ben ik een rustige rijder en rij gemiddeld 110 op de cc en 90% snelweg, maar echt zuiniger als 1:20 krijg ik de Megane 1.5 DCI niet.
Ik heb inmiddels een set winterbanden gekocht met de "Schuss" orginele Renault velgen die er aankomende winter onder komen.
Dus nu op weg naar de eerste beurt van 30.000 km en ik verwacht weinig spectaculairs. Dus volop lof.
Kleine mankementjes en 30.000 km beurt
- 30.730 km
Inmiddels is de Megane de garage in geweest voor het eerste onderhoud van de 30.000 km.
Ik heb een lijstje bijgehouden wat er aan kleine mankementen was ontstaan/ontdekt tijdens deze kilometers.
Dit waren de (kleine) mankementen die ik geconstateerd had:
Links achter stootstrip los.
Achterbumper aansluitingen niet goed.
Zenuwachtig / stottert bij net aan gas geven in elke versnelling.
Bestuurdersstoel matje los/verschoven.
Kraken bij drempels en achteruitrijden (rechtsvoor).
Rubber strip onder motorkap missing.
Portieren niet gelijk doorlopen (voor/achterportieren).
Achterklep ligt te diep.
Radio/Navigatie valt spontaan uit en springt weer aan na een paar seconde.
Stuurbekrachtiging hapert bij geheel uitsturen.
Temperatuur blijft te laag bij koud weer.
Interval ruitenwissers slaat niet aan bij stilstand.
Alle bovenstaande kleine mankementen zijn verholpen door de dealer met nieuwe software en betere afstellingen/bevestigingen van de materialen, dus ik ben weer helemaal gelukkig.
Op naar de 40.000 km.
Weer 10.000 km verder
- 41.320 km
De laatste 10.000 km is de Megane nog 2 dagen bij de dealer geweest. De Megane stotterde bij het doortrekken in iedere versnelling. Tevens kraakte de achterklep en de rubbers in alle deuren. De dealer VKV heeft alles netjes opgelost door er nieuwe software op te zetten en de achterklep opnieuw af te stellen. Tevens hebben ze alle rubbers soepel gemaakt waardoor er geen gekraak meer hoorbaar is.
Inmiddels is de Megane de 41.000 km voorbij en rijd nog dagelijks heerlijk over Neerlands wegen. In de Meivakantie mag hij weer richting Zuid-Frankrijk. Kijk er nu alweer naar uit om lekker te touren met de Megane.
50.000 km verder.....
- 50.000 km
We zijn weer 10.000 km verder en de teller staat nu op 50.000 km. De Megane houdt zich goed op wat kraken na van de rubbers in de portieren. Bij regelmatig insmeren van de rubbers blijven deze soepel en heb ik minder tot geen gekraak meer. Helaas is dit wel een maandelijkse bezigheid. Ook had ik na een handzame wasbeurt, water over mijn achterruit lopen aan de binnenzijde. Na inspectie bij de dealer kwamen ze erachter dat de rubber van het derde remlicht, wat boven in de achterklep zit, gescheurd was en daar liep het water naar binnen. Ze hebben dit direct vervangen en op dit moment is deze waterdicht.
Verder schokt de auto niet meer na een software update en blijft het verbruik redelijk gelijk. Op dit moment rij ik gemiddeld 1:20,1 bij 90% snelwegverkeer zonder file's en een gemiddelde snelheid van 110 op de cruise control. Ik had eerlijk gezegd betere cijfers verwacht maar helaas zullen we het met dit verbruik moeten doen.
Ik heb tevens het bandenprofiel gisteren opgemeten en heb na 50.000 km, nog 4mm aan de voorzijde en 5,5 mm aan de achterzijde, dus ik kom de zomer nog wel door met deze Conti's.
Tussentijd ook nog even een offerte op laten maken voor een nieuwe Clio Estate (mooie auto) en dat viel mij niet tegen wat ik na 1,5 jaar en ongeveer 70.000 km bij moet betalen (levering September).
Helaas is er op de achterbank te weinig ruimte voor de kids, dus rijden we gewoon met de Megane door.
Dus al met al nog steeds volop lof over de Megane. Als ik weer nieuws heb dan meld ik mij tussendoor even en anders weer na de onderhoudsbeurt bij 60.000 km.
Groetjes.
60.000 km
- 61.214 km
Wederom zijn we 10.000 km verder maar hebben weinig te melden. De Megane doet goed zijn best en rijdt dagelijks van A naar B.
Toch kreeg ik een goed aanbod van de dealer om weer een Seat Leon te kopen, en heb besloten om een nieuwe Seat Leon 1.6 TDI Black Limited Edition II te bestellen. De nieuwe auto komt ergens rond November 2013 en dan zal de Megane tussen de 70.000-75.000 km hebben gereden.
De grootste reden van verkoop is, dat ik een hoge inruil kreeg en dat ik niet aan de Franse kwaliteit kan wennen. Mss ben ik te verwend door mijn vorige auto.
Maar verder blijft de Megane lekker doorgaan met een redelijk verbruik van 1:20 gemiddeld.
En ook de 70.000 km gepasseerd
- 70.003 km
Ook de 70.000 km gepasseerd zonder problemen.
Bij iets meer dan 60k heeft hij bij de dealer een onderhoudsbeurt gehad en daar kwam verder ook niets uit, dan het reguliere onderhoud. De Megane blijft maar doorgaan. Er is wat dat betreft dan ook weinig te melden. Vanaf de 0 stand tot nu rij ik gemiddeld 1:20,2 waarvan 90% snelweg is met een gemiddelde van 110 km p/u op de cc. Die waardes zijn naar mijn idee dus goed voor zo'n grote familie-auto.
Ik heb deze week bericht gekregen van de dealer dat mijn nieuwe auto binnen is bij de importeur in Leusden, dus ik verwacht binnen nu en 2 weken de Megane stil te zetten bij de dealer. Ik hoop dat hij een fijn nieuw baasje gaat krijgen die er ook zo zuinig op is, als ik de laatste 1,5 jaar ben geweest.
Bedankt Renault Megane, voor de afgelopen 1,5 jaar, het is tijd om verder te gaan.
Grtz.
Vaarwel Megane
- 72.292 km
Vrijdag 22 November was het zover. De nieuwe bolide diende zich aan en de Megane mag de showroom weer in met een klein beetje ervaring van 72.292 km.
Net even alle kosten uitgerekend van de Megane.
Totaal € 0,18 ct per km incl. verzekering, afschrijving, brandstof en onderhoud. Wbl was niet nodig in deze berekening, die was namelijk € 0,-
Is niet verkeerd lijkt mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.2 TCe Bose Navi|Clima|Cam|LMV
- 2013
- 159.690 km

Renault Mégane 1.5 dCi Collection Nederlandse auto 95323 NAP UNIEK laatste beurt gehad bij 90000 riem vv bij 59000km met oa navigatie trekhaak key less pdc cv LED AUTOMAAT
- 2012
- 95.323 km

Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line Navi Camera Half Leder
- 2012
- 275.708 km