Renault Mégane Cabriolet 1.6 16V Sport (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Cabriolet 1.6 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 273.000 km |
ERVARINGEN
- 273.000 km
De Clio was een prima auto, waar ik afgezien van het gebrek aan vermogen boven de 130km/u echt niks negatiefs over kan bedenken, maar voor een auto liefhebber is het wel een erg veilige en saaie auto. Bovendien vond ik het erg jammer dat er geen enkele reden meer was om de verschillende autosites in de gaten te houden voor leuke occasions.
Zodoende kwam het idee bij mij op om eens te gaan berekenen hoe het financiele plaatje er uit zou komen te zien als we de lease-auto in zouden ruilen voor een reiskostenvergoeding. Met een verhouding van 15.000km zakelijk tegen 30.000km prive, werd dit vrij lastig, maar door de toch wel hoge bijtelling over de Clio (nieuwprijs dik €23.000) moest het toch mogelijk zijn om een leuke auto te rijden, mits het op LPG was.
Uiteindelijk bleven 2 auto’s over, namelijk de 406 Coupe en deze Mégane, waarbij de prachtige lijnen van de 406 Coupe niet op konden tegen het open rijden in de Mégane, die ook nog eens lichter is (1038kg met LPG). Aangezien ik enkele jaren geleden een paar keer met de MX-5 van mijn vader naar de Alpen en Middelandse Zee op vakantie ben geweest, wist ik hoe fijn een airco in een cabrio kan zijn, dus die moest er sowieso inzitten. Het klinkt misschien wat decadent, maar in één dag 1400km rijden in mx-5 van 15 jaar oud zonder airco is echt afzien..
Na een vrij korte zoektocht (1 weekend) hebben we in Soest een zilvergrijze 1.6 16v gevonden van net na de facelift met airco, een chique blauwe kap en een windschermpje. De auto is optisch niet meer als nieuw, maar aangezien wij in het centrum van Den Haag wonen zou hij toch niet gaaf blijven.
We hebben inmiddels zo’n 10.000km gereden met deze auto en hij bevalt prima. Het dak is volledig waterdicht en wanneer het erg warm is kan er dankzij de airco nog steeds lekker open gereden worden (ramen omhoog, airco op de voeten en dan blijft het lekker koel in de auto).
Snelheden tot 140km/u zijn nog comfortabel met het dak open, maar met passagiers op de achterbank is 50 a 60 km/u toch echt het maximum. Het verbruik ligt op zo’n 9 liter LPG per 100km, waarmee de auto tot nu toe ons doel (leuk en toch goedkoop autorijden) volledig waar maakt.
Morgen vertrekken we met deze auto richting het zuiden om drie weken te gaan kamperen, dus daarna zal ik deze review zeker updaten.
************Update 2-11-2007************
De vakantie was heerlijk. Het was werkelijk een genot om met het dak open door Frankrijk te toeren. Met het dak open bleef er alleen eigenlijk net te weinig bagageruimte over voor alle kampeerspullen, dus misschien voor volgend jaar maar eens een kijken voor een trekhaak (al schijnt dit niet te kunnen i.v.m. de stijfheid van de koets ofzo?).
Heb nu ook het benzineverbruik eens berekent en dit ligt precies op 1l op 100km (daar moet ik wel bij zeggen dat mijn vriendin zeer regelmatig op benzine rijdt, aangezien ze nogal vaak vergeet te tanken..)
Volgende week gaan de winterbanden er weer onder.
************Update 26-3-2008************
Inmiddels zijn we zo’n 10 maanden en 45.000km verder. De auto heeft helaas de nodige kosten met zich mee gebracht in deze periode.
Qua prestaties ben ik nog steeds erg tevreden met de auto. Het belangrijkste minpunt dat na deze km’s in mij opkomt is het windgeruis. Afgelopen winter heb ik erg veel met de kap dicht gereden en dan gaat de snelheid vanzelf wat verder omhoog (meestal kruissnelheid rond de 130 a 140km/u), waarbij het windgeruis toch wel behoorlijk toeneemt. Dit kan op lange ritten best vervelend zijn, dus dat is voor mij zeker een punt om op te letten bij een volgende auto.
