Renault Mégane dCi 110 Bose (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 110 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 181.000 km |
Keuze
Dit was mijn eerste échte leaseauto voor iemand in zijn 20'er jaren. Ik kreeg van mijn baas de mogelijkheid om een (voor mijn doen) duurdere leaseauto uit te zoeken. Dat heb ik mij geen twee keer laten zeggen en ben voor de grootste en duurste uit de lijst gegaan. Dat is deze Mégane geworden. Mijn keuze was helaas niet reuze omdat ik ook aan een (bedrijfs-)CO2 norm vastgebonden zat. Ik zou er voornamelijk zelf veel woon-werk kilometers mee maken, deels ook zakelijk naar klussen. Ook had ik grootse plannen voor roadtrips door Europa.
De voorwaarden voor mijn auto waren:
- Trekhaak met enigszins degelijk trekgewicht voor een boot en fietsendrager (in privé tijd).
- Intern comfort + goede stoelen, ik zou rond de 40k per jaar gaan rijden, dus ik moest wel goed gaan zitten.
- Geluid enigszins, het moest niet blikkerig klinken.
- Hoeft geen cross-over achtige grote modellen te zijn.
Ik heb lang getwijfeld over de veel goedkopere Clio. Na een proefrit was ik daar al snel over uit, de stoelen zaten als camping klapstoeltjes tegenover de Mégane. De concurrentie van de Opel Astra zag er uit als een lijkenwagen; Mijn keuze was gemaakt.
Daarna heb ik alle opties gekozen die binnen het budget pasten, bij het Bose pakket zat natuurlijk al super veel. Het geluid was mij daarom ook echt belangrijk. Het grote tablet-scherm heb ik overgeslagen, niet omdat ik die niet meer kon kiezen, maar omdat ik wel degelijk graag de knoppen voor de klimaatbeheersing wou hebben. Dat ik geen ander kleurtje dan wit heb gekozen, heb ik later wel spijt van gekregen.
Voorheen had ik voor mijn werk verschillende Polo's en Golfs voor korte tijd gereden. Als laatste reed ik in een Peugeot Partner, zonder enig nut van de bagageruimte, maar omdat die toevallig over was. Het was werkelijk een verademing om de eerste kilometers te maken in de Mégane.
Eerste probleem
- 60.000 km
Na een vakantie met een vol gepakte auto: fietsendrager, dakkoffer en 3 personen; is het eerste mankement ontstaan. De bodemplaat viel letterlijk onder de auto vandaan. Deze was al eens eerder bij een beurt met tyraps vast gezet was mij opgevallen. Met een bodemplaat die nog aan 1 schroef vast hing ben ik bij de garage aangekomen, waar ze hem weer opnieuw met nieuwe tyraps hebben vast gezet...
Start niet meer
- 80.000 km
Ergens einde van dit jaar heb ik op een koude ochtend problemen gehad met het starten van de auto. Daar je alleen een startknop hebt kon ik er zelf weinig van maken. Kon zo veel drukken op de knop, maar starten deed die niet. Na 5 minuten nog eens geprobeerd, daarna met veel moeite aan gesprongen. Een half jaar later, ergens rond zomer 2020 is er bij een terugroep actie wat gerepareerd betreffende dit start bij koud weer probleem, waar ik dus ook last van had. Bij mij is het gelukkig bij deze ene keer gebleven.
Infotainment kapot
- 110.000 km
Ergens rond deze datum is het middenscherm er mee op gehouden, beter gezegd, ik kon de temperatuur niet meer instellen. Aan de knop draaien veranderde te temperatuur wel, maar op het scherm bleef hetzelfde staan. Onwerkbaar waar ik in de winter soms met en soms zonder jas in de auto zit.
Hiervoor weer naar de Renault garage waarna ze blijkbaar vrij lang hebben gewerkt om het e.e.a. te resetten, en uiteindelijk een nieuwe versie geïnstalleerd hebben gekregen.
Nadat de eerste 3 jaar voorbij zijn krijg ik continue meldingen in mijn scherm te zien dat mijn service voorbij is. Dit heeft voornamelijk met een abonnement te maken van onder andere de tomtom. Ik gebruik áltijd Android Auto, in het Renault scherm kom ik alleen voor de instellingen, de radio en temperatuur.
2021 overleefd
- 133.000 km
Voor de zomervakantie is er een nieuwe rammel ontstaan in de auto, links voor in de vering bij oneffenheden. Iets wat rammelt zit niet los, en na alle stangen te hebben gevoeld en nergens op het oog of hand speling te voelen mee door gereden. Er mee naar Zwitserland en terug gereden, en het rammelt nog steeds identiek. Daarna gebeld of ik weer langs de garage mocht komen, wat na lang wikken en wegen mocht. Na een half uur werd geconstateerd dat de stabilisatorstang vervangen moest worden. Daarna stond ik weer buiten want ook dat moest eerst beslist worden door de leasemaatschappij of dit wel gerepareerd mocht worden. Tot heden rammelt het.
