Renault Mégane 1.6 16V Expression Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.6 16V Expression Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
12-03-2007 - 155.000 km
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Deze Mégane wordt vervangen door een 1.6 Grand Tour Tech Line, wederom met een LPG-installatie.
Sinds 120.000 heeft de auto geen onderhoudsbeurt meer gehad, de leasemaatschappij wil deze nu ook niet meer uitvoeren omdat de wagen toch uit de lease gaat. Dit betekent dat er op dit moment wel wat kleine gebreken zijn, maar deze zijn niet onoverkomelijk.
Wat me het meest heeft verbaast is het feit dat ik NOOIT problemen heb gehad met de LPG installatie. Deze heeft feilloos z’n werk gedaan en ik hoop dat bij m’n volgende Mégane ook zo te hebben.
De auto heeft me nooit in de steek gelaten en het uitrustingsniveau van de wagen is me prima bevallen, vandaar de keuze voor nogmaals de Mégane.
24-05-2006 - 112.000 km
De auto nu twee jaar in bezit, tijd voor een update. De laatste tijd wat meer kilometers gaan maken (60.000/jaar) waardoor deze (lease)wagen er binnenkort alweer uitgaat. En waarschijnlijk wederom een Megane, alleen dan de Grand Tour omdat ik wat meer ruimte nodig heb door een veranderde gezinsituatie.
Ruim een ton verder met een Megane op LPG......als ik de andere recenties moet geloven een ideale basis voor problemen...problemen...problemen. Laat ik daar dan maar mee starten:
- de sensoren van de handsfree FM-card om de deuren te openen en te sluiten zijn (na vervanging) aan een zijde van de auto wederom defect.
- ..... sorry....verder niks eigenlijk. Ik kan het ook niet helpen, echt ’zuinig’ ben ik nu ook weer niet bepaald met deze wagen maar de problemen blijven toch echt achterwege. :-)
Auto heeft me nooit in de steek gelaten, ook de LPG-installatie werkt zonder problemen (verbruik op LPG 1:10). Technische storing zijn mij onbekend, de achterruitenwisser heeft 2x dienst gewijgerd (motor aan/uit en probleem opgelost) en verder kan ik zo snel niks bedenken terwijl ik dagelijks bijna 4 uur in deze auto doorbreng.
Positieve punten: véél comfort tegen een gunstige prijs, zeker in de lease is deze auto met LPG aantrekkelijk. Ik betaal hierdoor vele malen minder dan collega’s met hun diesels en heb veel meer leuke snufjes in de wagen. Ook de dealer (Bochane Arnhem) bevalt me prima, afspraken worden nagekomen en vriendelijke mensen daar.
Alleen nu heb ik onlangs proefgereden met een Megane Grand Tour, deze heeft een grotere wielbasis en jemig....dat merkt je zeg! De wagen is véél minder ’schokkerig’ en lijkt steviger op de weg te liggen. Ook al zou je géén station nodig hebben, dan nog zou ik een proefrit met de Grand Tour overwegen en het zou me verbazen als de voorkeur dan toch naar de Hatchback zou gaan. Voor mij wordt de volgende waarschijnlijk dus een Grand Tour. Had ik die 2 jaar terug maar proefgereden.
21-10-2005 - 75.000 km
Ruim een jaar verder en de wagen bevalt nog steeds opperbest. Wel zijn ondertussen alle portiersensoren al een keer vervangen. Een bekend probleem bij dit type met hands-free card. Verder geen noemenswaardige problemen, dus met de onbetrouwbare techniek valt het mijns inziens reuze mee! Een fijne zitpositie in de stoelen heb ik alleen nog steeds niet kunnen vinden door de korte zittingen, voor mij toch wel een overweging om m’n volgende wagen geen Megane te laten zijn, of Renault moet hier iets aan gaan veranderen. Met name de begrenzer vindt ik een geweldige optie, dat rijdt lekker ontspannen op de snelweg zonder je druk te hoeven maken voor flitsers. Ik stel ’m standaard in op 130km/u, met deze snelheid gaat de flitser (net?) niet af en rijd je toch lekker vlot door.