Het andere minpunt betreft de stoelen. Deze zitten opzich prima, alleen zou ik ze graag net ietsje verder omlaag zetten dan mogelijk is (en dan ben ik met 1.83m niet overdreven lang).
Over vier weken nog even op wintersport en dan kunnen de zomerbanden er weer onder. (blijft trouwens een moeilijke keuze; eind april 1000km door Frankrijk rijden met aanzienlijke kans op aangename temperaturen, maar ook een lange klim tot 2300 meter met tevens een zeer behoorlijke kans op sneeuwval).
************Update 28-5-2008************
Toch gewoon op winterbanden naar Val Thorens gereden, maar wel met het dak open. Echt genieten! Wel jammer dat we er niet aan hadden gedacht dat je onder een aantal lawine viaducten doorrijdt waar nogal wat smeltwater omlaag valt.. Was een verfrissende douche ;)
Gisteren is er een trekhaak gemonteerd en een litertje olie bijgevuld. Opvallend vond ik dat de prijsverschillen voor de montage van een trekhaak wel erg groot waren. DIt varieerde van 350,- bij mijn vaste garage, auto citrus in Den Haag, tot zo’n 800,- bij de Renault dealer die ook nog als eis stelden dat ik voor die tijd de gastank liet demonteren(!) en na afloop weer liet plaatsen door een lpg specialist.
************Update 4-11-2008************
Inmiddels staat de teller op 246.000. Afgelopen zomer met een Combi-camp achter de auto een rondje adriatische zee gemaakt. Heerlijk genoten en dit maal zonder alle ellende van het proppen met inpakken. Tijdens een lange stijle klim bij Split en later tijdens de beklimming voor de tunnel bij Sveti Rok liep de motor aardig warm, maar het af laten zakken naar een legale snelheid en het uitschakelen van de airco waren voldoende om de temperatuur weer op een normaal niveau te krijgen. Achteraf bleek dat het peil van de koelvloeistof wat te laag was en na dit bijgevuld te hebben bleef de temperatuurmeter netjes in het midden.
************Update 19-06-2009************
Naarmate de km-stand verder op begint te lopen (nu 273.000), begin ik de auto weer meer te waarderen (of komt dat door het zomerse weer?). Ik zal mij wel langzaam moeten gaan oriënteren op een vervanger.
PROBLEMEN
- 273.000 km
Direct na aanschaf wist ik zeker dat de auto motorisch in prima staat verkeerde, aangezien er slechts 3.000km geleden een koprevisie heeft plaatsgevonden, waarbij harde kleppen voor lpg zijn gemonteerd. Om er zeker van te zijn dat de andere cruciale delen ook goed in orde waren, heb ik preventief vier nieuwe banden, nieuwe remblokken voor, nieuwe remcylinders + voering achter laten monteren en de remolie laten verversen.
************Update 2-11-2007************
Op vakantie heeft de autoradio het begeven. Dit is de auto natuurlijk niet aan te rekenen, maar het is wel erg vervelend om een paar duizend kilometer zonder muziek te rijden en de hele tijd een iPod speaker op het dashboard zetten is ook niet ideaal als je zo veel mogelijk binnen door wilt rijden.
Verder doet zich een raar probleem voor gedaan met LPG. De motor start prima, loopt mooi rond en houdt niet in, maar zodra de motor warm is en je afremt tot stilstand, weigert ’ie stationair te lopen en valt de motor uit. Wanneer dit zich voordoet kan de motor zonder enig probleem direct weer gestart worden.
Het meest vreemde is echter nog wel dat dit probleem zich niet voordoet zolang wij bij BP tanken... (de Freebees schieten dus lekker op!)
Gisteren is het rechter portierraam opnieuw afgesteld omdat deze net niet helemaal goed sloot (0,5mm speling ofzo), wat voor veel lawaai zorgde als de wind uit een bepaalde hoek kwam.