Helaas een parkeerdeuk in de achterbumper gemaakt. Zuur, mijn eerste deuk. Tijdens het achteruit rijden en draaien op een paaltje en dat inclusief achteruitrijcamera en sensoren. Na een maand is dit gerepareerd.
Balans opmaken voor het einde
- 137.000 km
Nu wordt het langzaam tijd om de balans op te maken. Bij 180 of november 2022 moet ik hem inleveren.
Comfort:
Geen klachten. 0. Ik zit nog steeds heerlijk, muziek klinkt nog steeds voortreffelijk, en infotainment voldoet nog steeds (met Android Auto).
Wind is er overduidelijk. Niet luidruchtig, maar zeker niet afwezig. Dan zet ik gewoon de muziek harder, blijft mooi tot een oorverdovend niveau.
Stoelmassage: Ja wat zal ik daar op zeggen. Het had niet gehoeven. De lendensteun die er mee komt is heerlijk, maar de rest. Het zijn 5 verschillende 'lendensteunen' op verschillende hoogte die in en uit bewegen. Op een rit na twee uur wil ik deze nog wel eens aanzetten als ik mijn rug begin te voelen. Je kunt er dan toch net even wat langer mee doorrijden.
Opladen van mijn telefoon gaat met de term 'Langzaam' in mijn scherm. Het is maar een kleinigheidje, maar met een volle telefoon stap ik niet uit mijn auto.
Passagiers:
Matig. 4 man/vrouw in deze auto? Geen pretje. De beenruimte op de achterbank is simpelweg te krap. Achter mijzelf als bestuurder past niemand zonder dat ik ook naar voren schuif met mijn eigen knieën tegen het stuur, en met 1.80 ben ik echt niet extra lang.
Multi-Sense:
Je hebt verschillende opties voor het comfort en ontwerp van de auto te veranderen.
- Motorgeluid: Geen meerwaarde. In comfort, neutraal en sportief in te stellen. Bij sportief speelt de auto via de boxen een extra brom geluid in bij gasgeven. Tussen neutraal en comfort (wat het zou moeten wegfilteren door tegengeluid) is naar mijn mening geen verschil.
- Stuurbekrachtiging: Comfort, neutraal, sport. Van súper licht naar strak. Na veel wisselen toch in neutraal uitgekomen.
- Verwarming modus: Eco, neutraal. Spreekt voor zich, staat bij mij in neutraal.
- Transmissie: Eco, neutraal, sport. Ook hier weer in neutraal geëindigd. Hiermee bepaal je hoe snel de motor reageert op het gas. Eco is echt zo dood als het maar zijn kan, terwijl sport echt wel stuk pittiger is. Ondanks mijn relatief sportieve rijstijl toch in neutraal geëindigd omdat sport wel heel pittig aanvoelde en ik neutraal meer geleidelijker was. Meer comfort eigenlijk. Het aantal PK's blijft gewoon hetzelfde, het zit voornamelijk in het begin van het gaspedaal.
- Kleuren en instrumenten ontwerp: Dat is natuurlijk persoonlijke mening. Het hebben van een ledstrip rondom in de auto is best relaxed. Vooral passagiers waarderen dat enorm dat er heel flauw licht in de auto schijnt. Ik heb hem op geel/oranje ingesteld en nooit meer aangepast.
Prestaties:
Door de CO2 regels van mijn bedrijf mocht ik het doen met een 1.4L diesel van 110pk. Of het te weinig is, misschien achteraf gezien net wel. Voldoet het? Absoluut.
Als ik de grote boot trek en bemanning mee neem (zie foto) is die echt niet vooruit te branden, wat op zich niet zo heel gek is. Deze boot op een trailerhelling omhoog halen zorgt altijd voor wielslip of een stinkende koppeling.
Hij ligt prima in de bochten, slip heb ik nog nauwelijks meegemaakt en ik pak de klaverbladen toch regelmatig scherp.
De 6e versnelling is er alleen opgezet om zuinig te rijden. Het is maar net voldoende om er mee op de snelweg te rijden en niet te hoeven terug schakelen. Alleen als ik echt krap moet inhalen ga ik terugschakelen.
Betrouwbaarheid:
Ja, voor mijn gevoel heb ik vrij veel bij de garage gestaan, maar om nou te zeggen dat deze auto onbetrouwbaar is.. Absoluut niet. Deels komt het ook doordat ik door de leasemaatschappij aangewezen Kia dealer onderhoud moet uitvoeren. Twee keer moest ik ook weer naar een erkende Renault garage toe.
Gebruikskosten:
Als leaseauto natuurlijk lastig te zeggen, maar naar mijn visie zijn het geen gigantische kostenposten naast het reguliere onderhoud.
Verbruik:
Met zuinig rijden (maximaal 100, langzaam optrekken) kan ik 3.9L/100km (1:26) halen.
Normaalgesproken behaal ik 4.4L/100km (1:23) waarbij ik gemiddeld 110/120 en wel redelijk rap optrek.
Onzuinig veel gas geven kan het bij mij oplopen richting de 4.8L/100km (1:20).