17-08-2004 - 11.000 km
We hebben de eerste 10.000 km erop zitten. De wagen is op wat kleine puntjes na (zie problemen) vrij van hinderlijke problemen.
De regensensor en climate control bevallen me ondertussen zo goed, dat ik deze maar moeilijk zou kunnen missen. Ik rijd gemiddeld zo’n 450 km op 40 liter gas, netjes zo lijkt me.
Wat ik al vaker heb gelezen en mezelf nu ook opvalt, is de korte zitting van de stoelen. Je hebt onvoldoende ondersteuning waardoor je benen op lange afstanden ’moe’ beginnen aan te voelen.
11-06-2004 - 3000 km
Na 4 weken eindelijk een (2e hands) instructieboekje van de dealer ontvangen. Waarom dit zolang heeft geduurd is mij een raadsel.
Ondertussen heb ik de meeste functies echter al eigenhandig ontdekt. Alle electronica in de auto is leuk en werkt ook prima, maar ik had het prettiger gevonden als sommige dingen toch uitgeschakeld konden worden.
Automatisch dimmende binnenspiegel: Ik gebruikte voorheen nooit de nachtstand op de binnenspiegel, zo kon ik tenminste goed zien wat er achter me reed. Doordat deze spiegel automatisch dimt zie ik enkel nog twee vage koplampen achter me. Jammergenoeg kan dat ’automatisch dimmen’ niet eigenhandig worden uitgeschakeld.
Regensensor: De interval-stand van de ruitenwisser reageert op de regensensor. De ’normale’ en ’snelle’ stand reageren automatisch op de snelheid van de wagen. Met name die intervalstand zou ik graag willen bedienen zonder dat de regensensor hier invloed op heeft, ik vindt ’m namelijk nogal ’nerveus’ reageren. Volgens het instructieboekje is de regensensor in de intervalstand echter niet uit te schakelen. Wellicht eens zoeken welke zekering deze sensor heeft... :-)
26-05-2004 - 1700 km
We zijn nu 800km verder. De wagen begint me steeds meer te bevallen. Wel heb ik het vermoeden dat de sensor van het linker-achterportier niet altijd even goed werkt. (zie problemen)
Het panoramisch dak blijf ik waarderen, al heb ik het verduisterscherm bij het raam boven de achterbank tegenwoordig standaard gesloten. Zo warmt de auto minder op bij zon en hoeft de airco minder te zweten, en zelf merk je toch niets van dat achterste dakraam. Kortom, het feit dat het panoramisch dak doorloopt tot achter dient enkel ter pleziering van de eventuele achterpassagiers.
De snelheidsbegrenzer heb ik tegenwoordig standaard aanstaan op 128km. (nagemeten met een PDA+GPS dat dit in werkelijkheid 122 écht km’s zijn) Zo kun je lekker doorrijden met het verkeer zonder op je teller te letten en zonder post van de CJIB te ontvangen, ideaal.
Opvallend is wel hoeveel stof de achterklep aantrekt bij droog weer. Wellicht komt dit door de bijzondere vormgeving?
17-05-2004 - 900 km
En dan komt het moment dat er een nieuwe lease-wagen uitgezocht mag worden. Na wat vergelijk en gekijk bij dealers bleven de 307 en de Megane voor mij over. De 307 was wel lekker ruim en reed perfect, maar het uiterlijk van de Megane en de lopende actie ’pack vacance’ gaven voor mij de doorslag. Het werd een Megane 1.6 Expression Luxe met pack vacance (panoramisch dak, pictogram navigatie en cd-wisselaar), trekhaak, kleur: blue roy, achterspoiler en lpg-installatie (op de plaats van het reservewiel).
Besteld in week 13, geleverd na zo’n 7 weken. Sneller dan ik had verwacht, zeker aangezien de LPG en trekhaak nog gemonteerd diende te worden in deze periode.
En dan is het genieten. De wagen is heerlijk stil, vooralsnog geen problemen met het LPG. Het panoramisch dak geeft een erg vrolijk tintje aan het interieur, en je hoofdruimte neemt op slag enkele centimeters toe! (ook met gesloten dak!)