************Update 7-12-2007************
Twee weken geleden zijn we op zaterdagavond gestrand met de auto. Zodra je harder dan stapvoets probeerde te rijden, werd je zowat de auto uitgeschud. De ANWB constateerde al snel een verbogen aandrijfas. Aangezien mijn vriendin de volgende ochtend vroeg (zondag) weer met de auto naar haar werk moest, regelde de wegenwacht direct een taxi voor mij naar een autobedrijf waar we een leenauto konden ophalen totdat we de auto naar onze eigen garage konden brengen op maandag. Echt een superservice van de ANWB om 12 uur ’s nachts in het weekend!
Op maandag ben ik stapvoets naar de garage gereden en heb daar de auto achtergelaten. ’s Middags belde de garage mij op met het nieuws dat het probleem niet veroorzaakt werd door de aandrijfas, maar dat de versnellingsbak (en differentieel) volledig in de soep waren gedraaid.. Aangezien het prijsverschil tussen een nieuwe bak uit de fabriek en een tweedehands met aantoonbaar weinig km’s maar erg klein was, was de enige optie was om de versnellingsbak te vervangen door een nieuwe. Omdat de boel toch volledig gedemonteerd moest worden, is uiteindelijk het volgende vervangen:
- versnellingsbak
- aandrijfas links + rechts
- complete koppelingsgroep
- montagepunt versnellingsbak
- een oliegevulde motorsteun
Omdat ik de auto toch 2 weken kwijt was heb ik maar meteen een grote beurt laten uitvoeren. Aangezien de uitlaat ook ver heen is, laat ik deze binnenkort ook vast vervangen (eind+middendemper). De garage, waar ik echt heel erg goed over te spreken ben, hangt deze er tegen materiaalkosten onder.
Bedankt voor de tip m.b.t. het afslaan op gas. Over welke klep zou dit precies gaan? Dan laat ik daar meteen met de uitlaat even naar kijken.
Na al deze reparaties zal ik in ieder geval voorlopig nog wel even doorrijden in de auto, anders zijn deze natuurlijk nooit te verantwoorden.
************Update 26-3-2008************
En toen hield de gascomputer er mee op.. Van het ene op het andere moment schakelde de auto niet meer over op lpg (lampje brande ook heel zwak). De diagnose was snel gesteld, een kapotte lpg computer, kosten 475,-. Allemaal zeer netjes opgelost, alleen was het wel even spannend doordat het uiteindelijk 1,5 week duurde voordat de lpg computer geleverd werd bij de lpg specialist en de auto ook dringend een verse APK nodig had (waarbij de auto op lpg moet rijden). Uiteindelijk is de nieuwe computer gemonteerd op de dag dat de APK afliep en kon hij dus netjes op tijd afgemeld worden. Tevens ook maar gelijk een nieuwe uitlaat (vanaf de kat) laten monteren, want ik wist sinds de aankoop al dat deze slecht was.
Voortaan laat ik de auto gewoon 2 maanden voor het verlopen van de APK keuren, want dit was zo wel een hoop geregel om alles op tijd in orde te krijgen.
************Update 28-5-2008************
Trekhaak laten monteren en litertje olie bijgevuld.
************Update 4-11-2008************
Koelvloeistof bijgevuld, binnenkort weer tijd voor een grote beurt. De motor loopt soms onregelmatig stationair op lpg, dus daar moet meteen even naar gekeken worden.
Helaas heb ik ook een lekke band gehad en is het goed balen dat er geen reservewiel in de auto ligt. De band bleek trouwens niet te repareren, dus liggen er weer nieuwe voorbanden op (en een winterband als reservewiel in de achterbak!).
***********Update 19-06-2009************
Koelvloeistofslang vervangen; de verbinding was poreus geworden. Het probleem met onregelmatig lopen op lpg is verholpen door de computer opnieuw in te lezen of te resetten (was in ieder geval in 15min weer hersteld!).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.