Met een fietsendrager rijd ik rond de 6L/100km (1:16).
Met een aanhanger rijd ik tussen de 8 tot 12 op 100km, (1 op 12 tot 8).
Conclusie:
Zou ik hem weer nemen? Ja. Als ik straks een nieuwe mag uitzoeken, wordt het dan weer een Mégane/Renault? Hmm. Meer omdat ik wel eens wat anders wil proberen denk ik het niet, maar hij blijft zeker als optie liggen als het nieuwe model nog aan mijn voorwaarden voldoet.
Reparaties
- 148.000 km
In september vorig jaar melde ik het in deze review, de stabilisatorstang was aan vervanging toe. Deze is nu, 5 maanden later, eindelijk gerepareerd. Met dank aan de Leasemaatschappij natuurlijk, meerdere managers van hoofdkantoor moeten spreken die dan zeggen "Oh ik dacht dat die al vervangen was".
Goed; De linker stang is vervangen. En laat nou net zijn dat ik nu een (lichte) rammel rechts hoor toen ik wegreed.
Roetfilter
- 170.000 km
In mei was het tijd voor zijn 160.000 onderhoud. Ik heb een aantal klachten over van Mossel's service, want de eerste afspraak waren ze mijn zomerbanden kwijt (3e jaar op rij) en hebben ze alleen APK uitgevoerd. Bij de tweede afspraak hebben ze mijn zomerbanden er op gezet (diegene met minste profiel en droogtescheuren vooraan) en nog wat onderdelen vervangen als een distributieriem.
Vandaag, in juli, begint mijn auto te klagen dat hij onderhoud wil. Ja meneer, we hebben tijdens uw afspraak in mei alleen onderdelen vervangen, geen onderhoud uitgevoerd.
Goed. Dan nog even terug naar twee weken geleden. Ik rijd de stad uit de snelweg op en trap het gas in en er gebeurt niets meer. Boven de 2000 toeren begint hij te sputteren en stotteren. Ik trek de conclusie; 50% van mijn vermogen en een foutmelding "Controleer inspuitsysteem". De helft van mijn cilinders? Volgende dag mocht ik langs, Roetfilter verstopt, was allemaal zo opgelost.
2 weken later. Identieke probleem. 's ochtends de snelweg op en motorvermogen valt weg. Nu mocht iemand van Renault service komen om te checken of hij afgesleept moest worden. In plaats van het roetfilter was het de slang naar de voor/achterkant van het roetfilter die kapot was. Binnen 2 seconden gediagnosticeerd. Conclusie: Ga naar een Renault garage, of een garage die verstand heeft van Renault auto's.
Einde van dit verhaal
- 181.000 km
De balans had ik al eerder opgemaakt. En daar heb ik dan ook niets meer aan toe te voegen. De laatste kilometers zal ik deze week in mijn auto gaan maken. Een einde van een tijdperk (voor mij althans). 181 duizend kilometers mee gereden binnen 4 en een half jaar. Ik ben zeker van deze auto gaan houden. Hij heeft me niet perse laten staan.
Als ik de grootste problemen moet herhalen:
- Stabilisatorstang (Onderhoud)
- Turbo slang (Incapabele garage)
- Lekke band (Pech gehad)
- Loshangende bodemplaat (Tie-wrap fixt alles)
- Beenruimte voor passagiers achter de bestuurder (mijzelf met 1.80) is simpelweg slecht.
Mijn grootste pro's:
- Gewoon goede allrounder, een veilige keuze. Aanhangers, geen probleem. 4 personen vakantie met dakkoffer, geen probleem.
- Strak geluid
- Interieur verlichting bij nacht (helemaal voor passagiers achter)
- Kwalitatief hoogstaand interieur (zoals journalisten zouden zeggen, overal soft-touch)
Omdat nog niet zeker was wat ik na deze auto zou gaan rijden heb ik gevraagd of ik nog langer met deze auto mocht rijden in plaats van huur/shortlease auto's. Ik denk dat dat wel genoeg zegt. Ik heb de auto dan ook zeer netjes gehouden van binnen en buiten, er waren recent nog een aantal verschillende mensen die vroegen "is dit je nieuwe auto?". Nee al meer dan 4 jaar oud, en ze geloofden het niet. Infotainment (met Android auto) is ook niet nog niet 'verouderd'.
Ik wens de volgende eigenaar veel plezier met deze prachtige auto. Ik ga er vanuit dat die naar het buitenland gaat gezien de diesel. Maar ik heb er uiteindelijk toch van genoten in deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose | Trekhaak | Camera | Cruise Control | Apple Carplay / Android Auto |
- 2019
- 106.418 km

Renault Mégane Estate 1.6 Plug-In Hybrid 160 R.S. Line | Cruise Control | 1e Eigenaar | Camera | EXTRA SET WINTERWIELEN | Climate Control |
- 2020
- 55.457 km

Renault Mégane Estate TCe 140pk Bose | 1ste eigenaar | Trekhaak | Camera | Dodehoekdetectie | 17"LMV | Navigatie
- 2019
- 76.945 km