Qua luxe is er niets te klagen, alles zit erop en eraan. Daar ga ik hier verder niet over uitwijden. Navigatie werkt voortreffelijk, wanneer er een file staat rekent ie automatisch een alternatieve route voor je uit, ideaal! Over de standaard audio (18 watt) ben ik ook zeer tevreden. Ruim voldoende voor mij. De cd-wisselaar in combinatie met navigatie is wel ideaal, zo kun je de navigatie-cd gewoon in de speler laten zitten en heb je nog steeds 6 ruimtes beschikbaar voor andere cd’s.
Het panoramisch dak is mooi, maar volledig geopend maakt het bij snelheden boven de 80km wel flink wat windgeruis (al komt de wind NIET de wagen in!). Op de snelweg houd ik het dus maar gesloten. Ook merk je dat de airco het zwaarder heeft als de zon door het dak loopt te schijnen. Gelukkig kun je beide zonnedakjes door middel van een rolscherm verduisteren, waardoor de temperatuur (voornamelijk gevoelstemperatuur door die zon op je bol) flink terugloopt in de wagen.
De verhalen over het slechte zicht op de tellers die ik wel eens lees in autobladen doordat het stuur ervoor zou zitten begrijp ik niet. Het stuur is immers in alle standen verstelbaar. De positie van de keuzeschakelaar voor de cruise-controll of snelheidsbrenzer is inderdaad wel erg weggestopt. Maar volgens mij is dit wel veilig zo, na een weekje weet je de schakelaar blindelings te vinden en wanneer een kennis in m’n wagen rijdt zal hij niet snel de cruise-controll kunnen activeren.
Verder: opbergruimte te over! Hands-free card werkt ideaal, je raakt snel verwend wanneer je voor je huisdeur je sleutelbos loopt te zoeken.
PROBLEMEN
12-03-2007 - 155.000km
De auto heeft sinds 120.000km géén onderhoudsbeurt meer gehad, dus met dat in het achterhoofd vallen de huidige ’problemen’ zeker mee.
- rechterbuitenspiegel klapt niet altijd meer goed in.
- sluitmechanisme portiersensor linksachter werkt niet meer.
- remmen piepen (remblokken zijn ook bijna op)
- soms is 2x starten nodig om de wagen aan de praat te houden
24-05-2006 - 112.000km
- wederom weigeren enkele portiersensoren dienst. Verder geen problemen gehad.
20-10-2005 - 75.000km
- Alle portiersensoren één maal vervangen, rechts-achter begint ie nu weer te haperen.
Verder geen klachten, alle kleine probleempje zijn steeds netjes door de dealers verholpen.
13-08-2004 - 11.000km
- Achterruit-spoeier sproeit langs het raam (spoeier geïntegreerd in de spoiler)
- Vloermatbevestiging ligt al los, waardoor de mat niet langer op z’n plaats blijft liggen
- Positiebepaling pictogram-navigatie duurt soms >1 minuut, ik weet niet of dit normaal is. Wel irritant als je wilt wegrijden en je kent de route nog niet.
- Cruise control/begrenzer pakt de 106km niet, vreemd, omdat de rest wel mogelijk is.
De auto is na aflevering niet meer bij de dealer geweest, binnenkort de eerste 15.000 beurt. Eens kijken of ze wat aan bovengenoemde punten kunnen doen.
11-06-2004 - 3000km
- Geen, haperende sensor is niet meer voorgekomen, handleidingen zijn ondertussen geleverd.
26-05-2004 - 1700km
- Linkerachter portier sensor hapert soms.
17-05-2004 - 900km
- Gelukkig nog geen enkele.
De dealer was wel vergeten dat het kenteken nog opgestuurd diende te worden i.v.m. de LPG-inbouw. Dat kenteken kon ik dus de dag na levering weer terugbrengen.
Verder bleek de handleiding van de wagen te ontbreken, maar die is inmiddels door de dealer besteld en zou ik binnenkort kunnen ophalen.
Het geurtje van een nieuwe wagen verdwijnt al snel... :-(
Over betrouwbaarheid kan ik vooralsnog geen oordeel geven. Gebruikskosten eveneens niet, aangezien het hier een lease-wagen betreft.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.