Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Privilège (2010)

autoreview

Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Privilège (2010)

Signalement

UitvoeringMégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Privilège
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf72.000 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review Megane CC type III

  • 72.000 km

Omdat ik vaak reviews lees van anderen, maar nog niemand schijnbaar eentje heeft geschreven over dit type (rijden er zo weinig rond?) wil ik graag mijn steentje bijdragen.

Nadat ik 2 CC's van het vorige type heb gehad (allebei diesels) wilde ik eens een wat jongere auto. Daarom kocht ik in begin 2020 een Seat Leon 1.5 TSI type FR van 11 maanden oud, compleet met alle opties inclusief panoramadak, prachtig interieur met virtual cockpit, etc. De auto bevalt nog steeds enorm goed, stuurt scherp, er is behoorlijk rap. Echter, kwam ik na een tijdje erachter dat ik 1 ding toch wel miste, namelijk het open rijden. Gaspedaal afgestruind, en mijn oog viel meteen op deze: Megane type 3 CC uit 2010, bij dealer Janssen Kerres. Auto had maar 72k gelopen, 2 vorige eigenaren en voor mij dé juiste kleurstelling (donkergrijs, licht beige lederen interieur). Snel afspraak gemaakt, vanwege Covid kwam de dealer aan huis langs met de auto. Ook weer eens een andere ervaring... De scherpe prijsstelling icm 6 maanden bovag gaf voor mij snel de doorslag. Datzelfde weekend nog de knoop doorgehakt en vervolgens begon het lange wachten...Er moesten nogal wat puntjes op de 'i' worden gezet. Poetsen, gordels rolden niet goed meer op, benzineklepje sloot niet meer af waardoor deze opnieuw besteld en gespoten moest worden en nog wat kleine zaken. Al met al 4 weken op de auto moeten wachten. Lang verhaal kort: we hebben de Megane nu 4 maanden in bezit. Wat tot op heden positief opvalt: het is een comfortabele cruiser, met dak dicht erg stil. Met dak open (we hebben het 'grote' windscherm gemonteerd, dit scheelt toch wel met de circulatie in het interieur boven de 60km/h in vergelijking met het standaard 'raampje' wat tussen de achterste hoofdsteunen zit . Een fijne relaxte cabrio die zich prima leent om lange ritten te maken, zeker in combinatie met het fijne (elektrisch verstelbare) meubilair. De Xenonverlichting valt absoluut niet tegen, deze komt behoorlijk in de buurt van de LED verlichting van mijn Leon. De 1.4 TCE met 130pk lijkt op papier niet echt overbemeten voor een auto van 1500 kilo, in de praktijk valt het echter reuze mee. Motor pakt onderin goed op en ik ervaar de combinatie motor+bak als heel elastisch waardoor de Megane heel relaxed te rijden is zonder veel te schakelen als je wilt. Ook het cabriogevoel is beter aanwezig tov de vorige CC omdat de voorruit een stuk minder ver naar achteren doorloopt. Voordat we er een hadden moest ik erg wennen aan de 'dikke kont’ als ik er eentje zag rijden. Inmiddels ben ik er wel aan gewend en vindt ik de auto zowel open als dicht een elegante verschijning. Ook fijn: de auto is geheel waterdicht in de wasstraat. Dat was bij het vorige type wel anders. Natuurlijk zijn er ook een paar minpuntjes. Het verbruik. (gemiddeld 8.2l/100km met rustige rijstijl, wist ik vantevoren, gechecked op spritmonitor, klopt dus aardig). Zoals ik al zei, het is een relaxte cruiser, geen bochtenridder. De besturing is elektrisch en nogal vaag in de middenstand, waardoor er minder communicatie plaatsvindt met het onderstel. Daarvoor ben je beter bediend met bijvoorbeeld een BMW 2 serie cabrio of een Mazda MX-5 Ik vind het heerlijk om me af en toe ''te laten gaan'', maar dat doe ik dan liever met de Leon. Met dak open merk je wel dat de stijfheid van de koets wat minder wordt, op slecht wegdek tordeert het geheel nogal en zijn diverse bijgeluiden hoorbaar. Ik stoor me er niet zo aan, maar dat terzijde. Ik heb ooit een Alfa Spider gehad die met het dak dicht nog veel meer kraakte als deze met het dak open, dus alles is relatief?. Ook de 'bekerhouder' is een stap terug tov het vorige type. Waar deze er (zoals het hoort) 2 volwassen uitsparingen in de middenconsole op nahield, is er bij dit type slechts één aanwezig, weggemoffeld rechts voor de versnellingspook waar niets meer dan een smal dun blikje inpast. (wat bijna nergens meer te krijgen is). Zet je er bijvoorbeeld een ''medium koffie-to-go in, dan wordt de lederen pookhoes getrakteerd op een koffieballet. Blijkbaar hebben ze de ontwerper van het vorige model ontslagen en iemand in de plaats aangenomen die niet van koffie houdt en alleen kindercola drinkt. Genoeg nu. Het het mooi weer, dus we gaan richting het mergelland om te lekker te cruisen, precies waar deze auto voor is gemaakt. De bedoeling is om deze zomer (als de Covid situatie het toelaat tenminste) richting de alpen te rijden. Hoe dat is bevallen, schrijf ik in een volgend verslag.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.